verhaal van een beginnende visser

Plaats reactie
michiel kamphorst
Berichten: 28
Lid geworden op: 26-04-2011 13:49

27-01-2015 15:52

Hallo allemaal leuk dat jullie dit lezen, ik wil graag als beginnende karpervisser jullie mijn start laten zien.

allereerst heb ik een paar jaar op snoek gevist, ik reed door de hele regio opzoek naar polderslootjes en grachten om achter de groenjas aan te gaan. ik maakte lange dagen en vele uren, actief vissen. Deze tak van sport lag mij echter niet zo, de dagen dat ik niets ving waren tal rijk. alles om de het roofvissen heen vond ik mooi, alle verschillende aasjes, van jerkbait tot drophot erg leuk! toch heb ik mijn roofvis hengels aan de wilgen gehangen, in de maanden dat het mooi weer was en ik graag wilde vissen was het paaitijd en dus gesloten tijd voor roofvissen.

Toen ik ging verhuizen veranderde alles, 3 straten verder op licht een vijvertje niet groot ik denk 5 breed en 25 lang, bij dit vijvertje zag ik jongetjes vissen, senioren en ik het weekend een enkele man van rong mijn leeftijd (27). Het vis gevoel kwam weer bij me naar boven, roofvis zit er niet maar wel karper en verscheidene soorten witvis. het zitten met een vaste hengel wilde ik niet meer, ik wilde groter vangen dan die kleine voorntjes en een werphengel is natuurlijk best leuk. ik had wel eens gehoord van het vissen met de pen op karper en dat leek me dan ook geweldig om te doen.
de spanning van het turen naar dobber niet weten wat er gaat gebeuren en wat er aan hangt.

eerst heb ik opgezocht was er allemaal bij kwam kijken het vissen met de pen. dat was gelukkig niet zo veel, onthaakmat had ik al en ook de molen die ik gebruik was perfect voor het penvissen. dus was nylon op een spoel laten zetten, wat pennen, haakjes en lood gekocht en natuurlijk een penhengel.

op naar de waterkant en wat was dat een leuke onderneming, het eind mei en het was prachtig weer. het water is obstakel vrij en er was volop activiteit te zien van de vissen. voor voeren hoefde niet je kon gewoon inwerpen waar de kringen waren en dan was het altijd wel raak.
ik vond hier de essentie van het vissen weer terug voor mij. Een paar uurtjes ontspannen even weg van de drukte thuis starend naar de dopper. Natuurlijk van je hier geen knoeperts maar er zitten wel degelijk leuke exemplaren tussen. ook de brasem winde en grote voorns zijn leuke bijvangst.
in de warmere periodes vis ik een paar keer per week meestal niet langer dan 3 uurtjes, handje mais in het water en gaan. de keren dat ik heb gebankt zijn op 1 hand te tellen.
cultuur watertjes zijn perfect om op te beginnen en ik denk dat ik niet snel meer hoef. het survivallen door de honden poep naar je stek, de oude mannetjes die graag vertellen hoe groot de karper was die hier vroeger zat, de kleine jongetjes die van alles vragen of zeggen dat je hier niks vangt en er alleen kleine vissen zitten, ik vind het allemaal hartstikke leuk en dat op steenworp van mijn huis.

ik kan iedereen aanraden zo te beginnen, je leert goed het water te observeren, je leert de vis kennen, vangt veel, leert van andere en het is met een beetje mazzel erg gezellig.
Gebruikersavatar
Maarten Wilmink
Berichten: 172
Lid geworden op: 12-01-2004 18:59
Locatie: Weesp

30-01-2015 17:31

Goed bezig, Michiel en leuk dat je je ervaringen met ons deelt. Ik vis zelf veel te weinig met de pen, maar bij mij in de buurt is precies zo’n watertje als jij beschrijft. Als ik er vis dan kies ik ook standaard voor een blikje zoete mais en een penhengel. Als ik vooraf weet dat ik ga dan voer ik het liefst wel voor, maar het leuke van dat soort watertjes is toch dat je niet hoeft te plannen. Gewoon spontaan je spullen pakken en gaan.

Grtz,
Maarten
Plaats reactie