Hengelsetup voor op de boot

Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

04-05-2006 08:40

Allo,
ben eigenlijk pas net begonnen met bootvissen op de plassen bij ons, en loop toch tegen een paar zaken aan waar ik graag jullie advies over zou willen hebben.

De montage van hengels aan boord is perfect. Op de spiegel kan ik mn rodpod vastklikken en staat als een huis. Tevens gebruik ik toplood van fox (die aan een touwtje hangen ivm passerende boten). Verder is mn boot een platbodem van 6 meter (Carolina Skiff).

Aangezien ik geen swingers enof hangers wil gebruiken (ivm golfslag en dus valse piepjes de hele nacht), dacht ik een running rig setup te gebruiken. Dinsdagnacht maar eens geprobeerd, maar gooide die handel constant in de knoop, ook met pva strings. Dat schiet dus niet op en wil voor mn gemoedsrust vastlood gaan gebruiken. Maar dus wel zonder swingers ivm golfslag van de boot. Maar op deze manier ga ik geheid brasem aanbeten missen (120 gram lood), waardoor ik de hele tijd voor spek en bonen zit te vissen, omdat ik die aanbeet dus niet doorkrijg (geen swingers -> terugzakker wordt niet geregistreerd).

Dus, hoe vissen jullie vanuit de boot? Wat voor setup ed?

Martin
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

04-05-2006 08:45

Gewoon met swingers. Niks aan de hand. Sterker: gevlochten lijn en de delkims bijna op zijn gevoeligst.

Swinger zo hoog mogelijk. Door het toplood is de buiging van de top zodanig dat die piepjes allemaal wel meevallen.

Wel: in verlengde van de boot vissen.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

04-05-2006 09:55

Klaas,
is dat uit eigen ervaring?
Martin
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

04-05-2006 10:13

Klaas van den Herik schreef:Gewoon met swingers. Niks aan de hand. Sterker: gevlochten lijn en de delkims bijna op zijn gevoeligst.

Swinger zo hoog mogelijk. Door het toplood is de buiging van de top zodanig dat die piepjes allemaal wel meevallen.

Wel: in verlengde van de boot vissen.

MVG

Klaas


Klaas, mijn ervaring op wat groter water met vaak aanwezige golfslag ivm wind en boten is toch...
piep, piep, piep ,piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep.... :-? :D :D

en met m'n platbodem was het nog erger :D

Op rustig water gaat het overigens 100% op!

Gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

04-05-2006 11:00

Vinnie,
en hoe heb je dat opgelost?
Martin
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

04-05-2006 11:17

Martin,

ik vis in zo'n geval met een soort verlengde buthangers (een waker aan een touwtje van ca 70 cm) aan de andere kant van m'n piepers.. buiten de boot

gaan in sommige gevallen 50 cm of meer op en neer, krijg je geen piep en bij gebruik van toplood blijft je rig en de laatste meters lijn goed stil liggen.

Uiteraard krijg je je aanbeten ook niet erg goed door op je piepers, alleen een fluiter en een goede zakker (wakers drijven en de slappe lijn veroorzaakt ook wat gepiep) dus niet aan te raden op water waar de vissen geen harde aanbeten meer geven!

Gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

04-05-2006 11:43

Martin,

Ik spreek altijd alleen uit eigen ervaring.

Napraten is niet mijn ding. soms noemen ze me dan eigenwijs, het zal.

Ik zal proberen een foto te uploaden.

Afbeelding



"Zelf doen" waren mijn eerste woorden. :lol:


O ja 2 hengels zijn van mijn maat en liggen nu voor proeffies.


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

10-05-2006 21:59

Inmiddels 1 en ander aangepast en ook zijn de eerste vissen gesneuveld :D

Mijn boot:
Afbeelding

Mijn huidige setup. De hangers vangen de golven op en mn swingers registreren de terugzakkers:
Afbeelding

Martin
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

10-05-2006 22:29

Ziet er mooi uit , ga er later ook ééntje kopen !
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

11-05-2006 08:29

Deze boot is van m'n zoon ;

Afbeelding

:lol:



En zo vis ik ;

Afbeelding
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

11-05-2006 09:03

@Martin
Vis je ook op water met een redelijke deining, zeg golven van een halve meter? Ik vraag me namelijk sterk af of dit zou werken waar ik vis. De golven zijn daar vaak zo groot dat een hanger dat volgens mij nooit kan opvangen.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

11-05-2006 09:09

Sander,

Ervaring mee met die golven, daar helpt niks tegen, gewoon met slappe lijnen vissen.

Die karpers daar gaan er toch als een jekko vandoor, die ene die een terugzakker veroorzaakt is gewoon een kwestie van op je lijnen blijven letten, dan zie het echt wel of je een aanbeet hebt of niet.
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

11-05-2006 09:30

Je zou je hangers ook kunnen verlengen natuurlijk. Hoe langer het lijntje van je hangers, hoe meer deining ze opvangen.

Deze korte waren voldoende op de stek waar ik momenteel vis, af en toe wat passerende boten. Op open water ga ik het zeker niet redden met deze hangers, hier schaf ik nog andere voor aan 8) Op het open water hier zijn golven van een halve meter ook echt geen uitzondering. Maar dit jaar ga ik voornamlijk allerlei kreken bevissen om bootvissen onder de knie te krijgen...

Martin
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

11-05-2006 09:48

Michel Hollaar schreef:Sander,

Ervaring mee met die golven, daar helpt niks tegen, gewoon met slappe lijnen vissen.

Die karpers daar gaan er toch als een jekko vandoor, die ene die een terugzakker veroorzaakt is gewoon een kwestie van op je lijnen blijven letten, dan zie het echt wel of je een aanbeet hebt of niet.


Mee eens. Ik dacht ook al dat dit nooit kon werken bij ons maar je weet nooit.
Gebruikersavatar
Richard Mol
Berichten: 436
Lid geworden op: 17-12-2009 21:17
Locatie: Westfriese carp scene
Contacteer:

12-07-2010 18:53

gewoon zo

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

13-07-2010 08:47

Staat er netjes bij, kon het bij ons maar zo. Met deze setup zou je binnen een half uur je wakers eraf gooien.

Wakers of niet is totaal afhankelijk van het water waar je op vist. Perfect te doen op water met (vrijwel) geen deining maar totaal niet te doen met een flinke deining. Zelfde verhaal voor de steekstokken maar dat is voer voor een ander topic.
Life begins at 11.000 ha
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

13-07-2010 15:17

Sinds kort vis ik niet meer met de eerder genoemde hangers buiten de boot.. bij een stormnachtje waren de wakers om elkaar geslagen met alle ellende erbij.
Sindsdien dus zonder wakers met slappe lijnen gevist wat best aardig ging. Dit had wel een klein nadeel, de late aanbeet...
Aangezien ik de lijnen slap over de bodem vis welke op mijn stekken vaak uit mosselbedden bestaat wil ik graag dat de lijn bij een aanbeet al van de bodem af komt, dit lukt niet als je de slip of baitrunner te ligt hebt staan. De slip moet dus wat zwaarder, dit houdt wel ik dat zonder gebruik van wakers de aanbeet wat later doorkomt. Nu één van m'n stekken ook wat andere ellende herbergt waar ik liever geen vis omheen laat zwemmen wil ik liever op tijd worden gewaarschuwd.
Het zoeken naar de juiste waker bracht me uiteindelijk bij monky climbers, in dit geval de nieuwe dingetjes van matrix... Als ik deze verzwaar afhankelijk van de golven blijven ze doodstil onderin staan tot ik een aanbeet krijg.. de run volgt pas na dik 10 seconden maar meestal dus gewoon helemaal niet.. Uiteraard vis ik hier wel weer met slappe lijntjes en de wakers zijn gewoon tussen de molen en de pieperts geplaatst

Nog drie dagen en dan weer de boot in!! :-)

Gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

13-07-2010 18:28

Je kan ook juist met strakke lijne gaan vissen en heel lichte hangers tussen molen en pieper hangen. Ik gebruik hiervoor hangertjes van fox. Door de rek en het doorhangen van het nylon, word het schommelen van de boot opgevangen. Voordeel is dat je zakker s dus wél registreerd, welliswaar laat, maar liever laat dan nooit. Om de lijn de camoufleren vis ik vaak op een talluud. Is er geen taluud waar ik op vis, dan plaats ik een toplood halverwege tijdens het uitvaren. Bij zeer zware golfslag plaats ik aan de andere kant fox mk2 swingers in de zwaarste stand, deze houden het hangertje hoog en vangen ook nog het schommelen op. Bij een zakker zakt eerst te swinger en dan alsnog de hanger.
Oh jah misschien overbodig om te zeggen, plaats indien mogelijk je boot dusdanig dat je je hengels in het verlengde van de boot hebt staan en niet overdwars zoals je heel veel ziet.

mvg martijn
Gebruikersavatar
Richard Mol
Berichten: 436
Lid geworden op: 17-12-2009 21:17
Locatie: Westfriese carp scene
Contacteer:

14-07-2010 20:23

okej ik vis al een mooi tijdje zo hiero varen heel veel boten zet de piepers ook pas aan als ik ga slapen nooit geen problemen zo gehad ik vis wel met toplood vanwege alle boten ook al weet ik dat er er mosselbanken zijn en met slappe lijnen maakt nie uit de kans dat na inhaking de vis recht naar je toe komt vissen is klein stukje naar rechts of links en er zal zoiezo een run volgen
benjamin scheltema
Berichten: 15
Lid geworden op: 07-10-2009 14:49
Locatie: Brabant!

27-12-2010 21:55

Heey!

Ik gebruik aan weerszijde swingers.. binnen de boot fox buttswingertjes en buiten de boot mk2 swingers.. en dan het gewichtje halverwege...
Werkt prima!


succes!

mvg benjamin scheltema
De vrouw vroeg me, en wat gevangen? ik zeg tuurlijk niet..
Ik vis voor de lol.. en rust.. ik haal geen voldoening uit aantallen of gewichten..
Verlies nooit je eigen reden om te gaan vissen door je blind te staren op de biggen in de boekjes.. GENIET!
Gebruikersavatar
Remco Akkermans
Berichten: 17
Lid geworden op: 20-06-2005 17:20
Locatie: Oosterhout NB

28-04-2011 17:13

Zo vis ik.
Erg handig want hij kan alle kanten op draaien en toppen omhoog en omlaag vissen.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Patrick Hitija
Berichten: 405
Lid geworden op: 20-03-2004 22:24
Locatie: Holland

13-06-2011 14:09

Martin,

Mbt je teruglopers, bekijk deze eens
http://www.foxint.com/catalogues-produc ... &section=1 ...

Gedachte is om met zwaar lood te vissen (gebruik zelf 140 gr)
Als t goed is zal, na de initiële prik, t lood losschieten en blijven liggen en, ongeacht waar de vis heenzwemt, er n volle run volgen...

Hoop dat je er wat aan hebt!

Goeie vangst
live the life you love and
love the life you live ..
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

12-07-2011 19:05

Ik heb ze meestal naast de boot i.p.v er aan vast, of er op. Ik had hem eerst aan de boot maar ik kan nu (naar mijn idee) met golfslag veel scherper vissen.

Afbeelding
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

07-10-2011 20:39

Iemand toevallig een close up van een steekstok met montage punt voor een rodpod?

Amiaud misschien?
Andere montage's mag ook.

Gr,

Leen
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

16-10-2011 17:30

Voor Amiaud heb je heipalen nodig :lol:
Maarja, dan kan je wel NL 1,2 en 3 ontvangen (vrij naar KvdH)

Afbeelding


Afbeelding

Gewoon een steekstok met een klein aluminium stukje ertussen, er bovenop een dik plaatje alu. Om de scherpe randen heen een stukje plastic gevouwen met een ijzeren kern (oa ook voor windschermen motorfietsen). Daar Berkley steun adapter op schroeven. Volgens velen te wiebel, gammel en te licht, voor mij voldoende... :D
CarpeR Diem