Keuze dieptemeter

Plaats reactie
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

06-05-2015 12:08

Heren,

Ik ga dit jaar op groter en vooral dieper water vissen.
Jaren lang heb ik vertrouwd op mijn Eagle Cuda 128.. Op zich voor simpel peil werk prima apparaatje.. Maar technologie gaat vooruit en ik wil meer!! :)

Ik heb tonnen reviews gelezen en beide zijn super goed..

De keus is tussen:

Lowrance Elite-4 CHIRP:
http://www.lowrance.com/en-US/Products/ ... en-us.aspx

Raymarine Dragonfly 4 Pro:
http://www.raymarine.nl/view/?id=11200& ... &col=11251

Beide bieden ze alle opties die ik zoek, en qua prijs maakt het me ook niets uit..
Ik ga ze volgende week uitproberen in de winkel om te zien hoe het gebruikersgemak is maar ben benieuwd of er hier mensen zijn met ervaringen met deze apparaten?
Gebruikersavatar
*Aldert Visser*
Berichten: 125
Lid geworden op: 06-04-2005 14:29

08-05-2015 16:05

Ik ben in het bezit van de Elite-4 chirp. De reden voor mij was dat ik de gps kon gaan loggen met een betaalbare fishfinder. Deze logs gebruik ik om met reefmaster een globele indruk te krijgen van het diepte verloop van een (stuk)water. En dit gaat prima, ik maak me verder geen illusies over het beeld. Ik vaar namelijk over het algemeen in ondiepe wateren, hiervoor is geeneen fishfinder geschikt. De bediening is wel zeer eenvoudig en daar ben ik dan ook positief over. Het is belangrijk dat je zelf leert hoe met de fishfinder om te gaan en het beeld leert te intepreteren. Welke fishfinder je daarvoor gebruikt is voor ieder persoonlijk (en je budget speelt uiteraard ook een rol).

Als je zegt dat er niet zoveel prijs verschil zit tussen de Dragonfly en Elite-4 en functies die je nodig hebt hebben ze allebei, dan moet je van je onderbuik gevoel uitgaan.
“Unix is user-friendly. It's just very selective about who its friends are.”
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

12-05-2015 09:27

De Dragonfly bied ook deze mogelijkheden met GPS. Dus dat maakt niet zoveel uit..

Waar het me meer om gaat is de zichtbaarheid van obstakels onderwater en de identificatie hiervan..
De Deepscan Imaging lijkt hiervoor geschikt..
Op mijn huidige dieptemeter zie je alleen wat vlekken en is het raden wat het is, vaak moet je dan nog onderwater kijken/voelen om te weten wat het is..

Daarnaast lijkt me GPS super... Weighpoints toevoegen om later een stek terug te vinden lijkt me ideaal. (vooral snachts).. Geen gebruik meer van markers etc...

Vanmiddag even langs de viswinkel, kijken hoe de apparaten zich laten bedienen..
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

12-05-2015 14:32

Net weer terug van de winkel en het is de Dragonfly 4 Pro geworden..

Beide modellen naast elkaar gehad en de simulatiebeelden bekeken en een beetje met het menu gespeeld..

Hoewel ik meer gecharmeerd ben van de vormgeving van de Lowrance viel me de kwaliteit van de DownScan en de beeldindeling tegen..
Beeld is verticaal en als je 2 (of 3) schermen naast elkaar wilt hebben dan wordt het allemaal wel vrij klein en karig..

Bij de Dragonfly is het scherm horizontaal geplaatst en splitst het maximaal in 2 schermen (boven en onder), je blijft de volledige breedte zien en je hebt dus betere tracking van de plek waar je net over heen bent gevaren.
Ook de Downscan beeldkwaliteit is beter en je ziet elk detail...

Komend weekend de boel maar eens uitproberen en testen... Dan zal ik wel een betere review schrijven..
Dennis Huiss
Berichten: 26
Lid geworden op: 16-05-2011 19:37

18-05-2015 20:05

En Remko, de dragonfly al kunnen testen?
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

20-07-2015 10:06

Hoi Dennis,

Ja heb hem ondertussen kunnen testen..
Eerste oordeel:
- Zeer accuraat, goede weergave via DSI en sonar..
- GPS werkt super mits je er een geheugen kaartje in stopt :) had een heel water in kaart gebracht, waypoints uitgezet, terug op de stek, dieptemeter uitgezet, hengels klaar gemaakt, in de boot, waypoint willen opzoeken, lijst leeg... WTF!!! :D
- Scherm is lekker groot, veel informatie..
- bediening menu is ook lekker simpel.. binnen 2-3 handelingen kun je alles bedienen of waypoints vastleggen..
- Varen naar een waypoint is zeer makkelijk en tot op de meter nauwkeurig..

Enig nadeeltje vind ik de opstart tijd, dit is 30-45 seconden voordat je beeld hebt.. Maarja dit is wel te overzien..
Plaats reactie