Kajuitboot

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

23-03-2008 20:59

Hallo,
Helaas beginnen bij mij ook de jaren alweer te tellen, en wil ik na jaren van vissen vanuit een open aluminium boot met huif ,
de overstap maken naar een kajuitboot.
Ik heb al wat bootjes de revue laten passeren maar hoe meer je er ziet hoe meer je loopt te twijfelen.
Waaraan moet mijn boot voldoen
voldoende stahoogte
veilig ook bij windkracht 5-6 op open water denk aan Kaag-Brassemermeer en dergelijke
stabiel en vooral ook geschikt om met het gezin een beetje te varen.
Ik heb een budget van rond de 25 mille
groet henk
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

23-03-2008 22:05

Henk,
lastig waarom een kajuitboot? er zijn meerdere opties, heb zelf vroeger met een tenbroeke gevaren, was wel zeer prettig varen.

kajuitboot voorbeeld:
http://www.botentekoop.nl/motorkruisers ... -1978.html

http://www.botentekoop.nl/motorkruisers ... ak-21.html

http://www.botentekoop.nl/motorkruisers ... ts-te.html


andere optie en werkelijk dit soort boten werken perfect en zijn ook goed te gebruiken voor een langere trip met je gezin, voldoende ruimte, rubberboot kan mee en railing rondom met een redelijke gangboord zodat men zich makkelijk kan bewegen, hengelsteunmontage kan zowel voor als achterop. Heb zelf een keer een princess gehuurd voor 2 weken. Ideale boot vonden wij, ligt helaas op dit moment even buiten mijn budgetaire ruimte :wink:

http://www.botentekoop.nl/motorkruisers ... -1980.html

http://www.botentekoop.nl/motorkruisers ... -1976.html

succes,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

23-03-2008 23:27

Een kajuitboot is altijd moeilijk te verankeren zodanig dat met een rodpod gevist kan worden. De wind heeft nu eenmaal veel vat op zo'n ding.
Wil je een stabiele kruiser dan is een Doerak een aanrader. Deze zijn in alle soorten, maten en prijsklassen te koop.
Wil je minder onderhoud ga dan voor een polyesther boot. Polaris en Kill (killkruiser) zijn kruisers die goed in de markt liggen. Toch wel fijn als het niet bevalt en je hoeft er geen jaren mee te leuren.
Polaris heeft een stahoogte van ongeveer 1.85m. Killkruisers hebben meestal stahoogten van 2 meter.
Doerak Polaris en Kill zijn boten met inbouw motor en vanaf ongeveer 7 meter. Ze hebben vrijwel allemaal een ruime open kuip en de motor zit onder de vloer. Wil je kleiner met een buitenboordmotor dan is Shetland een goede keuze. Echter hoe kleiner, hoe minder stabiel en hoe krapper het wordt in de kuip.
K. van den Herik

24-03-2008 08:18

Henk,

Denk dat Jacco nog wat in de aanbieding heeft.

info@ttbbaits.com
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

24-03-2008 08:48

Kleine aanvulling op het verhaal van Jos (voor degene die toch wat kleiners zoeken);
De Killkruiser begint al bij een 5,5 Meter met een BBM (makkelijker en goedkoper in onderhoud), de Kill is een stuk breder en logischer ingericht dan de meer voorkomende Shetland's. Véél binnen én buitenruimte dus.

Verder is er in de prijsklasse voor Henk best wel eea te koop, maar zie je meestal door de bomen het bos niet meer. Eigenlijk zou je verschillende soorten boten allen één week moeten huren om voor jezelf uit te maken wat het meest bij jou past, maar dat is natuurlijk geen haalbare kaart. Een ieder kan dus enkel zijn eigen ervaringen geven. Met grotere boten heb ik weinig ervaring, enkel onderstaande boot (Buchliner/Barkas), is misschien niet de eerste die in je opkomt, maar wel enorm stabiel, praktisch, lage doorvaarhoogte, enorme binnen én nog meer buitenruimte.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

24-03-2008 10:12

Denk dat het toch meer naar de 7 meter gaat met binnenboord motor,
Er is een model geweest waarbij je een klein kajuitje had een een grote kuip
maar ik ben de naam daarvan kwijt.
Graag zou ik wat meer ervaringsverhalen willen hebben,
volgende week ga ik na de visma en wil daar eens wat modellen gaan bekijken,
groet Henk
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
Gebruikersavatar
Dirk Maatman
Berichten: 788
Lid geworden op: 29-11-2005 19:08
Locatie: thuis
Contacteer:

24-03-2008 23:07

Binnenboordmotor heeft voordelen en nadelen. Voordeel is dat je doorgaans een dieselmotor in je boot hebt en zo dus ook goedkoop vaart. Nog een voordeel is dat er bij tankplaatsen aan het water altijd diesel te verkrijgen is maar niet altijd benzine. Voordeel van een buitenboordmotor is dat hij bij eventuele problemen zo eraf gehaald kan worden en gerepareert kan worden. Ook kun je nog eens wisselen van motor als je uitgekeken bent. Qua type boot vind ik zelf Doerak erg mooi maar kijk ook eens naar een Shetland of Mistral. Gr Dirk
.
sander dekamper
Berichten: 665
Lid geworden op: 31-08-2004 23:06

30-03-2008 11:40

En Henk al wat gevonden?
Kom je nog een keer deze kant op?

gr Sander.
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

30-03-2008 11:58

ik ben in gesprek voor een doerak 780
ik zeker kom dit voorjaar-zomer jullie kant
al was het maar om de camping te zien verdwijnen
groet henk
ps nieuwkoop heeft een lening aangevraagd, het zijn net vrouwen eerst doen dan pas kijken of iets haalbaar is
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
sander dekamper
Berichten: 665
Lid geworden op: 31-08-2004 23:06

04-05-2008 21:04

En Henk is het wat geworden met die boot?

gr Sander.
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

06-05-2008 00:12

Helaas de boot zelf zag er goed uit maar het rapport van het vlak(onderkant van de boot ) was slecht en zou op korte termijn gedubbeld moeten worden.
Maar goed dat ik hem heb laten keuren
groet Henk
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

06-05-2008 09:10

http://www.nautipos.com

voor 8000 of 10.000 heb je een hele mooie boot!!!!
marco arnout
Berichten: 40
Lid geworden op: 18-03-2006 19:22
Locatie: rotterdam

13-05-2008 19:00

Beste Henk,

ik zag toevallig dat je op zoek bent geweest naar een doerak 780.

Mijn ouders varen al van jongsaf aan en hebben een doerak 650 gehad en toen ik gekomen ben een 780. (inmiddels varen we een platbodem van 15m)

ik kan niks anders zeggen dan dat het hele goede schepen zijn.
De motor die er in ligt, in de 650 een 1 cilinder nani en in de 780 een 4 cilinder peugeot, zijn heel betrouwbaar en makkelijk in onderhoud.

De vaar eigenschappen zijn uitstekend en ze zijn heel makkelijk te varen. Wij hebben er veel mee op de grote rivieren gezeten en heel nederland en noord frankrijk mee rond gevaren.

Het enige waar je goed op letten is de kuiptent. Deze vervangen kan best prijzig wezen.
De kuiptent is ook gelijk een voordeel, je kunt namelijk ook helemaal open varen! zeker met de ramen plat.

als je nog meer wilt weten hoor ik het wel.

mvg marco
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

14-09-2008 16:05

Eindelijk ,
na nog een zomer doorgevist te hebben, en een aantal keren tot op de bilnaad nat en koud geregend te zijn.
Heb ik definitief mijn aluminium boot vaarwel gezegd en ben ik overgegaan op een doerak 650 .
En is een boot zoals die uit de fabriek is gerold ,prettig basic voldoende stahoogte maar belangrijker voldoende ruim en stabiel.

wat ik nu nog zoek is een bij(voer)boot voor in de davits.
max 260/3 meter
groet Henk
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

15-09-2008 00:01

Henk

PB
leo westdorp
Berichten: 94
Lid geworden op: 22-10-2009 11:56

22-10-2009 13:03

Ik heb veel op het haringvliet en in de biesbosh gevist met een stalen beakruiser van 7.80mtr
Maar de wind en de scheepvaart daar maakt het karpervissen vanuit de boot een hel
Ik ben dr dus maar mee gestopt en weer terug gegaan naar de goede oude ovalplu van af de kant
Plaats reactie