voerboot krijgt alleen stroom via stopcontact

Plaats reactie
mic van der veen
Berichten: 5
Lid geworden op: 03-04-2014 16:07

03-04-2014 16:14

hallo ik ben in middels nieuw op dit forum en had een vraag over mijn : SKARP S60 voerboot

vorig jaar bootje voor het laatst gebruikt en heb hem netjes weg gezet nu heb ik hem weer voor de dag gehaald en ging de accu's opladen inmiddels accu's opgeladen aansluiten in de boot maar geen stroom nu heb ik de bijgeleverde kabel gebruik om via laad punt boven op de boot te laden en dan krijgt die in een keer stroom doet die vrij wel alles maar je kunt toch zien dat die heel weinig stroom krijgt kwa snelheid motoren ven verlichting wat dan brand nu heb ik in middels twee nieuwe accu's besteld maar nog geen verandering heeft iemand enig idee waar dit probleem bevind of weet wat er aan de hand is

m.v.g mic van der veen
Rob Snijders
Berichten: 100
Lid geworden op: 13-08-2008 18:43
Locatie: Harbrinkhoek

03-04-2014 17:01

Controleer de aansluiting van de accu's eens, zitten deze nog wel goed vast?
mic van der veen
Berichten: 5
Lid geworden op: 03-04-2014 16:07

03-04-2014 17:20

Okee ik zal ze eens conroleren bedankt voor de snelle reactie
mic van der veen
Berichten: 5
Lid geworden op: 03-04-2014 16:07

03-04-2014 17:53

Rob snijders ik heb vn de kabels door gemeten en jah het licht aan een kabel.suppe bedankt m.v.g mic van der veen
mic van der veen
Berichten: 5
Lid geworden op: 03-04-2014 16:07

03-04-2014 19:01

Nou zo juist de stroom bekabeling vervangen + stekkers maar nog steeds zelfde probleem op net stroom ( stop contact ) wel iets stroom maar niet genoeg om alles nomaal telaten branden en werken en zonder. Dus alleen op de accu's helemaal niks
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

03-04-2014 19:41

Je lader kon wel eens defect zijn, Als jij rechtstreeks de boel op netspanning zet moet ie het gewoon doen. Probeer een nieuwe lader! Of meet de laad spanning.

Probeer dan je accus op te laden. Meten qua voltage, en na 10 minuten weer meten. Dan na een uur.

Is de spanning ook zodanig gedaald ook die vervangen.

Mvg Bas
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

03-04-2014 20:02

Heb je de accu's leeg weggezet?

Je lader kan prima in orde zijn.

simpel gezegt.
je lader levert 600 mah dat is net genoeg om je boot te laten draaien.
om goed te draaien heeft de boot meer stroom nodog.

zijn ke accu's naar zijn grootje slaan ze geen stroom meer op en krojgt je boot heen stroom henoeg buiten de 600 mah uit de lader.

succes
mic van der veen
Berichten: 5
Lid geworden op: 03-04-2014 16:07

03-04-2014 20:49

het punt is heb nieuwe accu's besteld bij berns voerboot deze ook een paar uur achter de lader gehad maar gewoon het zelfde resultaat geen stroom via de accu's maar wel wat jij net zegd net dat kleine beetje stroom om een paar dingen zijn werk te laten doen maar ik hou vanaht de nieuwe accu's die ik besteld heb de hele nacht achter de lader kijken wat het resultaat is .

m.v.g
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

03-04-2014 21:30

Beste,
Zit de zekering nog goed op zijn plaats...en is deze niet stuk?
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

08-04-2014 22:26

Doe me één plezier en gooi die standaard meegeleverde laders direct weg! Die dingen zijn levensgevaarlijk en hebben mijn accu's bijna doen ontploffen tijdens het laden. De laders stoppen namelijk niet met laden als de accu's vol zijn en je kan wel raden wat er dan gebeurt.

Na een paar uur laden stonden mijn accu's helemaal bol en waren aan het sissen, zelfde gebeurde bij de nieuwe accu's. Het is verstandiger om een druppel ladertje te kopen, geschikt voor deze accu's, dit type lader stop met laden wanneer de accu's vol zijn en is dus veel veiliger.

Laad je accu's ook nooit op in een gesloten boot, resultaat = kaboem als je hem inschakelt!
Ruud Bannink
Berichten: 25
Lid geworden op: 25-02-2014 16:32

09-04-2014 15:55

De standaard laders voor de Skarp is niets mis mee, laden, lampje brand rood, vol of niet aangesloten lampje brand groen.
Maar je probleem, werkende boot.......zei het op een (te) laag voltage, nieuwe accu's.......deze zijn vol.
Wat kan er mis zijn..............
In de Skarp zitten 2 accu's van 6 VDC deze zijn in serie geschakeld om er 12VDC van te maken, de bedrijfsspanning voor je boot.
De slechtste van de 2 accu's is bepalend voor de eindspanning, indien dus 1 van de accu's niet goed is dan werkt de andere en dus de boot ook niet zoals het moet, immers een serieschakeling met 2 accu's waarvan 1 accu maar 3 VDC geeft resulteert in een onbelaste eindspanning van 9 VDC. Belast is het nog veel erger want de aangelegde spanning gaat dan sterk naar beneden en wordt dus ver onder de 9 VDC getrokken, het technische verhaal daarachter zal ik je hier besparen.
Om dit te herkennen belast je de accu's een voor een met 1 a 2 Ampère, (een boot motor) en meet je de spanning tijdens deze belasting, de spanning mag niet onder de 6 VDC komen gedurende langere tijd.
De accu's zien er goed uit, mooi, maar het probleem blijft.
Wat ga je dan doen..............op de accu's zitten 2 draden met daaraan een stekker die lijkt op een luidspreker stekker (afhankelijk van het type Skarp) de andere stekker en 2 draden gaan de boot in.
Deze aansluiting zit aan beide zijden............
Deze aansluitingen zijn een slecht onderdeel van je boot en de kans dat er in 1 of in alle 2 een hoge interne weerstand zit is aannemelijk, vervang ze alle 2 en aan beide zijden voor deugdelijke hoog vermogen stekkers.
Het probleem is nog niet weg..............
Een ander matig onderdeel van de Skarp is de hoofdschakelaar, vervangen dat ding, neem voor de zekerheid een compleet bedrade set waaraan ook een nieuwe laadplug zit.

Zo, probleem opgelost in meest voorkomende situaties.
PS. De zekering gaat zelden kapot in dit type boot immers er zit een automatische PTC zekering in en die is zelf-herstellend.

Mocht je er niet uit komen en het probleem niet kunnen verhelpen of het moederbord is het probleem dan nodig ik je uit in mijn werkplaats voor een gratis analyse waar je op kan wachten.

Suc6
Plaats reactie