betaalwater vs. openbaar

Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

24-04-2012 22:15

hallo ik ben ben(ja grappig)
ik vis nu al zo'n 15 jaar op karper en denk als ieder ander gaat dat met pieken en dalen.
ik vis het hele jaar door maar nachten pak ik in de winter niet.
om me weer op te laden voor het nieuwe jaar ga ik al weer aardig wat jaartjes in het vroege voorjaar naar frankrijk.
dit waren tot nu toe altijd betaalwateren omdat ik vaak alleen ga en ik simpelweg het niet aandurfde om naar openbaar water alleen te gaan.
kort geleden is hier verandering in gekomen en ben ik samen met dennis naar openbaar water gegaan.
dit is erg goed bevallen.
in het volgende stuk vertel ik over me 2 voorjaars sessies waarvan de 1e op betaalwater en de 2e op openbaarwater.


begin maart ging ik weer vol goede moed "naar wat ondertussen me jaarlijkse uitje aan het worden is" naar abbeylake's.
deze keer had ik weer voor heronlake gekozen omdat ik daar vorig jaar een geweldige sessie heb gehad van 22 vissen tot 23.5 kilo.
bij aankomst werd het me al snel duidelijk dat het dit jaar heel anders zou worden.
het was erg koud ,het water was wel ijsvrij maar voor de rest was alles bevroren bij aankomst
-7 brrrrrr, maar ik had nog steeds de goede moed erin en na het melden bij het clubhuis ben ik gelijk naar het water gegaan.
helaas was de stek die ik voor ogen had al bezet.
bijna heel het meer leeg en uitgerekend die stek bezet.
dom en eigenwijs ben ik ertegenover gaan zitten en dit viel niet in goede aarde bij de visser aan de overkant.
in principe had hij geen recht van spreken omdat als het wel druk had geweest de stek waarschijnlijk ook bezet zou zijn maar na een toch wel vriendelijk gesprek en logisch nadenken zag ik ook in dat het niet netjes was om tegenover ze te gaan zitten aangezien er zoveel ruimte was.
heronlake is een plas van 14 ha die door 2 landtongen word verdeeld in 3 stukken.
nadat ik verkast was had ik een heel stuk voor mezelf en na wat peilwerk en kijken op de dieptemeter lagen de hengels al snel in.
ondanks de slechte berichten van andere vissers en van de ex overburen kreeg ik toch om half drie in de middag een aanbeet en de waker van de linker hengel viel op de grond.
zonder twijfel pakte ik de hengel op en voelde gelijk weerstand maar niet die van een karper
1 van de bijvangsten op heronlake is zeelt en dacht dat dat me tegenstander was maar toen er een snoek het wateroppervlak brak was ik toch wel verbaasd.
toen bij het onthaken bleek dat de snoek ook nog mooi in ze mondhoek was gehaakt dacht ik WTF!!
waarschijnlijk komt dit doordat ik hennep had bijgevoerd en de snoek een aangetrokken visje met de hele boel heeft gepakt.
voor een snoekvisser was deze misschien niet groot maar met ongeveer 80 cm vond ik het wel een mooie.
Afbeelding
de rest van de dag niks meer gezien en de nacht was weer een koude met -4.
over de 2e dag kan ik kort zijn.
de 3e dag was qua weertype anders.
er was wat bewolking en de wind was iets gedraaid.
ik ging een nieuwe stek uitpeilen en vond een perfect(in mijn ogen) plekje op een diepte van 3 meter.
1 dumbel met pop-upje en een pva zakje met kruim moest het doen.
3 uur later kreeg ik uit het niets een keiharde run en nadat de vis me 10 minuten in spanning had gelaten en de hoop op een bak groeide zag ik inneens een witte neus bovenkomen.
een witte neus , ja een witte neus.
het bleek geen karper maar een flinke steur te zijn van ongeveer 120cm.
de steur heeft zelfs een naam "white tip"
ondanks dat ik blij was met een vangst en ik een steur wel een mooie vis vind baalde ik ook wel omdat ik toch echt op karper aan het vissen was.
toch?
even snel wat fotos en vlug weer terug.
Afbeelding
de rig werd weer snel op het plekje gedropt, maar de rest van de dag verliep ook rustig en de volgende nacht was ook weer helder en koud.
Afbeelding
de ochtend van de laatste dag was ook weer lekker fris.
ik werd gewekt door een enkele piep maar door de mist zag ik me hengels niet eens staan en na een paar minuten geluisterd te hebben draaide ik me weer om.
ik dacht net he wat is me slaapzak lekker warm toen ik een volle fluiter kreeg en ik al yessssss roepend bijna door me tentdeur heenliep zag ik door me slaperige ogen een zwaan op hun manier wegspurten met mijn lijn achter ze nek.
grrrrrrrrrrrrrrrr neeeeeeeeeee.
maarja het was me eigen schuld omdat ik uit verveling de laatste dagen het zwanenpaar wat mais had gevoerd en hun vonden dat het onderhand wel weer tijd voor ontbijt was.
Afbeelding
toch had ik er wel de ....in en ben ik met een zwaar gevoel gaan inpakken.
nog even wat praten met andere vissers om daarna weer lekker naar het thuisfront te rijden.
sinds de komst 4 jaar geleden van mijn lieve zoon ricky word het steeds weer wat moeilijker om weg te gaan en vooral toen ik een huilend stemmetje aan de telefoon kreeg met de vraag wanneer ik weer thuiskom kreeg ik een brok in me keel.
wat was die blij toen ik weer thuiskwam en ik ook natuurlijk ook al waren het maar 4 dagen.
als je dan met -4 alleen in je tentje ligt en de gedachte van dat huilende stemmetje door je hoofd spookt denk je toch wel eens waar ben ik mee bezig.
maar ik heb het nodig afentoe om even lekker alleen weg van alles tot rust te komen en te genieten van een mooie vis die niet altijd groot hoeft te zijn maar ook gewoon wonderschoon kan zijn.
Afbeelding
toch rijd ik nog geen 3 weken later weer de grens over omdat ik met een maat voor het eerst me lijnen nat ga maken op openbaar water in frankrijk.
hij heeft al ervaring met openbaar water en hij stelde voor om mee te gaan.
me vrouw stemde gelukkig toe en whooaaap daar gaan we.
wat neem je mee en wat niet want op de meeste btw kan je gewoon met de auto bij de stek komen maar dat geld nu niet en moet je dus rekening houden dat je de spullen naar je stek moet sjouwen en dus ga je enkelt meenemen wat je echt nodig heb.
geen stoeltje erbij want op je stretcher ken je ook zitten.
geen tent want onder je oval ken je ook slapen( lekker weer -2)
geen dvd speler voor de saaie momenten en wat ik ook heb ontdekt is dat je van bepaalde merken vaccuum verpakt eten heb en naast dat dit veel ruimte bespaard is het ook nog eens best lekker.
de dag of eigenlijk nacht van vertrek was daar en omdat me maat een ruime auto heb waren de spullen zo ingeladen.
hij wilde de hele weg rijden en omdat ik het niet netjes vind om te gaan slapen ben ik de hele reis wakker gebleven.
de reis ging een eind voorbij parijs en pfffffff wat zijn die luciferhoutjes handig.
we reden dwars door parijs en dat maakte me weer goed wakker want jesus wat een debielen die fransen zeg.
links en rechts werden we ingehaald, opritten zonder invoegstrook en motors die allemaal zo voor kamikaze in de 2e wereldoorlog door hadden kunnen gaan, ware het eenmalig.
eindelijk waren we uit die verkeershel.
we kwamen aan op de bestemming en nadat we de vergunningen hadden gehaald en van die lekkere chocoladebroodjes bij de plaatstelijke bakker ,zijn we snel naar het water gegaan.
ik was onder de indruk van de schoonheid van het water.
blauw en prachtig helder.
we kozen voor een centraal gelegen stek ondanks dat deze helemaal vol lag met troep.
we struikelde zowat over de bierflesjes en ondanks dat vissers een naam hebben van troepmakers kon dit gewoon niet van vissers zijn, zoveel en zo verspreid.
op de vergunning stond dat je tot 31 maart maar mag vissen met 2 hengels en nachtvissen is niet toegestaan.
dat was wel jammer maar tegelijkertijd kan dat ook gunstig zijn.
het peilen bleek lastig omdat er al flink wat wier aanwezig was of gewoon helemaal niet afgestorven is van vorig jaar.
daarbij is de bodem op de wiervrije stekken bedekt met een laag slib en dus erg zacht.
bij geen enkele worp met de peilhengel voelde ik het lood neerkomen.
ook het gebruik van de dieptemeter gaf niet genoeg duidelijkheid en dus bedachten we een andere manier.
me maat klom in een boom en omdat het water zo helder is kon hij vanuit zijn hogere sferen perfect de wiervrije plekken zien.
Afbeelding
ik gooide dan de peilhengel uit en als ik in het wier lag zei hij iets terug en zodra dan bleek dat ik op een wiervrije stek lag liet ik de marker omhoog komen.
vervolgens vaarde ik dan met de voerboot me rigs uit naar de marker zodat ik dan ook nog even op de dieptemeter kon kijken.
dit verliep allemaal lekker en vlot.
ondertussen was het alweer 1 uur geweest en omdat me maat me al dagen lekker maakte met verhalen over zijn fameuze pantosti's vond ik dat het maar eens tijd werd om erachter te komen wat er nou zo bijzonder aan is.
Afbeelding
ik kan je zeggen .....erg lekker.
terwijl we lekker aan het eten (vreten) waren kregen we bezoek van de garde du peche.
een hele aardige man en na het tonen van de vergunningen gaf hij ons zijn kaartje met de mededeling dat als er wat aan de hand was we hem konden bellen en vervolgde daarna weer zijn weg.
we waren erg aan het twijfelen wat we zouden doen vannacht.
doorvissen of toch maar de hengels opbergen.
toen de avond viel verschenen aan de overkant een aantal mensen die vanuit een aanhanger van alles te voorschijn haalde.
er werd een partytent opgezet en een grote bbq werd neergezet(handig zo'n verrekijker)
vervolgens werd er een aggregaat gestart en een flinke geluidsinstallatie begon te dreunen.
wij zaten dit van een afstand te bekijken en hoe later het werd hoe meer mensen er verschenen.
op een begeven moment leek het wel een mini outdoor mysteryland.
de rook van de bbq in combinatie met de bouwlampen gaf een aparte sfeer eraan.
dit was dus waarschijnlijk de dag ervoor ook op onze stek gebeurd.
vissen had eigenlijk geen nut meer want de basgolven die over het water dreunde heb denk ik geen goed effect op de vis.
het feest duurde ongeveer tot 3 uur en konden we eindelijk gaan slapen.
de volgende morgen waren de mensen inclusief partytent en bbq etc...weg, maar weer zo'n pestzooi achtergelaten als op onze stek.
de garde du peche kwam weer langs en wij vertelden over dit gebeuren.
ik weet niet precies wat hij vervolgens zei maar het kwam er op neer dat hij diegene wel zou achterhalen.
later die dag kwam er een auto aangereden en 2 jongens stapte uit waar de kater vanaf straalde.
ze hadden vuilniszakken bij zich en hebben onze stek en die aan de overkant in 2 uur helemaal opgeruimd.
hartstikke leuk allemaal maar ondertussen nog geen vis gezien laat staan gevangen.
we bespraken weer wat we vannacht zouden gaan doen.
we besloten om die avond na 22:00 naar een ander water te rijden om te gaan voeren.
daar aangekomen was ik wederom onder de indruk en dat terwijl het donker was.
we voerden 4 kilo heel verspreid en dit alles met een werppijp.
me arm was niet blij met me en ik de volgende dag niet met me arm.
toen we klaar waren met voeren en besproken hadden hoe er te gaan vissen reden we terug naar het 1e water en zijn we gaan slapen.
we wilden het nog 1 dag proberen hier maar ook dit was zonder succes.
4 uur in de middag zijn we gaan inpakken en zijn we vol goede moed naar het 2e water gereden.
in het daglicht was het water nog indrukwekkender en ik kon niet wachten om te beginnen maar tot onze teleurstelling zaten er 2 vissers op het stuk wat wij bevoerd hadden.
balen maar ook hier kan dat gebeuren.
omdat we niet teveel lijnen in 1 gebied wilden hebben zijn we aan een hele andere kant van het water gaan zitten.
de stek was wel verder lopen maar dat moet je er voor over hebben.
hup spullen op de kar foudraal om je nek en lopen met die handel.
met nog 100 meter te gaan gebeurde het.
dennis reed met de kar door een kuiltje en viel met de hele handel voorover.
toen we samen de kar weer recht wilde zetten kwamen we tot de ontdekking dat het frame van de kar als een kurketrekker was gedraaid.
voordeel was dat we er bijna waren maarja over een dag of 2 moesten we ook weer terug, maar dat is zorg voor later.
de stek was een soort kleine landtong.
dennis ging met zijn hengels het wijd op en ik nam de kant stekken en een kom voor me rekening.
we vissen run om run te beginnen met degene met wie z'n eigen hengel als eerste gaat.
ik had 2 hengels voorzien van mijn 'speciale' haagse aasaanbieding in de hoop dat dit de doorslag zou geven
Afbeelding
de avond verliep vlot en voor middernacht kreeg ik de verlossende run op mijn middelste hengel(ja de haasge ja)
tijdens de dril ging de vis ver naar rechts en pikte me ander lijn op.
tenminste dat dachten we.
dennis pakte de hengel op en zette de beugel van de molen open om mijn vis niet in de weg te zitten, maar toen hij dat deed vloog in volle vaart lijn van de spoel en bleek er ook een vis aan de rechterhengel te zitten(ja ook de haasge)
zo heb je 2 1/2 dag niks en zo heb je in een paar uur inneens 2 vissen te pakken.
Afbeelding

Afbeelding
mijn vis woog 13 kilo en die van dennis tikte de 17.5 kilo aan en het mooie was dat ik weer gelijk aan de beurt was.
door de blijdschap en spanning kon ik de slaap totaal niet vatten.
ik bleef maar staren naar de hengels en naar het water wat er geweldig uitzag.
glad als een laken en verlicht door een halve maan.
vanuit mijn ooghoek zie ik inneens een led oplichten gevolgd door het gepiep uit de sounderbox.
omdat ik al wakker was had ik de hengel snel te pakken en voelde gelijk een goede weerstand.
dennis lag 30 meter verderop en was niet wakker geworden van de sounderbox en omdat ik niet de aandacht wou trekken door te gaan roepen heb ik de vis afgedrild en zelf geschept.
de vis was kort maar lekker dik.
ik maakte dennis wakker en vroeg of hij een fototje kon maken want ik heb een kleine dikkerd zei ik.
hij keek in het schepnet en zei lachend ''kleine dikkerd zeg die dan"
Afbeelding
de vis was precies 15 kilo, een stijgende lijn.
alles lag snel weer op ze plek en de sounderbox ging met dennis mee.
weer kon ik de slaap niet vatten en na een uur hoorde ik de sounderbox weer gillen.
dennis was er snel bij en na een mooie drill had hij wederom een spiegel van precies 17.5 kilo.
Afbeelding
geen misselijke gewichten tot nu toe dacht ik zo zei ik en snel doken we weer de slaapzak in want de temperatuur was gedaald tot -2.
eindelijk viel ik toch in slaap voor een paar uurtjes maar werd weer gewekt door een lekkere slijmjurk.
vanaf het moment dat de zon opkwam steeg de temperatuur snel naar aangename waarden en de wind was ook voor het eerst lekker warm.
we lagen allebei languit op de stretcher en tegen 15:00 waren we beide gebakken.
1 hengel had in de tijd dat we er waren geen enkel teken van leven gegeven de andere hadden allemaal of karper of brasem erop gehad.
ik ben dan zo'n visser waar de twijfel toeslaat.
een irritante eigenschap ik weet het maar dat zit er nou eenmaal in.
zou die nog wel goed liggen.
zit er geen kreeft of dwergmeerval en zit er dan eigenlijk nog wel aas aan?
de twijfel werd gelukkig weggenomen toen er een rustige maar goed lopende run volgde op die hengel.
bij het oppakken van de hengel en het contact maken met de vis voelde ik gelijk een grotere of zwaardere weerstand dan ik tot nu toe had gehad.
de vis kwam rustig naar de kant maar eenmaal daar bleef deze diep en zwom rustig heen en weer.
dennis zei me dat dit wel eens een hele goeie zou kunnen zijn en met knikkende knieen was ik dat met hem eens.
elke keer als ik de vis iets omhoog had gekregen pikte hij dat net zo makkelijk terug.
eindelijk zagen we de vis voor het eerst richting oppervlak komen om vervolgens weer net zo hard terug te duiken.
nu ik de vis gezien had werden de zenuwen alleen maar groter want een dikke bak was het zeker.
de voorslag knoop zat eindelijk op de spoel en eindelijk gaf de vis het op en in 1 poging had dennis hem in het net.

bij het bekijken van de vis in het net kreeg ik een grote glimlach op me gezicht en dacht me nieuwe record te hebben gevangen.
na de vis 2x gewogen te hebben bleek de vis 23.5 kilo te wegen.
Afbeelding
dit is een evenaring van mijn record maar deze vis is toch net iets specialer op openbaar water.
dennis filmde het terugzetten en vroeg en hoe voel je je.
ik heb hongerrrrrr hahahahaha.

pantosti tijd!!!
de rest van de dag bleef het stil maar dat interesseerde me helemaal niks.
we gingen onze laatste nacht in en weer daalde de temperatuur tot onder het vriespunt.
dennis maakte me wakker omdat ik zowaar nu wel in een diepe slaap was beland en hij bezig was ook een betere vis te drillen.
ik nam de hengel even van hem over zodat hij gauw een trui aan kon doen want het was koud.
Afbeelding
ijs aan de binnenkant van me oval, de mat bevroren, de weegschaal bevroren en het schepnet ook.
deze ontdooide ik snel in het water en kort daarop kon ik een mooie spiegel van 18.5 kilo schappen voor dennis.
Afbeelding
met nog een paar uur te gaan en vanwege de kou doken we snel weer terug in de slaapzak.
ik lag te overdenken hoe ons geluk is omgeslagen maar is het wel geluk, het was gewoon verdiend;)
tuurlijk komt er ook een deel geluk bij kijken maar het feit dat we de moeite hebben genomen om snachts een ander water te bevoeren verschillende dieptes en verschillende rigs probeerde en de nodige dosis pech hadden gehad werd gelukkig goed beloond en dat voelt heerlijk.
in me beredenering werd ik grof gestoord en kreeg ik nog een heerlijk toetje in de vorm van een 17 kilo zware spiegel.
Afbeelding
daarna heb ik niet echt meer geslapen en ben ik vast begonnen met opruimen maar de hengels wel als laatste natuurlijk.
ik kan wel zeggen dat ik met een lach op me gezicht alle spullen teruggelopen heb maar na 3x had ik het wel even gehad.
nog even gauw tanken in het dorp(nederlanders he) en we eindigen de reis zoals die begon met van die heerlijke chocoladebroodjes.
bonjour ouwehoer en tot de volgende keer.


ik ben nog steeds van mening dat er niks mis is met het vissen op betaalwater want steeds meer van dit soort wateren krijgen in de gaten hoe het hoort en zorgen goed voor de vis en omgeving.
wel ben ik erg blij met deze ervaring en is voor mij de voldoening van het vangen van een grote vis wel groter op openbaar water al wil dat niet zeggen dat het makkelijk vissen is op betaalwater.
laat iedereen in z'n waarde.
er is niks mis met discussie maar stamp elkaar niet de grond in omdat hij/zij anders vist als jij.
mvg: ben scholten
Vis is vis
Gebruikersavatar
David van den Berg
Berichten: 858
Lid geworden op: 13-10-2010 17:56
Locatie: Wilnis

24-04-2012 22:34

Leuk verhaal om te lezen Ben :D
Ik ben zelf ook van mening dat er meestal niks mis is met betaalwater.
op dat soort wateren kun je ook veel ervaring opdoen en ook lekker vangen.
Maar ik vind het zelf zeker wel leuker om vissen op openbaar water te vangen.
Dat heeft voor mij iets meer waarde dan op een betaalwater :wink:

Verder nog gefeliciteerd met die fantastische mooie vangsten :wink:
Je vangt geen reet als de vis niet eet!
Gebruikersavatar
Sander Schaaij
Berichten: 168
Lid geworden op: 24-07-2011 15:29

25-04-2012 01:56

Ben,
een heel mooi verhaal! Precies zoals ik ze graag lees. Lekkere simpele schrijfstijl, lekker normaal. Geen moeilijke woorden, of onbegrijpelijke opsommingen van iets. Mijn complimenten.

Gefeliciteerd met de vangsten, en bedankt dat je dit stuk hebt geschreven om met ons jouw belevingen te delen!

Groet,
Sander
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

25-04-2012 04:15

Leuk verhaal Ben!

Gr.
©
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

25-04-2012 08:43

Ben, leuk verhaal en met passie geschreven daar is niks mee.

Ik ben absoluut anti betaalwater, omdat ik weet wat er de laatste 15 jaar in Frankrijk is gebeurd. Probeer nog maar eens een rivier big te vangen en de meeste "grote" stuwmeren bij vidange´s worden leeggehaald en de vis verkocht aan de hoogste bieder...

Dan het gezeur over ja maar er zit "gekocht" vis op van een kweker dus niet gestolen vissen... Dan nog worden die vissen dagelijks bijgemest met honderden kilo´s pellets om ze zo snel mogelijk zo vet mogelijk te maken....

Wie zegt dat een betaalwater een "goed" beheer heeft??? Ja de uitbater zelf zeker of een organisatie waar je dit soort wateren kan boeken? (lekker onafhankelijk)... tja zolang je maar gerustgesteld bent "dat je er eerlijk" zit te vissen... wie houdt wie voor de gek.

Een betaalwater is een commercieel gedreven bedrijf wat geld moet verdienen aan karpervissers. Die karpervissers boeken alleen bij jou (want er zijn er duizenden in Frankrijk) als je dikke karper hebt en een hoge vang garantie kan beloven. Immers je “gasten” moeten wel terug komen….

Wie boekt er nou een betaalwater, waar je nauwelijks wat vangt en waar geen grote vissen zitten?? sorry ik ken er geen. En wie er wel boekt doet dit uit onwetendheid...

Ik heb gemerkt dat betaalwatervissers het altijd "goed" proberen te praten met wat ze doen.
Veilige omgeving, geen tijd om op openbare wateren te vissen, vrouw/kind mee, toegankelijkheid, enz enz enz... Op zich allemaal niks mee (maar ik geloof echt niet dat, dat de reden is om zo´n water te bezoeken.)

Goed, das mijn mening (en daar zijn de meeste vissers het niet mee eens) en dat mag. Net zoals de een op de SP stemt en de andere PVV. Gelukkig is niet iedereen het zelfde anders was het maar een saaie bedoeling... En ja er zijn zoveel discussies hierover geweest en ja ik zal dit blijven zeggen.

Sorry Ben, dat ik het in dit topic doe maar wilde toch even een weerwoord geven :wink:

groetjes
Alex
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

25-04-2012 09:06

Alex dat vind ik indd jammer dat je je relaas hier doet.
Hier zijn al genoeg topics en dus ook discussies over geweest.
Jij als operator zou dat wel moeten weten.
Nou veranderd het dalijk weer hier in zo'n discussie.
Je word bedankt
Vis is vis
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

25-04-2012 09:29

De titel van dit topic lokt zo'n reactie ook wel een beetje uit Ben! :wink:

Verder een mooi verslag en prachtige vangsten Ben, complimenten!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

25-04-2012 09:34

Mooi verhaal Ben en hele mooie vissen ook.

Doet mij beslissen om volgend jaar op zoek te gaan naar een mooi openbaar water, misschien dit najaar nog wel :D
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

25-04-2012 10:35

Bedankt voor je reaktie Kees en andere natuurlijk maar vind niet dat de titel dit uitlokt en ook niet de plaats hiervoor.
Ti's nie giga veel werk maar heb er tOch best wel ff werk aan gehad en vind ik het leuk om te horen wat andere van het verhaal vinden Leuk of niet leuk.
Wat Alex doet is Weer een discussie die al dood gediscussieerd is starten en dat vind ik jammer.
Vis is vis
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

25-04-2012 10:48

Ben, uiteraard is dit en blijft een discussie forum. Je plaats een artikel betaalwater vs openbaarwater.
Wat bij mij gelijk dus deze reactie oproept. Wellicht bij andere niet of minder.

Ik verwacht niet dat het hier nu losgaat, betaalwater vs openbaarwater. Daar zijn idd genoeg andere discussies over (geweest) en ja, daarin zeg ik het zelfde.

No hard feelings, Ben ga vooral door met schrijven dat gaat je goed af.

Groetjes
Alex
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

25-04-2012 11:20

Daar heb je wel gelijk in Alex maar toch vind ik het jammer dat je dat hier doet.
Maar bedankt voor de complimenten
Vis is vis
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

25-04-2012 12:22

Hoi Ben,

Met plezier heb ik je verslag gelezen en de mooie vissen bekeken. Het moet een heel bijzonder avontuur geweest zijn. Je had misschien beter een andere titel kunnen kiezen om eventuele verwarring te voorkomen.
Maar ik hoop nog veel meer verhalen van je te gaan lezen, want je schrijft best leuk.

Mzzl, Jan
Gebruikersavatar
Frans Randolfi
Berichten: 145
Lid geworden op: 23-04-2003 02:00
Locatie: Duiven
Contacteer:

25-04-2012 13:10

leuk stukje man! met plezier gelezen
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

25-04-2012 14:58

Ben,

Probeer dit door te zetten, je beleeft genoeg. Niet alleen het vissen maar ook de emoties die om het vissen heen hangen en je bepaalde beslissingen doen nemen of niet, zijn goed herkenbaar.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Johan van Sloten
Berichten: 161
Lid geworden op: 18-02-2012 11:12

25-04-2012 15:31

mooi verhaal ben! mooi om te lezen! en prettige schrijfstijl om te lezen, toen ik de titel zag dacht ik even dat dit ook echt als discussie topic was, maar heb zelf geen verstand van dit soort zaken, maar keek toch wel eventjes en gelukkig maar :)
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

25-04-2012 17:59

pffff laat toch gloeiende kut ieder zijn eigen plezier. dr zit gewoon een knop op.
It's okay 2 pay
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

25-04-2012 18:52

Leuk artikel! Het haagse aasje, dat doet t um.

Je begon je verhaal met de reden waarom je niet naar openbaar wilde gaan, omdat je vaak alleen gaat. Ga je nu wel alleen?
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

25-04-2012 19:01

Nee ik was met een maat van me Dennis maar nu ik dit ervaren heb durft deze dappere dodo wel alleen te gaan :D
Vis is vis
Joost Bierens
Berichten: 473
Lid geworden op: 26-10-2003 02:00

25-04-2012 20:01

Hoi Ben,

Zou genoeg aanmerkingen kunnen hebben op spelling, gebruik van hoofdletters etc. echter stoorde dit totaal niet. Gewoon een leuk artikel om te lezen. Ga zo door!

Gr. Joost

P.s. aangezien ik nooit vissen zak kan ook zeker jullie nacht-/avond foto's waarderen!
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

25-04-2012 20:05

bedankt joost.
ja ik deo ook niet mee aan het nederlands dictee he :wink:
Vis is vis
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

25-04-2012 20:21

Bij deze wil ik vast intekenen voor je eerste boek, kale knollentikker ! :lol:
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

25-04-2012 20:23

Hoi Ben,

Vraagje, ben je met de HTM gegaan of was het een andere bus :lol:
Ga door, ga vooral door met schrijven een Hagenees afvallen zal ik zeker niet doen. :wink:

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
tinodriessen84
Berichten: 727
Lid geworden op: 21-11-2011 18:49
Locatie: jrc contact 2 man bivvy

25-04-2012 21:18

Heel leuk stukje Ben!
En de hoofdletters leestekens e.d. Was mij niet opgevallen, en interreseert me niet! Zolang het duidelijk te lezen is vind ik het prima! :wink:

Ik kijk uit naar je volgende artikel!

Mvg tino
Sander Russing
Berichten: 372
Lid geworden op: 01-05-2011 17:23

26-04-2012 10:06

Hey ben, super leuk dat je je ervaringen bent gaan opschrijven.
Zo te lezen kunnen meerdere met mij dit waarderen, mijn complimenten.

Wat anderen echter niet stoorde vond ik soms wel iets wat vervelend. Namelijk de hoofdletters, het is een kleine moeite en je hoeft er geen taalridder voor te zijn.

Zoals ik regelmatig in je posts zie is jouw nederlands net zo goed als die van mij. ;) Vanuit dat punt vind ik dat je een knap verhaal hebt geschreven wat lekker weg leest en mooi aangekleed is met big smile foto's. Zeker iets om mee door te gaan.

Edit: Geen persoonlijke aanval ;) maar opbouwende kritiek. Zoals ik eerder aangaf is mijn nederlands ook slecht dus wbt zinsopbouw en spelfouten heb ik niks te klagen. Echter maken hoofdletters het geheel iets netter en duidelijker, ik twijfel nu vaak of het een doorlopende zin is of 2 los staande zinnen.

Nogmaals: Complimenten en ga zo door!!

Mvg
De blankende Vissert.
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

26-04-2012 10:14

Echt heel erg bedankt voor de leuke reakties allemaal.
Misschien zal ik wat vaker een stukje schrijven en zal ik dan proberen hoofdletters te gebruiken.
Vis is vis