drop off stenen

herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

30-11-2013 23:11

Ik ken gelukkig redelijk wat "inside news" van achter de schermen, waarover ik overigens volgens afspraak niet uit de school klap, maar kan je wel verzekeren dat er redelijk wat zieltjes in de vitrine liggen, maar dat maakt niet uit, het is zichzelf aan het oplossen :-)
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

01-12-2013 08:10

Martijn,

Jeroen Neef is ook ksn (lid) ik was dat ook. Beide zijn hier al veel langer mee bezig.

Alleen ben je vaak roepende in een lege woestijn en helpt het weinig. Totdat... de tijd rijp is.

1992 Willem Peters
1996 Bas Buitendijk
Tussen 1996 en 2002 ergens. Gerrit (sorry naam) met Peter en in het begin ook Bod vd Meiracker
2009 John Cayers

Zal ik er nog vergeten.

Allemaal artikelen en/of lezingen waarbij stenen gebruikt werden.

Helaas is een buitenproportionele opkweekvis van reenbow veel meer sprekend en wordt die manier van vissen gejapannert

Volle bak naar buitentreden door ksn en svn en ageren op loodverlies systemen is ook niet de oplossing


Jij en ik moeten het veroordelen en jij, maar jij, ja jij daar. Desnoods door de bladen die het prominent promoten te boycotten. Tja en ultiem? De visserts in kwestie worden allemaal gesponsord.

Dit soort loossystemen in pakket? Bammmm doei


Praat of hou je klep Herman, nu loop je te insinueren. Dat is pas echt kut.
It's okay 2 pay
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

01-12-2013 09:22

Klaas
Eigenlijk zeg je hetzelfde als....er zijn gelukig altijd kritische personen in dit wereldje had er bij sommige verenigingen wel een paar meer verwacht
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

01-12-2013 09:57

Sorry Martijn, viel mij ook tegen. 10% max
It's okay 2 pay
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

01-12-2013 11:14

Klaas vd Herik schreef:
Praat of hou je klep Herman, nu loop je te insinueren. Dat is pas echt kut.


veel anderen zouden me kunnen raken met zo'n insinuatie Klaas, jij nou net niet
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

01-12-2013 11:20

Als je het verschil tussen waarheid en insinuatie niet weet is dat pas zielig.

Hou je klep of praat. Doe niet bijdehand.

Of wil je er bij horen? Dit kan beide zijn.

:D :( :cry: :roll: :wink:

welke je wilt
It's okay 2 pay
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

01-12-2013 11:24

Klaas toch :D
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

01-12-2013 11:26

:D
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

01-12-2013 12:23

Ondanks de grote hoeveelheden lood die in het milieu komen onder invloed van de hengelsport moeten we niet overdrijven. De invloed van lood op het oppervlakte water afkomstig van daken van onze huizen is vele malen groter. Zins het lood uit benzine is verdwenen zijn er belangrijke stappen genomen. Toch kunnen we als hengelsport een belangrijke bijdrage leveren die alleen al een positieve uitstraling geeft op de samenleving.

Kan me niet aan de indruk ontrekken dat Sportvisserij Nederland een wat afwachtende houding aanneemt. De rede, zijn ze bang om in eigen vlees te snijden? Een meer dan belangrijke rol voor de KSN?

Groet,
Peter

Wat leesvoer

http://www.emissieregistratie.nl/ERPUBL ... 20Zout.pdf

http://www.sportvisserijnederland.nl/vi ... donderzoek
harry nummerdor
Berichten: 91
Lid geworden op: 10-05-2010 22:48

01-12-2013 13:16

Hoi Peter

Er is een ruwe schatting gedaan naar vislood gebruik in de Europese Gemeenschap .
Niet Schrikken. 100.000.000 stuks ( op jaarbasis).
Lood breekt erg langzaam af onder water , als we nog 10 jaar verder zijn ligt er 1 miljard stuks meer, buiten wat er al ligt van alle voorgaande jaren.
Ik ben geen pessimist maar constateer en kon het niet geloven.

GROET Harry
Elk voordeel heeft nadelen. (Johan Cruijff)
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

01-12-2013 13:51

Harry

Breng die stenen van je op de markt, zoek een paar bekende namen die het voor je gaan promoten!
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

01-12-2013 14:11

Martijn: Die stenen zijn er al oplopend tot ongeveer 130gr a 150gr en zijn goedkoper dan lood van Korda en Fox.

http://www.pallatrax.co.uk/Products/Detail.aspx?id=6

Kortom niks vernieuwends want het is al op de markt :wink:
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

01-12-2013 14:19

Als je cijfers kloppen liggen die 1 miljard er allang.

Met andere woorden is niet alleen een Nederlands probleem maar een Europees en wereld probleem.

Lood wordt al vele tientallen jaren (gedumt) door ons. Moet toch mogelijk zijn dat de invloed op het milieu aan de hand praktijk onderzoek eens goed onderbouwt wordt. Veel verder dan wat literatuur studies kom ik helaas niet tegen, of kijk ik verkeerd?


Groet,
Peter
harry nummerdor
Berichten: 91
Lid geworden op: 10-05-2010 22:48

01-12-2013 14:37

Martijn.

Er zijn momenteel besprekingen met 1 van de grootste leveranciers van hengelsport producten die alle alternatieven willen introduceren in Europa. En het milieu bewuste vissen gaat promoten dmv de
GO GREEN - SLOGAN.
Als dat rond is wordt mijn streven om de hengelsport weer een groene pet op te zetten verwezenlijkt.
En niet te vergeten , ik heb dan ons milieu een goede dienst bewezen en ook onze kinderen die weer een gifvrije hengelsport toekomst krijgt.
Een beetje verwaand overkoment, maar ik ben er echt trots op dat ik het al de jaren heb volgehouden
om een goed werkend en betaalbaar alternatief te ontwikkelen.
Groetjes
HARRY
Elk voordeel heeft nadelen. (Johan Cruijff)
harry nummerdor
Berichten: 91
Lid geworden op: 10-05-2010 22:48

01-12-2013 14:44

HOI Bart.
Je hebt het verkeerd begrepen? Ik heb het over een drop off sisteem dmv stenen.
Het is je ontgaan dat er voor alle werpgewichten van lood een stalen alternatief is?
Groetjes
HARRY
Elk voordeel heeft nadelen. (Johan Cruijff)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-12-2013 15:45

Wordt bijgehouden aan de hand van het loodgehalte in het water Peter. Lood zal eerst vrij moeten komen in het water als loodionen. Ik kan mij voorstellen dat dit een langzaam proces is en er dus geen significante toename te meten is van in water opgelost lood afkomstig van sportvissers.

Dat is geen vrijbrief om maar wat aan te klooien, maar maakt dat er niet zo snel maatregelen genomen worden. Meeste gedoe is trouwens geweest over watervogels die loodhagels eten. Denk met name aan de jacht, maar ook aan de sportvisserij in de UK. Dat gaat met karperlood niet snel gebeuren.

pj otte schreef:Als je cijfers kloppen liggen die 1 miljard er allang.

Met andere woorden is niet alleen een Nederlands probleem maar een Europees en wereld probleem.

Lood wordt al vele tientallen jaren (gedumt) door ons. Moet toch mogelijk zijn dat de invloed op het milieu aan de hand praktijk onderzoek eens goed onderbouwt wordt. Veel verder dan wat literatuur studies kom ik helaas niet tegen, of kijk ik verkeerd?


Groet,
Peter
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

01-12-2013 15:59

harry nummerdor schreef:HOI Bart.
Je hebt het verkeerd begrepen? Ik heb het over een drop off sisteem dmv stenen.
Het is je ontgaan dat er voor alle werpgewichten van lood een stalen alternatief is?
Groetjes
HARRY


Dat snap ik Harry, oplossing is simpel: dropoff systeem van bv. Fox, Avid of Korda en dan ivp van lood zo'n steen van Palatrax en klaar is Kees....
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

01-12-2013 21:25

Lood is uitstekend bestand tegen atmosferische invloeden. Bij blootstelling aan de buitenlucht wordt aan het loodoppervlak langzaam en geleidelijk een sterk hechtende en vrijwel onoplosbare oxidelaag gevormd met een zilvergrijze natuurlijke kleur patina.

dus lood met patina is lang zo schadelijk niet als nieuw lood.

Bij aanvang van het oxidatieproces ontwikkelt zich aan het loodoppervlak eerst een onstabiele laag loodoxide. Dat is na een enkele regenbui al goed zichtbaar in de vorm van lichtgrijze vlekken en strepen, dit is de zogenaamde instabiele fase waarin het beginpatina nog gedeeltelijk afspoelbaar is

lood zoals gebruikt in de jacht is nieuw, net als bladlood gebruikt in nieuwbouw, dus schadelijker, echter economische belangen verhinderen het verbod op bladlood in de bouw terwijl lood in de jacht al lang het loodje heeft gelegd.

Door het gebruik van patineerolie wordt de instabiele fase praktisch geheel voorkomen. Eenvoudig inwrijven met een zachte doek is voldoende.

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bladlood

Brengt mij bij de vraag, worden wij 'An der Nase herum geführt' en gebruiken producenten de diverse coatings als nietszeggend verkoopargument in de trant van 'bevat geen toegevoegd vet' etc of hebben de coatings inderdaad toegevoegde waarde doordat ze minder vervuilen.

TNO zou eens moeten testen wat het effect is van x nieuwe loodjes in het water, en wat het verschil is met dezelfde hoeveelheid met patina en coating.

nb, dit is geen pleidooi voor het gebruik van drop off lood, lood hoort niet in het milieu en verlies moet zoveel mogelijk voorkomen worden.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-12-2013 21:35

Geen patina dan op loden waterleidingen Bert? Advies is toch al heel lang die te vervangen. Van loodwit is al eeuwenlang bekend dat het giftig is.

Wat coatings betreft is mijn info dat bij schade aan de coating de corrosie ter plekke extra sterk is.

Er is alle reden voor een loodverbod. De invoering daarvan in de Eu is echter opgehouden.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

01-12-2013 22:46

Op loden leidingen zul je wel patina vinden, immers blootgesteld aan de lucht.
In loden leidingen niet, immers gevuld met water.

Loodwit is helemaal een hoofdstuk apart en niet vergelijkbaar met normaal lood.

Wat coatings betreft is mijn info dat bij schade aan de coating de corrosie ter plekke extra sterk is.

Wat mij betreft een reden om gecoat lood te mijden, dan liever patina.

Er is alle reden voor een loodverbod. De invoering daarvan in de Eu is echter opgehouden.

Er zijn genoeg dingen te vinden die veel meer vervuilen en ook niet verboden worden.
Ik noem maar zuinige auto's die tot duizendmaal meer fijnstof uitstoten, en ook nog eens fijner waardoor het nog meer kwaad kan. Of wat dacht je van brom/snorfietsen en scooters.

Kortom, er is dus wel een reden, maar in mijn beleving is die lang niet zo dringend als men ons wil laten geloven.
En zolang economische belangen zwaarder wegen dan ecologische zal een verbod nog wel even uitblijven, zie ook het Metam Natrium verhaal.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-12-2013 23:13

Ja, sorry ik dacht aan wit loodoxide, hoewel loodcarbonaat ook gevormd kan worden. In water zit zuurstof en nog wel wat andere corrosie bevorderende stofjes. Ik denk niet dat corrosie ophoudt onder water.

Ik denk dat je inderdaad nog wat kan wachten, hoewel het niet lang geleden bijna verboden was. Dat oponthoud kan wel eens tijdelijk uitstel zijn. Althans dat is wel de verwachting. Overigens weten we al honderden jaren dat loodverbindingen giftig zijn. Die andere zaken die je noemt zijn een stuk recenter. Maar ik ga niet lopen shoppen. Voor mij is het niet het een of het ander. Ik wijs je slechts op een aantal zaken. Je hebt het over een daklood met patina. Niet over vislood in water.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

02-12-2013 01:00

Kees, corrosie houd niet op onder water, maar word er ook patina gevormd ? Ik heb wel eens oude loden leidingen in mijn handen gehad en voor zover ik me kan herinneren zagen die er van binnen uit als nieuw.

Ik heb het niet over daklood want daar vissen wij niet mee (vroeger wel maar daar moet je wat ouder voor zijn :) ). De bedoeling is dat je vist met lood waar al patina op zit om oplossen van lood te minimaliseren. Lood waar patina op zit corrodeert niet meer. Vandaar ook
'Door het gebruik van patineerolie wordt de instabiele fase praktisch geheel voorkomen. Eenvoudig inwrijven met een zachte doek is voldoende'
Dus vislood fabrikanten moeten zorgen dat er al een patina laag op zit, en anders moet je er zelf voor zorgen.

Wat die recentere zaken betreft, die zijn een stuk urgenter omdat die vele malen schadelijker zijn.
Dat loodverbod komt er heus wel, maar ik moet nog zien dat wij dat mee gaan maken.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

02-12-2013 07:16

weet je wat zo leuk is? De discussie is ooit begonnen omdat onze zwanen per ongeluk wel eens de loodhageltjes konden opeten
It's okay 2 pay
harry nummerdor
Berichten: 91
Lid geworden op: 10-05-2010 22:48

02-12-2013 13:52

HOI BERT En KEES.
Er zijn Legio Rapporten en onderzoeks resultaten gepublizeerd in de laatste jaren en ik heb er vele gelezen , van voor en tegenstanders van het loodverbod. Ik heb een stellige overtuigijng dat men vaak in eigen straatje schrijft , wat overigens mens eigen is. Wat vervuiling van het oppervlakte water betreft is niet alleen lood de boosdoener. Plastics met weekmakers is ook niet te versmaden, deze zijn stukken gevaarlijker voor ons milieu. Ook daar wil de commercie niet aan om dat men de concurrentie positie niet wil verzwakken als men met iets duurdere alternatieve grondstoffen gaat produseren.
Er zijn wel degelijk Afbreekbare plastics op basis van suikerbiet en andere grondstoffen, ( nederlands product welke in groningen thans wordt uitgewerkt), deze zijn zelfs beter dan de bestaande..
Ook zie ik hierin voordelen voor de hengelsport maar men moet dan niet hoeven in te leveren op de kwaliteit en werking.
Voor de sportvisserij voorzie ik geen problemen als het loodverbod ingaat, sommige alternatieven
voldoen absoluut beter dan lood, Heb nog even geduld dan krijgen jullie de mogelijkheid om het te testen

GROETJES
HARRY. NUMMERDOR
Elk voordeel heeft nadelen. (Johan Cruijff)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-12-2013 18:18

Mijn insteek is slechts dat lood niet in het milieu thuis hoort. Dat de milieuproblematiek complexer is dan dat is mij bekend. Alleen zitten we te wachten tot er een overheid eens met een verbod komt. Feitelijk steken we ons kop daarmee in het zand.

Andere zaken zijn soms minder makkelijk door onszelf op te lossen. Tja, ik laat de auto vaak staan.

Overigens was ik onlangs in Beijing. Daar rijden zowat uitsluitend elektrische brommers/scooters. Zo proberen de inwoners zelf iets aan hun smog probleem te doen heb ik me laten vertellen. Ik heb er geen idee van hoor, maar dat kan ook en zonder overheid bemoeienis. Wat rijd jij Bert?
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======