vissen met een goud randje.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

10-10-2012 14:00

VISSEN MET EEN GOUD RANDJE.

De herfst gaat weer beginnen en voor vele betekent dat einde seizoen maar voor mij betekent dit juist een tandje bijzetten omdat de grotere, moeilijk vangbare vissen zich juist in dit jaargetijde vaak wel laten zien.
Omdat de laatste weken mijn vaste stek weinig meer oplevert en zelfs tweemaal een blank opleverde ben ik een beetje zoekende voor een nieuwe stek.
Dit heeft z'n voor en nadelen.
Voordeel is dat je weer nieuwe informatie kan verzamelen maar het nadeel is soms de twijfel, althans daar heb ik last van.
Na een drietal verschillende stekken te hebben bevist sprak 1 stek mij het meest aan vanwege de in mijn ogen goede ligging qua zon en vaak een ophoping van drijfvuil.
Ook nadat ik met de pen op deze stek een karper had gevangen stond mijn besluit vast.
De pest bij mij is ik wil altijd teveel in te weinig tijd.
Gelukkig heb ik medewerking van het thuisfront wat mij meer mogelijkheden geeft.
Voor degene die mij kennen van hier of ergens anders van weten dat ik een leuk seizoen heb tot nu toe maar dat ik erg graag een spiegelkarper wil vangen.
Dit is mij pas 3 keer gelukt dit jaar waarvan 1 dan wel een target was en bij het zien van alle mooie vangsten om me heen en de wetenschap dat ze er wel degelijk zwemmen drives me crazy.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit speelt mee in mijn stekkeuze omdat ik weet van een collegavisser dat hij daar een spiegel heeft gevangen.
Afbeelding
Eigenlijk zegt het niets natuurlijk maar toch.
Mijn visserij is dit jaar voornamelijk op hetzelfde water maar de wens naar een spiegel doet me zoeken.
Deze week had ik daarom besloten om de eerste avond van mijn vrije dagen een nacht te pakken op mijn thuiswater en dan overdag lekker thuisblijven en ook eens een keer me zoontje naar school kan brengen enz...
De tweede dag zou ik dan een dagsessie maken op 1 van de vele kades van den haag om meer kans te maken op een spiegelkarper van het skp.
Goed je kan plannen wat je wil maar soms gebeuren er dingen waar je geen controle over heb wat alles in de war gooit.
Vorige week heb ik geen nacht gevist en aankomende week zou ik woensdag en donderdag vrij zijn en afgelopen weekend borrelde ik al van ongeduld voor de aankomende dagen.
Stekken op mijn thuiswater bevoer ik bijna nooit maar ik was al wel gestart met voeren op de kade.
Zondag avond begon helaas de ellende.
We hadden heerlijk gegeten die avond.
Zuurkool met spekkies en rookworst (van de hema natuurlijk)
Later op de avond bleef ik maar een vol gevoel hebben en dat ging over in buikpijn.
Ik dacht ok het was lekker maar zoveel heb ik nou ook weer niet gegeten.
Eenmaal in bed werd het alleen maar erger en welk standje ik ook probeerde niets hielp.
Je legt daar dan te woelen en te draaien en elke minuut zie je voorbij komen.
:o 00:52 rennuh!!!
De wc redde ik op het nippertje en god wat is zo'n fonteintje handig.
De verdere details zal ik je besparen want geloof me it aint pretty.
Tot overmaat van ramp hoor ik via de de babyfoon me zoontje rare geluiden maken en een paar seconden later zie ik me vrouw door de gang stuiven naar zijn kamer.
Zit je dan als een hoopje ellende op de wc en je zoontje in bed waarbij het ook alle kanten opspuit.
Me vrouw was erg blij.
Dit herhaalt zich meerdere keren die nacht en om 05:20 bel ik me werk op om te zeggen dat ik niet kom vandaag.
Me zoontje slaapt gelukkig weer en me vrouw is druk aan het wassen.
Buikgriep is het oordeel en later de dag is ook mijn vrouw aan de beurt.
Natuurlijk ben ik wel eens ziek geweest maar zelden heb ik me zo rot gevoeld als nu en dat x 3.
Voeren is er niet meer bij en bij voorbaat cancel ik me nachtvisplannen.
De hele maandag slaap ik eigenlijk weg en de enigste momenten die ik bewust meemaak die dag zijn de tripjes naar de wc(dat maak je dan wel weer bewust mee)
Als ik dinsdagochtend me bed uit rol voel ik me al een stuk beter maar verre van 100%.
Me zoontje is wonderbaarlijk hersteld en me vrouw is net als ik brak.
Toch begin ik weer aan het vissen te denken.
Naarmate de dag vordert en na het eten van wat crackers met kaas begin ik me steeds beter te voelen en begin ik toch zelfs weer te denken aan me geplande naggie maar als ik naar me vrouw kijk denk nee lul doe es normaal.
Wel ga ik die avond even een luchtje scheppen met wat bollen op zak.
Ik plan niets definitiefs maar zeg tegen me vrouw dat ik de wekker vroeg zet en dan beslis en natuurlijk als zij zich ook wat beter voelt.
In de avond zegt me vrouw al ga maar en als de wekker gaat om 6 uur sta ik toch te trappelen al is het gigantisch klote weer.
De wind is perfect maar het regent pijpenstelen en dat vind ik minder.
Gauw even buienradar checken en volgens de radar is het over een uur droog.
Opeens staat me zoontje naast me en die is helemaal blij omdat ie mij niet vaak in de ochtend tegenkom.
Het is al 9 uur als ik op de stek aan kom en het is droog geworden maar de wind blaast nog vol op de kant.
ideaal dus.
1 hengel kan ik onderhands ingooien en de ander vaar ik uit met de voetboot.
Als ik de eerste hengel in wil gooien krijg ik een enorme windstoot om me oren die me zelfs doet wankelen en zie ik tot me afgrijzen dat me rig in een tak hangt.
He verdomme.
Ik trek me waadpak aan maar de tak is onbereikbaar en dat word extra duidelijk als ik een flinke plens water naar binnen voel lopen.
Ow man tot op me onderbroek ben ik nat :-?
Ondertussen begint het ook weer te regenen en ben ik eerder geneigd naar huis te gaan als door te gaan maar toch blijf ik.
Als alles inlegt bel ik me vrouw of ze kleren kan komen brengen maar die is met ma mee naar berkel en rodenrijs.
Dat word em dus niet.
Ik begin het steeds kouder te krijgen en want het waait ook steeds harder.
Juist op dat moment krijg ik een aanbeet en sta ik met trillende benen een karper te drillen.
Of dat van de kou of de spanning is weet ik even niet.
Als de vis op de mat ligt valt me gelijk de grote oude wond op de rug op.
Als deze vis op de rivier of op het kanaal gevangen zou zijn zou ik zeggen dat de vis in aanraking is geweest met een bootschroef maar daar is hier geen sprake van.
Wel vind ik het apart dat de rugvin netjes over de wond is dichtgegroeid.
Met het maken van de fotos word het gelukkig droog.

Afbeelding

5 minuten later legt de hengel weer op z'n plaats en zit ik weer onder de oval die trouwens toe is aan vervanging want hij lekt her en der.
Ineens krijg ik een helder moment en kijk ik naar me vinger waar 10 minuten geleden nog een ring omzat.
KUT!!! me ring.
Ik word gelijk weer misselijk maar nu niet door de buikgriep.
Door wat gewichtstoename draag ik me trouwring om mijn pink en waarschijnlijk door het slijm van de vis is deze afgegleden.
Elke stap die ik heb gemaakt loop en kruip ik na.
Ik ga zelfs op me knieen in het water alsof ik de vis een aanzoek doe maar ik vind hem niet.
De ellende is compleet en zie ik de donderwolk in de vorm van mijn vrouw al hangen.
Ik ben kapot, koud en verslagen en pak ik in standje slak me spullen in.
Thuisgekomen doe ik mijn verhaal en zie ik aan de blik van mijn vrouw dat ze niet blij is( nee duh) maar de verwachte scheldpartij blijft uit.
Ze zegt dat het kut is maar dat boos worden geen nut heeft en dat het al erg genoeg is zo.
Wat een wijsheid maar goed ik zal jullie niet teveel vervelen met het priveleven.
Morgen is weer een nieuwe dag en ga ik vreemd met een ander water in de hoop op een spiegelkarper.
Weer regent het als ik wakker word , zeg maar gerust het plenst.
Hup regenpak aan spullen in de kar en fietsen maar.
Op de stek aangekomen is het droog en met bonzend hart van de enthousiasme zet ik alles in rap tempo op.
Ik sta op superscherp ik ben zowaar niets vergeten en de rigs worden met precisie gedropt.
Het wachten kan beginnen.
Na een uurtje of 2 komt harry even buurten en praten we over van alles en nog wat.
Terwijl we staan te praten zie ik een politiewagen stoppen op de brug en stappen er 2 agenten en een stadswacht uit de auto.
Controle zeg ik tegen harry en pak alvast mijn papieren.
De heren zijn straight to te point en vragen naar mijn vergunning en voegen eraan toe dat ik hier niet mag vissen.
Niet mag vissen vraag ik?!
Tuurlijk wel zeg ik en voeg eraan toe dat ik in de karpercommissie zit van de ghv.
Nee zeggen de mannen en vertellen dat ze instructies hebben gehad om extra te controleren.
Ik blader door de papieren om aan te tonen dat ik hier wel mag vissen maar tot mijn schrik staat er inderdaad dat er alleen gevist mag worden met een hengel zonder opdraaimechanisme oftewel een molen :-?
Ik krijg een kop als een radijs :oops: en vertel de mannen dat ik dit echt niet wist.
Niets mee te maken je krijgt een bekeuring.
Hoppa 85 euro.
Gloeiende godver denk ik en we raken in discussie.
Ik zeg ze dat ik het juist toejuich dat er controle is maar dat ze eigenlijk wel wat aan de late kant zijn.
Hoe bedoelt u?
Nou de drukke periode is eigenlijk al voorbij en regelmatig zie ik bepaalde mensen zitten met koelboxen en plastictasjes en dat ik wilde dat jullie eens zouden controleren.
Dat ik dit ook aangedragen heb meerdere malen bij de ghv en ik nooit resultaat zag.
Tot nu dus maar ik wis het echt niet wat natuurlijk stom is dat geef ik toe maar kan u me niet gewoon wegsturen met een waarschuwing maar het kwaad is al geschied.
Ik heb alles op orde etc etc...maar helaas.
Ik heb er zo de p in maar leg me erbij neer.
De mannen vertrekken en harry gaat ook weer gleufjes douwen.
Opruimen is nog nooit zo vervelend geweest en fiets ik weer naar huis.
He verdomme ik had heel de dag ingepland om te gaan vissen en daar sta je dan om 10 uur.
Onderweg naar huis fiets ik langs me thuiswater en de stek waar ik gister mijn trouwring ben verloren en plof daar neer.
Zonder vertrouwen pak ik uit en denk bijmezelf gelukkig schijnt het zonnetje.
Omdat ik me voerboot bij me heb kies ik een stek die ik niet vaak bevis.
Als ik de lijn bijdraai zie ik dat me lijn raar ver aan de oppervlakte doorloopt.
De lijn loopt over een tak die net onder de waterspiegel drijft en die ik dus niet gezien had.
Grrrrrr!!!!
Ik probeer de lijn met geduld(niet dus) uit de tak te krijgen maar dit lukt niet.
Dan maar opnieuw denk ik en draai in.
Godverdomme zit ik ook nog vast moet je mij hebben roep ik naar boven.
Ineens word me hengel bijna uit me handen getrokken.
Krijg nah niks er zit er 1 aan.
In een fractie van een seconde slaat me bui om en sta ik met een grote glimlach een vis te drillen.
Niet alleen een lach maar ook een blik vol ongeloof staat op me gezicht.
de rig heeft nog geen minuut ingelegen.
Kikcuh.
Na een korte drill schep ik een mooie dikke schub.

Afbeelding

Wat kan vissen toch zorgen voor een hoop verschillende emoties.
Ik voel me weer helemaal top en nadat ik de vis heb teruggezet leg ik de hengel snel weer op z'n plaats en ook de 2e hengel.
Het najaarszonnetje voelt lekker op mijn gezicht en sla ik een boekje open.
Een half uurtje later schrik rot als ik inneens goedemiddag hoor achter me.
Ik zat goed in het verhaal.
Het zijn de mannen van de controle jawel dezelfde.
Hier mag ik zeker weten vissen zeg ik.
Ja we weten het zeggen ze maar hier controleren we ook en lopen hier langs.
We maken nog een praatje en laat ze de fotos zien van de gevangen vis.
Ook praten we nog over onze ontmoeting eerder die dag maar wijzer word ik er niet van.
De mannen vervolgen hun weg en ik duik weer in het blad.
Toch bekruipt me weer dat nare gevoel van de bekeuring en denk ik van het is wel mooi geweest zo.
Toch nog een vis gevangen en nog van het zonnetje kunnen genieten.
Als ik alles weer ingepakt heb loop ik de stek nog een keer nauwkeurig na in de hoop de ring te vinden maar met al dat blad en hoge gras is dit nutteloos.
Ik pak de kar en loop weg maar iets zegt me nog even in het water te kijken waar ik de dag ervoor de vis heb teruggezet.
De dag ervoor was bewolkt en regenachtig maar nu is het zonnig en weinig wind.
Er loop hier een pijp het water in waar een kooi omheen zit.
Met 1 voet op de kant en 1 op de kooi tuur ik in het water.
Er liggen een paar stenen die ik nu door het zonnetje heel duidelijk kan zien.
Ik begin van binnen te juichen als ik tussen 2 stenen iets zie schitteren.
Voorzichtig zet ik 1 voet in het water zodat de bodem niet opdwarrelt.
Ik pak het glimmende dingetje vast en trek het uit het laagje blubber tussen de stenen uit.
Jaaaaaaaaaaaaaaa het is em ik heb me ring.
Yesss!!!
Ik kan me geluk niet op.
De vissen hebben me aanzoek geweigerd maar dat deert me niets.
Ik loop nee ik ren met me kar naar huis met een raar spoor van 1 natte voet achter me aan.
Thuis gekomen bons ik op de het raampje van de deur en me vrouw komt mopperend aangelopen en zegt je heb toch een sleutel.
Als ze me aankijkt valt dr mond open als ze ziet wat ik voor het raampje houd.
Ook al zei ze dat ze het niet zo erg vond zie ik toch ontroering in dr ogen.
Wil je met me trouwen zeg ik.
Wat een perfect eind van 2 rommelige dagen.

Hoop dat jullie het leuk vinden en tot het volgende verhaal.
Vangse.
Ben Scholten.
Vis is vis
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

10-10-2012 14:36

altijd Leuk om visverhalen te lezen Ben,
Natuurlijk had ik de verhalen al gelezen elders op het forum. Misschien tijd voor een Blog?
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

10-10-2012 20:19

Nice Ben, mooie vissen ook weer...
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

10-10-2012 20:59

bedankt marco.
zou ik best wel willen michael maar heb al eerder contact gehad met mensen die deze site beheren en dat is nooit netjes beantwoord dus doe ik het maar zo.
commentaar of tips zijn ook welkom.
Vis is vis
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

10-10-2012 21:02

Rob,

Kan je niet net als Andries of kevin een extern blog maken?
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

10-10-2012 21:06

rob?

ja je bedoelt een eigen site?
Vis is vis
Gebruikersavatar
Michel Paassen
Berichten: 289
Lid geworden op: 10-09-2012 18:04
Locatie: leeuwarden

10-10-2012 22:07

Tis echt een super leuk verhaal, waar we uiteraard al wat vlagen van kenden...

Maar zo in zijn totaal is het effe heerlijk weg te lezen...
Nice 8) .....

Ben benieuwd naar een volgende !!!
Vissende vader, die koi's houdt
Gebruikersavatar
Mario de Witt
Berichten: 65
Lid geworden op: 06-10-2012 00:01
Locatie: Den Haag

16-10-2012 19:20

Tof verhaal, zeker geinig om te lezen. Benieuwd naar meer :D
Gebruikersavatar
Dennis Arentshorst
Berichten: 74
Lid geworden op: 26-07-2010 20:09
Locatie: Geleen, Limburg

18-10-2012 12:38

Geweldig, maar de vrouw vond het dus prettig dat de ring terecht is, maar wat vond ze dan van de bekeuring?

Grtz,

Dennis
Beter 1 karper in het net, dan er geen.
Gebruikersavatar
jeffrey miny
Berichten: 89
Lid geworden op: 30-07-2012 22:18
Locatie: west-vlaanderen

18-10-2012 20:19

wat lees ik jouw artikels graag :) mooie vissen ben
PR- schub 23kilo
PR- spiegel 13kilo
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

18-10-2012 20:25

Nogmaals bedankt allemaal.
Die boete vond ze belachelijk dennis en ok je hoort het te weten maar ik wist het echt niet en kan het ook niet uitstaan dat het niet kon worden afgedaan met een waarschuwing.
Maarja so be it.
Vis is vis
Gebruikersavatar
Dennis Arentshorst
Berichten: 74
Lid geworden op: 26-07-2010 20:09
Locatie: Geleen, Limburg

19-10-2012 08:49

Aan de ene kant is het ook belachelijk, maar ja, hoeveel mensen zitten er aan de waterkant zonder de juiste vergunningen en zeggen dan maar "ik wist het echt niet" omdat ze te gierig zijn om een vergunning te kopen?

Lullig blijft het zeker. Ik zou ook uit mijn vel gesprongen zijn denk ik.
Beter 1 karper in het net, dan er geen.
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

19-10-2012 10:08

Dat is ook zo maar het ergste is is dat ik zelf in de karpercommissie zit van de ghv en het is oa de ghv die aandringt op die extra controle omdat er veel klachten waren over het meenemen van vis enz op de kades.
Ik juich die controles alleen maar toe en ik hoor dat te weten maar ik wist het echt niet.
Ik wist het wel van een ander stuk van de kade maar goed.
Extra zuur was ik omdat de avond ervoor zit ik stop politie te kijken waarbij een vrouw word aangehouden voor het niet dragen van de gordel.
Die vrouw werd dus voor de 3e keer aangehouden die week waarbij alledrie de keren geen gordel de overtreding was en ook niet de juiste papieren kon tonen en kreeg weer een waarschuwing.
Met dAt nog op mijn netvlies en hetfeit dat ik alles netjes op orde heb (vergunning onthaakmat enz) kon ik het even niet hebben dat terwijl ik de situatie uitleg ik zonder pardon een bekeuring kreeg.
Heeft ook te maken denk ik dat de agenten totaal geen beleving hebben met vissen en dat ze opdracht hadden gehad om te controleren.
Ik denk dat als ik bv door een bosWachter was gecontroleerd ik wel een waarschuwing had gehad.
Maar goed ik ga proberen in verweer te gaan maar veel nut zal dat niet hebben denk ik.
Vis is vis
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

19-10-2012 10:11

ben scholten schreef:Maar goed ik ga proberen in verweer te gaan maar veel nut zal dat niet hebben denk ik.

Ik zal me de moeite besparen als ik jou was, dat heeft echt totaal geen zin.
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

19-10-2012 11:12

Ja zo'n kop heb ik ook cees maar mensen in mijn omgeving zijn een andere mening toebedeeld en ag moeite is het niet echt
Vis is vis
Gebruikersavatar
Dennis Arentshorst
Berichten: 74
Lid geworden op: 26-07-2010 20:09
Locatie: Geleen, Limburg

19-10-2012 11:59

Ja Ben, eigenlijk wel een "beetje dom" (zou Maxima zeggen) maar ik wens je veel succes.
Beter 1 karper in het net, dan er geen.
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

19-10-2012 12:13

Bedankt he dennis :wink:
Vis is vis
Gebruikersavatar
Merijn Otterman
Berichten: 113
Lid geworden op: 14-04-2013 14:15
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

26-03-2014 17:56

hoi ben, het is zuur maar die agenten staan volledig in het recht. jij overtreed de regels en dat jij dat niet wist is niet hun probleem. nou is de ene agent toegeefelijker dan de andere. maar je kan het het hun niet kwalijk nemen dat zij hun orders opvolgen.
groeten Merijn
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

26-03-2014 18:23

Hey merijn,

ik weet niet hoe je het voor elkaar krijgt, maar waarom antwoord je op een bericht uit 19-10-2012..

en als je het verhaaltje goed leest en ben een beetje kent zo hier op het forum dan zou hij daar echt niet om liegen dat hij het niet wist..

maar goed het gaat om het hele verhaal en het is vervelend maar wel een leuk verhaal met z'n ups en downs.. en ook een wijze les om toch altijd even te checken wat je wel en niet mag op de stek waar je op dat moment vist.

in ieder geval lees ik graag zulke verhalen, dus ben kom maar op ;) kan niet wachten op bens story 2.0 2014 :P

Cheers.

BTW vraag me af of je verweer eigenlijk nog wel geholpen heeft.
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

27-03-2014 22:48

Wil je met me trouwen zeg ik.
Wat een perfect eind van 2 rommelige dagen.

Vertel maar niet hoe rommelig de aansluitende nachten waren Ben..hahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D :D :D :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Plaats reactie