On a winters day

Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

17-01-2013 20:34

On a winters day.

Eind november was ik bezig met het maken van een artikel met als titel stoppen of doorgaan.
Ik was van plan daarin te vertellen dat we gewoon doorgaan maar doordat mijn broer en schoonzus na lang zoeken eindelijk een huis kregen viel dat plan in duigen.
Natuurlijk hielp ik ze graag maar ik had ook wel graag gaan vissen.
3 weken later was alles achter de rug en wonen ze nu lekker in scheveningen maar in die 3 weken is het water en zijn omgeving flink veranderd en zo ook de temperatuur.
Ondanks dat het mijn thuiswater is en ik de kneepjes wel weet gebeurt me elke winter weer hetzelfde.
Ik raak de vis kwijt.
Ook na uren wandelen en kijken en sluipen door bosjes kon ik geen schub vinden en zoveel spiegels zwemmen er niet :)
Na meerdere korte sessies van 4 uur besefte ik wat ik eigenlijk al wist....ik ben ze kwijt.
December vloog voorbij en voor ik het wist was het alweer week 2 en dus ook al 2 weken geleden dat ik gevist had.
Mijn thuiswater liet ik even links liggen en besloot mijn heil te zoeken op de haagse kades.
Ook daar eindigde de eerste en de tweede sessie in een blank en raakte ik licht gefrustreerd .
Dat is overdreven natuurlijk maar ik had nu toch al best wat uurtjes/dagen erop zitten zonder vis en wilde ik nu wel heel graag weer eens actie.
Ik besloot zomerse pen tactieken toe passen met een kleine aanpassing.
Normaal ga ik smorgens op pad met een emmer voer en na meerdere stekken te hebben bevoerd begin ik weer bij de eerste afijn ik denk wel dat die methode bekend is bij de meest.
Nu deed ik eigenlijk hetzelfde maar dan een avond ervoor en in mindere mate.
De volgende morgen was het koud maar met een winters zonnetje was het goed te doen.
Bij de eerste stek had ik moeite de pen goed te zetten ivm een richel.
Dan zonk de pen weer en daarna viel die weer plat.
Bij de 3e worp stond het kleine pennetje eindelijk goed maar toen ik ging zitten verdween die weer en dacht ik dat ie van de richel afging.
Toen ik ophaalde om opnieuw in te leggen bleek dat een karper de oorzaak was van het zinken en kwam de vis verbaasd mee naar boven en zag ik dat het om een skp vis ging.
De vis werd wakker en nam een vluchtpoging.
Omdat ik niet heb kunnen aanslaan dacht ik al dat dit nooit goed kon gaan en toen ik de vis probeerde te blokken had ik helaas gelijk en schoot de haak los.
Balen met een hoofdletter B.
De volgende stek heb ik heel kort bevist omdat dit kennelijk een holding area voor honden was.
Honden zijn op zich niet zo erg behalve dan dat je moet uitkijken waar je gaat staan maar de eigenaars van honden kunnen me af en toe het bloed onder de nagels vandaan halen.
Opmerkingen zoals hier zit geen vis hoor of hier vang je niks.
Allerergst vind ik het als ze pal naast je komen staan terwijl jij zit en zo stil mogelijk probeert te doen en dan luidkeels vragen of je al wat gevangen heb.
Sommige denken ook dat je psychiater bent en beginnen hun hele levensverhaal aan je te vertellen.
Wegwezen hier dus.
De volgende stek is een smalle lage brug.
Ideaal dus dacht ik zo.
Een verse worm aan de haak met 1 maiskorrel.
Deze stek was heerlijk.
Uit de wind en in de zon ik zat echt te genieten.
10 minuten later begon de pen licht te bewegen om vervolgens te verdwijnen.
Een kleine schub had ze winterhol verlaten en kon de worm niet weerstaan.
Het is echt een kleintje maar ik was er heel blij mee.

Afbeelding

De eerste vis van 2013 is een feit en geeft je net dat beetje extra wat je soms nodig heb om door te gaan.
De winter was tot dat moment eigenlijk een lange herfst en dat was ook te merken aan alles om je heen.
Zaadjes aan de bomen , bloembollen die al bovenkomen en temperaturen die best aangenaam zijn.
De week erna had ik eigenlijk niets in de planning staan mede omdat koning winter toch nog is komen opdagen .
Matige vorst hoor ik piet zeggen maar ik vind -6 gewoon koud.
Toch lijkt het geen effect te hebben want overdag schijnt de zon en is het best lekker.
De kleinere wateren/slootjes vriezen dicht maar de grotere plassen enz liggen er goed bij.
Afgelopen week vielen mijn vrije dagen op maandag en dinsdag.
Zonder visplannen zei ik tegen mijn vrouw ,mop slaap jij lekker uit dan breng ik ricky naar school.
Eenmaal thuis viel de mooie zonsopkomst me op en besloot ik een wandeling te maken langs het water.
Ik ben geen fotograaf maar vind het wel leuk om af en toe te proberen mooie plaatjes te schieten.
Terwijl ik zo rond het water loop denk ik bij me eigen wat een verschil het is met de zomer.
In de zomer is het hier zo groen zo weelderig en nu is het zo kaal en dor dat het gewoon een trieste aanblik is soms.
Ik maak een foto van een boom die in het water ligt met de opkomende zon erachter en ook nog een paar van rietpluimen.

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 3688_o.jpg

Afbeelding

Afbeelding

Ook heb ik 20 boillies meegenomen en als ik aankom bij een stek die me aanspreekt verspreid ik de balletjes over een meter of 10.
De tijd gaat snel als je bezig bent en zie ik dat het alweer tijd is om die kleine uit school te halen.
Met een versnelde pas loop ik naar huis en race ik op de scooter naar school.
Net op tijd pfffff :)
Om 13:00 als ik ricky weer naar school breng begint het te sneeuwen.
Het is niet veel maar bij de tijd dat ricky weer uit school gehaald moet worden legt er toch al zo'n 5 cm en glibber ik met de scooter bijna onderuit.
We zijn nog niet thuis of meneer roept ik wil sleeuh!!!
Hartstikke leuk maar pappa mag dan weer trekken maar dat doe ik graag want de lach van die kleine is onbetaalbaar.
Ik stel voor aan me vrouw om naar een grote heuvel te gaan zodat we lekker naar beneden kunnen glijden.
Onderweg lopen we langs de plekken waar ik vanmorgen ook liep met de camera en ook langs de omgevallen boom.
Wat een verschil en wat is het water weer mooi.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

S'avonds als weer thuis zijn en gegeten hebben begint het nog veel harder te sneeuwen.
Met de boillies die ik had gevoerd had ik eigenlijk nog geen plan maar al jaren droom ik van een foto van een karper in de sneeuw en zeg ik tegen me vrouw 'morgen ga ik vissen'
Ze kijkt me aan alsof ik gek ben maar wenst me veel succes.
Als ik die nacht om 02:00 uur wakker word kijk ik uit het raam en zie ik dat het nog steeds sneeuwt en er al een flink pak ligt.
Ik heb moeite met weer in slaap vallen maar het lukt en als om 07:30 de wekker gaat sta ik letterlijk te springen.
De wereld is verandert in een winter wonderland en de looptocht naar het water wat me normaal 10 minuten kost duurt nu bijna een half uur.
Hijgend en puffend sleep ik me viskar door de 20cm dikke sneeuwlaag.

Afbeelding

Eindelijk daar waar ik wezen moet komt er van mijn hele bovenlijf stoom en als ik me muts afdoe zie ik dat er ijskristallen opzitten.
Eerst de oval opzetten want het is weer begonnen met sneeuwen.
Dit is de eerste keer dat ik deze opzet want het was een kerstkado van mijn vrouw.
Klein stukje reclame dan maar :)
De fox supa brolly.

Afbeelding

Voor mensen die nog twijfelen....ik zeg doen ;)
Om de kansen op een vangst wat te verhogen ga ik op 2 soorten vissen.
Een hengel op karper en een met doodaas op snoek.
Alles opzetten/uitpakken in de sneeuw valt best wel tegen.
Binnen no time had ik zo als wij dat hier zo mooi zeggen kauwuh klauwuh en een onderlijn aan een quickchange swivel hangen word dan knap lastig.
Als aas gebruikte ik mijn zelfgemaakte boillies maar dan een halve met daarbovenop een felgele cornstop.
Even goed voelen met mijn voeten waar de kant is want door de sneeuw is dat onduidelijk en het zou echt wat voor mij zijn als ik net dat stapje te ver zet.
De rig werp ik niet uit maar vaar ik uit me de voerboot.

Afbeelding

Het is makkelijk te werpen maar een voerboot geeft mij meer vertrouwen over het feit dat het zaakje goed ligt.
Daarna snel de doodaashengel in orde maken , sardientje eraan en hop daar gaan we.
Even checken of de piepers aan staan en de molens goed staan afgesteld en dan een warm bakkie thee.
Al me spullen staan naast me en toch heb ik nog ruimte over (weer reclame:)
Vroegah ging je een boekje lezen of grassprieten tellen maar nu heb je internet op je mobiel en dus ook....FACEBOOK!!!
God wat irritant en tegelijkertijd erg verslavend.
Net als ik een bericht van een kennis like die meld dat ie boodschappen aan het doen is zie ik in mijn ooghoek de top van karperhengel naar rechts buigen gevolgd door een keiharde run maar zonder een gillende pieper.
Even ben ik verstijfd maar gooi vervolgens me telefoon weg en grijp de hengel vast.
Ik kan het bijna niet geloven maar ik sta toch echt een karper te drillen.
De zenuwen gieren door mijn lijf en smekend en met knikkende knieen komt de karper dichterbij.
Als de karper voor het eerst bovenkomt zie ik dat het nog een best is ook.
Op het moment dat ik het schepnet in het water steek schuift het eerste deel van de stok eraf.
Shit!!!
Weer sta ik verstijfd en zie ik het net langzaam zinken.
In een impuls laat ik mezelf op me buik vallen en kan ik nog net een stukje net vastpakken en het net naar me toetrekken( dat ging maar NET goed )
Ik drill de vis verder af liggend op mijn buik in de sneeuw.
Voor de laatste meters gebruik ik de kant en de achterkant van mijn hengel als hefboom en gelukkig werkt dat goed en schuift de vis het net in.
Yesssssss!!!
Ik ben altijd blij als ik een vis vang maar deze vergeet ik nooit meer.
Aangezien dit mijn thuiswater is en letterlijk dicht bij huis is bel ik mijn vrouw op of ze fotos wil komen maken.
Normaal maak ik zelf foto's met de zelfontspanner met een simpele digitale camera maar deze vis in deze setting wil ik perfect vereeuwigen.
Ik klap het net dubbel en zet deze vast met een bankstick.
Ik kijk naar de vis de rustig in het water hangt en denk het is verdomme nog een mooie ook.
Terwijl ik de vis in de gaten houd valt ineens de waker van de snoekhengel eraf en word er lijn genomen.
Weer kan ik het niet geloven en sta ik weer verstijfd aan de grond.
Ik geef mezelf een figuurlijke tik en pak de hengel op ,draai de lijn strak en sla aan.
Hangen en hoe.
De snoek is veel sterker dan de karper die me ook al verraste met z'n winterse vechtlust.
Meters lijn vliegen van de spoel.
Als de vis bovenkomt denk besef ik me dat ik em niet kan scheppen want die is bezet.
Een echt luxeprobleem.
Het is niet de beste oplossing misschien maar de kant is net te hoog om de vis via de kieuwgreep uit het water te tillen en aangezien dit deel van het water obstakelvrij is besluit ik de hengel terug op de steunen te leggen met de slip open.
De snoek neemt afentoe wat lijn maar blijft er vrij rustig onder.
10 minuten later komt mijn vrouw aangestrompeld door de sneeuw en van haar blik is af te lezen wat ze denkt.
MAFKEES!!!
Toch is ze blij dat ik bereikt heb wat wilde en krijg ik een lekkere warme zoen (censuur)
Snel til ik de karper uit het water en zegt me vrouw het is nog een grote ook.
Inderdaad denk ik en hang het net aan de weger.

Afbeelding

13.4 kilo staat er op het display.
Het net weegt 800 gram en dus ga ik op de foto met een klomp wintergoud van 12.6 kilo.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik kan mijn geluk niet op en heb een glimlach van oor tot oor.
Tijd om terug te gaan kanjer.
Ik laat de karper voorzichtig van de onthaakmat het water inglijden en pak de andere hengel op.
Ga je doen vraagt me vrouw.
Nou mop let maar op.

Afbeelding

De snoek heeft zich al die tijd rustig gehouden en is weer op adem gekomen en dus weer stoomt ze ervandoor.
Even later ligt ze rustig in het net en op de onthaakmat.

De dreg zit mooi bovenin de bek en is makkelijk eruit te krijgen.
Met deze dame ga ik ook in dit mooie decor op de foto en zet haar snel weer terug.

Afbeelding

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 2002_o.jpg

Ze glijd van de mat en even wil ik haar bij de staartwortel pakken maar daar krijg ik de kans niet eens voor.
Met een paar felle slagen verdwijnt ze.
Ik sta op en verwerk wat er net allemaal gebeurt is.
Ik ben nog geen anderhalf uur aan het water en heb mijn doel + een dikke bonus bereikt.
Achteraf denk ik misschien had ik moeten blijven en doorgaan want misschien had ik wel een holdingarea te pakken van de karpers maar ik was blij met wat ik had en ging samen met mijn vrouw naar huis.


Dat was het weer voor nu.
Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen en laat gerust een reactie achter.
Laatst gewijzigd door ben scholten op 17-01-2013 20:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Vis is vis
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

17-01-2013 20:42

Leuk verhaal weer Ben! Mooie vangst ook!
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

17-01-2013 20:50

thnx marco.
alleen irritant van die verschillende formaat fotos.
begrijp niet waarom het zo word.
Vis is vis
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

17-01-2013 21:09

Ik heb dat bij photobucket zo ingesteld dat de foto's altijd als max 800 op het board gaan... Je kan het nog aanpassen toch? Of niet meer?

Hopen dat het ijs snel verdwijnt Ben, kan je kijken of het een holding area is. Zou lekker zijn...
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

17-01-2013 21:28

Heel mooi Ben. Ik heb er vroeger veel gevist/gevangen en dacht even de zelfde vis gevangen te hebben ooit op 19 pond. De bouw komt namelijk sterk overeen maar niet de schubben.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Marc vdWoude
Berichten: 225
Lid geworden op: 22-10-2012 22:20

17-01-2013 21:49

Respect Ben!!
Altijd lekker weg te lezen die avonturen van je.
Heel goed te zien hoe jij van het karpervissen kan genieten!
mike rottink
Berichten: 84
Lid geworden op: 12-08-2012 10:58
Locatie: twente

17-01-2013 22:10

leuk verhaal om te lezen! zoals altijd.
:D
Gebruikersavatar
tinodriessen84
Berichten: 727
Lid geworden op: 21-11-2011 18:49
Locatie: jrc contact 2 man bivvy

17-01-2013 22:18

En hij flikt het weer! Wederom een leuk artikel :wink:
Echt een mooie schub, en een mooie snoek. Alleen jammer dat je hem niet gemeten hebt. Maar denk een dikke 90er.

Ga zo door kerel! :wink:

Mvg tino
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

17-01-2013 22:25

Prachtig verhaal Ben heb er van genoten. :D
Welverdiende vissen gevangen hoor.
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

17-01-2013 22:27

Zo Ben, lekker bezig man ! Leuke foto zo in de sneeuw.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

17-01-2013 22:56

Prachtig artikel Ben, Een genot om te lezen en respect voor het doorzetten!
Dikke tien voor jou kerel!
Mooie vangsten ook, zekers de moeite waard.
Hoe groot was die snoekdame by the way?

Zou zelf ook wel graag willen maar mijn slaapzak is niet bepaald geschikt voor deze barre tijden, geloof tot 4gr....
Moet eens een nieuwe 4seizoenen slaapzak kopen.

Veel succes met verdere sessies!
Groet Bart
Gebruikersavatar
Michel Paassen
Berichten: 289
Lid geworden op: 10-09-2012 18:04
Locatie: leeuwarden

17-01-2013 23:04

Wauw Ben.... weer zo'n mooie story !!! :D ...

Gaat zo door !! (en bewaar ze, ik zou ze eens gaan bundelen :wink: ... Dat wordt echt machtig leesvoer....serieus)
Vissende vader, die koi's houdt
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

17-01-2013 23:13

Mooi stukkie weer Ben, het lijkt zo vanzelfsprekend te gaan.
Niks moeilijks aan zo'n stuk schrijfwerk, als je er aan denkt is 't al klaar..respect hoor.
Want de realiteit is zo anders, toch?
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

18-01-2013 15:04

Goed gevist en leuk geschreven!
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

18-01-2013 15:08

Bedankt allemaal.
Ik snap alleen je laatste zin niet henk.
Vis is vis
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

18-01-2013 16:42

Zo'n stuk schrijven is veel moeilijker dan het lijkt Ben.
Da's de realiteit.

De kunst is het zo real mogelijk te laten, en dat lukt jou heel best. 8)
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

18-01-2013 18:06

:oops: bedankt
Vis is vis
Gebruikersavatar
Ronald van der Vet
Berichten: 9
Lid geworden op: 03-01-2013 16:15

18-01-2013 19:40

Netjes man!!
Dan ben je de kahwe klahwe zo vergeten ofnie :D
Goeie stickah ook op de boot :lol:
Groetjes!
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

19-01-2013 11:20

Ben zo als altijd leuk man...

Wanneer komt jou boek naast die van Rini en Piet? Begin nu wel een beetje ongeduldig te worden :wink:
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Gebruikersavatar
martin blom
Berichten: 289
Lid geworden op: 11-02-2007 09:24

20-01-2013 08:19

Hij is weer mooi Ben 8)
luuk heesters
Berichten: 676
Lid geworden op: 19-01-2010 16:56
Locatie: Brabant Zuid!

24-01-2013 18:00

Lekker Ben!
Ook echt leuk om te lezen:)
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

24-01-2013 19:26

Ben, ik vermaak me kostelijk met je stukjes, en mooie vis en je doorzettingsvermogen is enorm zo in die sneeuw.
Geweldig stuk, ga zo door. Mijn vrouw heeft met dit weer ook altijd kauwe klauwe (komt uit delluf-t). :lol:
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

13-03-2013 12:54

leuk stuk man!
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

13-03-2013 14:24

Goed stuk ben,

heb het met plezier gelezen ;)

TOP!!
Oja joh!!!
charles de beus
Berichten: 40
Lid geworden op: 14-04-2003 02:00
Locatie: den helder

13-05-2014 21:33

Sinds kort heb ik je stukjes ontdekt en ik wil je graag melden dat ik ze stuk voor stuk erg leuk vind om te lezen.
Ik heb bewondering voor je doorzetingsvermogen en wens je nog vele leuke avonturen toe die wij dan weer met plezier zullen lezen.
Mooie vis trouwens...proficiat.
het leven is kort,begin bij het toetje!