Opzoek naar goede steekstokken

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Raaijmakers
Berichten: 203
Lid geworden op: 24-07-2002 02:00
Locatie: Bleiswijk
Contacteer:

10-09-2008 08:42

Hallo.

Ik ben opzoek naar goede steekstokken voor mijn aluminiumjon die ik heb besteld.
Ze moeten minimaal 5-6 meter zijn en bij voorkeur van een goede kwaliteit hout wat niet krom trekt.
Aluminium lijkt mij ergens wel handiger, echter ik ben bang dat ze herrie gaan maken als het een beetje waait. Aluminium op aluminium lijkt mij niet handig?
Iemand enig idee waar / hoe ik deze het best kan bekomen? ;)

Bij voorbaat dank.

Gr.,
Hans
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

10-09-2008 10:41

Ik ben ook aan het kijken en nog geld aan het weg leggen voor een alluminium jon boat.

Ik heb al bij verschillende mensen geinformeerd... en her en der tips gehad,
Voor steekstokken zou je langs kunnen gaan bij een tuincentrum.
Die verkopen stokken, de ingezet worden om naast een nieuwe geplante boom te zetten, deze heb je in verschillende lengtes voldoen goed en kosten weinig...

Hopelijk heb je er iets aan?

Ik heb je topic even verplaatst naar bootvisserij, daar het hier beter thuis hoort.

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
Hans Raaijmakers
Berichten: 203
Lid geworden op: 24-07-2002 02:00
Locatie: Bleiswijk
Contacteer:

10-09-2008 11:07

Hoi Edward.

Bedankt voor de tip. Ik zal ik gaan kijken. Dat niet duur spreekt mij wel aan :)
Die dingen trekken niet krom in jou ervaring.

Kijk is op aluminiumjon.nl. Kosten misschien iets meer geld, maar alles is mogelijk (maatwerk) en als je de mogelijkheden / kwaliteit bekijkt zeker niet duurder (eerder goedkoper) dan iets anders. En heel goede "geen onzin" service.

Bedankt voor het verplaatsen......
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

10-09-2008 11:22

Hans,

Ik heb dus geen bootje, dus kan niet over ervaring zeggen.
De persoon waar ik de top van had, was er te spreken over... daar de prijs laag is, mocht het wel krom trekken kun je voor weinig nieuwe kunnen halen...

Zal zo even op die site kijken... ben eigenlijk aan het kijken naar een alumacraft 3.70 land bij 1.40 breedt...
Maar verder rondkijken aangezien ik hem toch pas komend voorjaar wil aanschaffen kan geen kwaad.

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
Hans Raaijmakers
Berichten: 203
Lid geworden op: 24-07-2002 02:00
Locatie: Bleiswijk
Contacteer:

10-09-2008 12:20

Hoi Edward.

OK. Thanks. Ik zal is kijken.

Alumacraft ken ik niet, maar bijvoorbeeld de sylvan platbodems zijn van erg dun aluminium gemaakt wat sneller scheurt en/of kapot gaat.
Ze kosten hier nog aardig wat geld, maar in de USA kosten ze een habbekrats en worden daar beschouwd als "wegwerp" bootjes.
Zou zeker is mijn licht opsteken bij Aluminium Jon. Daar zijn ze ook wat breder en de boorden zijn hoger en steviger.
Maar het is ook maar net wat je er mee wil doen natuurlijk....
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

10-09-2008 13:54

Het is de bedoeling om uit de boot te vissen... of plekken te bereiken waar je niet normaal bij kunt komen.

Ik ben aan het kijken naar deze: http://alumacraft.com/jon-boats/riveted.php
Herwin Kwint heeft zo'n boot al tien jaar, en gaat er ook niet zachtzinnig mee om... dus moet mij dat ook wel lukken...
Ik snap idd wel wat je bedoelt met de hogere randen... en iets meer breedte voor stabiliteit hier moet ik nog wel even over nadenken... vind het namelijk wel een smak meer geld als een Alumacraft die ook niet slecht zijn.
Bovendien wil ik het ook nog een beetje gebruiken voor plezier vaart met mijn vriendin... hij komt in de achtertuin aan het water te liggen, een water van zo rond de 10 tot 12 km lang met verschillende breedtes van 10/15 tot 30+ en kleine meertjes, ik kan de alumacraft door het geringe gewicht eventueel over tillen naar een ander water wat groter is.

Ik moet er goed over nadenken... het blijft iig redelijk zijn waarde behouden...

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

10-09-2008 15:46

Naar mijn weten zijn de alumacraft platbodems bij Eggers in Jisp het goedkoopste.
http://www.eggers.nl/

Ik heb een paar jaar de 1236 gebruikt, helaas is ie gejat. :(
Afmeting 3,7 bij 1,4 meter en maar 58kg.
Prima visboot die tegen een stootje kan, hooguit komen er wat deuken in wat verder geen probleem is voor mij, het is immers maar een gebruiksvoorwerp.

Wat stabiliteit betreft kan je deze niet vergelijken met een rubberboot natuurlijk.
Voor mij was ie stabiel genoeg. Ik gebruikte hem voornamelijk om mijn visspullen naar de stek te varen en om (snel) te voeren.

Aluminium steekstokken zou ik voor gaan, die zijn lichter.
Tussen boot en steekstokken een geluiddempend materiaal gebruiken.
Gebruikersavatar
Hans Raaijmakers
Berichten: 203
Lid geworden op: 24-07-2002 02:00
Locatie: Bleiswijk
Contacteer:

10-09-2008 16:00

Hoi Gerrit.

Dat is wel waar he. Aluminium steekstokken zijn misschien ook wat makkelijk schoon te maken/houden...
NOg ideeen wat ik er tussen kan stoppen?
is het misschien handig om iets van een punt te maken zoals vroeger die paraplu's hadden? Dan zit die wel lekker vast in de grond denk ik en komen makkelijker los.
Stefan Ste
Berichten: 19
Lid geworden op: 30-03-2008 20:29

12-09-2008 13:50

Hans Raaijmakers schreef:Hoi Edward.
Alumacraft ken ik niet, maar bijvoorbeeld de sylvan platbodems zijn van erg dun aluminium gemaakt wat sneller scheurt en/of kapot gaat.
...Maar het is ook maar net wat je er mee wil doen natuurlijk....


Je moet heel wat doen om die bootjes kapot te krijgen hoor...;). Natuurlijk moet je niet keihard op de stenen varen ofzo maar verder bij normaal gebruikt zijn jons van Alumacraft/ Sylvan perfect voor huis/tuin en keuken karpervisserij. Ik heb 8 jaar een Alumacraft 1236 gehad, nooit geen schade oid. Perfect voor voeren, transport naar afgelegen stekken etc. En een 1232/1236 kan zo op het dak van je auto.

Voor visserij direct vanuit de boot vindt ik hem minder geschikt. Een dag/ avondsessie gaat goed alleen als je een nacht door wilt vissen en je wilt kunnen slapen dan gaat dit lastig. Ik heb daarom sinds kort een nieuwe jon (XpressBoats/ Eggercraft) van 15 voet. Het is het model zonder middenbank waardoor je een zee van ruimte heb. Ik kan hier net een klein tentje in kwijt waardoor ik een nacht door kan blijven vissen. Vanwege het ruime voordek gelukkig genoeg ruimte om een vis te drillen en te onthaken. Zie afbeelding hieronder. Mocht je zo'n boot willen kopen; tijdig bestellen! Ze komen niet vaak binnen...

Wat betreft steekstokken; ik ben van plan om stokken te laten maken die koppelbaar zijn zodat ik ook in dieper water kan vissen.

By the way...kwam net dit topic tegen: viewtopic.php?t=27364 Staat ook wat info over een punt van een steekstok.

@ Hans: dhr Vogel geeft in dit topic aan dat alu steekstokken ook bij de firma aluminumjon te koop zijn.....Ik weet niet of je boot daar ook vandaan komt? Anders zou je een leuk prijsje kunnen maken...;)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hans Raaijmakers
Berichten: 203
Lid geworden op: 24-07-2002 02:00
Locatie: Bleiswijk
Contacteer:

12-09-2008 14:15

Thanks voor de tips Stefan. Ik ga er gelijk even verder induiken.
Ik heb inderdaad een aluminiunjon 622 besteld, omdat die in eerste instantie meer ruimte biedt voor overnachtingen.
kwaliteit speelt nu natuurlijk ook een rol, maar het is maar net wat je wil, nodig hebt en er mee wil doen.
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

12-09-2008 14:56

Gaaf hoor Hans! Deze is wel een stukkie groter en duurder dan de 1236 :-)

Neem je er een trailer bij? En een 60pk'tje?
Gebruikersavatar
Hans Raaijmakers
Berichten: 203
Lid geworden op: 24-07-2002 02:00
Locatie: Bleiswijk
Contacteer:

12-09-2008 15:25

Hoi Gerrit.

Bedankt.
Klopt met trailer en Evinrude. Alleen die motor viel iets groter uit dan bedoeld omdat Jobbe mij een aanbod deed wat ik niet kon afslaan....:) (De huidige demo motor)
Durf bijna niet te zeggen hoeveel pk, maar laten we zeggen dat ik snel op mij stek kan komen en ik voorlopig niet volgas durf te varen:) en mijn vriendin wilde ook waterskieen en vooral hard varen.
Maar zo'n boot vaart altijd fantastisch. 60pk doet al knallen.
Ik ben ook zeer te spreken over de manier waarop ik ben geholpen. Zonder meer een proefvaart 'savond nog even met mijn vriendin (en dat is niet vanzelfspreked hoe ongelooflijk ook) veel geduld, met mij meedenken, wel (positief) commercieel maar zeker niet het gevoel dat hij mij iets probeerde aan te smeren en een mooie prijs uiteraard.

Zeker een aanrader voor diegene die iets dergelijks zoeken!
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

12-09-2008 17:00

Zoiets Hans,
viewtopic.php?f=60&t=48008&st=0&sk=t&sd=a&start=25

Op één stok heb ik zo'n metalen parasolschroefsteun. Op déze de veel lichtere, goedkopere en in diam. dunnere nylon versie die te koop is bij de beter gesorteerde (Braber!) campingzaak. Voldoet tot nu toe prima.
Groet,

John
Gebruikersavatar
Hans Raaijmakers
Berichten: 203
Lid geworden op: 24-07-2002 02:00
Locatie: Bleiswijk
Contacteer:

12-09-2008 17:07

Hoi john.

Ziet er super uit. Ik ga het is bekijken.

Gr.,
Hans
sander dekamper
Berichten: 665
Lid geworden op: 31-08-2004 23:06

12-09-2008 23:08

Een goede keus Hans de 622 , bevalt mij ook prima wat een ruimte..

gr Sander.
Plaats reactie