Bruiloft op de Linge

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jilles vd Stoep
Berichten: 1
Lid geworden op: 09-08-2012 11:36
Locatie: Brabant

09-08-2012 17:12

Bruiloft op de Linge

We moeten zeker nog een keer gaan vissen, bij jou in de buurt, op de Linge ofzo. Dit hadden we weleens eerder gezegd, nu ging het ervan komen. Zo gaat het altijd, zou je bijna denken. Samen met Robert, met wie ik nog niet eerder viste. Ik had zijn verhalen gehoord over de mooie vissen die hij een paar jaar geleden in de buurt van zijn woonplaats ving. Robert had een mooie stek op de Linge, zei hij en van de boer mogen we daar zitten, tenminste, een paar jaar geleden was dat. Ik was benieuwd. Diverse mensen die ik sprak over de Linge hadden het over mooie karpers, “zulke grote hoor”, zeiden ze dan. Jan-Kees gaat trouwen. Het bier vloeide rijkelijk op het vrijgezellenfeest, maar er werden in alle gezelligheid ook duidelijke plannen gemaakt. Ik zoek Kevin op. Een andere fanatieke ervaren karpervisser die vertelt over zijn ervaringen, succesverhalen en ideeën om een nachtsessie in een droom te laten veranderen. Ja hoor, de karperkriebelthermometer schiet weer in het rood. Binnenkort is de bruiloft van Jan-Kees. Ik zie het naast een fantastische dag voor Jan-Kees en Meriam ook als een uitgelezen moment om weer karperverhalen en ervaringen te delen met de andere twee karperfanaten.

Ok, nu het vizier gericht op de sessie. We besloten twee avonden vooraf te voeren om daarop de derde nacht op vrijdag 4 augustus ons geluk te beproeven op de Linge. De oude stek van Robert dus. Het voer en aas bestond uit een combinatie van mais, pellets en boilies. Ik zal niet beginnen over samenstellingen, hoeveelheden, verhoudingen en tactische strategieën in de aanloop naar de nachtsessie. Ten eerste omdat hier geen nauwkeurige en uitsluitende informatie uit te destilleren is die andere vissers kan helpen bij het vangen van vis en ten tweede omdat ik eigenlijk niet precies weet hoeveel, wanneer en waar precies we hebben gevoerd. Het gaat grotendeels op gevoel en het komt toch niet heel nauw ben ik altijd van mening. Dus ja, dan maar op gevoel, de rest is geluk. Dit gevoel kan soms vanuit je tenen komen. Letterlijk. Als je weer de glibberige prutbodem onder je blote voelt en denkt “gatver, hier wil ik of misschien kán ik geen vis vangen.” En een stap verder glij je onderuit op het kleitalud en kun je in het diepe water de watertrappeltechniek weer eens toepassen. Nu dus ook. Zwemmend ga ik op zoek naar een geschikte plek op de montage later deze week te water te laten. Ja hoor, ik voel een hardere plaat klei of veen, bezaaid met kiezels en schelpen precies onderaan het talud. Bingo, hier moeten we zijn. Het gevoel is goed. De locatie, de stek, het gezelschap en daarbij zit het weer de komende week ook nog eens mee. We voeren op de ogenschijnlijk beste plekken van dit stuk Linge.

Het is al vrijdag. “Yes!” denk ik, “vanmiddag op stek in de zon.” Robert heeft een bericht gestuurd. “Ik droomde vannacht dat we twee vissen gaan vangen! Ik ben eind van de middag op de stek.” Haha fantastisch, dit moet goed komen! Ik bedacht me meteen dat overdag taai kan zijn en in de avond verwacht ik ook weinig activiteit, maar de nacht en ochtend zijn weer een groot vraagteken. Brasem calculeer ik wel in, omdat we op voerdag nr. 2 ook nog aardig wat mais hebben gestrooid en ik in de middag en avond wil onderzoeken wat mais aan de hair ons kan leren over de stek. Waar ik brasem ving, ving ik ook soms karper. Soms ving ik ook geen brasem, dan frons ik automatisch mijn wenkbrauwen, tenminste voor dat water. Ik sla de dekens weg en sta op. Jeetje, ik ben meteen al zo bezig met de sessie. Hopen dat het wat wordt vandaag. Die middag blijft het stil op mijn hengels…

Robert is rond zes op de stek en de spullen worden uitgepakt, opgezet, neergezet, uitgevouwen en in elkaar gezet. Een boilie op de hair van de meeste hengels, een paar handjes voeren en alles is klaar om ingezet te worden. We filosoferen wat over de vissen die hier gevangen zijn en eventuele droomvissen. Yahtzee wordt die avond gespeeld, maar werd af en toe onderbroken door een halfzachte aanbeet van een brasem die in onze vallen was getuind. Inmiddels was de mais al verruild voor een boilie maar die lustten die 60+ cm brasems ook maar wat graag. We hebben er toch weer vier op vijf te pakken die nacht. Moeten we dan twee boilies op de hair zetten om brasem af te schrikken? Meer voeren omdat brasems alles wegvreten? Juist wachten totdat alle boilies weg zijn en hopelijk de brasem ook weer vertrekt? Gewoon doorgaan is wat we deden. Wat later op de avond werd het stil. Dit werd als prettig ervaren. De gouden uurtjes, zo tussen 23.00 u en 2.00 u, daar hadden we onze zinnen op gezet. Rond 1.00 u geen piep en we ritsten ieder onze bivvytent dicht. “Ik zie je zo wel op je sokken aan de waterkant!” grapten we vanuit de tent. Pff.. wat een mooie dag, vanmiddag volop in de zon, nu lekker op de stretcher. Ik hoor een piep op de optonic en schiet omhoog. Hm.. wat drijvend spul dat in mijn lijn stroomt. Ik kan weer gaan liggen. Ik verwacht eigenlijk wel een run op een van de hengels als ik eerlijk ben, maar tegelijkertijd kan ik niet anders dan hopen en blijven nadenken over hoe te vissen. De rust is op de stek, de weinige wind die er stond is weg, het verkeer in de verte is uitgedoofd en alle lijnen liggen goed. Robert heeft ook vertrouwen voor de nacht. Hij heeft hier al vaker mooie vissen in de dubbele cijfers gevangen. Kilo’s, geen ponden.

Met die gedachten val ik in slaap. Voor mijn gevoel tien minuten later hoor ik ineens een goeie fluiter op mijn hengel. Dat zag ik meteen op de sounderbox, die ik voor het gemakt maar eens had opgehangen in de tent. Toch leuk. Mijn rechterhengel dus. Die had ik in het midden ingegooid. Het is half drie, kwamen we later achter. Robert stond al naast me en ik pakte de hengel op. Yes! Ik voelde meteen het zware bonken. Wauw wat een start! Na een wat vreemde run die zich vooral onder de kant afspeelde had ik inmiddels door dat het een flinke vis was. Toen de vis in het net gleed en het licht van de hoofdlamp een flank oplichtte zagen we dat het een graskarper was. Zo! Die hadden we beiden nog niet gevangen en wat voor een was dit zeg! “Beste grasbak!” Dit is een recordvis! Dit was duidelijk de grootste vis die ik ooit ving.

Afbeelding

Een eerder persoonlijk record valt in het niet bij deze vis, al heb ik daar zeker goede herinneringen aan. We schreeuwden het uit van geluk en voldoening. Na het onthaken en foto’s maken werd de vis weer in het water gelaten, maar de grasbak wilde niet zo hard meer, hij draaide zelfs af en toe met zijn indrukwekkende onderlijf naar de oppervlakte. Oei.. dat is niet best. Ik sprong snel het water in en bewoog de vis door het water. Bijna een meter was ie zeker! In de onderbroek stond ik hier voor mijn gevoel het leven van dit mooie dier te redden. Ik heb de vis uit de stroming midden op de Linge gehaald, nadat ik dacht dat hij er weer klaar voor was. Met drie behoorlijk slagen was ie een paar meter verderop, maar draaide net zo makkelijk weer half op de rug. Ruim 25 pond pff.. dit kan niet waar zijn. Wéér midden op het water teruggehaald nadat ik onwetend dacht dat de graskarper weer bij zijn positieven was. Nu stonden we een kwartier in en aan het water en eindelijk gaf ik een paar krachtige slagen en dook het diepe in. Na even te zijn bijgekomen zijn alle lijnen weer met vertrouwen opnieuw ingegooid en konden we onze nachtrust weer pakken.

Om half acht was het weer raak, dit keer op de hengel van Robert, helemaal rechts op de stek. Vrijwel meteen stonden we buiten. Met het eenvoudige maar zeer geruststellende “hangen” drilde Robert een vis die ook voor de kant door leek te hebben dat er geen uitweg was voor hem of haar. “Weer een giga grasbak! Man wat een beest!” Ik stond klaar met het net en schepte de vis. Eenmaal onder de unster trok de vis de naald tot over de 15,5 kg. Ik had de unster van vismaat Bas geleend en omdat we misschien niet konden geloven dat het een vis was van ruim 34 pond, trokken we het cijfermatige resultaat in twijfel. We keken elkaar aan en fronsten “15,5 kg zou die unster wel goed zijn?” vroeg ik me hardop af. “Geen idee of dat klopt, het is wel een zware vis!” zei Robert en dat was een ding dat zeker was. Zo’n grote hadden we beiden nog nooit aan de lijn gehad. Weer een record gebroken!

Afbeelding

Wat een nacht was dit en wat een water! Topstek! Alles klopt op zo’n moment. Heerlijk is dat. Na fraaie plaatje te hebben geschoten van de vis en zijn aanbidders werd de vis dit keer fors snel teruggezet, met de nachtelijke schrik van de vorige vis nog in gedachte. “He-le-maal goed deze sessie man! Wat een dikke vissen zwemmen hier!”
Het water eiste zoals zo vaak weer mijn aandacht op. “’s Nachts blijkbaar graskarper in het diepe, maar aan de overkant op de ondiepe oeverzone met mooi riet, daar scharrelt toch ook heus wel karper?” dacht ik en deelde het met Robert. Het zonnetje breekt door de schamele wolken aan de horizon. De zon is alweer later op dan een paar maanden geleden. Wat gaat de zomer toch snel. Ik moet op korte termijn maar wat sessies in de agenda zetten voot het najaar, anders komt het er niet van. Nu is nu. Ik besluit één hengel op de oeverplaat te leggen, strak tegen het riet. De eerste worp gaat ruim een meter in de begroeiing op de kant .“Pff..” zeg ik tegen mezelf, “gooi gewoon waar je wilt gooien!”Dat doe ik, het lood en de onderlijn plonst op 20 cm van het riet. Het is daar niet diepr dan een centimeter of 60. “Ik hoop dat daar wat langskomt.” zeg ik tegen Robert. Hij knikt beamend, “ondiep is altijd goed.” Met vertrouwen gaan we nog even liggen, om wat slaap te pakken.

Amper een kwartier later gebeurt het. Met de tent half open zie ik een run op de hengel, die ik net aan de overkant had ingegooid. Dus toch! Karper tegen het riet! Ik ben snel bij de hengel, net als Robert. Flinke weerstand brengt mijn hoofd op hol. “Weer karper!”schreeuw ik en Robert pakt als automatisch het net. Het duurt wel even voordat de vis wordt geland. De lijn gaat van links naar rechts door het water en even moet ik oppassen als hij over een eerdere stek onder een boom zwemt om zich van de ellende te bevrijden. Ik weet de vis te keren en midden op de schitterende Linge heb ik vertrouwen dat deze vis zo op de mat ligt. Nee, niet doen Jilles, drillen die vis en wel helemaal tot het einde! Even later schuift de vis in het net. Een schub en wat een dikzak! “Kijk dan, wat een vis joh!” “Wow” en nog wat kreten van enthousiasme zijn hoorbaar bij Robert en mij. “Deze is ook dik hoor!” En dat blijkt, de weger geeft wederom 15,5 kilo aan, 34 pond om precies te zijn. Ook een recordvis dus!

Afbeelding

Met kloppend hart wordt deze mooie kantenscharrelaar weer teruggezet. Dit resultaat, deze prachtige vissen overstegen al onze hoop en verwachtingen, die we als fanatiekelingen toch wel hadden. Dit was nog gekker! Drie bakken van karpers, met ieder een andere ervaring en gevoel. “Wacht maar tot je de foto’s op een groot scherm terugziet, dan zul je zien hoe groot ze eigenlijk zijn.” Zegt Robert. Ik kan niet wachten, maar met zo’n mooie zware vis poseren voor de foto’s was heel mooi. Het gewicht van die vissen voel ik nog in mijn armen als ik mijn ogen sluit. We zetten primitief een kop koffie en ontbijten met wat krentenbollen. Toch maar eens een klein gaspitje of iets dergelijks aanschaffen.

Wat een plotseling fantastische sessie werd dit voor ons. Eentje die de voorbereiding en de sessie zelf bekroonde met drie - stuk voor stuk- persoonlijke recordvissen. Deze nacht en ochtend zal ons nog lang bij blijven om niet te zeggen altijd. Tot de dood ons scheidt. Van deze vissen genieten we zonder twijfel levenslang. Plannen voor een volgende sessie gaan alweer door mijn hoofd en ook bij Robert is het enthousiasme weer gewekt. “Wat kan ik van deze sessie toepassen op mijn thuiswater en wat kan ik nog verbeteren?” Dit opent weer deuren. Nee.. nu is nu. Genieten van deze vangst. En dat doen we. Deze sessie heeft ons weer geleerd waar het om gaat bij het vissen. Samen voorbereiden, samen vissen, samen vangen en samen genieten.
Jilles en Robert
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

10-08-2012 14:23

mooi verhaal jongens en fijn om te lezen dat jullie samen kunnen genieten.
het is lastig een goeie vismaat te vinden dus wees daar zuinig op.
goed van je dat je het water in bent gegaan en de graskarper heb geholpen.
soms kunnen ze van de stress in een shock raken en kunnen ze er letterlijk dood aan gaan.
als je dat niet had gedaan was deze kanjer ook waarschijnlijk dood gegaan.
ze hebben dan net dat beetje nodig om weer bij hun positieven te komen.
gr ben
Vis is vis
rick kievit
Berichten: 52
Lid geworden op: 05-04-2011 20:15
Locatie: Tricht

12-03-2013 19:41

heel leuk om je verhaal te horen. ik vis namelijk ook sinds vorig jaar september in de linge. toen wist ik een schubkarper te vangen van 24 pond en ook tegen het kantje aan waar 1 meter water stond. ik was die middag ook in het water gesprongen om harde plekken te zoeken. mooi om te horen dat jouw aanpak ongeveer het zelfde is als die van mij. ook wel bijdehand dat de uren dat jij ze vangt dat ook bij mij voorkomt.

misschien komt het wel door je mais dat je van die graskarpers hebt gevangen. ik heb daar expres niet voor gekozen ivm de brasems. misschien de volgende keer toch maar mee voorvoeren.

ik vis altijd tussen marienwaerd en geldermalsen, waar in de buurt viste jij?

mvg Rick Kievit
for me is carpfishing not a hobby but a true passion!!!
Gebruikersavatar
Michel Paassen
Berichten: 289
Lid geworden op: 10-09-2012 18:04
Locatie: leeuwarden

13-03-2013 06:56

Mooi verhaal :D ..

Altijd lekker om te lezen dit soort verhalen :wink:
Vissende vader, die koi's houdt
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

13-03-2013 17:05

Mooi verhaal, maar hoe kom je op de gedachte dat 15,5 kilo 34 pond is? :D
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Patric Schipper
Berichten: 318
Lid geworden op: 13-12-2011 10:37
Locatie: Groningen

14-03-2013 09:20

Engelse pond is 0,453.... dus dan zijn het aantal pond hoger.

15,5 : 0,453 = 34,2 engelse pond
Plaats reactie