Fishfinder plaatsing foto's/ antwoorden Gezocht...

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

08-01-2006 16:27

Beste collega's..

Ik heb afgelopen week een polyester boot gekocht (3meter 50 lang bij 1 meter 60 breed). Nu wil ik er een fishfinder in, het liefst een portable met transducer stang.

Nu ben ik zeer benieuwd hoe jullie die hebben gemonteerd en waar.

Dit kan doormiddel van uitleg/doorverwijzing/foto's of PB

Vragen die mij doen reizen zijn;

- hoe dekken jullie de accu af of is het een interne accu?

- hoe bevestigen jullie het weergave frame op de boot?

- wat is nu beter een transducer stang of een plakker?

- hoelang gaat een accu mee en wat voor accu heb ik nodig?

- aan welke fishfinder heb ik genoeg, mijn gedachten gaan uit naar een Eagle cuda 128 of 168?

collega's,

Googlen is effectief, maar niet zo gericht als een antwoord van een kenner.

WIE HELPT MIJ, ALVAST BEDANKT!
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

08-01-2006 21:25

Jeroen,

Ik heb niet op al je vragen antwoord, maar ik zal proberen enkele vragen te beantwoorden.

Ik heb een bun (een soort ruimte met een luik waar de tank van de motor in staat. Daar kan ik ook de accu in leggen. Echter, als ik de bun lange tijd afgelsoten laat ontstaat er schimmel, het is er dus erg vochtig en de accu zal dan ook gaan roesten. De accu neem ik daarom gewoon mee. Het is een klein accutje dat ik met een adapter op kan laden. Deze past bijwijze van spreke in je binnenzak wat hetgeen erg mobiel maakt. De accu laat ik er dus niet permanent inliggen.

Het frame bevestig ik door de houder vast te schroeven aan een stuk draadeind, dat uit het bankje steekt. Met een vleugelmoertje draai ik het geheel zo vast.

Een zuignap kan goed werken, maar wanneer je hard vaart wil hij nog wel eens los gaan. Bovendien, als je boot permanent in het water ligt zullen mosselen, alg en vuil aangroeien met als gevolg dat je zuignap niet goed meer blijft zitten. Voor mij absoluut de transducerstang dus.

Hier ook nog een fotootje van mn dieptemeter.

http://www.picturetrail.com/gallery/vie ... &members=1

Ik hoop dat ik je een stukje op weg heb kunnen helpen.

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

08-01-2006 21:27

Jeroen,

Nu je een boot hebt, verwachten we natuurlijk ook een mooi verhaal over jouw karpermobiel he! :)


vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

08-01-2006 21:41

Sjoerd..

Bedankt voor je info. Mijn boot heeft geen ligplaats en wordt dus weer na het vissen gestald. Dit jaar staat Cassien op de planning, en onze mobiele vriend gaat mee.

Dus ja, dat verhaal is al in opmaak. Ben er echt onwijs gelukkig mee, we kunnen nu stukken bevissen waar je normaliter nooit zou komen.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Marcel Timmermans
Berichten: 108
Lid geworden op: 23-04-2004 19:53
Locatie: Arnhem

13-02-2006 09:04

Hoi,

Laat ik beginnen te vertellen dat ik weinig ervaring heb met visvinders / dieptemeters. Wel heb ik een Eagle cuda 128. Of deze voor je voldoet hangt af van wat je ervan verwacht. Ik gebruik hem met name als dieptemeter en dat werkt prima. Ook kun je nog iets aflezen over de hardheid van de bodem en in grote lijnen werkt dat best goed. Als er flinke golfslag is en de boot staat echt te schommelen wordt alles wat minder nauwkeurig. Ik heb geen idee in hoeverre andere dieptemeters hier last van hebben. De visvindfunctie werkt voor geen meter maar vind ik ook niet nodig.
Ik heb de accu en bedrading weggewerkt in een plastic krat met deksel. Hierin zit een vak voor de accu, een vak voor het opbergen van de meter zelf en een vak voor de bedrading. Op de deksel van de krat heb ik de 'houder' van de meter gemonteerd. De meter is hiervan dus afneembaar. De transducer heb ik op een aluminium strip gemonteerd welke ik met een lijmklem op de bootrand vastzet. Niet helemaal ideaal maar werkt prima.
Hoe lang je met een accu doet weet ik niet. Volgens mij krijg je die met de dieptemeter niet leeg in een tweeweekse sessie in ieder geval. Gegevens over de accu die je nodig hebt heb ik niet bij de hand. Het is zo'n accu ter grootte van een baksteen ongeveer.

Mocht je er behoefte aan hebben kan ik wel een foto maken van de krat.

Groeten,

Marcel
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

13-02-2006 13:47

Als je wilt... foto's zijn altijd welkom hier op dit board!

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

13-02-2006 20:11

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jongens bedankt voor jullie informatie, dit is wat ik inmiddels heb aangeschaft na veel lezen, lezen en nog een lezen. Ziet er wel netjes uit toch!

Een kabel gaatje gemaakt voor de bedrading zodat we hem "bijna" waterdicht kunnen maken. En de binnenkant is afgewerkt met houten wandjes dienend als compartimentering.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Stefan Kazen
Berichten: 241
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

13-02-2006 21:11

Ziet er iid netjes uit, maar `t is dat je zo`n grote boot hebt... :wink:

gr,
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

15-02-2006 12:28

nee hoor...
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Plaats reactie