Geschikt om vanuit te vissen?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

07-09-2006 17:52

Vraagje,
ik zit te denken om er een bootje bij te kopen :lol: . Ik heb nu een platbodem (carolina skiff) maar die bevalt absoluut niet om vanuit te vissen. Door oa zijn zeer geringe waterdiepte EN een platte bodem wordt je gestoord van de golfslag en wind.

Nu hebben we wat geld opzij gezet en kan ik een 2de bootje erbij kopen. Nu zit ik te denken aan een zeilboot die ik dan ombouw. De boot die ik op het oog heb heeft 2 platen onder de waterspiegel. Lijkt me voor de stabieliteit werkelijk ideaal.

Zie foto's http://koopjes.marktplaats.nl/waterspor ... 93966.html .

Nu vraag ik mij het volgende af:
1. Kan je zo'n roer wat eronder zit makkelijk verwijderen.
2. Als er gevist wordt met steekstokken, is zo'n boot dan niet TE zwaar. Met andere woorden, blijft zo'n boot wel een beetje liggen als het wat harder waait (ik vis op de vinkeveense plassen).
3. Je moet er toch met gemak een 9.9pktje achter kunnen zetten?

Verder is het 2.2 meter breed dus bij golfslag zal je dat misschien ook behoorlijk merken (dat hij makkelijker verplaatst wil worden, hij vangt nou eenmaal meer wind en stroming).

Een voordeel lijkt mij dat hij mooi laag is en daardoor wel weer minder wind vangt.

Advies graag :D
Martin
matthijs den Dunnen
Berichten: 996
Lid geworden op: 16-08-2006 15:37
Locatie: Hoog-blokland

07-09-2006 19:15

hoi ik heb dat probleem ook maar geen verstand van zeilboptne
Gebruikersavatar
E van Uijtert
Berichten: 89
Lid geworden op: 22-06-2006 15:21
Locatie: Brabant

07-09-2006 21:53

Martin Doelman schreef:
Nu vraag ik mij het volgende af:
1. Kan je zo'n roer wat eronder zit makkelijk verwijderen.
2. Als er gevist wordt met steekstokken, is zo'n boot dan niet TE zwaar. Met andere woorden, blijft zo'n boot wel een beetje liggen als het wat harder waait (ik vis op de vinkeveense plassen).
3. Je moet er toch met gemak een 9.9pktje achter kunnen zetten?


1. Geen idee maar ik raad het af. het roer is ideaal om te sturen omdat het op maat is gemaakt en stuurt beter dan een bb moter zelfs als je een bb moter er op hebt. Bovendien krijg je een gat wat je moet dichten en ja is altijd kans op lekkage.

2. Zeilboten zijn bijna altijd van polyester gemaakt omdat ze licht moeten zijn vanwege de wind voortdrijving (slechte zinsopbouw; i know). In principe zijn een paar stevige meerstokken voldoende. Maar als je met harde wind midden op een plas ligt bijft het toch riskant al geld dat voor alle boten.

3. 6 pk is al meer dan voldoende dus 9.9 red het zeker wel.

Verder is 2.2m breed bij ruim 5m redelijk. Bovendien heeft een zeilboot een kiel en maakt hem dat veel stabieler.

Nadeel van een zeilboot is wel dat de ruimte in de kuip een stuk minder is.. Je zult niet veel ruimte hebben om een vis in te landen onthaken fotos etc. Zeker niet als je met 2 man erin wilt vissen.

ZEER belangrijk bij polyester boten is dat je let op evt osmose... Dit is een kostbaar iets om te behandelen en soms ook 'niet' mogelijk. Dit zijn 'bellen' in de anti-fouling laag. Zeker aangezien de prijs relatief laag is zou ik er eens goed naar kijken. :wink:

Verder lijkt een zeilboot mij ook vrij ideaal om uit te vissen alleen voor 2 man is het krap..

Mvg,
Erik
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

07-09-2006 22:08

E van Uijtert schreef:1. Geen idee maar ik raad het af. het roer is ideaal om te sturen omdat het op maat is gemaakt en stuurt beter dan een bb moter zelfs als je een bb moter er op hebt. Bovendien krijg je een gat wat je moet dichten en ja is altijd kans op lekkage.


JA dat klopt, maar er moet zowieso een bbmotor op, want ik ga echt niet al zeilend naar mn stekkies toe. Dus dat betekent dat er een bb motor op moet, en als er dan ook nog eens een roer op zit, is dat nogal dubbelop. Dat maakt het varen er ook niet echt gemakkelijker op.

E van Uijtert schreef:Nadeel van een zeilboot is wel dat de ruimte in de kuip een stuk minder is.. Je zult niet veel ruimte hebben om een vis in te landen onthaken fotos etc. Zeker niet als je met 2 man erin wilt vissen.

Verder lijkt een zeilboot mij ook vrij ideaal om uit te vissen alleen voor 2 man is het krap..


Ik ben ook absoluut niet van plan om met zn 2en vanuit de boot te gaan vissen. Ben al druk genoeg in mn eentje en doe graag mn eigen ding zonder dat andere mensen op mn lip zitten.

Over de kwaliteit kan ik niet echt veel zeggen, maar ik ga morgen even kijken en zal speciaal op osmose enzo letten. Ook zal ik me goed voor laten lichten over het roer en de bbmotor.

Ik heb wel een lichte voorkeur voor deze boot in tegenstelling tot een bijv shetland 535. Dit is toch vele malen stabieler. De ruimte in de kuip zullen we eens moeten bekijken, maar dat zal wel lukken. Meestal heb je in een zeilboot aan weerszijde een polyester bankje en dan een lager stuk voor je benen (om normaal te kunnen zitten). Nu kan je dat bij vangst of foto van een knappe vis natuurlijk prima dichtleggen en daarop het matje neerleggen. Dat lijkt me verder geen probleem

Martin
Gebruikersavatar
E van Uijtert
Berichten: 89
Lid geworden op: 22-06-2006 15:21
Locatie: Brabant

07-09-2006 23:38

kuip is meestal 2 bankjes aan weerszijden met in het midden een voet/been-ruimte. Als je een beetje lang bent is het niet veel maar goed daar ga je voor kijken en als je in je eentje vist dan zal het echt wel lukken.

Shetland is overigens ook een leuk bootje en heeft goede vaareigenschappen.

Nogmaals ik zou het roer er aan laten hangen puur om dat het extra stabiliteit is, het niet in de weg zit voor de bb motor, het vaak nog beter stuurt dan een bb motor. Ik zou eigenlijk niet weten waarom je het weg wilt hebben? Je hoeft de bb motor niet eens per se in het midden te hangen als je zo'n groot roerblad hebt.

Als ik eens goed kijk naar die fotos dan raad ik je zelfs sterk af om het roer te verwijderen aangezien de motorsteun enigszins achter de boot hangt en dat sturen erg moeilijk maakt. En nogmaals je gaat een 'gat' krijgen wat je moet dichten en dat kan toch vaak problemen geven.

Enfin veel succes!
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

08-09-2006 04:48

Deze heeft geen kiel, is een kimkieler :wink:

Ik heb in het verleden ook wel eens voor een zeilbootje gekeken, maar er zijn maar twee voordelen;
*goedkoop
*zelflozende kuip.

Voor het vissen zijn er betere alternatieven. Zoals idd de Shetland (iets smal). de Oldenburg 17, de Killkruiser !
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

08-09-2006 08:13

Marco Mensing schreef:Deze heeft geen kiel, is een kimkieler :wink:

Ik heb in het verleden ook wel eens voor een zeilbootje gekeken, maar er zijn maar twee voordelen;
*goedkoop
*zelflozende kuip.

Voor het vissen zijn er betere alternatieven. Zoals idd de Shetland (iets smal). de Oldenburg 17, de Killkruiser !


Wat maakt de door jouw genoemde alternatieven beter dan een omgebouwde zeilboot? Das natuurlijk niet om je tegen te spreken, maar ik zou nu graag wel de juiste keuze willen maken (anders wordt moeders de vrouw alweer boos ;-) )
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-09-2006 08:35

... van aandacht.

Gangboord: kan ik naar voor lopen?
Kajuit: kan ik staan en een beetje bewegen?
Stabiliteit: ga ik aan 1 kant staan, beweegt de boot dan duidelijk mee?
Kuip: ruimte genoeg om vis te landen? Wil ik dat of gebruik ik een bijboot. Open of is eencabriokap wel handig? (ja dus, zeker als je 3 dagen op de boot zit.
Slaapplaats

Is alles naar je zin, maakt het geen nix of het nu een zeil-, kajuit- of onderzeeboot is.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

08-09-2006 10:49

1 Dat roer moet je er zeker aan laten zitten! ten eerste kan je nieteens sturen met je bb motor, want die hangt vrij laag bij het water, en daar kan je niet bij vanuit de kuip. de bb motor laat je gewoon zo staan dattie de boot rechtuit drukt, en met het roer stuur je. het roer is véél effectiever dan de bb motor. de helmstok zit ook op een veel handigere plek dan de bb motor, dus je kan gewoon in de kuip zitten om te sturen in plaats van overboord hangen om aan de bb motor te zitten :lol:

2 Steek stokken zal wel lukken, maar zo'n zeilboot is nogsteeds vrij onstabiel hoor! normaal haalt een zeilboot zn stabiliteit uit de zeilen! de wind drukt tegen het zeil waardoor ie een beetje scheef gaat liggen, als je de zeilen laat zakken, wordt ie meteen veeeel instabieler. De romp is ook vrij rond, wat 'm ook instabiel maakt. ook de kimkielen worden pas effectief als er water langsstroomt, en dus wanner de boot vaart loopt door het water.

3 9.9 is meer dan genoeg, dit zie je vaak achter dit soort jachtjes hangen, en dan kunnen ze een vrij grote snelheid halen. 6 pk zou wel kunnen, maar als het een keertje hard waait, en je moet tegen de wind en golven in varen, zou ik me geruster voelen met 9.9pk.

Ik hoop je hiermee een beetje geholpen te hebben. ik heb veel gezeild met jachten van mn ouders, maar wat ik hierboven geschreven heb blijft natuurlijk maar mijn mening!

Groeten tim
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

08-09-2006 11:29

Ben net even wezen kijken bij de betreffende boot en nu twijfel ik wel. Je hebt wel lekker veel ruimte in de kajuit, maar de kuip is inderdaad niet zo heel groot. Wel groot genoeg om alleen te vissen.

De boot weegt zelf wel als dieplood. Vele malen zwaarder dan een polyester motorboot. Het roer werd ook lastig, en de helmstok zou weg moeten op de plek waar hij nu zit. Dat ding steekt door de hele kuip en neemt veel te veel ruimte in beslag.

Er lag nog wel een mooie skibplast te koop.... moeilijk moeilijk moeilijk

Martin
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

08-09-2006 11:58

Als je met een kajuitboot ga vissen op groot water dan is het vaak moeilijk en soms onmogelijk om met steekstokken te werken, dit is weer afhankelijk van de diepte van het water en de bodemgesteldheid. Vaak heb je bij een katjuitboot anker(s) en steekstokken nodig om e.e.a. goed vast te leggen. Stilliggend zijn kajuitboten door hun hoogte en volume een speeltje voor de wind. Al met al een flinke klus voor dat je eenmaal stabiel vast lig. Ga je tegen rietkragen en eilanden liggen zijn vanzelfsprekend minder problemen.
Persoonlijk heb ik altijd bijzonder genoten van het getob van anderen om te gaan karpervissen met een kajuitboot. Een boot is altijd te klein om mee te vissen dus kijk vooral dat wat je wil doen zonder problemen mogelijk is, als je consessies ga doen zit je nooit lekker te vissen en dan is de investering in een boot erg groot geweest.

Jos.
Gebruikersavatar
E van Uijtert
Berichten: 89
Lid geworden op: 22-06-2006 15:21
Locatie: Brabant

08-09-2006 12:01

Marco Mensing schreef:Deze heeft geen kiel, is een kimkieler :wink:


:oops: :oops: :oops: dat had ik moeten zien; gewoon overheen gekeken :oops: :oops:
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-09-2006 12:20

Jos,

Nu zijn karpers van nature kantazers dus...

http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?t=33731

Ben nu weer 2 keer met boetje geweest, krijg al een beetje spijt.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

08-09-2006 15:38

Let inderdaad op osmose. Ik ben eens de fout ingegaan en dat wikl ik nooit meer meemaken! Via de zoekfuncties is zeker e.e.a. over polyester te vinden hier op het board.

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

08-09-2006 16:45

Deze alternatieven hebben een ruime tot zeer ruime kuip. Dat is voor je hengel setup(s) erg belangrijk. Probeer ook maar eens om in (zo'n) smalle kuip je onthaakmat neer te leggen en eromheen te lopen om foto's te maken.

Zeilboten hebben in het algemeen een smalle kuip omdat er aan weerskanten al polyester bankjes zitten, gaat nog eens van een van nature al vrij smalle boot af. De indeling van een zeilboot is ook niet ideaal, kijk maar eens wat een punt er nog vóór je kajuit zit, eigenlijk loze meters voor een karpervisser.
Ook de trailerbaarheid én beschikbaarheid van trailers voor zeilboten ligt iets moeilijker dan gemiddeld.

Ideale boot (in mijn optiek) is een boot van een 5,5 tot 6 meter, twee slaapplaatsen, beetje opbergruimte, rest grote brede open kuip. Trailertje erbij en kachelen maar !

De Oldenburg 17 is een echte zeevisboot, zijn echter zeer schaars én duur, een killkruiser komt meer voor én is ook nog redelijk betaalbaar. De Shetland bestaat al zo'n 100 jaar :lol: en is er in zééér veel uitvoeringen en lengtes.

Opletten op Osmose geld voor ieder type polyester boot :wink:
Gebruikersavatar
E van Uijtert
Berichten: 89
Lid geworden op: 22-06-2006 15:21
Locatie: Brabant

08-09-2006 17:05

Kijk anders eens voor een inter 630 heb zelf zo'n bootje gehad en altijd veel plezier van gehad totdat ik wat snellers wilde 8) . Heel ruim, onderwatertoilet, kookstelletje..

Overigens is een stalen boot stabieler dan een polyester boot alleen niet echt trailerbaar maar mocht je een vaste plek hebben kan het interessant zijn om naar een stalen bootje uit te kijken. Ze zijn ook iets makkelijker zelf te onderhouden al moet je het wel vaker onderhouden dan polyester. Dit omdat er op polyester gebruik word gemaakt van 2 componenten verf, dit is duurzamer en duurder en moeilijker te verwerken. Op staal daarentegen word veelal gebruik gemaakt van 1 componenten verf dit is minder duurzaam maar makkelijker zelf te gebruiken en een stuk goedkoper :wink:
Laatst gewijzigd door E van Uijtert op 08-09-2006 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
E van Uijtert
Berichten: 89
Lid geworden op: 22-06-2006 15:21
Locatie: Brabant

08-09-2006 17:07

Marco Mensing schreef:Opletten op Osmose geld voor ieder type polyester boot :wink:


Ik geloof dat het bij hele oude polyesterbootjes minder voorkomt. Weet niet precies hoe het zit maar heeft met de oliecrisis te maken en fabricageproces is ietwat veranderd daarna. Althans ooit eens een keer zoiets opgevangen.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-09-2006 17:50

placom rulleezz
Plaats reactie