Reparaties en onderhoud

dave staal

13-02-2012 14:31

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

BB Motor schoon gemaakt,staart olie ververst,bougie's vervangen,slangetje van water uitlaat doorgespoten,

Moet er weer jaartje tegen kunnen.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

13-02-2012 17:18

Goed bezig, maar vergeet ook de impeller niet !
Beste is om ieder jaar staartstuk te demonteren, impeller vervangen of iig controleren.
Impeller kost 25 tot 50 Euro, een heet gelopen motor daarentegen...
CarpeR Diem
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

13-02-2012 17:32

En bij 4 tact ook zeer zeker kleppen stellen/ controleren. En vergeet het oliefilter niet
dave staal

13-02-2012 17:37

Mmh verleden jaar zijn beurt bij de dealer gehad,

Wou eigenlijk een jaartje overslaan ...... :lol:
Is inderdaad 4-tact ,zoveel technische kennis heb ik niet dus toch maar naar de dealer voor een beurtje :(
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

13-02-2012 17:51

Heb alleen maar ervaring met 2 T :D

Daar volstaat eigenlijk bovenstaande allemaal wel voor. Als die minder loopt of start kan je altijd nog naar een specialist gaan om de carburateurs te laten schoonmaken/synchroniseren.
Slangetje van de koeling heb ik van doorzichtige slang gemaakt, kan je ook beter zien wáár de verstopping zit. Uit voorzorg is het altijd makkelijk om een lang dun staalkabeltje in je boot te hebben, bijvoorbeeld van je fiets de versnellingskabel en/of de remkabel. Deze kan je goed gebruiken om je slangetje door te prikken als er bijv een spin of ander beest in je wateruitlaat (controlestraaltje eigenlijk alleen) is gekropen en een prop heeft gemaakt !
CarpeR Diem
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

26-02-2012 13:21

De keus ijzer of polyester, Ik ben bij toeval na heel wat jaren een polyester te hebben gehad over gestapt naar een beenhakker van ijzer.
Onderhoud heb je aan een goede polyester veel minder maar aan ijzer is het onderhoud veel makkelijker, vind ik .
Als je wat aan een polyester hebt osmose, beschadigingen dan is het niet zo makkelijk om dit goed te verhelpen.
Ik ben nu de 2e winter bezig aan mijn beenhakker deze had houten daken en stuurhut, heb deze vervangen en de stuurhut van ijzergemaakt en een meter verlengd nu nog de ramen erin en een andere huif erop alles effe in de verf en klaar is Kees.

Koop een boot werk je dood.
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

26-02-2012 13:34

Kees het grootste voordeel van ijzer vindt ik dat je meer in en water ligt. Bij polyester ligt ie meer op het water. Het onderhoud valt wel zwaar tegen, wat loopt dat hard van je af.
Let op slagboom !
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

27-02-2012 17:24

Dennis, Het is dat die boot al niet goed was toen ik hem kocht dat is waarom ik er zo veel werk aan heb.
Ik laat hem na deze winter zeker 3 jaar in het water , als je goede verf gebruikt 2 comp en niet te zuinig hoef je er niet te veel aan te doen.
Een buiskap op wat voor een boot maakt niet uit na zoveel jaar is t op.
Wat ik nu de 2e winter aan het doen ben is gewoon een verbouwing waar ik er jaren geen omkijken meer naar hebt.
Dat ijzer beter vaart is mij ook opgevallen en een inboarddiesel motor is ook prettig en zuinig.

Maar wat voor boot je ook hebt onderhoud en dan ook op tijd wat doen is een pre bij wat voor een boot ook.
Gebruikersavatar
Marcel Suchan
Berichten: 372
Lid geworden op: 19-09-2009 13:14
Locatie: jrc one man sti (Z-H)

30-04-2012 11:33

Nou geef mij maar ijzer.Dit is veel robuuster dan polyester.Oke je heb meer onderhoud maar als ik zie wat die ouwe baardagrundel van mij al voor zijn kiezen heeft gehad dat had polyester echt niet overleefd.Zeker niet met de vaar ervaringen van mijn vrouw :lol: Die heeft hem al eens tot halverwege op het steiger gevaren.Koste me wat zwarte verf maar daar bleef het bij.Ook heeft ze hem al eens vol de kant in gevaren op de stenen terwijl ik beneden zat , werd ineens vol naar de punt van de boot gelanceerd.Dat hoef je niet met polyester te proberen want dan slaan de gaten erin. :P

Het voordeel met staal vindt ik dat als er wat aan mankeert men meene een slijptol en wat ijzer een las aperaat en wat electrodes en je komt een heel end.Vergt wel wat meer inspanning van je eigen en wat meer technische vernucht van je zelf.En zeker met een inboard diesel kom je verder per ltr dan een benzine gestookte boot.Maar dit is maar net wat je er zelf voor over hebt.Wil je minder onderhoud en slechtere vaarcapiciteiten hebben ga je voor tupperware en wil je een boot ga je voor staal.
+=Ik ben geen echte karpervisser,maar vis op karper=+
ferry de groot
Berichten: 12
Lid geworden op: 19-08-2010 11:26

09-05-2012 18:48

iemand antifouling nodig van international

ik verkop het voor dumprijzen splinternieuwe

tel 0639500504
dave staal

09-05-2012 21:50

Ook blauw zelfslijpend??
Chris Haazebroek
Berichten: 34
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

12-10-2013 22:28

Hoi.

Ik heb een Quicksilver rubbertboot overgekocht, en weet niet precies welk type het is.
Maar op de boot zit aan de bovenkant een vieze bruine laag op die er wel af te halen is met cif.

Maar wat kan ik eigenlijk het beste gebruiken om de boot een keer grondig schoon te maken ?
Er zijn namelijk een aantal schoonmaakmiddelen te koop, maar ik wou van iemand met ervaring horen wat misschien het beste was.

Mvg. Chris
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

29-12-2013 22:29

Probeer eens dasty.
Dat is pas goed spul
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
Gebruikersavatar
jannes hooijer
Berichten: 450
Lid geworden op: 13-02-2008 19:28

30-12-2013 18:24

dasty???
ik heb wel ervaring met boven genoemde maar op een rubberboot?? ik gebruik dasty zelf voor mijn caravan maar je ziet de lak wel dunner worden naar jaren
dit spul is namelijk vrij agressief
ben dus heel benieuwd hoe lang je dit al gebruikt voor je rubberboot

ikzelf gebruik elk jaar dikke driehoek zeep , en dan met een pannen sponsje uit de keuken (met de harde groen kant boen ik dan)

carp greats jannes
carp greats jannes


carp fishing a way of live
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

30-12-2013 19:01

Een pannesponsje moet je dus niet doen.
de groene kant schuurt al genoeg om miniscule krasjes er in.
daardoor blijft er alleen maar meer vuil in hangen.

laat de speciale reinigings middelen maar lekker staan en neem gewoon een afwasmiddel en een zachte spons.
alles wat er met een beetje fatsoenlijk boenen er niet meer af gaat lekker laten zitten.
voor die plekken bestaat namelijk 2 mooie woorden.......achterstallig onderhoud..........
voor je boot kan het geen kwaad, de vorige eigenaar heeft het ding dus gewoon laten liggen buiten en er geen onderhoud aan gepleegt
Gebruikersavatar
jannes hooijer
Berichten: 450
Lid geworden op: 13-02-2008 19:28

31-12-2013 10:00

hoi Camiel

ik gebruik echt al jaren boven genoemde zonder enig probleem
mijn boot blijft het hele jaar op geblazen en word echt vaak gebruikt (dus ook smerig)

ik heb deze methode over genomen uit de kampeerwereld
daar doen ze niets anders tenten van stof en de seizoen tenten(dik vrachtwagen zeil) worden allemaal schoon gemaakt
met dikke driehoek en een pannen sponsje (de groene kant)
maar goed ieder zijn eigen ideeën


carp greats jannes
carp greats jannes


carp fishing a way of live
Chris Haazebroek
Berichten: 34
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

02-03-2014 21:45

Er zit een heel klein speldenprik lekje in mijn bood op het naadje onder.
Ik ben er eigenlijk achter gekomen met schoonmaken.
Als ik hem een nacht laat staan is hij een klein stukje leger gelopen maar niet heel erg.

Met wat voor lijm, en hoe kan ik dit het beste maken ?


Mvg. Chris
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

03-03-2014 08:40

De lijm en olakkers yut je plakset?
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

03-03-2014 08:42

Ik heb zo'n 3 jaar geleden als noodoplossing Bison Montage Kit moeten gebruiken op een klein scheurtje, het zit er nog steeds op.
Chris Haazebroek
Berichten: 34
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

03-03-2014 09:07

Ik had geen plakset bij de boot.

Maar ik zal is kijken voor de lijm.

Het is net een klein gaatje onder het naatje.
Ik denk dat er niet eens een plakker op hoeft.

Mvg. Chris
Gebruikersavatar
jannes hooijer
Berichten: 450
Lid geworden op: 13-02-2008 19:28

03-03-2014 09:48

hoi chris
rubber repair van bizon kit (kosten om en nabij de 8 euro)
48 uur laten drogen en klaar ben je

carp greats jannes
carp greats jannes


carp fishing a way of live
Chris Haazebroek
Berichten: 34
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

03-03-2014 19:14

jannes hooijer schreef:hoi chris
rubber repair van bizon kit (kosten om en nabij de 8 euro)
48 uur laten drogen en klaar ben je

carp greats jannes



Hoi Jannes.

Bedankt voor je tip.

Ik ga het deze week effe proberen.

Mvg. Chris
Cedric Sterckx
Berichten: 3
Lid geworden op: 30-07-2013 13:07

10-05-2014 20:29

Beste boarders,

Ik heb laatst men eerste rubberboot gekocht
Het is echter wat opknapwerk aan.
Eerst en vooral is de boot al vrij oud en kan de rubber misschien best behandeld worden.
Verder is hij geschilderd geweest en die verf gaat er stilaan af. Ik kwam net via google uit op Tuff Coat.
Spul zou wonderen verichten volgens de uitleg.
Heeft iemand hier ervaring mee ? Of kan iemand me vertellen wat ik best gebruik voor behandeling en verf ?
Zou graag ook ineens weten waar dit alles te vinden is.

Bedankt