Aansluitklemmen 12v 7ah accu?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

04-01-2014 15:12

Ik heb nu speakerklemmen/kabelschoentjes aan mijn accu zitten voor mijn dieptemeter. Ik heb ze netjes vast gesoldeerd en het heeft een tijd lang goed gewerkt. Op laatst worden deze klemmen altijd lam en werkt de dieptemeter niet meer even goed.

Is er ook nog een ander alternatief om je bekabeling aan de accu vast te kunnen zetten? Ik heb al in google gezocht maar kan niks anders vinden.
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

04-01-2014 15:41

Er is genoeg te krijgen.

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/208296/Modelcraft-Stekker-en-bus-met-kabel-Tamiya-25-mm/?ref=detview1&rt=detview1&rb=1 Kijk daar eens. Ik zie de situatie niet helemaal pressies. Als je hiermee niet weg komt stuur maar ff een PB dan help ik je wel ff.

Mvg Bas
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

04-01-2014 16:21

Bas, bedankt voor je antwoord! Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb! Ik had even zitten kijken en zag de volgende soort bussen:

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/2240 ... view1&rb=1

Zou je deze gedeeltelijk plat moeten knijpen wanneer de bekabeling er in zit, zit er een klein schroefje aan of moet je deze vast solderen?
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

04-01-2014 16:27

Ik ben altijd fan van krokodillen klemmen !
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

05-01-2014 12:09

@Remco. Je kan ze dicht knijpen, maar aangezien het voor je voerboot is krijg je te maken met vochtige situaties. "corrosie"

Dan zou ik solderen adviseren. En het gesoldeerde gedeelte wat je in de stekker drukt even een afkitten om helemaal safe te zijn.

@ Marco. Krokodillen klemmen zijn eigenlijk niet bedoeld als "vaste/continu" aansluiting. De oppervlakte waar jij contact mee maakt word klein omdat de tandjes alleen maar contact maken. Betekend dat de stroom door een kleinere oppervlakte moet stromen waardoor de stroom oploopt. Deze bekjes worden eigenlijk gebruikt om metingen te verrichten. En daarbij maak je kleine beschadigingen op de klemmen waardoor er ook corrosie kan ontstaan. En nog een klein dingetje, de aansluiting kan/gaat bewegen wat niet altijd bevorderlijk is.

Over het algemeen is een directe vaste verbinding het beste. En of het geregeld vervangen/ gescheiden moet worden, zou je voor een degelijke stekker/contrastekker moeten kiezen.

Om het helemaal goed te doen... Bij het spanning/stroom loos maken dien je de + en de - geheel los te koppelen.


Mvg Bas
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

05-01-2014 13:01

Ik had nergens uit begrepen dat het om een voerboot gaat ? Of dat het een permanente verbinding moet zijn.

Ik heb mijn FF ook op een voerboot/motor accu staan, en die heb ik gewoon met krokodillenklemmetjes vastgezet. Die accu staat in een plastic box, en het scherm van de FF staat op de box gemonteerd. Dat setje staat in mijn rubberboot.

Gebruik ook startaccu klemmen voor mijn electromotor (zijn eigenlijk grote krokodillen), heb in het verleden ook wel met klein type krokodillen daar weer de voeding van de FF opgezet.
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

07-01-2014 19:34

Aha nu snap ik je Marco. Dat is ook een goede oplossing hoor. Alleen zou ik (persoonlijk) originele accu klemmen pakken.

Bas
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

09-01-2014 12:17

Allen bedankt voor de antwoorden! Het gaat om een dieptemeter die ik op een rubberboot plaats.
Plaats reactie