Bevestigen steekstokken.

John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

27-04-2008 09:56

Goedemorgen,

Bij deze de creatievelingen onder ons de vraag mee te denken aan een oplossing om zes vier meter lange steekstokken permanent te bevestigen aan de (zijkant!) van een polyester boot van 6.30 m. De aluminium steekstokken zijn 5 cm. doorsnede en ze kunnen absoluut niet op het, toch al smalle loopgedeelte van de boot.
Zelf dacht ik aan het bevestigen van drie buisklemmen per stok aan beide zijden over de lengte van de boot onder de stootrand en dan drie stokken per zijde. Daaroverheen komen dan de stootwillen te hangen. Het lijkt me dan wel een kwetsbaar geheel te worden omdat je altijd wel ergens tegenaan botst. Vooral met wat ruw weer bij het aanmeren.
Ik moet er wél bij vermelden dat ik een komplete newby op het gebied van manoevreren met een motorkruizer ben.
Het gaat om onderstaande boot en de klemmen die ik denk te gaan gebruiken. Állesuggesties, behalve 'waarom ga je niet gewoon vanaf de kant vissen' zijn van harte welkom.
Groet,

John

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Afbeelding
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

27-04-2008 10:08

John buiten je stuurmanskunsten is er nog een dingetje waar je aan mag gaan denken.
Je vaart met aan weerszijden uitstekende delen die niet tot de boot behoren.
Bij schade aan een ander kan dit een punt van discussie worden bij de verzekering je kunt namelijk zelf bedenken dat je onnodige voorkombare schade kunt veroorzaken.

Bij een aanvaring of het blijven haken met de stokken ergens aan of achter kunnen de klemmen uit de huid scheuren en of je dat dan weer wilt is ook nog maar de vraag.

deelbare te vervoeren in de kuip steekstokken lijkt mij de beste oplossing
Vissen is een hobby, geen religie!
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

27-04-2008 15:51

Douwe,

Daar heb ik dus wel over nagedacht. aangezien de boot 6.30 m. is en de stokken 4.00 m. zal het uitsteken zich beperken tot de twee voorzijden zoals op onderstaande tekening te zien is. Qua dikte zullen de stokken niet onder de stootrand uitsteken omdat deze ± 7 cm. breed is.

Afbeelding

Groet,

John
sander dekamper
Berichten: 665
Lid geworden op: 31-08-2004 23:06

27-04-2008 17:02

[img].jpg[/img]

Zo zat het bij mijn oude boot John, beugels van de bouwmarkt met een strip er aan gemaakt en in de vorm van de boot gebogen .
Gaan makkelijk 4 stokken op , als je de stokken aan 1 zijde houd dan heb je de andere zijde vrij voor het aanmeren.
Binnen in de boot eventueel borgen , maar ik deed dat niet en het hing/hangt perfect.
Voor meerdere stokken dan zou je anders een extra beugel erbij moeten maken .
misschien heb je er wat aan.
gr Sander.
Laatst gewijzigd door sander dekamper op 27-04-2008 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

27-04-2008 19:28

Sander,

Dat is natuurlijk het eerste systeem waar je aan denkt, maar lang niet compact en stevig genoeg en veels te veel en ver uitstekende delen als je het mij vraagt. Het is net als wat Douwe zegt, zélfs in mijn geval zijn er al te ver uitstekende delen waar je problemen mee kunt krijgen. Misschien is het idd. beter met twee meter stukken te gaan werken. Al vraag ik me wel af of hóe je dan wel een stevig geheel krijgt. Nu heb ik er deze (te weinig :cry: ) zwarte kunststof 'moffen' bij om twee lengte's met elkaar tot 8 m. te verbinden voor op dieper water. Die zul je dan zeker door en door met bouten moeten verankeren in de buizen wat mij een zwak en labiel geheel lijkt te worden.
Als er iemand is die weet hoe die dingen heten zou ik dat ook graag weten. De buizen zijn overigens 52 mm. buitenwerkse maat en 37 mm. binnenwerkse maat.

Afbeelding Afbeelding

Toch bedankt voor de moeite.
Groet,

John
sander dekamper
Berichten: 665
Lid geworden op: 31-08-2004 23:06

27-04-2008 21:09

Afbeelding

Misschien zoiets? zijn stokken zijn 4 meter lang .

Ik denk met je mee John!! :wink:

gr Sander.
Laatst gewijzigd door sander dekamper op 27-04-2008 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

27-04-2008 22:35

Misschien zoiets? zijn stokken zijn 4 meter lang .

Ik denk met je mee John!! :wink:

gr Sander.[/quote]
Blijven doen Sander, voorál blíjven doen jongen!!!!!
Groet,

J :wink: hn
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

28-04-2008 05:54

Álle suggesties ?;

Simpel touwtje (of mooi rubber/elastiek) aan allerbei je kikkers aan de zijkant, palen erin en lus weer vast maken aan dezelfde kikker. Eventueel kleine bolder ertussen tegen beschadigingen.

Emmer ín de kajuit zetten, vieze natte onderkant van de palen daarin zetten, deurtje open laten staan en rest past wel in de kuip. Eventueel als je deur dicht wil houden als je aangemeerd ligt, palen op de kant.

Nog wat lastiger, maar heb ik zelf al eens aan lopen denken;
zo'n imperiaal voor de auto kopen (geen dakdragers dus), maar een echt compleet ding. Lange(re) poten eronder en boven je kajuit maken. Kan je ook gelijk gebruiken om bijv een volgboot mee te nemen, en als railing te gebruiken. Je stokken zou je dan schuin omhoog over de tent kunnen laten steken, de ruimte boven je tent is immers onbeperkt.
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

28-04-2008 08:05

Stokken van 4 meter en een boot van 6.30 meter? Hou er rekening mee dat je de stokken een aardig eind de prut in moet duwen en dan ook moeten ze ook nog een meter boven water staan om goed aan de kikkers te kunnen bevestigen. Je hebt een grote boot (en zeker ook een hoge boot die veel wind vangt.....)
Is het water niet dieper dan 1,5 meter?

Ik heb zelf een Power marine pacific 5.70 en stokken van 6 meter maar kan mn stokken niet plaatsen op stukken dieper dan 3.5 meter. 4 Meter diep kan ook nog, maar dan moet het niet hard waaien. Ik heb dan ook een lage boot die weinig wind vangt.

Gewoon touw aan de kikkers voor en achter bevestigen, een stuk tuinslang eromheen om de lus van het touw open te laten staan (dan kan je je steekstokken er makkelijk doorheen krijgen). Dan kan je je steekstokken in de 2 lussen van de touwen hangen. Twee aan elke kant van de boot.
Als je achteruit moet inparkeren in de haven, zorg dan dat je stokken achter niet uitstekken en wikkel er desnoods een doek omheen zodat je andere boten niet kan beschadigen.

Heel simpel maar vissen is ook simpel :D
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

29-04-2008 23:15

Martin,

Ik begrijp je punt. Vergeet echter niet dat deze materie totaal nieuw voor me is. Vandaar de vragen.
Zoals het er nu voorstaat vissen we idd. van een metertje tot anderhalf diep naar wat taluds toe of de vaargeul in de buurt daarrvan. We hebben nu zes lengtes van vier meter om zodoende, indien nodig, drie lengtes van acht meter te creëren.
Een van de redenen van dit topic is dan ook om uiteindelijk i.p.v. zes stokken van vier meter (die moeilijk te vervoeren zijn), een systeem te ontwikkelen waarin we op een redelijk snelle en praktische manier twaalf stokken van twee meter omtoveren tot drie stabiele stokken van acht meter.
Simpel toch????
Hartstikke bedank voor je input man!!
Groet,

John
Gebruikersavatar
Rene Vermunt
Berichten: 269
Lid geworden op: 18-09-2004 20:47
Locatie: Zuid-Holland

29-04-2008 23:24

Mijn steekstokken liggen gewoon in mij boot in de bank.
Ik heb er 3 van 2 x 3 meter.
Meestal gebruik ik maar 1 deel van 3 meter en dan 3 meter. Ligt als een huis zo vast. Waar jij vist John gaan de stokken toch maar klein stukje de bodem in, is allemaal kei harde bodem. Als je met stokken van 6 meter gaat liggen zou je zien dat je al bij windkracht 4 zo losgetrokken wordt !

René.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

30-04-2008 08:32

'Hengelopstelling, bak en/of stuurbuurd'!!!!!

[quote="Rene Vermunt "op 20-11-2007]@ Martijn,

Ja kan nog steeds bestanden op de HD terug krijgen hoor !
Zelfs als deze is geformateerd.

PC Inspector File Recovery is een gratis prog. die zeer goed werkt.
Een ander die nog beter is, en bijna altijd alles terug zet, is Recover my Files. Deze laatste is wel een betaal prog.

@ John,
Als ik van de week bij de boot bent maak ik even foto's zoals beloofd.[/quote]

--------------------------------------------------------------------

René, ooit beloofd maar nooit gedaan!!!!!!

Ik snap trouwens weinig van je antwoorden.

- Ik heb er drie van twee bij drie meter??
- Meestal gebruik ik maar 1 deel van 3 meter en dan 3 meter??
- Waar jij vist John gaan de stokken toch maar klein stukje de bodem in?? Óh, waar vis ik dan???. Wel zo handig, dan weet ik tenminste welke kant ik op moet varen!!
Overigens heb ik het nérgens over stokken van zes meter maar zou wél graag weten graag weten waarom je met stokken van zes meter wél wordt losgetrokken en met stokken van drie niét!
Groet,

John
Gebruikersavatar
Rene Vermunt
Berichten: 269
Lid geworden op: 18-09-2004 20:47
Locatie: Zuid-Holland

30-04-2008 09:38

Nou nog maar een keer proberen dan....

Ik heb 3 alu buizen van 3 meter lengte.
Deze kan ik verlengen met nog eens 3 meter.
Aangezien op alle plassen waar ik vis het niet dieper is dan 1.50 meter, (waar ik mij boot vast leg), gebruik ik bijna altijd maar 1 deel van 3 meter. Als je je boot niet verplaatst hebt dan geld die 1.50 meter ook voor jouw.
Ik heb je toen der tijd aangeboden dat ik die alu. buizen inclusief verlengstukken zo heb liggen op de zaak...... Ook de schroefpunten heb ik je toen aangegeven waar je die kan kopen.

Met een langere lengte dan 3 meter, dus b.v 6 meter, heeft de boot aardig wat ruimte om heen en weer te gaan. Zeker de boten die wij hebben, zijn met de cabriokap dicht aardige windvangers !

Die foto's die ik je toen beloofd hebt zijn er niet meer van gekomen.
Dit vanwege het feit dat ik niet meer bij mijn boot kon komen omdat deze al in de loods lag. Ik zal deze alsnog eerdaags voor je maken.

Waar die bovenste quote opslaat is mijn niet duidelijk wat je daar mee bedoeld ?

Afbeelding

Om je even een idee te geven.... Deze alu buis is 3 meter. Zoals je ziet meer dan genoeg lengte.

Groeten, René.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

30-04-2008 10:24

René,

Die bovenste regels zijn een deel van dat bericht van jou in het topic 'Hengelopstelling bak en/of stuurboord'. Waarin je antwoord geeft op iemand die daar een vraag stelt over zijn kwijtgeraakte bestanden.

Ahá, drie maal twee stuks van drie meter dus!!!! Kijk dan wordt het wat duidelijker.
Ik weet wel dat je me die buizen hebt aangeboden maar zocht naar langere stukken dus vandaar dat ik er verder niet op in ben gegaan.!
Als een boot tussen drie steekstokken ingeklemd ligt aan rubbers met stootwillen ertussen en de stokken zitten bijv. een meter in de bodem verankerd, wat maakt het dan uit of er één of twéé meter boven water uitsteekt? De ruimte blijft dan toch hetzelfde!
Groet,

John
Gebruikersavatar
Rene Vermunt
Berichten: 269
Lid geworden op: 18-09-2004 20:47
Locatie: Zuid-Holland

30-04-2008 11:25

De ruimte om ze kwijt te kunnen bedoel je ?

Ja die ruimte blijft hetzelfde i.d.d
Ik heb in de kuip achter rondom banken, de bank aan de kant van de keuken, daar heb ik de steekstokken in liggen. Heb een gat gemaakt van de kuip naar de keuken. Als ik wil kan ik ze zelfs in elkaar (dus 6 meter) erin leggen.

Een meter de grond in zal je op de meeste plaasten langs de kant niet lukken.
De bodem is bijna overal keihard zand. Of nog erger.... stenen.

Ik vindt het overigens geen gezicht als je alu buizen 2 meter of zo boven je boot uisteken. Vooral in de zon ben je vanaf kilometers te zien....

Je alu. buizen aan je kikkers vastmaken met een stootwil er tussen is geen succes. Doordat je stootwil door de kracht indeukt heb je te veel ruimte, waardoor het geheel gaat schuiven. Ikzelf plaats de alu. buis direct tegen de stootrand van de boot. Doe er nog een rubber stukje tussen anders wordt je gek van het gekraak. Ik ben nu bezig met een soort van houders die aan de boot vast zitten waardoor de alu. buizen gaan. Dit werkt veel sneller en zit nog vaster dan touwen o.i.d.
Op Carp 2008 stond een boot van een paar Duitsters die ook zoiets hadden.
Maar die hadden het nog mooier, de buizen waren telescopisch zodat ze erin konden blijven zitten.

René.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

30-04-2008 11:34

Schuiven ?
Bij mij niet hoor. Ik heb hier uit een oude topic een reply, maar nu gebruik ik geen touw meer, maar rubbers om m'n boot aan vast te leggen. Bevalt nóg beter.
Gebruikersavatar
Rene Vermunt
Berichten: 269
Lid geworden op: 18-09-2004 20:47
Locatie: Zuid-Holland

30-04-2008 11:50

He Marco,

Ja zo kan het wel met de stootwillen.
Je buis zit op de foto ook tegen je stootrand van de boot.
Zolang de buis direct tegen de stootrand zit is er niks aan de hand.

René.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

30-04-2008 12:05

Hij zit tegenwoordig nog iets anders, het lijntje wat je ziet hangen zit wat strakker, daardoor komt de stootwil direct onder de stootrand te hangen. De paal komt dan niet meer tegen de stootrand aan.
Scheelt heel wat gekraak en gepiep en beschadigingen (op m'n oude boot zonder stootrand).

Eerst legde ik de boot vast met touwen, maar als ze te los zitten krijg je bij iedere deining/beweging piepen. Als je ze te strak doet, worden het stroppen die bij flinke deining je paal uit de grond trekken !! Rubbers houden alles netjes op z'n plaats, hebben enige reserves, en kunnen een beetje over de stokken glijden bij heftige deining.
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

01-05-2008 16:14

En weet je wat nog mooier is om je steekstokken vast te zetten met touw?

Je maakt aan elke buis een oog (ik heb 3 ogen per buis) en door dat oog doe je het touw en dat maak je vast aan de kikker van je boot. Dus met een beetje deining blijft je boot nog beter liggen en schuurt het touw niet langs de steekstok.
Ik zal zaterdag eens een plaatje schieten, dan is het wel duidelijk denk ik... (nu snap ik er zelf ook niks meer van).

PS
Ik heb mn stootwillen ook vlak onder de stootrand van de boot hangen en die zorgen ervoor dat de stokken niet schuren langs de stootrand. Dit ligt als een huis... (foto's volgen)
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

04-05-2008 07:08

Heeft nog nooit iemand steekstokken gemaakt met schroefdraad verbinding ???

Net zoiets als n staaf marker maar dan dikker .


Gr :wink:


Zal wel geen lampje op moeten of wel ? :P
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

04-05-2008 09:15

Wordt aan gewerkt Menno.
Ik was al van plan om lengte's van twee meter te maken en daarin een draadeind te laten tappen. Maar de eerste die ik sprak en die er een beetje verstand van heeft vermoedt dat de wanddikte te dun is zodat je te weinig 'body' hebt en het geheel niet echt stevig wordt. Daar komt bij dat aluminium zacht is waardoor de schroefdraad snel zal slijten.
Van de week krijg ik uitsluitsel van iemand die in een aluminiumfabriek werkzaam is. Als ik iets weet zal ik het hier melden.
Groet,

John
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

14-05-2008 15:24

John en anderen
beweging van de boot is geheel niet erg, zelfs zgn piepen heb ik geen last meer van.
1 2 3 of 6 steekstokken zullen niet voorkomen dat je boot beweegt.

de meeste willen presies zo vissen als of ze op de oever zitten, helaas dit gaat je niet lukken :lol:

een boot beweegt en zeker als je zelf niet stil kan zitten, al zit je stil en zijn er anderen die lekker een stukkie gaan varen heb jij last van de golven van anderen.

je zult in je montage of hengelopstelling de oplossing moeten zoeken naar een ideaal.

zelf heb ik een paar dingen die ik absoluut niet meer doe.

gevlochten lijn, dit is te gevoelig en geeft onnodig gepiep
zware wakers!gebruik ik niet meer.
ik kan beter zeggen dat ik helemaal geen wakers meer gebruik!
met een run rig icm een zeer losse bait runner krijg ik heerlijke aanbeten en heb zelden nog een valse piep :P

mvg jacco
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

14-05-2008 15:56

Je kunt tussen twee delen aluminium een dunnere buisdiamter (bus) nemen en deze verbinden met elkaar dmv bouten. Af en toe zal je de bouten moeten vervangen ivm corrosie en contactcorrosie ivm verschillende (nonferro)metalen.

Ik vis al jaren zonder wakers op de boot. Ik draai de lijn voorzichtig op spanning zover dat het toploodje niet wordt opgetild. Het toploodje vangt de schommeling op zeg maar. Dit doe ik alleen op grotere afstanden. Kleinere afstanden zet ik de lijnen wat slapper.
De beepers gaan wel op ongevoelige stand. Ik vis met 40/100 nylon hoofdlijn.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

14-05-2008 18:48

Niemand de Beet van mei 2008 over bootvissen gelezen ?

m.vr.gr.