bodem schoonmaken

Plaats reactie
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

19-04-2006 16:16

Ik moet hoognodig m'n bodem een keer schoonmaken, zit echter met een probleem wat dit betreft.....
Heb niet echt een mogenlijkheid om de boot het water uit te halen.

Ik wil het dus op een ondiep stuk water gaan doen.... ik verwacht aardig wat mosseltjes er af te moeten steken en denk dit met een roeispaan te doen (gelijk een nieuwe mosselstek er bij :D .... verder met een (schuur)spons en duikbril de rest schoonkrijgen.....

Heeft er iemand een beter idee?? hoor het heel graag.

heb ik ook nog vernomen dat er een "boot wasstraat" moet zijn op het Uitgeester meer... wie weet hier meer van?

gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

19-04-2006 17:26

Ik heb een paar weken geleden de bodem schoongemaakt maar dan gewoon op het droge en dat ging met een schoonmaakmiddeltje perfect.

Ik weet niet of jouw bodem antifauling heeft maar als jij dit duikend wilt doen dan gaat je dat nog niet meevallen denk ik. Het één en ander is natuurlijk wel afhankelijk van de hoeveelheid aanslag die de bodem heeft.

Ik zou zeggen vaar langs een jachthaven en laat de boot er even uittillen zodat je normaal kunt schoonmaken. Ik weet niet wat de kosten zijn maar duiken lijkt me niet te doen.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

19-04-2006 17:49

Bij een jachthaven kan men meestal aan het einde van het jaar de boot het water uit laten tillen én direct de bodem laten afspuiten. Als je dit echter bij een vereniging wilt laten doen waar je zelf geen ligplaatst hebt, zal het wel een paar stuivers kosten. Daar hebben ze òf zelf een kraan, òf huren er twee keer per jaar een.

Als eigen "prutswerk" kan je met een handtakel een heel eind komen hoor. Een zware takel én een stevige brug opzoeken. Blijft echter groot nadeel dat je de bodem niet kan behandelen zodat je binnenkort weer hetzelfde probleem hebt.

En anders de scheepswerven eens langsvaren die je tegenkomt en informeren of je daar ff mag prutsen.

Of een trailer lenen/huren voor een week of wat.
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

19-04-2006 21:58

Die "bootwasstraat" in Uitgeest is er niet meer. Dit onding bezorgde meer schade aan boten dan het goed deed. Dit ding werkte als een autowasstraat, echter dan onder water. De borstels konden nooit op snelheid komen onder water waardoor deze stilstaand langs de romp getrokken werden. Het vuil wat dan op de borstels kwam te liggen zorgde voor diepe krassen in de coating.

Als je je onderwaterschip echt schoon wil hebben dan is het beste om de boot uit het water te halen en hem goed schoon te steken of schoon te (laten) spuiten en daarna te behandelen met een goede coating en antifouling. Het is veel werk maar de komende jaren ben je er zo goed als klaar mee.
Alleen schoonsteken onder water is zonde van de moeite, als je er niet onder ga met duikuitrusting krijg je nooit alles er af, en mocht dit wel lukken, met een paar maanden groeit dit weer aan.

Op deze site zijn zat havens te vinden met hijsgereedschap. http://www.allejachthavens.nl/

Je kan natuurlijk ook naar het wad gaan en de boot laten droogvallen als je boot hiervoor geschikt is, dan kan je grootste deel schoonmaken. Maar dan heb je maar een paar uurtjes de tijd.

Jos.
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

27-04-2006 09:27

Bedankt voor de info heren!!

Het wordt dus toch droogleggen :-? ik ga me best doen, weet wel dat m'n volgende auto een trekhaak krijgt, dan kan ik idd een trailer gebruiken voor die ongein....
niet ver van m'n ligplaats is er volgens mij een droogdockje, zal eens kijken of ik er iets kan regelen........



Thanks,

gr vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
lionel Coeverden
Berichten: 676
Lid geworden op: 24-05-2005 15:37
Locatie: Twente.

27-04-2006 10:24

vaar met volle vaart het land op alle mossels zo kwijt :wink:
Gebruikersavatar
mark haak
Berichten: 144
Lid geworden op: 07-08-2006 10:52

17-09-2006 20:06

hier heb ik ook altijd last van ik haat die . bende :evil: :evil:
karpervisser&
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

26-09-2006 22:22

Ja leg maar droog, want wanneer je tijdens het afsteken de laklaag beschadigt, zul je ook daar wat aan moeten doen!

vr gr Sjoerd
Plaats reactie