Electromotoren en accu's

Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

30-11-2005 13:17

In deze topic kan je alles vragen en vertellen over electromotoren en accu's...
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

30-11-2005 16:32

Heren,

Ik wil deze winter een electromotor kopen..

Nu las ik pas een artikel van snoekvissers en die adviseerden een motor zonder "versnellingen", dus een traploos verstelbare snelheidsregelaar.
Dit in verband met het accuverbruik wat met deze traploosverstelbare electromotoren stukken zuiniger zou zijn.

Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben en is het waar dat ze zuiniger zijn?

Gr.
Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Sjors Hempenius
Berichten: 132
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Wirdum, Friesland

30-11-2005 22:25

Bertil,

ik heb een aantal jaren gevaren met een electromotor waarvan de toeren trapsgewijs ingesteld moesten worden. Al enige jaren vaar ik met traploos verstelbare electromotor. Afstelling is veel fijner en daarmee is ook de snelhied van de boot beter te controleren. Mogelijk is 'ie daardoor ook (iets) zuiniger. Maar heel veel verschil heb ik niet bemerkt. Beide motoren zijn van het merk Minn Kota.

Sjors
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-11-2005 22:55

Kan ook niet Sjors , alleen is traploos wat beter te regelen dan vaste standen. Het energieverbruik is alleen maar afhankelijk van de snelheid waarmee wordt gevaren, met dezelfde snelheid of traploos of op een vaste stand varen zal hetzelfde ernergieverbruik te zien geven.
Gebruikersavatar
martinj taal
Berichten: 71
Lid geworden op: 01-03-2005 21:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

30-11-2005 23:44

Bertil,

De duurdere, traploze modellen met meer ponden trust van bijvoorbeeld minn kota zijn doorgaans uitgerust met een zogenaamde "maximizer".

Het is die "maximizer" die het energieverbruik merkbaar binnen de perken houdt en niet de traploze instelling.

Een 55 lbs traploze minn kota met "maximizer" (het zwarte model) is een aanrader.

Martin
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

11-12-2005 23:35

Heeft iemand ervaring met de accu motors van het merk motor guid?

Zo ja ,welke?

Greetz Danny
jantje de keizer
Berichten: 10
Lid geworden op: 11-12-2006 09:54
Locatie: rossum

27-12-2006 21:29

http://www.zomershoe.nl elektro motoren veel tweedehands en nieuw gr jan 8)
weer of geen weer altijd karper weer
Gebruikersavatar
dennis van den hoven
Berichten: 187
Lid geworden op: 31-10-2005 20:54
Locatie: waddinxveen

16-01-2007 21:38

Danny Schaltin schreef:Heeft iemand ervaring met de accu motors van het merk motor guid?

Zo ja ,welke?

Greetz Danny


Ik heb een motor guid 41lb.Zeer tevreden over degelijk krachtig met zodiac 340m.Het tweede merk na Minn kota.Design is wat minder maar daar gaat het mij niet om.Zeer tevreden,is van 2001 niks mee gehad alleen plezier.Ook langere tijd mee gevaren achtereen en blijft lopen als een zonnetje.
karpervissen=wachten op iemand die je nooit eerder gezien heb
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

16-01-2007 22:03

Het belangrijkste blijft tog de lader van de accu. Goede motor met accu;s ofniet, de accu lader moet je geheel van stroom voorzien en als je hier op gaat bezuinigen, gaat het van je vaar plezier af.

Je kan nog beter slechte accu's met een goede lader hebben als andersom, bij wijze van spreken.

MVg
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Bart van Doesburg
Berichten: 125
Lid geworden op: 08-11-2003 01:00

12-02-2007 17:17

Ik ben me ook een beetje aan rond snuffelen voor een electromotor.

Maar kan iemand mij zeggen wat ik nodig heb qua vermogen bedoel ik dan. Ik had hiervoor een 2 pk bezine motor en dat vond ik genoeg maar nu word het weer gegeven in lb. Is 30lb voldoende?

En heeft iemand misschien nog iets staan waar hij of zij vanaf wil?
Gebruikersavatar
Bertil Siegers
Berichten: 247
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: drenthe

15-02-2007 10:43

Nu moet er nog een accu in mijn boot die tevens geschikt is voor een electromotor. Na wat zoeken kwam de VDC 31m zeer goed uit de test (hengelspullen.nl). Echter op zoek naar evt een aanbieding kwam ik deze accu tegen bij Halfords.

Is dit nu dezelfde? model is wel anders maar heeft dezelfde "code" en is ook 105a/h.

:-?
Gebruikersavatar
Henk Robben
Berichten: 165
Lid geworden op: 12-12-2006 13:54
Locatie: uut Grunn. (Stadskanaal)

15-03-2007 19:39

Je hebt een PB.
Groetjes Henk.

Bertil Siegers schreef:http://www.halfords.nl/NL/Auto/Catalog/ProductDetail.htm?productId=306819

test


http://www.hengelspullen.nl/nieuws/review.asp?id=27


geen accu deskundigen :oops:
Wie vissen in de bomen ziet, vindt de hemel in het water.
Gebruikersavatar
Bertil Siegers
Berichten: 247
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: drenthe

16-03-2007 17:16

Henk,

Ga ik zeker eens navragen! bedankt voor de tip :D .

Bertil
Gebruikersavatar
Kjeld Cousijn
Berichten: 68
Lid geworden op: 14-08-2006 16:21
Locatie: Blokker
Contacteer:

21-06-2007 16:42

Ik heb een rubberboot van 3 meter en deze wil ik ook gebruiken op groot water, kan iemand mij vertellen een hoeveel lbs motor ik dan het best kan nemen?
Alvast bedankt
Kjeld
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

31-12-2007 10:46

Even een vraagje.

Ik wil komend jaar een electro kopen voor mijn Vortex.
Nu zag ik 2 modellen die mij aanspreken. de Endura en de Maxxum van Minn Kota.

Het gaat me vooral om het energie verbruik.
ik lees dat de maxxum op lagere snelheden beduidend zuiniger is dan de endura. maar dat op volle snelheid het niets meer uit maakt.

Maar de Endura heeft 5 snelheidstanden. verbruikt die in stand 1 dan net zoveel energie als op stand 5?

Gr. Remko
Erik Kattestaart
Berichten: 49
Lid geworden op: 16-10-2003 02:00
Locatie: Zoetermeer

20-01-2008 12:43

Beste Remko

Wanneer men met een motor met een standenschakelaar langzamer gaat varen, wordt een gedeelte van de stroom door weerstandspoelen in de motor geleid. Deze stroom wordt afgevoerd in de vorm van warmte wat dus verlies inhoudt.

Een motor met een traploze snelheidsregeling (MinnKota's Maximizer) heeft een transistor schakeling. De motor wordt in werkelijkheid heel snel (ca 20.000 /sec) aan en uit gezet, krijgt dus pulsjes. Na mate men harder gaat, worden deze pulsjes steeds langer totdat ze (bij vol vermogen) elkaar opvolgen. Als de motor uit staat verbruikt deze geen stroom. Dit verklaart dus ook waarom twee even sterke motoren, de een met standenschakelaar en de ander met traploze snelheidsregeling, op vol vermogen evenveel stroom verbruiken terwijl bij langzaam varen de traploze veel minder stroom verbruikt (tot 80% !! minder !!).
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

02-02-2008 16:38

Gelet op de toch wel aanwezige misverstanden even een aantal tabelletjes die sommige zaken wat kunnen verduidelijken, het gaat over modellen met 5 'versnellingen' van hetzelfde merk waarbij duidelijk is dat het stroomverbruik toch aanzienlijk meer wordt naarmate de motor zwaarder is en meer stuwkracht kan leveren:

Model Versnelling/Ampere Stuwkracht (LBS)
28 lbs 1 9A 7,0 lbs
3 15A 13,2 lbs
5 32A 28,0 lbs

34 lbs 1 9A 6,6 lbs
3 16A 13,2 lbs
5 40A 34,0 lbs

44 lbs 1 12A 8,8 lbs
3 25A 22,0 lbs
5 52A 44,0 lbs

54 lbs 1 16A 9,3 lbs
3 34A 22,5 lbs
5 72A 53,9 lbs
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

02-02-2008 17:43

Opmerkelijk Aart.

Vind wel dat je het nog wat duidelijker had kunenn maken als je de stuwkrachten in je voorbeelden hetzelfde had gelaten.

Thanks for the info!

Mvg
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

02-02-2008 20:54

Menno, een 54 lbs verbruikt dus 34 Ampere (per uur gemeten) in de derde 'versnelling' om een stuwkracht van 22,5 lbs te kunnen realiseren. Een 28 lbs van hetzelfde merk verbruikt dus 32 Ampere (weer per uur gemeten) in de vijfde 'versnelling' om een stuwkracht van 28,0 lbs voort te brengen.
Het is dus niet persé zo dat een zwaardere electromotor op halve kracht minder verbruikt dan een lichtere motor om dezelfde voortstuwing te kunnen leveren.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

02-02-2008 21:07

Dat kan ik niet zelf berekenen Lexus, de genoemde voorbeelden zijn fabrieksmetingen waarbij ik het verbruik en de stuwkracht per model in de 2e en 4e 'versnelling' maar achterwege heb gelaten omdat dit maar weinig toevoegt aan de essentie.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

02-02-2008 21:20

domme vraag...? :oops:
voegt zo'n maximizer van minn kota dan niks extra's toe?
K. van den Herik

03-02-2008 10:25

Het is dus niet persé zo dat een zwaardere electromotor op halve kracht minder verbruikt dan een lichtere motor om dezelfde voortstuwing te kunnen leveren.


Moest dat zo zijn, zou je best aandelen hummer kunnen kopen, immers in 1 klap de helft van het energieprobleem opgelost en toch kan iedereen in een pimpbak cruisen.

Als ik goed opgelet heb en onthouden is de kracht die nodig is om iets op gang te brengen onder ideale omstandigheden altijd gelijk. Verschillen ontstaan door wrijving en , in geval van electro motoren verlies aan warmte. Al ik dan heel goed herinner is dat een deel van het voordeel van de maximizer: reductie warmteverlies dus lager verbruik.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

04-02-2008 11:41

Niet zo moeilijk doen, wij varen altijd op de hoogste stand.

Neem aan dat de meesten dat zullen doen.

En jah , dat vreet bijna altijd accu :P :P
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

24-02-2008 18:23

De stroom die de maximizer van de Minn Kota Maxxum afgeeft is een sinusgolf, net als bij een gewone electromotor.
Het grote verschil is dat een maximizer de sinusgolf meerdere malen onderbreekt waardoor er minder stroom geleverd wordt maar de sinus wel bereikt wordt.
Hoe minder gas hoe meer efect de onderbrekingen hebben.
Bij volgas is er geen onderbreking meer en heeft de maximizer functie geen voordeel meer.

Ik heb van beide soorten motoren liggen, de maximizers zijn duidelijk zuiniger maar de 40% die minn kota aangeeft is wel heel erg positief. 20 tot 30% is wel haalbaar als je het gas maar niet open gooit.

Het grote verschil komt dus bij net niet vol gas hoeven varen.
Daarmee heb je gelijk een tweede voordeel:
Omdat de maximizers traploos zijn kan je net onder de maximum snelheid gaan zitten en dus gebruik maken van de zuinigheid door bovenstaande techniek.
Bij een standen motor kan je kiezen tussen stand 4 of 5. 4 is de helft van het vermogen..... wel zuiniger maar tergend langzaam. bij een beetje wind ga je alle kanten uit en uitvaren van 4 lijnen kost je de hele avond. Op stand 5 red je het dan wel maar is je accu zo leeg.

Persoonlijk vind ik de 40lb versie zwaar zat voor een rubberboot.
Het verschil tussen de 55 en de 40lb versie is minder dan 0,5km/u op de GPS gemeten bij een zodiac 310.
De 55 gebruikt daarvoor wel heel veel meer stroom (rond de 30% extra).

Groet Bob