Help!! Advies gevraagd over boot rodpod!

Plaats reactie
Gebruikersavatar
David van den Berg
Berichten: 858
Lid geworden op: 13-10-2010 17:56
Locatie: Wilnis

13-01-2013 11:02

Hallo Allemaal,

Ik weet dat er al verschillende topics zijn over dit onderwerp, maar daar wordt ik toch niet echt heel veel wijzer uit :oops:
Ik heb pas geleden een polyester kajuitbootje gekocht en daar wil ik uiteraard vanuit gaan vissen.
De rodpod moet op de boot zelf komen (naast de boot of op steekstokken is geen optie).
Ik wil ook niet al te veel geld uitgeven aan een rodpod omdat ik ook nog geld moet overhouden voor onderhoud en steekstokken.

Ik heb al gekeken naar de Berkley steun. ik heb nog een horizon pod in de schuur liggen dus dan is het lekker goedkoop.
Ik heb alleen nog mijn twijfels of dit wel stabiel is (Weinig speling etc.)
Ik vis met 3 hengels en ik wil het toch wel stabiel houden :D

Hier een foto van de achterkant van mn boot om het iets duidelijker te maken:

Afbeelding

Ook hoor ik het graag als jullie nog andere opties of suggesties hebben!
Alvast Bedankt!

GR, David :D
Je vangt geen reet als de vis niet eet!
Gebruikersavatar
Patrick Hitija
Berichten: 405
Lid geworden op: 20-03-2004 22:24
Locatie: Holland

13-01-2013 11:43

Hallo David

Berkley + fox is gewoon de goedkoopste oplossing
Je kan n extra spanbandje gebruiken maar de speling wen je aan
Tis ff anders dan kantvissen vwb je hengelopstelling/ t beweegt allemaal wat meer..

Suk6
live the life you love and
love the life you live ..
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

13-01-2013 12:22

Blok hout achterop schroeven met een stuk draadeind. Gat in je horizon en met een vleugelmoer vastzetten. Staat steviger dan die slappe berkly meuk
Gebruikersavatar
David van den Berg
Berichten: 858
Lid geworden op: 13-10-2010 17:56
Locatie: Wilnis

13-01-2013 22:21

Bedankt voor de Tips allemaal!
Ik zit nog wel een beetje te twijfelen.
Ik zou ook wat meer kunnen uitgeven en iets laten lassen van Rvs en dat door middel van vleugelmoeren vastzetten.
gewoon een soort balk met daarop 2 palen waarop ik mijn buzzerbars kan monteren.
dat lijkt mij wel behoorlijk stabiel.
of ik moet niet moeilijk doen en gewoon zo'n berkley steun kopen!
Wat zouden jullie doen?
Je vangt geen reet als de vis niet eet!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

14-01-2013 07:30

Licht eraan wat je wil en kan uutgeven. Persoonlijk vind ik die berkly dingen ruk. Je boit beweegt al genoeg, en dan ook nog een gammele rodpod erop? Heb je weinig geld dan is mijn oplissing degelijk en goed. Heb je meer te besteden dan zou ik die steun vd link nemen
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

14-01-2013 12:29

Ik vind die Berkley steun een prima oplossing.

Het is inderdaad minder stabiel maar aangezien een echte RVS steun zo ongeveer het vijftien-voudige kost was voor mij de keus gauw gemaakt. Met een tweetal fiets-spinnen is het goed te ondervangen. De boot beweegt ook dus het lichtelijk bewegen van de rodpod maakt niets uit. Wanneer de stokken er eenmaal in liggen is het niet zo dat de rodpod beweegt, dat is de boot. Tot nu toe geen enkel probleem gehad.
Gebruikersavatar
David van den Berg
Berichten: 858
Lid geworden op: 13-10-2010 17:56
Locatie: Wilnis

16-01-2013 17:22

Bedankt voor je antwoord ray!
als ik zelf een rvs steun laat maken ben ik hooguit 30 euro kwijt.
daarom zit ik nu te twijfelen, die rvs steun is dan wel een stukje duurder maar dan heb ik wel weer iets wat een stukje stabieler is.
Je vangt geen reet als de vis niet eet!
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

16-01-2013 17:42

Voor 30 E een RVS steun laten maken ?!
Met een verschil van iets meer dan 10 E mss beter om de RVS variant te laten maken.

Keuze voor montage is ook wat je gewend bent of je manier van visserij.
Ik gebruik die Berkley steun al sinds jaar en dag, en met mij vele !
(dit is het enige ding waarmee ik niet met Martijn mee ga :D )

Maar waarom is op steekstok geen optie ? Te diep of ?
Ik heb altijd met de Berkley steunen op de boot gevist maar dan ZONDER wakers, vis nu juist vooral met een Berkley steun op een steekstok, voordeel is dat je dan nog meer ruimte in de kuip overhoud, en je MET wakers kan vissen. Vooral ruimte op een boot lijkt er altijd voldoende te zijn, totdat je zit te vissen...
CarpeR Diem
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

16-01-2013 17:48

Hahaha Marco

Dat komt omdat je nog niet met mijn bulletproof steunen gevist hebt... Op de wal willen we alemaal een stabiele hengelsopstelling maar vanuit de boot is een gammel systeem ineens goed genoeg? We geven kapitalen uit aan de boot, trailer, motor etc etc maar bezuinigen op de steunen. Ondanks het bewegen van de boot vis ik overgens ALTIJD met een waker daar ik niet het risisco wil lopen een zakker te missen.
Maar goed ieder zijn meug
mvg martijn
Gebruikersavatar
David van den Berg
Berichten: 858
Lid geworden op: 13-10-2010 17:56
Locatie: Wilnis

16-01-2013 20:07

Met de rodpod op een steekstok gaat lastig omdat ik steekstokken van 6 meter heb besteld, en ik vis op verschillende dieptes.
ik wil dus niet een trappetje in mn boot nodig hebben om bij mn rodpod te komen als ik een keer op 2 meter diepte vis :wink:

Ik ben net even langs geweest bij een kennis die een steun kan lassen zoals ik aangegeven heb zoals hij moet worden.
aan materiaalkosten ben ik dan 15 tot hooguit 20 euro kwijt. (wat mij reuze meeviel :D )
en dan heb ik een Rvs stang (65 cm) met op allebei de uiteinden een staaf met schroefdraad (20 en 3 cm lang) zodat ik mijn buzzerbars erop kan draaien.
de steun kan ik dan door middel van een 2 bouten en wat vleugelmoertjes vastmaken op de zijkant van de boot.
Dus in mijn ogen een stabiele en perfecte oplossing

zodra hij af is en op de boot is gemonteerd zal ik even een foto plaatsen van het eindresultaat :D
bedankt voor de info iedereen.

P.S. die berkley steun komt er ook wel hoor, maar dan aan de andere kant van de boot (als ik eens met 2 personen vis of als ik aan de andere kant mn hengels wil hebben)
Je vangt geen reet als de vis niet eet!
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

17-01-2013 05:43

Gewoon eea uitproberen, je blijft toch steeds dingen aanpassen.

Heb een traploos verstelbare steekstok (zie andere topic) met daarop een Berkley adapter. Ook op beide hoeken van de boot zo'n adapter, kan dus altijd wel uit de voeten :D
CarpeR Diem
Plaats reactie