Motor kuren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

19-09-2006 20:57

Op ons bootje zit een Honda Four Stroke BF50 (50pk) buitenboordmotor.

Afbeelding

Helaas heeft het motortje de laatste tijd wat vreemde kuren en ik begrijp niet helemaal waar het vandaan komt. Misschien zit hier een techneut die een idee heeft.

De motor start zonder problemen en varen is ook geen probleem maar soms lopen opeens de toeren uit het niets terug ondanks dat je niet aan de gashendel zit. De motor schudt dan en draait alleen lage toeren. Meer gas levert alleen meer trillingen op en niet meer snelheid.

De motor blijft wel ten alle tijden draaien maar op de één of andere manier kan hij zijn kracht niet kwijt en blijft onregelmatig lopen. Nu komt het vreemde, laat je de boot een aantal uren liggen dan functioneert de motor weer normaal totdat het op een willekeurig tijdstip weer voorkomt.

Soms is het dagen niet en dan is het bijna elke vaart het geval.

Bougies? Bougiekabels + bobine? Carburateurs? Vocht?

Ehhh iemand?
Life begins at 11.000 ha
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

19-09-2006 21:07

Hoi, zou best eens water/vuil in de cabarateurs kunnen zijn die de sproeier dicht houden en als je de motor stopt dan zinkt het vuil
in de vlotterkamer tot dat het weer opwerveld. ook een slecht contact /massa op het blok zou de oorzaak kunnen zijn.
ligt de motor altijd buiten?
groet Henk
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

19-09-2006 21:12

Bedankt voor het meedenken Henk.

In de winter ligt de motor binnen maar van maart tot november ligt de boot + motor in het water.

Vuil in de carbs kan ik me voorstellen maar als de motor 5 minuten uit staat dan is het probleem nog aanwezig. Aangezogen vuil bij de sproeiers had dan ook weer weg moeten zijn, niet?

Met een slechte massa moet het probleem toch eigenlijk altijd voorkomen?
Life begins at 11.000 ha
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

19-09-2006 21:23

Hmm een carb probleem lijkt voor de hand liggend...

I read some reviews of the 50 and it kept talking about draining the carbs out if you are not going to use the motor for any length of time.


It has 3 carbs., 1 per cylinder. Just run the fuel out of the motor when you are done and you never have to worry about the carbs getting gummed up or varnished. I do this every trip with my merc. that I have now, and have not had a problem in 6 years.
Life begins at 11.000 ha
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

19-09-2006 22:21

Ligt er aan de hoeveelheid vuil dat er in de sproeier(s) terecht komt, slechte massa wil zeggen dat hij zoveel weerstand opbouwd dat er af en toe een soort van blokkade optreedt.
bij een slecht werkende bougie zou je een oliespoor of rook kunnen zien op het water doordat de brandstof niet verbrandt en de andere cilinders draaien dus wel .
groet Henk
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

19-09-2006 22:36

Van een oliespoor of rook is geen sprake. Wij zaten zelf ook al met de carbs in ons hoofd en na enig zoeken op Amerikaanse forums lijken carb problemen vaker voor te komen.

Maar eens kijken of we die dingen uit elkaar kunnen halen/laten halen.
Life begins at 11.000 ha
sander dekamper
Berichten: 665
Lid geworden op: 31-08-2004 23:06

19-09-2006 22:41

Hallo Sander ,

ik zou gewoon een dealer bezoeken en hem dit voorleggen, ik zou er zelf niet aan beginnen.
Alles zit zo ingebouwd, en misschien is het wat elektronisch?
Ik zelf heb een Honda 30 pk en als ik onder de kap kijk blijf ik er wel vanaf :wink:
Staat er niks over storingen in het honda boekje , dat bij de motor hoort?

gr Sander.
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

19-09-2006 22:52

Ik ben er bijna van overtuigd dat het de carburateurs zijn gezien de vele reacties op Amerikaanse forums dus we gaan toch maar eens slopen. Mijn vismaat is technisch genoeg (ex-vrachtwagenmonteur en huidig wegenwacht) en ik leer snel. :D

In het boekje staan alleen globale dingen en helaas niet dit soort problemen of handelingen.
Life begins at 11.000 ha
sander dekamper
Berichten: 665
Lid geworden op: 31-08-2004 23:06

23-09-2006 00:17

ok Sander succes ! laat even weten wat het probleem was.

gr.
jacco noordermeer

24-09-2006 20:15

[quote="Sander van Dongen"]Hmm een carb probleem lijkt voor de hand liggend...

[quote]I read some reviews of the 50 and it kept talking about draining the carbs out if you are not going to use the motor for any length of time.[/quote]

[quote]It has 3 carbs., 1 per cylinder. Just run the fuel out of the motor when you are done and you never have to worry about the carbs getting gummed up or varnished. I do this every trip with my merc. that I have now, and have not had a problem in 6 years.[/quote][/quote]

dit geld alleen voor 2takt motoren
een 4takt heeft geen olie in de benziene en kan dus ook niet uitdrogen

een ander probleem kan zijn dat je slang of ontluchting niet goed werkt
van de tank
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

27-09-2006 10:52

Inderdaad, kan goed dat je tank vacuüm trekt. Het klinkt in elk geval alsof hij geen benzine krijgt. Kan je lang aan kloten voordat je doorhebt wat het is, en meestal is het iets heel erg kleins, dat zo verholpen is. Ik heb het ook vaak gehad met bb motoren, en ook brommers hebben het weleens. dan loopt ie nét stationair, en als je veel gas geeft, begint ie te schudden en te sputteren, en soms walt ie dan zelfs uit. Dit komt omdat de verhouding lucht/benzine niet meer klopt. hij krijgt teveel lucht, en te weinig benzine, omdat er ergens iets verstopt zit. filtertjes enz. zou ik ook zeker nakijken. restjes benzine in je carb. is nooit goed, ook al zit er geen olie in je benzine. heb carb's gezien waar de gaten in vielen, compleet weggerot door een restje benzine. Fijn spul, dat benzine :P

Mvg Tim

P.s. als het goed is zit er een benzine filter nét voor de carborateur, meestal zit ie ertegenaan, dit is ongeveer het eerste wat ik losschroef om te bekijken als ik zoiets heb.
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

29-09-2006 20:22

Inderdaad, het ventieltje moet los staan op de tank, en de ruimte waar de tank in staat moet ook in contact met de buitenlucht staan. Het lijkt me waarschijnlijker dat er vuil in je motor zit. Ik heb hetzelfde gehad doordat er vuil uit de (oude) metalen tank mee naar binnen kwam. De benzine die in de tank zat was troebel bruin. Die heb ik direct vervangen en daarna liep hij weer als een zonnetje.

De motor laten draaien totdat hij droog staat is zowieso goed om te doen...

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

29-09-2006 20:37

Bedankt voor het meedenken heren maar...

- Uiteraard is het ontluchtingsventiel open, mocht je dat vergeten dan stopt de motor er sowieso binnen afzienbare tijd mee.

- De tank heeft 'frisse lucht' genoeg. De tank staat normaal in het besturingshuisje maar als test hebben we de deur tijdens het varen open gelaten en zelfs de hele tank in de buitenlucht gehad. Beide mocht niet baten.

- De tank is van kunststof en niet vervuild, dit is makkelijk te controleren want zo groot is de tank niet (25 liter).

Het motortje moet het nog een maandje uithouden want dan gaat de boot toch het water uit en nu liggen er nog dikke vissen op me te wachten. :D
Life begins at 11.000 ha
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

29-09-2006 23:06

Sander,

Ik heb min of meer het zelfde probleem.

Na zeg 10 minuten varen, inderdaad sputteren, schokken en uiteindelijk uitvallen. Starten lukt dan niet meer. Gek genoeg lukte het de volgende ochtend weer wel, maar echt veilig ist ook niet. :-)

Handig als ik ben, ben ik maar gaan sparen voor een spiksplinter nieuwe.
Maar daar heb jij natuurlijk niks aan, dat ik dat doe... :)

Laat even weten als je echt zeker weet wat het is, ben nl. best benieuwd daar ik mijn BBM anders ook eens wegga brengen en precies zeggen wat ze er aan moeten doen, voordat ze alweer onnodig geld uit een studentenportomonnee troffelen.

Groet, Frank
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

29-09-2006 23:29

Zo gaat het bij ons niet hoor. De motor is nog nooit uitgevallen, het beestje blijft altijd draaien alleen soms niet optimaal. Ik kom er wel maar het gaat soms niet zo hard zeg maar... :D
Life begins at 11.000 ha
bas van het hul
Berichten: 171
Lid geworden op: 07-09-2005 21:57

29-09-2006 23:37

Dit klinkt meer als verstopte sproeiers, hoef maar een klein vuiltje in te komen en hij gaat raar doen, Hoeveel cillinders is ie? Kan misschien anders zo zijn dat hij dan op 1 cil. loopt...
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

30-09-2006 10:11

3 cilinders, 3 carbs... sproeiers is een optie inderdaad.
Life begins at 11.000 ha
bas van het hul
Berichten: 171
Lid geworden op: 07-09-2005 21:57

30-09-2006 21:38

Sander van Dongen schreef:3 cilinders, 3 carbs... sproeiers is een optie inderdaad.


Het is misschien een raar voorbeeld, maar had dit ook met mijn auto. bleken de sproeiers te zijn en de inspuiting.
Plaats reactie