bliep piepiep??

Plaats reactie
Martin Wels
Berichten: 21
Lid geworden op: 08-07-2008 22:33
Locatie: Grou

10-07-2008 16:29

Hallo,

Ik heb al tijdje in de kop om ook eens te gaan proberen vanuit een boot.
Maar hoe doen jullie dat snachts met de swingers en beetmelders, lijkt ij als je om draait en boot beweegt wat dat t meteen piepiepiepiep is of valt dat mee?

ben zeer benieuwd naar jullie ervaring ermee.

Groetjes :roll: :roll:
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

10-07-2008 16:34

Of met slappe lijnen vissen
Of de swinger aan de achterkant van je pieper hanger (ergens gelzen)
Of op de 'gewone' manier en de piepers ongevoelig zetten

en anders de hengels naast de boot in het water zetten
KSN
Martin Wels
Berichten: 21
Lid geworden op: 08-07-2008 22:33
Locatie: Grou

10-07-2008 16:47

jaja oke zit wat in ja
maar je heb ook wellis zakkers dus als je dan slappe lijnen hebt of de swingers erachter merk je de aanbeet dan wel?
hoe doe je dat dan voor oplossing
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

10-07-2008 19:30

Ik gebruik op de boot altijd hangers omdat deze veel makkelijker in gebruik zijn. Hang ze ook aan de verkeerde kant. De registratie van terugzwemmers wordt wel een stuk slechter maar je hoor meestal wel enkele piepjes.
Gebruikersavatar
Paul Wijnants
Berichten: 214
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

11-07-2008 10:22

Lees de topic over de running rig eens.
Wie weet is dat een uitkomst? (zoveel mogelijk uitbannen van terugzwemmers)

gr.

Paul
--------------------------------------------------------------
http://www.ghvdenhaag.nl/overdeghv/0000 ... 8d302.html
--------------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

16-07-2008 14:28

gewoon zo dus ....(al staan de piepers hier uit...)
http://nl.youtube.com/watch?v=KSM68rgSDZo

stond al een keer bij v.o.d. maar paste hier ook nog wel bij :-)

Gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

17-07-2008 00:48

Gaaf filmpje! Met die suizende lijn vind ik altijd zo gaaf. Hij slaat trouwens wel heel erg hard aan zeg!
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

17-07-2008 10:38

Hij ben ik...
Ik raad ook niemand aan om zo aan te slaan :D

Om lang verhaal kort te maken:
slappe lijnen, baitrunner heel licht, lichte hengels, redelijke afstand...
Na 5 jaar vissen op dit water blijkt dit één van de manieren om de vele losser uit te bannen... maar niet een al te lange discussie over maken...

Gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Martin Wels
Berichten: 21
Lid geworden op: 08-07-2008 22:33
Locatie: Grou

17-07-2008 12:58

haha gaaf filmpje jah

ja is geen snoek vissen waar je zo hard voor aan hoeft te slaan haha

na ik ga het zondag even proberen ben erg benieuwd hoe het gaat.

Groetjes Wels :roll:
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

18-07-2008 01:17

vinnie kuiper schreef:Hij ben ik...
Ik raad ook niemand aan om zo aan te slaan :D

Om lang verhaal kort te maken:
slappe lijnen, baitrunner heel licht, lichte hengels, redelijke afstand...
Na 5 jaar vissen op dit water blijkt dit één van de manieren om de vele losser uit te bannen... maar niet een al te lange discussie over maken...

Gr Vin


Ach was ik niet van plan ook hoor. Was wel een leuk filmpje om naar te kijken. Lig je nu gewoon aan 2 palen vast of hoe heb je dat geregeld? Ik durf met de boot niet op zulk wild water te liggen eigenlijk.
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

18-07-2008 01:29

Martin Wels schreef:haha gaaf filmpje jah

ja is geen snoek vissen waar je zo hard voor aan hoeft te slaan haha

na ik ga het zondag even proberen ben erg benieuwd hoe het gaat.

Groetjes Wels :roll:


duidelijk nog nooit een behoorlijke snoek gevangen. :wink: ...slaan op grote snoeken is vragen om een lijnbreuk......

ontopic....geen swingers kan natuurlijk ook ik gebruikte monkeyclimbers van teflon die glijden goed maar ook weer niet te en met het systeem wat er nu wordt gebruikt heb je bijna geen swinger meer nodig....(of er zijn nog een paar hardnekkige freeline fans) :wink:
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

18-07-2008 08:55

Ach was ik niet van plan ook hoor. Was wel een leuk filmpje om naar te kijken. Lig je nu gewoon aan 2 palen vast of hoe heb je dat geregeld? Ik durf met de boot niet op zulk wild water te liggen eigenlijk.[/quote]

weet niet wat voor boot je gebruikt? in dit geval een 5.5m open polyester met hoge boorden (oude crescent)
Ik vis met rustig water gewoon aan twee palen, als het gaat blazen gooi ik eerst een anker uit.
Tot beaufort 6 nog goed te doen, als het echt gaat stormen dan zoek ik ook liever een rustig hoekje op..

Gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

18-07-2008 11:12

Ik vis zelf met een shetland 498. Dit staat ook voor de lengte. Maar zodra de wind ook maar ietsje draait komen er toch hele grote krachten op te staan?
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

29-07-2008 15:56

Als de wind draait dan laat ik de boot meedraaien:

Indien ik geen anker gebruik haal ik alleen de achterste steekstok los en laat de boot zelf meedraaien zodat hij weer eindigd met de punt in de wind waarna ik de achterste paal weer vastzet.

Indien ik een anker gebruik (in combi met twee steeksokken)haal ik de voorste en achterste paal los en laat de boot weer met de neus in de wind draaien, hierna alles weer vastzetten.

NB
Ik zie op het forum veel foto's e.d. van steekstokken met draadeinden enzovoorts, ik gebruik gewoon twee holle alluminium puntloze stokken. Deze krijk ik ik de meestgebruikelijke bodemsoorten (klei/veen/blub blub) zeer makkelijk gestoken, na enig woelen (roeren) krijg ik ze ook zo weer los, wel zo gemakkelijk als je draaiende winden hebt :-) 8)

Gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

31-07-2008 10:43

Wij hebben er kopere punten op zonder schroefdraad. Dit vinden wij fijner. Boven in de paal gewoon een groot gat boren waar je een andere stok in kan doen om ze eruit te trekken.
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

31-07-2008 16:46

kan ook, maakt allemaal weinig uit denk ik..
Ik zag ik een andere topic (steekstokken bevestigen) een link naar het systeem van de vinkeveen bootjes... pfff ziet er erg omslachtig uit, wel heel stabiel waarschijnlijk...

Gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

31-07-2008 17:44

Ik heb praktisch nooit piepen op de boot. Ik vis met nylon en met lichte hangers tussen molen en beetverklikker op die manier krijg ik ook mijn zakkers door. Ik vis iets verder van de boot en het liefst van het taluud af, Of ik monteer 10 meter voor de rig een toplood. De lijn span ik vervolgens strak op zodat de waker helemaal bovenin hangt. Ik heb bewust gekozen voor fox rxen omdat delkim werkt met trilling en wox met een wieltje en zoedoende de afstand die de lijn aflegt bepalend is voor een piep. Ik heb ze meestal niet eens op zijn gevoeligst staan. Doordat de waker bovenin hangt en de lijn strak staat vangt de rek in het nylon het schommelen van de boot op. Zelfs als de waker iets beweegt piept de beetmelder niet. Ook niet als dat schokkerig gebeurt. Ook een langzame zakker krijg ik altijd door iets wat bij een minder gevoellige delkim soms niet gebeurt.
Bij hogere golven(gebeurt bij mij zelden) monteer ik soms nog een mk2 swinger voor de beetmelder met het schuifgewicht tegen de kop aan. Deze swingt dan heen en weer maar doordat ie zwaar is hou ie mijn lichte hanger hoog en krijg ik geen piepen. bij een zakker, zakt eerst de swinger en daarna de hanger


mvg martijn
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

01-08-2008 16:11

Martijn.

De laatste optie gebruik ik idd ook wel eens, zij het met andere wakers maar wel met het principe van de zware waker na de beetmelder en de lichte tusssen de molen en de beetmelder in, dit werkt idd best goed.Ik heb echter zeer weinig teruglopers (1% op de laatste 100 aanbeten) dus gebruik ik meestal maar 1 waker, laatste tijd ook wel geen


Ik heb eigenlijk altijd last van veel golven, kwestie van bootverkeer en groot water, soms best wel heftig, de eerste manier zoals je beschijft zit er helaas niet in voor mij..

Gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

01-08-2008 16:45

tjah

Ik gebruik de mk2 omdat ie een vrije lijndoorvoer heeft en geen lijnclip die de lijn kan afklemmen. Toch vis ik dus ook meestal op de rek in de lijn Ik krijg gelukkig ook zelden een zakker, in dat geval is het vaak een brasem of een grassie. Omdat ik mijn visserij zie als een optelsom van procenten, vind ik het belangrijk om te weten of er een platte aanhangt zodat ik de hengel opnieuw kan uitvaren. Die ene keer dat het een karper betreft wil ik helemaal weten wat er aan de hand is vandaar deze oplossing. Het hele bootvissen is compromissen maken, om een evenwicht te creeren vandaar ook de keuze voor foxen.

mvg martijn
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

06-08-2008 12:33

Die brasems (grassen zwemmen er niet) en windes sluit ik eigenlijk wel uit, gewoon met 45-50 mm vissen :-)
De foxen doen het idd goed, oude optonics met nog maar één wielschoepje ook...

gR Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Plaats reactie