je plannen uitvoeren deel 2

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

24-05-2012 14:29

Zoals ik al zei in deel 1 wil ik dit jaar mijn bedenksels ook uitvoeren in plaats van een heel seizoen eraan denken en achteraf zeggen had ik nou maar....
In dit deel een water wat deel uitmaakt van de vele kades die den haag rijk is en in verbinding staat met alles eigenlijk.
Nu worden de kades de laatste jaren steeds drukker bevist omdat mede door het skp de vangsten steeds beter worden en ook door de grote variatie aan spiegels steeds mooier.

Afbeelding
two tone spiegel

Het deel waar ik al tijden aan denk word voor zover ik weet niet bevist en in deze tijd van het jaar wanneer het nog niet platgemaaid is waan je je midden in de stad in puur natuur.
Ik besluit er na me werk er een keer langs te rijden en bij de eerste blikken over het stuk zie ik al gelijk een grote school brasem die duidelijk onder de paaipukkels zitten en verwondingen van de wilde sex.
Wat me opvalt is dat er best behoorlijke lappen tussen zitten waar witvissers maar al te blij mee zouden zijn.
Ineens zie ik los van de groep een andere schim die duidelijk groter is en heerlijk rustig naast wat rietstengels ligt te zweven.
Ik wist het wel.
De volgende dag ben ik terug om na me werk wat te voeren.
2 blikken mais en een halve kilo boillies gaan erin over 2 stekken.
Dit doe ik 3 dagen van maandag tot woensdag want donderdag en vrijdag ben ik vrij.
Het is best wel een vreemde plek om te zitten, althans aan de blikken te zien die ik dagelijks zie als ik kom voeren.
De donderdag is daar en de wekker gaat om 5 uur.
Pffff nog heel even denk ik en uiteindelijk kom ik 5:45 me bed uit en denk ik bij me eigen 'lul je had al kunnen zitten'
6:30 zit ik dan eindelijk en is het een prachtig begin van de dag tussen al dat groen (en dat in den haag)

Afbeelding
stedelijk natuur

Weer zie ik de grote groep brasems voorbij komen en kort daarna trekt er ook een lap aan de bel.
1 van de nodige obstakels denk ik maar en de handeling van het binnenhalen en onthaken verloopt volledig automatisch(brasemkoning) en binnen 5 minuten is het net alsof er niks gebeurd is.
Een paar dagen eerder las ik op carpboard dat een maat van me bezig is op een bekend water in de regio en er een mooie meterschub had gevangen.
Ik heb daar ook regelmatig gevist en heb daar ook hele mooie vissen mogen vangen met als topper de nummer 2 vis van het water 'bea genoemd'
Afbeelding
Deze vis is zeer bekend in de regio en ver daarbuiten en nadat ik Wesley had gefeliciteerd met z'n vangst vertelde hij me dat hij dit jaar ging proberen haar te vangen en wensde hem veel succes.
Bea ving ik in 2009 op een gewicht van 20,3 kilo en was toen en is nog steeds me nederlands record waar ik natuurlijk erg blij mee was en nog steeds ben.
Kort nadat ik de brasem had gevangen ging ik mijn mail checken op me telefoon en zag dat ik een pb had ontvangen.
Tot mijn schrik ging het bericht over bea en of ik nog niet wist dat ze pas dood was gevonden.
Ik wist van niks en baalde er enorm van.
Tuurlijk het hoort bij het leven maar ik had echt een rotgevoel.
dat gevoel werd nog erger toen ik kort daarna las dat ze gewoon op de kant lag.
Daar zit je dan op je nieuwe stek op een heerlijke dag waar je vol goede moed aan begon met wat vertraging.
Me hoofd stond totaal niet meer naar het vissen en om 11 uur ben ik gaan opruimen.
Thuis ben ik nog even gaan rondbellen of er nog meer mensen vanaf wisten en dat werd helaas bevestigd.
Ik ben op de scooter gestapt en erheen gereden want dit wilde ik zelf zien ,zelf bevestigen.
Bij aankomst ben ik de plas rond gaan rijden want ik had geen flauw idee waar ze dan zou moeten liggen.
Halverwege kwam ik 2 bekende tegen en die bevestigde het ook en vertelde me waar ze lag.
Ik was er al langs gereden maar had niks gezien of geroken.
Daar lag ze dan,een meter van de kant in het riet.

Afbeelding
vergane glorie

Zo te zien lag ze er al een tijdje want haar ogen waren al ingevallen en haar dikke buik was open gebarsten, maar gek genoeg rook ik niks.
Totaal verbijsterd heb ik denk ik wel 10 minuten naar haar staan kijken en maakte me hersenen overuren met vragen als waarom ,hoe ,is ze doodgegaan na een vangst of na een verblijf in een bewaarzak?
Is ze doodgegaan en dreef ze rond en heb iemand haar eruit geschept en waarom ligt ze dan daar in het riet?
Uiteindelijk stap ik weer op de scooter en rijd ik weer naar huis.
Ik stuur een bericht naar wesley en nog wat bekende en vertel zelfs me vrouw erover die tot mijn verbazing vol begrip is over mijn gemoedstand.
S'avonds heb ik alles weer op een rijtje en denk ik weer aan morgen en dat ik nog steeds een voerplek heb die er klaar voor is.
Weer gaat de wekker op 5:00 en ditmaal sta ik er wel in een keer naast als die afgaat.
6:00 ligt alles al in en vol spanning wacht ik af.
Het water is helder en met me polaroid bril loop ik de kant af en zie ik duidelijk me boillie liggen op me kantstek.
Op dat moment zie ik ineens een kleine dikkerd me boillie voorbij zwemmen en denk ik kut zou ze me gezien hebben.
Ik ga weer zitten en schenk mezelf een bakkie thee in(ja ja rooibos) en draai een shaggie.
Typisch een visserskwaal dat roken maar ow wat heerlijk relaxed is dat als alles om je heen net waker word een warm bakkie en een heerlijk shaggie.
Na 2 hijsjes schiet de waker van de hengel die aan de andere kant ligt tegen de blank en blijft daar hangen.
Wel zie ik de top steeds verder buigen en pak de hengel op.
Jawel karper!
Me polaroid bril had ik nog op en kan ik de drill perfect volgen.
Wat ik al vaak heb gehoord maar nog nooit gezien had gebeurt nu live voor me ogen.
2 andere vissen denken dat de vis klaar is om wat te lozen en storten zich als een gek in de strijd en lijkt het wel alsof ik drie karpers aan het drillen ben.
Gaaf zeg denk ik terwijl de vis aan me haak nog steeds als een gek tekeergaat.
Waarschijnlijk ook door de mannetjes die dr lastig vallen.
Tijdens het scheppen zie ik dat het de schub was die kort daarvoor me andere aasje van me kantstek links liet liggen.
Kickuh!!!
Ze is behoorlijk gestrest en doe alles in een versneld tempo zodat ze snel weer terug kan.

Afbeelding
geile slet

24 pond en daar ben ik dik tevreden mee als eerste vis op een nieuwe stek.
2 uur later krijg ik een vergelijkbare aanbeet op de andere hengel en zie ik met de polaroid een mooie spiegel van het skp z'n kunsten vertonen.

Afbeelding

15 pond en ook hier ben ik zeer blij omdat ikzelf bij elke skp uitzetting vrijwilliger ben en hem of haar al een keer eerder in me handen heb gehad maar toen waarschijnlijk op een pond of 5.
Ook vind ik het leuk dat ze dus ook deze kant opgaan.
Voor vandaag vind ik het welletjes en pak in en krijg ik weer van die rare blikken als ik de bosjes uit kom lopen.
Het weekend weer werken helaas.
Zondag na me werk krijg ik een whats app bericht van wesley.
Ik vroeg me al af waarom die niet reageerde en bleek dus dat ie in frankrijk zat.
Ook hij baalde flink en we wisselde wat gedachtes hierover uit.
Later kreeg ik ook een bericht van dennis die dus met wesley in frankrijk zat en ook hij vond het erg jammer en vroeg zich ook af waarom ze op de kant lag en waarom ze er nu nog lag.
Ik kon het niet langer verdragen en zeg om 20:00 tegen me vrouw met een schep in me handen dat ik haar ga begraven en weer tot mijn verbazing zegt ze dat ze het begrijpt en het wel nobel vind.
Ze lag er nog steeds en met de meegenomen vuilniszak probeer ik haar op te pakken.
Dit lukt niet omdat dr buik nu echt helemaal zacht is en bij aanraking deze kapot gaat.
Ik scheur de zak open om er een groter oppervlak van te maken en frommel dit onder haar buik en met de andere kant pak ik haar rug die nog hard is en rol haar om zodat ze in op de zak komt te liggen.
Afbeelding
Nu ben ik wel wat luchten gewend omdat ik voordat ik buschauffeur ben geworden in de uitvaartbranche werkzaam was maar dit kon ik even niet verdragen en begin ik ongecontroleerd te kokhalzen.
Iets wat ik nog nooit eerder heb gehad.
Op de plek waar ze lag viel niet te scheppen want elke schep die ik zette in de blubber zoog me schep vast.
Ik wilde ook niet te ver met haar lopen en hoger op de kant heb ik naast een boom een gat gegraven wat wel lukte.
Afbeelding
Sommige van jullie zullen wel denken wat een idioot maar ik vond het mooi om te doen en gaf het me een goed gevoel dit te kunnen doen.
Voordat ik het gat dichtgooide legde ik nog hetzelfde aas bij haar waar ik haar toen mee heb gevangen.
Afbeelding
Met materiaal die helaas in overvloed te vinden is ter plekke heb ik een simpel kruis gemaakt en zet dit op de plek waar ze ligt.
Afbeelding
Ik rook nog een shaggie en terwijl de zon langzaam onder gaat krijg ik een koude rilling.
Bedankt Bea voor de mooie herinnerringen.
Afbeelding

Ondertussen ben ik wel doorgegaan met voeren op me nieuwe stek.
dinsdag en woensdag ben ik weer vrij en maandagavond vertrek ik na het avondeten richting waterkant.
Ik heb me spullen helemaal erop afgestemd en binnen no time ligt alles op de juiste plek.
Ik had wesley verteld dat ik ging nachtvissen maar niet precies waar.
Hij vroeg via whats app waar ik zat want hij kon me niet vinden.
Goeie plek dus.
Ik vertel waar ik zit en even later staat hij naast me en praten we wat over bea en over de vangsten en frankrijk.
Op me rechterhengel krijg ik een aanbeet en heb ik weer zo'n grote lap te pakken.
Normaal gaat het ingooien vlekkeloos maar nu met wesley erbij gaat het tot 2x toe fout (zal je altijd zien)
3x scheepsrecht en de rig ligt weer ware het wel met verstoring.
Wesley gaat weer huiswaarts en ik ga vol vertrouwen de avond en nacht in.
Om half 12 zit ik nog steeds scherp naar de hengels te staren maar merk wel dat me oogleden zwaar worden en besluit ik me veldbedje op te zetten en al snel lig ik te slapen.
3:00 word ik wakker om wat vocht te dumpen en ben ik eigenlijk verbaasd en telleurgesteld dat er nog niets gebeurd is.
Zelfs geen lap meer.
6:00 ben ik weer wakker en blijf ik wakker en heb nog steeds geen aanbeet gehad.
Ik haal alles binnen en ververs het aas om er nog een poging aan te wagen voordat ik naar huis ga.
Afbeelding
Zo blijf ik staren en hopen tot 9:00 maar tevergeefs en pak ik verslagen in.
Wel gooi ik weer een halve kilo boillies over de stekken want ik geef nog niet op.
De dinsdag zelf breng ik door met me vrouw en om 15:15 haal ik me zoontje uit school en gaan we naar de speeltuin om de hoek.
Het is stervensdruk maar dat komt ook omdat het eindelijk lekker weer is.
16:30 vind ik het welletjes om tussen al die beppies te zitten en gaan we naar huis onder luid protest van ricky en ze vriendjes.
Ik zeg(vraag)tegen me vrouw dat ik morgen weer ga vissen en ze zegt is goed.
6:00 ben ik er weer en niks te zien ook de brasems niet.
Gooi ik er dan teveel in?
Ik ga kijken met de polaroid en zie niks liggen.
Of het nou de brasems zijn of niet maar het word wel weggevreten.
Harry komt om 9:00 uur langs en vertelt over z'n jaarlijkse visuitje met ze broer en neefje.
Hij heb oa een mooie schub van 31 pond gevangen en was er helemaal blij mee.
Afbeelding
Ik was ook blij met me vangsten van een kleine week geleden maar begin ondertussen wel te balen van het blanken en het feit dat ik ook helemaal geen karper zie.
Is het de paai, waar zijn ze heen?
Zo blijf ik hersenkraken tot 12:00 en druip ik af.
Hier ben ik nog niet klaar maar voor nu even wel.
had ik nou maar.....



Je plannen uitvoeren betekent niet altijd succes maar ben toch tevreden met het feit dat ik het doe en geven die 2 vissen toch een erg goed gevoel.
misschien binnenkort weer een artikel want ben vandaag begonnen met het bevoeren van weer een ander stekkie.
Hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen.
Vis is vis
Gebruikersavatar
Elwin Bruins
Berichten: 213
Lid geworden op: 26-02-2012 09:55
Locatie: Zuidwolde (Drenthe)

24-05-2012 16:35

Mooi verhaal Ben,
Helaas wel zonde van 'Gea' :(

Keep going like this!
Hengelsportvanderwal.nl
AOC de Groene Welle / SPORTVISACADEMIE!
Gebruikersavatar
tinodriessen84
Berichten: 727
Lid geworden op: 21-11-2011 18:49
Locatie: jrc contact 2 man bivvy

24-05-2012 17:19

Leuk stukje weer Ben!
En erg knap dat je Bea toch nog begraven hebt!

Mvg tino
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

28-05-2012 16:12

Mooie verhalen, laat ze maar komen...
Plaats reactie