nieuwe motor lagere snelheid

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

11-09-2011 15:18

Hallo, ik heb een vortex 285 de luxe , en had hierbij een oude mercury 4 k uit 1995.
met deze motor kwam hij net in plane.
helaas is bij een onderhoudsbeurt gebleken data deze de strijd verloren heeft en er moest een andere komen.
ik heb dus weer een nieuwe mercury 4 pk gekocht 4takt, omdat deze minder geluid en trilllingen zou hebben,
het laatste is een minimaal verschil, maar wat op valt is dat deze niet meer in plane gaat maar er tegen aan zit, resuteerd in een prachtige hekgolf en varen onder een hoek van 35 graden.
Hij is net ingelopen en moet terug voor een 10 uren beurt,ik zit te denken om hem in te ruilen voor een 6 pk maar wat is acceptabel waarde verlies van deze motor hij is verder nog als nieuw.
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

11-09-2011 15:23

Misschien een andere schroef met andere spoed Henk?
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

11-09-2011 22:50

Ik heb nog even gekeken,maar de schroef is dezelfde
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
sander dekamper
Berichten: 665
Lid geworden op: 31-08-2004 23:06

11-09-2011 23:07

Is deze nieuwe niet wat zwaarder van gewicht Henk ?
Abel Hannema
Berichten: 51
Lid geworden op: 01-07-2007 16:16
Locatie: edam

12-09-2011 08:53

Hallo Henk,

Ik denk dat je "oude" motor een 2-takt is en je nieuwe een 4-takt motor.
Een 2-takt motor is een stuk krachtiger dan een 4 takt motor.

Groeten,

Ab Hannema
Ga vaker in Hoorn uit eten.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

12-09-2011 09:21

Er zijn idd legio mogelijkheden. Klaas doelt erop dat je met een ander type schroef wél meer snelheid zou kunnen krijgen. Er zijn diverse types, mss bied een andere schroef al uitkomst (bijv snelheidsschroef ipv werkschroef).

Een tweetakt weegt minder, verbruikt meer benzine, maakt meer geluid, geeft meer trillingen en rookt meer. Wel is een tweetakt wat "explosiever" , je bent eerder op topsnelheid. Aan een tweetakt kan ook veel minder kapot. In theorie is 4 pk hetzelfde, maar in jouw geval is de oud 2 takt mss net wat sterker en lichter in gewicht precies het verschil tussen plane en golven trekken.

Voor veel korte stukjes en veel starten is tweetakt mss wat geschikter, een tweetakt heeft direct vanaf de eerste klap al smering omdat de olie met de benzine meekomt. Een viertakt moet de olie eerst oppompen, is dus meer geschikt voor langer gebruik.

Heel mss kan je ook nog de stand van de motor verstellen ? Als de motor kan kantelen kan je dus de hoek bepalen van de schroef tov de boot. Als je de motor iets meer naar achter kantelt, zal de schroef als het ware de punt meer naar beneden willen duwen en dus eerder in plane gaan. Zwaardere motoren hebben hier powertrim voor, om de boot zo vlak mogelijk te houden voor de hoogste snelheid.

En ja, de afschrijving, ik denk dat de motor nu nog maar een kwart waard is,
stuur maar PB'tje :lol:
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

12-09-2011 15:41

Abel Hannema schreef:Hallo Henk,

Ik denk dat je "oude" motor een 2-takt is en je nieuwe een 4-takt motor.
Een 2-takt motor is een stuk krachtiger dan een 4 takt motor.

Groeten,

Ab Hannema


4pk =4pk.
Voordeel van een 2takt is zijn acceleratie snelheid.
De kracht bij lager toerental is iets hoger maar bij hoger toerental gelijk.
Een oplossing is al aangedragen, een schroef met iets lagere spoed :wink:
Dit zorgt dat de motor net wat meer toeren kan halen waardoor hij net dat stukje meer kracht heeft om je in plané te helpen.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

12-09-2011 16:16

Jah alleen de prijs is anders als het om brandstof gaat. kwam ik vorige week weer pijnlijk achter. 2,06 de liter :o

Mijn 2 takt heeft een goede snelheid voor een 2,5 pk (Johnson kortstaart) alleen wil je dat goed gebruiken moet je zorgen dat de afstelling van de motor (Ophanging op de spiegel) perfect is,zo haal ej er wel meer uit. hangt ie maar net wat naar beneden gericht en je gaat varen dan zal de motor zich meer ingraven dan voorruit stuwen.

Ach wilde toch al voor een 4 takt 6 pktje gaan. van de winter maar eens zoeken,mooie tijd ervoor.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

12-09-2011 22:17

Ik heb nog even met de dealer gebeld,
De 4 takt draait minder rpms met dezelfde schroef ,
Wat zich vertaald in minder snelheid maar wel zuiniger.
Hij denkt zelf dat een andere schroef weinig zal uitmaken
Ik ga dus voor een 6 pk
Groet
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

13-09-2011 04:36

Hmmm,
ik zie een inkoppertje :roll:
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

13-09-2011 21:19

:lol:
Toerental zegt niets.
Vroeger liepen diesels 300rpm, nu 2800.. blijft een 4pk...
Kut smoes van de dealer :evil:

Waarom wordt er nogsteeds 2 tact geproduceerd? ik weet het wel :wink:
Check de verado serie maar eens :o tering, direct alle power op de propellor :lol:
4 takt sucks 8)

Oja, ik heb een 6 2takt, een maat 6pk 4tact, tijdens een "wedstrijdje" lag ik al 100mtr voor voordat hij in plané was 8)
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

30-12-2012 15:19

Het topic is ondertussen al wat ouder maar ik ben zeer benieuwd wat je ervaringen zijn met een 6 pk op de 285 deluxe.
Plaats reactie