Aanschaf bootje

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

11-05-2007 11:01

Beste Schippers,

Voor mijn visserij ben ik aan het kijken naar een bootje type vortex / zodiac / quicksilver.
Een collega op het werk heeft voor de pleziervaart vorig jaar een Trident gekocht 2,6 met airdeck...
Als ik het zo zie zou het ook zeker aan mijn verwchtingen kunnen voldoen.
Ik ga niet uit de boot vissen..... maar wel naar de stek toevaren, stek verkennen met fishfinder en op plekken proberen te komen waar nooit is gevist.

Wellicht ga ik wel een nachtje vissen op het water, rodpod in het water bootje ernaast.... uitstappen om te drillen, gaat ook prima lukken.

Ik wil er een paar strandwielen onder zodat ik ook de boot mee kan nemen naar de waterkant wat een eindje lopen is, tevens handige trolly.

Het gaat om dit type boot trident:
http://watersport.marktplaats.nl/rubber ... P9sftQY%3D

Zou die boot iets zijn? heb niet meer als 1300 euro te besteden, voor boot, electromotor + accu, fishfinder.
Is een airdeck goed? hoef ik niet bang te zijn dat het zomaar lek gaat?
Ik wil er een electromotor achter, hoe zwaar, welk merk... wat voor accu?
Hoe verhoud x aantal ponden zich tot pk?

Hopelijk heeft 1 van de schippers hier antwoorden op mijn vragen.

P.S. sorry voor het lange webadres......

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
pim starreveld
Berichten: 897
Lid geworden op: 22-09-2005 10:00
Locatie: zaandam

11-05-2007 13:24

ik ben ook opzoek geweest naar een electromotor, bootje + fishfinder heb ik al...

na wat zoeken bleek dat de Minn Kota (Endura serie) het beste geschikt was om te karpervissen (lijnen uitvaren en kleine stukjes met spullen). ik heb het hier over de 30lb versie. je kan er van uit gaan dat je per 30 kg 1lb nodig hebt, dus de 30lb is zat
hij gebtuikt op volle snelheid 27 amperé, met optrekken 30. op de laagste stand ongeveer 10 (per uur dan) dan moet je zelf even uitreken hoeveel ampere je accu moet zijn. ik kies zelf voor een accu van 105 ampere, daar kan je dus dik 3 vaaruren mee maken op volle snelheid.
de accu die hiervoor nodig is is een semi-tractie accu, de lader is een druppel lader.
ik heb uitgerekend dat je voor een goede set (motor, accu en lader) iets minder dan €500 kwijt bent.

als fishfinder heb ik een cuda 168, hier zit alles op wat een karpervisser nodig heeft. thermometer, diepte, grayline enz. de accu die ik gebruik is een fiamm-gs 12, 7,2Ah. de acculader is een 6/12v lead acid battery charger 1800mA. daarbij heb ik ook een simpele transducer stang. ik denk dat je hiervoor €200 kwijt bent.

dan heb je nog €600 voor een boot, daar kan je die boot van die advertentie van kopen, dat lijkt mij een goede boot. zelf heb ik een maxxon 2.30m en die voldoet prima.

veel succes
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

12-05-2007 22:25

Beste Edward,

De Boot
De boot die je op het oog hebt is een prima boot lijkt mij, ik heb zelf een thunder (http://www.thunderboats.nl). De boot die jij op het oog hebt heeft een wat ander ondergrond maar is ook voorzien van een opblaasbare kiel. De wanddikte van dit soort boten zijn vrij dik, dus heel snel kapot gaat hij niet.

Verder kun je er voor kiezen om qua electromotor te gaan voor Minn kota of zoals ik gedaan heb voor shakespeare. Ik heb gekozen voor Shakespeare omdat ik de prijs gunstiger vond en veel mensen toendertijd heb gesproken die allen zeer tevreden waren over de nieuwe motors. En tevreden ben ik er zeer zeker over.

Ik heb gekozen voor een 44LBS, een flinke motor. Ik heb de 44 serie genomen i.v.m. weersomstandigheden (harde wind).

De accu

Een goede accu is bijvoorbeeld de Wilco 105 ah 12v, zoals hierboven al vermeld is gaat deze accu ongeveer 3 uur varen mee op volle snelheid en plus minus 10 uur op de laagste (wat weer ideaal is voor het uitvaren van lijnen). De oplaad tijd van zo'n accu bedraagt ongeveer 35 uurtjes. Belangrijk is om een goede druppellader aan te schaffen neem als voorbeeld: Afbeelding

De fishfinder

De eagle cuda 168 is een prima fishfinder, hier hoef ik denk ik weinig meer over te vertellen. Alleen vergeet je lader en je accu niet :wink:

Transducer

Ik heb gekozen voor een transducer stang, deze monteer je netjes naast je electromotor en je monteert je ducer oog, even in de gewenste hoek en klaar.

Succes :wink:
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
richard otte
Berichten: 99
Lid geworden op: 20-11-2002 01:00
Locatie: Goes

13-05-2007 11:37

Hallo edward,

Persoonlijk zou ik voor een Vortex gaan,wij hebben zelf de vortex 310 de luxe inc met de minnkota endura 30lbs{169 euro}en is een perfecte combinatie voor afgesloten water,voor het grote open water zou ik toch een zwaardere moter overwegen ivm met de wind.
Als accus hebben wij de delphi 105 ah deepcycle inc met de minnkota druppel lader.
weer of geen weer tijd voor een beer.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

13-05-2007 19:34

jeroen de oplaad tijd is geheel afhankelijk van het type lader, pak je een zwaardere c-tec lader dan is zon accu in 12 uur vol!
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

13-05-2007 22:24

Hoe verhouden ponden van electromotortjes t.o.v. pk's?

Ik begreep van een kennis, dat een boot een maximaal pk kan halen en dat dit niet afhankelijk is van de motor die er achter hangt.

Hoe zit dat precies?

Wat zijn goede accu's ( lange vaartijd ) (ook afhankelijk van de motor)
En wat zijn goede laders en hoe liggen die prijzen.

Is een bootje van 2,60 m wel groot genoeg om al je spullen mee te nemen naar je stek?
Kennis heeft 3,60m aluminium en daar gaan net mijn spullen in, veel ruimte wordt van het bootje ingenomen door een interne drijven.... maar toch.

Wat is een aanvaardbare lengte?

Groet,

Edward
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

14-05-2007 19:56

Alles is afhankelijk van hoeveel je meeneemt natuurlijk!
Bij electromotoren moet je het begrip pk eigenlijk vergeten, mijn advies is om een zo zwaar mogelijke electromotor te kopen als je budget het toelaat zeker met harde wind is wat extra power niet overdreven en in "normale" omstandigheden spaart het je baterijen omdat je niet volgas hoeft te varen.
Goede laders zijn die van c-tec niet erg duur maar wel goed en betrouwbaar. Ook hier geld: hoe zwaarder hoe beter, daar je je accu sneller kan opladen!
Persoonlijk zou ik met je rubberboot onder de 3 meter blijven zeker als je ermee wil drillen, de wingevoeligheid word anders een probleem.
Een als laatste tip: als je al zo'n grote aankoop gaat doen, ga dan alsje blieft niet op de centjes letten en koop kwaliteit daar heb je langer plezier van! (wet niet wil zeggen dat er geen acceptabele alternatieven zijn) een good merk maar duur is minn kota zeker de maxxum serie (zijn energie zuiniger) wil je een goedkoper alternatief kijk eens naar motorguide.
De dikte van het doek van je boot word aangegeven in decitex 1100 is zeker een goede dikte dunner kan, maar dan kan je jezelf in vingers snijden op lange termijn.
Ik vis zelf (logisch wan ik vis altijd met arjan verkoelen) met een vortex en ben er zeer te spreken over. Niet alleen de kleur maar ook de details zoals extra slijt/stootstrips onder op de boot. een spiegel die is voorzien van slagvaste coating etc etc


mvg martijn
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

21-05-2010 20:00

Hallo Heren,

Hier een heel laat (qua datum) bericht, maar voor evt. volgende lezers is de info misschien wel handig...

Koop bij een goede watersportwinkel een simpel accumetertje waar niet alleen het voltage op vermeld staat, maar welke ook de toestand van de accu in % aangeeft (wacht een minuut of 5 a 10 na gevaren te hebben eer je de accu doormeet), want een tractie / deep cycle accu moet je niet verder dan 70% ontladen. Het is zelfs absoluut niet goed voor je accu om deze helemaal leeg te "trekken"!!!

Een 105 amp uur (Ah) accu met een 30 ponds electromoter 3 uur voluit varen gaat dus niet op. Het kan wel, maar is slecht voor de accu en zal bij zinnig accu gebruik eerder rond de 2,25 /2,5 uur liggen (30lb x 1 Amp x 2,5 uur = 67,5 respectievelijk 75 verbruikte Ah). Bij de laagste stand kan er iets van 9 a 10 uur gevaren worden.., in theorie.

Met een zwaarde electromoter kom je overigens aan minder vaaruren (rekensommetje) en Minkota stelt iig dat per 25kg voort te stuwen gewicht (boot, jijzelf, materiaal etc.) er minimaal 1 pond stuwkracht nodig is. Tevens ligt de top van de motoren allemaal rond de 8 km/u ongeacht het model. Je hebt dan echter wel meer stuwkracht bij meer wind etc. en een (55) Maxum zal bij bijv. langzaam varen (slepend vissen) wel weer energiebesparend werken...

Wat lader betreft is de getoonde C-tek 3600 lader / +- euro 70,- wel een goede betaalbare DRUPPELLADER welke ook nog de functie heeft de accu te desulfateren (sulfaat aanslag verwijderen van accuplaten). Deze lader beschikt over voldoende amperage (3,6A) om accu's tot 120 Ah te onderhouden en hoewel, volgens het boekje geleverd bij deze lader, een 100 Ah accu toch in 25 uur opgeladen kan worden, adviseerd men deze lader echter voor het opladen van accu's tot 75Ah. Advies; Koop 2 semi tractie accu's van 75 A. en die zijn nog makkelijker te tillen ook. Je hebt dan echter wel een kortere vaartijd per accu. Tevens kun je op deze lader heel goed en veilig (zonder overladen!) de kleine 7Ah accu's van een voerboot en/of dieptemeter laden en onderhouden en zitten er 4 schakelstanden op (uit - kleine accu - grote accu - bij koude laden).

Om mijn 105 Ah. accu snel en echt flink vol te laden heb ik daarom voor 25 euro nog een (zo’n rode) 10 A. "autoacculader" bij een bouwmarkt gekocht. LET OP; op dit laatste type lader zit vaak geen afslag of druppel functie, dus wanneer het lampje groen is moet je de accu ontkoppelen en niet verder laten laden. VOL = VOL!!!

De twee laders voldoen samen echter heel goed (+- euro 100).

Wat de tractie accu betreft; Bij Halfords verkoopt men VMC 105 Ah. semi tractie accu’s voor een lagere prijs dan bijvoorbeeld bij Vlemmix, terwijl de accu toch echt dezelfde is en er alleen slechts een Halfords stikker op de accu zit geplakt (zie hun VMC acculijst / carravan – boot accu’s!!).

Met deze info kunnen julie vast wel iets..!

Groeten, Marco.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Plaats reactie