Artikel Henk Jansen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

14-04-2003 19:35

Henk,

Wat een leuk een meeslepend artikel.
Leest prettig weg en ademt de sfeer uit die ik ook ken van mijn eigen riviervisserij.
Je krijgt spontaan zin om te gaan.

Voor de vissen die je vangt hoef je niet naar Frankrijk zoveel is wel duidelijk.

Chapeau.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Arno Spruit op 2003-04-14 19:35 ]</font>
Arjan van den Berg

15-04-2003 09:07

Hallo Henk,

Zeer interessant artikel. Hier lees je eigenlijk heel weinig over.
Zouden die vissen werkelijk allemaal uit de rivieren komen? Ik heb zelf ook weleens op een uiterwaarde put gevist en wat mij opviel was dat sommige vissen zulke roze koppen hadden, hoe zou dat komen? Heb jij ook zulke vissen gevangen?

Nog een puntje over die uiterwaarden. Waarom blijven de populaties op die putten zo gelijk. Het lijkt wel of er zelden vis weer de rivier op zwemt met hoog water of dat er nieuwe vissen bijkomen.
Is dat op jouw uiterwaarde wateren ook zo? Of hebben anderen die hier op het board zitten andere ervaringen?

MVG

Arjan
Henk Jansen
Berichten: 183
Lid geworden op: 12-02-2002 01:00

15-04-2003 14:53

Arno , bedankt voor het compliment.

Menno , het zou inderdaad mogelijk zijn dat sommige vissen uit Duitsland komen , de Waal gaat zonder onderbreking Duitsland in ( heet daar dan natuurlijk Rhein ).
Er zijn hier voor zover ik weet geen spiegels uitgezet.

Arjan , ik denk zelf dat die vissen inderdaad uit de rivier afkomstig zijn.
aan uitzettingen wordt hier niet gedaan , dat vinden de HSVs weggegooid geld.

Een vismaat van mij heeft ook eens een schubkarper met een knalroze kop gevangen op de uiterwaarden , ook zie je vaak een fel oranje kleur bij de staart , ik heb geen idee hoe dat komt.

Ik heb het idee dat bepaalde vissen wel degelijk bij hoog water weer de rivier opzwemmen , ik vermoed dat dit ook van het betreffende water en de vis zelf afhangt.
Sommige vissen zijn gewoon honkvaster dan andere.

MVG Henk
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

15-04-2003 17:31

Henk,

Erg leuk om wat over riviervissen te lezen! Erg leerzaam en zkr motiverend om zelf ook weer es te gaan vissen!

Ga zo door,

Michiel
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

15-04-2003 18:00

Henk,

met belangstelling heb ik je artikel gelezen, en moet ik zeggen dat je een echte "Bofkont" bent om zo te kunnen en mogen vissen.
Ieder jaar de bekende wateren te bevissen die dan weer voor een groot deel maagdelijk blijken te zijn omdat het bestand tenminste gedeeltelijk veranderd is. Lijkt mij tenminste wel spannend om je ieder jaar opnieuw af te kunnen vragen wat voor verrasingen er nu weer zullen huisen.

Die spiegeltorpedo van het pispotje (zou best wel eens een aischgrunder kunnen zijn) heeft die niet voor behoorlijk wat adrenaline gezorgd? Het lijkt mij namelijk dat die z'n mannetje wel staat. Wat een staart heeft die vis zeg!!!!!
Overigens wel typisch voor riviervissen, dikke staartwortel en grote staarten.

Met complimenterende groet,

Hans
Henk Jansen
Berichten: 183
Lid geworden op: 12-02-2002 01:00

15-04-2003 22:36

Michiel en Hans bedankt voor jullie reactie.

Hans , inderdaad , die pispotspiegel ging te keer als een speedboot.

Goede vangst , Henk
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-04-2003 00:22

Henk, hardstikke leuk artikel. En heel herkenbaar. Dat van die 1 op 4 een spiegel is niet zo vreemd in jullie omgeving.
Van Duitse kennissen weet ik dat zij op de Rijn (en niet ver vanaf de grens) ca. 1 op 3 een spiegel vangen.
Het is ook zo dat op de IJssel op grofweg de eerste 50 km verhoudingsgewijs veel meer spiegels worden gevangen dan op het laatste stuk van de IJssel (hoe verder vanaf de Rijn, hoe minder spiegels dus), waarschijnlijk zal dat op de Waal ook zo zijn? Dat de bezetting per put en meestal ook per jaar verschilt klopt als een bus.
Het vreemdste wat ik een jaar of tien geleden meegemaakt heb is dat we in een bepaalde put langs de IJssel in één seizoen ca. 60 karpers vingen waarvan er niet één zwaarder was als 25 pond. En dat stak schril af tegen andere putjes/putten waar meestal duidelijk minder karper in zat maar wel weer met een aantal uitschieters qua gewicht.
Het mooie van riviervissen is dat je je blijft verbazen en het ieder jaar weer anders is, dat is mijn ervaring tenminste.
Henk Jansen
Berichten: 183
Lid geworden op: 12-02-2002 01:00

16-04-2003 12:24

Aart , bedankt voor je reactie.
Inderdaad , ik krijg uit gesprekken met andere vissers ook de indruk dat hoe dichter bij de Duitse grens hoe groter het percentage spiegels.
In het gebied rondom de rivier , verandert ieder jaar de situatie en dat heeft zo zijn voor en nadelen , aan de elementen verassing en verbazing is echter nooit een gebrek.

Groet Henk
Daniël van Dijk
Berichten: 15
Lid geworden op: 17-12-2002 01:00
Locatie: Brandwijk

17-04-2003 11:16

Henk,

Fraai artikel met een minder bekende manier van sport. De ruime mogelijkheden, het onbekende en de rivierinvloeden spreken me aan.

Ook de 1 op 4 zijn nuttige cijfers. Bij ons op de rivieren (Dordrecht en omgeving) zit ik ongeveer 1 op 10.

Groeten Daniël
Wilco van Leest
Berichten: 262
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00
Locatie: Aan de Maas...

17-04-2003 12:41

Heren,

Eerst mijn compliment aan Henk voor zijn artikel.

Ik ben het niet helemaal eens met de stelling over de verhouding spiegels/schubs op de Rijn en IJssel.
Zo vangt een vismaat van mij op het zuidelijk gedeelte van de IJssel hooguit 5% spiegels.
Wat ik weet van het 1e stuw-vak van de Nederrijn is dat de verhouding spiegel/schub veel lager ligt dan 1 op 10 (eerder 1 op 20). Daar zit dan welliswaar een stuw in die de Duitse spiegels tegen zouden kunnen houden (de stuw is echter vaak ge-opend), maar het verschil met 1 op 3 (?) met de Duitse Rijn vind ik wel erg groot.
Tijd voor een spiegelkarperproject op de Nederrijn!!!

In een lezing bij KSN-regio IJsselstreek door Duitse jongens over het vissen op de Duitse Rijn bleek dat deze kundige Duitse cracks nauwelijks spiegels vingen op de Rhein.(Misschien ken jij die vissers ook, Aart ?). Het waren bijna allemaal schubbies.

Dus vandaar mijn twijfel.

Wat ik me wel voor kan stelllen is dat het percentage spiegels in uiterwaarden putten hoger ligt dan op de rivier zelf, omdat door natuurlijke selectie het percentage spiegels op de meer extreme rivier sneller afneemt dan in de rustige en vaak ook zeer voedselrijke uiterwaarde watertjes.

Wilco
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

17-04-2003 13:00

Hier op de maas is het volgens mij zelfs meer spiegel dan schub. Zeker wel gelijkwaardig.

Ik vind het niet erg :>

ps. Henk, een zeer herkenbaar artikel, hier heb je ook een hoop watertjes langs de maas, waar ieder jaar wel wat anders rondzwemt.

mvg
stefan
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

17-04-2003 22:52

Wilco, voordat we met het IJssel spiegelkarper project begonnen hadden we o.m. vangstmeldingen van alle, ons bekende, karpervissers op de IJssel (ca. tussen Zutphen en het Ketelmeer) verzameld. Van de ruim 630 vangstmeldingen was 5 % een spiegel (waarvan 4 rijen). Dus 1 op de 20.
Wilco van Leest
Berichten: 262
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00
Locatie: Aan de Maas...

18-04-2003 13:36

Aart,

Het gaat mij om de hypothese dat die rivierspiegels uit Duitsland zouden komen zwemmen, ik vind die verhouding 1 op 3 tot 4 nogal hoog.

Wilco
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-04-2003 00:07

Wilco,vraag maar even aan Ivo de Wild hoe het op het eerste stukje van de IJssel is (dicht bij de Rijn dus).
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

19-04-2003 18:30

Henk,

Mooi beschreven. Uiterwaarden bevissen vind ik de mooiste visserij die er bestaat. Bij mij vanzelfsprekend, ik woon er midden in! Ik vind het wel apart dat jij zo veel spiegels vangt, dat is bij in de buurt echt een uitzondering, 95% is schubkarper. Niet te min, allen echte krachtpatsers.

Groeten
Bart.
Henk Jansen
Berichten: 183
Lid geworden op: 12-02-2002 01:00

22-04-2003 11:05

Ik wil hierbij nog even iedereen bedanken die hierboven of op een andere manier gereageerd hebben op mijn artikel.

Groet Henk
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

01-03-2004 22:03

Kan iemand mij vertellen waar ik het verhaal van Henk Jansen terug kan vinden?..kwam op dit topic na een zoektocht naar vissen in de uiterwaarden
mvg
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

01-03-2004 22:15

Hans,

Kijk eens op deze link:

http://www.karperwereld.nl/artikel/verhalen.php

En dan het artikel: Rondom de Rivier, auteur Henk Jansen.

Veel leesplezier,

Bertil
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

01-03-2004 22:38

Wouw..da's nog eens een prachtig geschreven en bovenal informatief verhaal!
Well done and thanks Henk!
hans Brinkel
Plaats reactie