Artikel Martin Post. De karper kan het schudden!

Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

25-02-2010 18:26

En ik vis al meer dan een jaar zo Maar goed er zijn ook vissen die stil gaan liggen en met de bek bewegen om je haak eruit te werken (heb dit zelf ervaren).


Heb je dat echt gezien en/of is dit als eens op onderwaterbeeld vastgelegd?

Ben ik n.l. zeer benieuwd naar.
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

25-02-2010 20:14

Goedenavond allen,

Door het vervallen van een afspraak heb ik gelukkig tijd om op enkele vragen te reageren.

Bart (Olde Kalter),

Het systeem is inderdaad niets nieuws. Gelukkig hebben er inmiddels heel veel mensen van kunnen profiteren. Maar aangezien ik tijdens lezingen en beurzen zeer veel vragen krijg over het systeem en de gebruikte materialen heb ik het eens op papier gezet. En daarbij heb ik logischerwijs de nadruk gelegd op mijn versie van het ‘shockersysteem’ omdat ik denk dat dit de beste manier is om te gebruiken. Als ik dit topic zo lees zijn er ook mensen met een andere mening. Dat is leuk voor mij, maar ook voor de mensen die vragen hebben over dit systeem. Door al die verschillende meningen kunnen mensen die het systeem nog willen gaan gebruiken immers een objectief beeld krijgen over de voor- en nadelen. Tot nu toe zie ik echter geen reden om mijn mening bij te stellen maar wie weet wat er nog komt..;-)


Wouter, Coen,

De kraal die jij gebruikt als back stop gebruik ik bewust niet. Ik het artikel beschrijf ik dat vissen soms seconden lang met hun kop schudden. Na de aasopname(lees prik) komt een vis eigenlijk altijd omhoog. Er zijn beelden dat een vis al heel snel anderhalve meter omhoog komt en zelfs dan nog met de kop schud. Als je dan een kraal op 50 cm vanaf je wartel plaatst, of op een meter vanaf je wartel, kan een vis nog steeds het lood benutten.
Tijdens het vissen zit ik eigenlijk altijd vrij dicht op mijn hengels. Dus na een aanbeet heb ik de hengel snel vast. Het lood schuift dan vrij snel terug naar de wartel. Stel dat je die mogelijkheid niet hebt, bijvoorbeeld omdat de hengels verder weg staan, dan kan een back stop wel nuttig zijn. Ik heb het zelf nooit nodig gehad maar mocht die situatie zich eens voordoen dan zou ik mijn backstop 2 meter boven de Multi Link plaatsen. Simpelweg om alle kopschudbewegingen ‘op te vangen’.


Michel,

De vis op de foto is inderdaad erg roze van kleur. Hoe dit komt weet ik niet. Het is een stokoude en moeilijk vangbare klant met wel meer gekke kenmerken. Wie weet toch de leeftijd.. Het komt sowieso niet door Robin Red want daar werd in de jaren dat ik er heb gevist niet mee gevoerd.


Henry,

Zoals ik hierboven ook heb gezegd zakt het lood vrij snel na de aanbeet terug op de Multi Link. En daar blijft het lood dan de rest van de dril ook zitten. Dit komt omdat ik de hengel altijd erg snel te pakken heb. Als ik het goed begrijp zit bij jou het lood tijdens de dril ergens halverwege of iig meters van je haak vandaan? Zo ja, dan zou ik in die situatie toch echt een back stop gebruiken (wel op 2 meter natuurlijk) want op die manier drillen vind ik echt klote. Vooral omdat het door de niet constante druk op de haakpunt lossers in de hand werkt. Zodra de weerhaak trouwens(na de ‘aanslag’ voldoende diep zit hoef je je over het kopschudden trouwens niet zoveel zorgen te maken…


Hilco,

Hoe vaak het probleem zich daadwerkelijk voordoet is natuurlijk moeilijk te zeggen. Dit verschilt per water en zelfs per vis. Gezien de vele onderwaterbeelden op verschillende wateren, waarnemingen op helder water, de interpretatie van wakers tijdens de beginfase van een aanbeet en en veel ervaringen van andere vissers, durf ik wel te zeggen dat het op bijna ieder water voorkomt.
Het gedrag verschilt echter wel per karper. Daniel zijn beelden laten dit ook prachtig zien. In eerste instantie lijkt het natuurlijk gedrag, maar volgens mij veranderd dit gedrag wel naar gelang het aantal leermomenten. Zo zie je in de DVD Tot op de Bodem zeer veer verschillende manieren van kopschudden. En dat stopt dan niet bij 2 a 3 seconden. De vele varianten van kopschudden kunnen natuurlijk deels te maken hebben met het individuele karakter van een karper, maar volgens mij speelt de mate van negatieve conditionering toch een belangrijke rol.


Klaas,

Zoals Daniel ook al aangeeft is 1 keer hard schudden met de kop al genoeg om de hele handel er uit te werken. Met zwaar lood is dit niet anders. Zijn beelden bevestigen dit. Extreem zwaar lood zou een oplossing kunnen zijn. Maar als de eerste prik dan tegenvalt zal de klap op de haakpunt na 1 keer koschudden natuurlijk ook harder aankomen…Ik kies dan liever voor deze oplossing.

Die vraag zal ik beantwoorden in deel 2. Dat heeft namelijk alleen betrekking op de100% visveilige variant. Voor zover ik weet gebruikt Koen zelfs enkel de 100% visveilige versie..


Lesley,

Mocht je meer beelden willen zien dan hoef je enkel een flinke lading DVD’s te kopen waarin onderwaterbeelden zijn verwerkt. As zaterdag tijdens de landelijke meeting van de KSN ben je natuurlijk ook welkom. Ik zal hier een lezing geven met daarin verwerkt een flink aantal onderwaterbeelden. Na afloop kunnen we dan onder het genot van een biertje ook nog eens van mening wisselen…;-)


Vriendelijke groet,

Martin
Wouter Hut
Berichten: 244
Lid geworden op: 14-08-2007 08:51
Locatie: Twente

25-02-2010 22:46

Hilco Meijer schreef:Heb je dat echt gezien en/of is dit als eens op onderwaterbeeld vastgelegd?

Ben ik n.l. zeer benieuwd naar.


Naast dat ik het volgens mij een keer op een dvd gezien heb, heb ik het zellf een keer ervaren in die zin dat ik een kortte run kreeg. Zelfs zo kort dat ik mn tent nog niet uit was. Maar goed ik moest toch ff de planten water geven en ging er dus uit. Na het watergeven checkte ik de swinger en die stond strak omhoog, dus moest zowieso inhalen om de boel te inspecteren. Voor de zekerheid toch nog even goed aanslaan en jawel de vis zat er nog gewoon aan terwijl ik doorgaans op mijn shocker variant alleen maar giga runs kreeg. Het betrof een papegaai die ik en mijn vismaten nooit eerder gevangen had.

@Martin:
Ik heb een rubberen kraal op mijn dunne gecoate leadcore die vrij kan bewegen tot de aangebrachtte stukjes kimpkous (1 a 2mm), mijn inziens gaat het lood makkelijk genoeg bij een extra ruk over de stop (vermoed zelfs over 2 stops bij goede ruk). Dus het kopschudden heeft niet het effect wat je hebt bij vast lood en lange onderlijn, want omdat het lood aan het begin van de ruk al begint te glijden trekt hij halverwege alleen nog maar aan de lijn en vliegt het lood niet ver genoeg. Dit is mijn visie op hoe het werkt, maar heb hier helaas geen beelden van die het kunnen bevestigen (of ontkrachten).

Nadeel van mijn systeem is wel dat het lood niet terug richting de zachtte insert met wartel gaat tijdens de dril, de kraal voorkomt dit. Ik heb bijna altijd dat het lood over alle stops is geschoven.
Gebruik je verstand aan de waterkant.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

26-02-2010 00:01

Ben nog niet overtuigd, al geloof ik er wel in dat een vrijloopsysteem voordelen kan hebben. Hiermee krijg je altijd iets van beetregistratie als er wat met je aas gebeurt en daar kun je misschien soms je voordeel mee doen, op wat voor manier dan ook.
Ik denk dat je sowieso niet minder vissen vangt dan met een vastlood systeem.

Maar daar gaat het hier niet om.

Wij hebben het hier niet over ja knikkers maar over nee schudders.

Als het een natuurlijke reactie is, dan geloof ik dat graag, maar het wordt vaak zo gebracht, alsof het een bewuste keuze van de vis is en daar geloof ik niet in.

Nou de theorie (of is het de praktijk?):

Stel een karper komt aangezwommen, hij detecteert een bol, gaat schuin naar beneden hangen en zuigt een bol naar binnen, komt weer omhoog, zwemt weg en wordt geprikt (wanneer wordt hij eigenlijk geprikt bij zeer korte onderlijnen?).

De belangrijkste vraag is natuurlijk, wat gebeurt er (na de eerste prik) met het lood en de haak als een karper gaat kopschudden.
Als het lood onder de vis blijft, zal volgens mij de haak alleen maar dieper indringen, in plaats van dat de haak er "uitgeschud" wordt.
Heb dit net even uitgetest met mijn handpalm, bij meer druk van het lood (naar links of naar rechts), heeft de haak de neiging om dieper in te dringen. 13 cm onderlijn, 70 gram lood, Korda kurv shank maat 8.

Natuurlijk zegt dit niet zoveel, het is niet onderwater etc.., maar toch.

Het kopschudden is een horizontale beweging, dus meestal zal het lood onder de vis blijven (of niet?).
Natuurlijk zal de haak er ook wel eens uitschieten, maar is dat niet meer uitzondering dan regel? Hangt het misschien af van waar de vis is geprikt? Maakt de soort en grootte van de haak nog iets uit? Lengte onderlijn etc.

Als een vis vanuit stilstand in paniek wegvlucht, schudt hij dan niet altijd met zijn kop? Om snelheid te maken?
Dus is het misschien een kwestie van mechanica?

Als de haak er uitschiet, zal je dit natuurlijk altijd kunnen waarnemen door, b.v. een zeer snelle korte oploper en daarna niks meer.

Dus graag reactie van vissers!

Dit alles is niet bedoeld als kritiek op het artikel van Martin, maar het roept gewoon veel vragen bij mij op en daar is het forum volgens mij ook voor bedoeld.

Overigens vind ik het wel jammer, dat gesponsorde karpervissers altijd reclame maken voor hun geldschieters (ook in hun artikelen), maar ja, misschien zou ik het zelf ook wel doen.

Wie volgt?

Groet,

Hilco
K. van den Herik

26-02-2010 07:12

Martin,

Ik ben met name benieuwd waarom jij vind dat dit systeem van de mannen minder effectief is omdat je zelf ook al aangeeft, dat de druk van de lijn in principe voldoende is om de haak te laten prikken. Zonder rubber aan de bovenzijde heb je deze situatie, daar de weerstand van het lood na het liften van de kop letterlijk wegvalt. Het enige minpunt kan zijn als de vis exact evenwijdig aan je hoofdlijn terug zwemt. Muntloodtype geniet trouwens mijn voorkeur in deze, liefst kopellood, maar ik vis bijna altijd op een talud.

Heb je contact gehad met Roelof? Die is/was ook met een artikel bezig over dit fenomeen. Hij had ook een
aardige oplossing.

suc7 morgen.

Hilco,

Is het niet om vast te stellen DAT het gebeurt en is het hoe en waarom minder belangrijk?
Jaren geleden heb ik beschreven hoe mijn guppen aasden. Spuwen zuigen, spuwen. Niks geconditioneerds aan. Had ik de theorie om de vangst van een dikke vis verzonnen zou de inpact veel groter zijn geweest.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

26-02-2010 12:24

Martin,

Ik heb zo'n beetje alle onderwater DVD's al meerdere malen bekeken. Gelukkig is niet elk water hetzelfde en maken diverse theorien onze hobby zo boeiend. Ik zou graag naar de KSN meeting gaan als ik geen andere afspraken had, na afloop van mening wisselen is altijd ok! Wens je veel succes met de lezing morgen.

Gr.
©
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

26-02-2010 15:12

Hoi Hilco,

Dat zijn wel heel veel vragen…;-)

Het kopschudden is een horizontale beweging, dus meestal zal het lood onder de vis blijven (of niet?).
Natuurlijk zal de haak er ook wel eens uitschieten, maar is dat niet meer uitzondering dan regel? Hangt het misschien af van waar de vis is geprikt? Maakt de soort en grootte van de haak nog iets uit? Lengte onderlijn etc.


Het formaat van de haak, de positie waar de haak prikt, de lengte van de haakpunt tot aan de weerhaak, de draaddikte en nog meer zaken spelen allemaal een belangrijke rol bij het penetreren van de haakpunt in een karperbek. Alleen daarover kunnen we al een flink aantal artikelen schrijven. Waar het nu even om gaat is het kopschudden en hoeveel moeite een karper daadwerkelijk moet doen om een haak er uit te schudden.

Zoals alle filmpjes illustreren gaat dit gepaard met zeer grote krachten. Het lood bungelt dus niet onder de bek maar in veel gevallen vliegt het met enorme snelheden van links naar rechts. Het lijkt inderdaad logisch dat door die harde klappen de haak binnen no time tot over de weerhaak penetreert. Maar uit het aantal(ook geregistreerde) missers kun je volgens mij toch wel opmaken dat dit in de praktijk helaas niet lukt. Iig niet altijd. Jij noemt het overigens uitzonderlijke gevallen en dat is prima. Maar juist die uitzonderlijke kunnen op de lastige circuitwateren waar ik vis een seizoen ‘maken of breken’.


Klaas,

Ik heb Roelof zijn systeem niet gezien maar ik ben natuurlijk wel erg nieuwsgierig. Je andere vraag komt in het volgende artikel aan bod maar gezien je posting zal het voor jou niets nieuws zijn.

Groetjes,

Martin
K. van den Herik

26-02-2010 16:00

Als ik het antwoord weet vraag ik het niet, dat doen alleen advocaten... hahaha

Ik vind het "bewijs"vergaren altijd zo lastig. Stel ik vis op kk en je vist met jou methode en ik vang direkt een vis. Bewijst het dan dat je gelijk hebt? Nu blank ik 2 keer, bewijst dat dat het niet werkt?

Ik wacht geduldig af. 8)

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Bart Olde Kalter
Berichten: 74
Lid geworden op: 05-05-2007 14:18
Locatie: Losser

26-02-2010 21:09

In mijn ogen draagt dit systeem bij in het vaker krijgen van een run, dus waarom zou je het niet gebruiken.
Het doel van alle sysemen is de karper te doen vluchten (run). Je moet het te gebruiken systeem dus altijd
aanpassen aan het water waar je vist om de vissen weer een stap voor te zijn, of dit nu met een vastloodsysteem,
semi of een running montage is.

groet Bart
Roelof Schut
Berichten: 196
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

26-02-2010 22:59

Laat ik ook eens wat hersenspinsels plaatsen. :)

Het gaat in de visserij steeds meer om het aanpassend vermogen van de man achter de hengels. Rigs, timing, (bij)voeren, aaspresentatie, etc. Ook het (proberen te) elimineren van het kopschud-effect hoort daarbij. Het is hier al vaker gezegd, maar de onderwaterbeelden spreken voor zich. Ik ben zelf ook in het bezit van unieke onderwaterbeelden die op maagdelijk water zijn gemaakt en die karpers schudden net zo hard (of zacht) met hun kop als de karpers op de commerciële dvd’s. Des te harder de karper met de kop schudt, des te gemakkelijker slingert de haak uit de bek. Dat kopschudden gaat soms met donder en geweld. En de ene vis schudt 2 of 3 keer met de kop totdat de run volgt maar er zijn ook vissen die schudden veel vaker (en langduriger) voordat ze het hazenpad kiezen.

Het systeem dat Martin onder de aandacht brengt kan het kopschud-effect ook elimineren dus het is zeker de moeite waard om eens te proberen. Nieuw is het systeem misschien niet voor sommige mensen maar dergelijke artikelen zetten aan tot denken en discussie. En als veel mensen aangezet worden tot denken dat gaat dat op termijn leiden tot een verdere ontwikkeling. Zaligmakend is geen enkel systeem maar daar gaat het ook niet om. Je zult altijd een aantal karpers niet vangen, ook al is je systeem nog zo doordacht. Het gaat er echter om dat je het percentage ‘missers’ verkleint en het systeem dat Martin beschrijft kan hier soms aan meewerken. En natuurlijk, er zijn vele varianten die hetzelfde effect kunnen bewerkstelligen. Ik probeer het systeem aan de situatie aan te passen. Als ik naar mijn huidige visserij kijk dan zijn de loodsystemen en rigs constant aan aanpassingen onderhevig. Elk water heeft zijn specifieke kenmerken namelijk. En 10 jaar geleden iemand tegen mij had gezegd dat mijn visserij zich nog zo sterk zou evolueren, dan had ik hem voor gek verklaard.

Het fenomeen van karpers die zich wel prikken maar die niet worden gevangen is al heel erg oud. Ik kan me nog een periode rond 1990 herinneren. Twintig jaar geleden alweer... Op de landelijke KSN meeting sprak ik hierover met enkele karpervissers. De maagdelijke polderkarpers van Noord Holland vraten de voerplek wel leeg maar de volgende ochtend lag de rig er nog wel. Soms zelfs een stuk(je) verschoven. Is ooit nog gepubliceerd in De Karper van de KSN. Toen was er ook maar één conclusie mogelijk: de karper haakte zich wel maar kon zich ontdoen van de onderlijn. Richard van der Bos was toen al zo goochem om met schuivend lood te gaan vissen. Hij heeft er destijds zelfs een artikel aan gewijd. In de jaren die volgden werd hetzelfde fenomeen op de heldere wateren van Frankrijk waargenomen (helder water was destijds onbekend in Nederland).

In eerste instantie was mijn oplossing het gebruik van zwaar lood (met het oog op de eerste prik) in combinatie met de juiste voertactiek. Dat bleek goed te werken op de circuitwateren in mijn omgeving. Of ik alle aanbeten verzilverde durf ik best te betwijfelen. Valse piepen behoorden echter tot het verleden. Maar naarmate de hengeldruk steeds verder toenam behoorde het effectief voorvoeren niet altijd tot de mogelijkheden.

Op sommige wateren werkt een simpel schuivend (inline) loodsysteem met een (leadcore) leader al om de karpers te haken maar dat is echt niet overal zo. In het najaar van 2008 heb ik dit expliciet uitgetest en toen bleek dat ik maar al te vaak oplopers kreeg die niet resulteerden in een inhaking. In het voorjaar van 2009 liepen alle aanbeten wel door. Ik viste toen op een ander water. Of het daar aan heeft gelegen kan ik natuurlijk niet met zekerheid stellen. Een schuivend systeem is altijd een optie als je vlak achter de hengel zit en zelf snel kun aanslaan.

Even terug naar hoe ik het met het kopschud-effect omga. Ik probeer altijd een goede eerste prik te krijgen. Dat vergt een goede afstelling van je systeem. De weerstand van de onderlijn moet groot genoeg zijn om de haak (lichtjes) te zetten maar wel zodanig dat de onderlijn (wartel, quick link, sleeve of ander end tackle dat lichtjes gefixeerd zit in lood, safety clip, insert, etc.) dan vrij komt. Die weerstand is moeilijk te benoemen maar is een kwestie van gevoel. Veel oefenen aan de keukentafel en de waterkant zorgt ervoor dat je weet hoe groot die weerstand ongeveer moet zijn. Die weerstand is ook geen constante. Bij zwaar lood mag de eerste weerstand best iets groter zijn. Zolang het lood maar vrijkomt voordat de karper het als contragewicht kan gebruiken.

Relateer de vereiste weerstand niet alleen aan je systeem maar ook aan het haaktype en de karperbek. Op sommige wateren hebben karpers harde bekken of weinig vlees in de bek. Dan is er nog de weerstand van de leader in inline lood. Het type leader is natuurlijk ook belangrijk (leadcore, polyurethaan, fluorocarbon, etc.) in verband met de weerstand met het lood. Ook de lengte van het inline lood (langer is meer weerstand). Daarbinnen speelt het loodgewicht een belangrijke rol. En zo zijn er nog veel meer variabelen te noemen.

En we moeten wel reëel blijven. Niet alle schudbewegingen zullen leiden tot een mislukte aanbeet. Hier geldt tot op zekere hoogte dat de gebruikte rig ook een groot deel van de ellende kan oplossen (of veroorzaken!). Het blijft een nauwstekend samenspel van variabelen. Het mooiste is dat de karper het aas in een glijvlucht opneemt. Dan prikt de vis zich waarbij de zwemsnelheid zorgt voor de impact van de haak (als de onderlijn zich strekt). Deze prik zal per normaliter beter zijn dan de prik die optreedt ten gevolge van het oprichten van de vis (minder snelheid, minder kracht op de haakpunt).

Mijn ogen gingen open toen de rekker/bungy/recoil rig ten tonele verscheen. Het succes van deze rig is te danken aan het feit dat de karper het lood (bijna) niet uit zijn bek kan slingeren. Hang maar eens een loodje aan een stuk elastiek en boots met je hand het kopschudden van de karper na. Er gebeurt nagenoeg niets met het lood. Het elastiek werkt als een schokdemper. Voorwaarde is wel dat er een juiste verhouding is tussen loodgewicht en gebruikte siliconenslang/wedstrijdelastiek. Toch maar een rekker rigje dan? :D

Ik kap ermee. Had net zo goed een artikeltje voor KWO kunnen schrijven als ik die lap tekst bekijk. :)
Wil nog even naar de Olympische Spelen kijken. Nicolien Sauerbreij is mijn heldin van vandaag.
Morgen naar de landelijke KSN meeting. Heb er zin in!

Gr.
Roelove
K. van den Herik

27-02-2010 08:50

Was die Richard ook niet die constant blijft bijvoeren Roelof? Ook zonder beet? A la witvissen?

(Hierop weet ik wel het antwoord Martin :wink: )
Gebruikersavatar
Bart Olde Kalter
Berichten: 74
Lid geworden op: 05-05-2007 14:18
Locatie: Losser

27-02-2010 14:25

Op sommige wateren werkt een simpel schuivend (inline) loodsysteem met een (leadcore) leader al om de karpers te haken maar dat is echt niet overal zo. In het najaar van 2008 heb ik dit expliciet uitgetest en toen bleek dat ik maar al te vaak oplopers kreeg die niet resulteerden in een inhaking. In het voorjaar van 2009 liepen alle aanbeten wel door. Ik viste toen op een ander water. Of het daar aan heeft gelegen kan ik natuurlijk niet met zekerheid stellen. Een schuivend systeem is altijd een optie als je vlak achter de hengel zit en zelf snel kun aanslaan


Heeft iemand hier zich wel eens afgevraagd hoever een karper de montage moet verplaatsen voordat je dit kunt zien op de beetmelders ?
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

27-02-2010 16:21

Bart, ligt aan verschillende factoren. Hoeveel lijn heb je uitstaan, welke lijn, strak of slap, welke kant zwemt de vis op etc. etc.

Gr.
©
Wouter Hut
Berichten: 244
Lid geworden op: 14-08-2007 08:51
Locatie: Twente

27-02-2010 17:38

@Bart: Met schuivend lood krijg je over het algemeen betere indicatie mits je lood redelijk blijft liggen. En voor de rest sluit ik me bij Lesley aan.
Gebruik je verstand aan de waterkant.
Gebruikersavatar
Bart Olde Kalter
Berichten: 74
Lid geworden op: 05-05-2007 14:18
Locatie: Losser

28-02-2010 00:19

Ja, dat klopt maar dat was eigenlijk niet wat ik bedoelde.

Stel je vist een metertje of 30 uit de kant, verwachten jullie al een registratie op het moment dat de vis zichzelf prikt
of pas nadat de vis het lood 1 meter heeft verplaatst of misschien nog wel meer. Hier hoor je namelijk niemand iets over zeggen.
De kans dat je een beet kompleet niet registreerd is volgens mij zeer aanwezig, ook als ik naar de onderwaterbeelden kijk.

groet Bart
Melvin Schoonenberg
Berichten: 210
Lid geworden op: 26-12-2005 14:51
Contacteer:

28-02-2010 10:09

1
Laatst gewijzigd door Melvin Schoonenberg op 28-02-2010 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
K. van den Herik

28-02-2010 11:09

Roelof,

Vers van de test:

pb bungy elastiek rekt met 30 gram al volledig uit. Geel wedstrijd elastiek al iets meer 40 gram.

Alle zwaardere loden zorgen alleen voor druk op de haakpunt en.... een lange onderlijn.

Ik kan helaas geen beelden zelf maken, maar ik vermoed dat een 35 cm soepel onderlijn veel hoodschudden oplost...

Zeker met werpen van een systeem met een schuivend lood creëer je heel vaak al onbewust een lange onderlijn, daar je loodje al gauw opschuift.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Dennis Mijnster
Berichten: 36
Lid geworden op: 22-02-2010 20:47

28-02-2010 11:32

Klaas zullen we vanmiddag eens testen in het bassin :wink:
Dennis.
------------------------------------------------------------------
Veel mensen zijn niet slim genoeg om hun eigen domheid te bevatten.
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

28-02-2010 12:03

Hoi Klaas,

Bewijs vergaren blijft inderdaad moeilijk zo niet ondoenlijk. Daarom probeer ik ook te kiezen voor een filosofische benadering, al geven de onderwaterbeelden het soms wel een klein wetenschappelijk tintje..;-)

In geval van het door mij beschreven shockersysteem staat de praktijk aan de basis van deze variant. In het begin gebruikte ik een ander lood en een andere insert waardoor er een eerste prik door het lood ontstaat na de opname. Dat was dus ook mijn eerste gedachte. Na vele discussies en aanbeten heb ik besloten om wat meer te gaan experimenteren. Daar kwam uiteindelijk de beschreven versie uit. Simpelweg omdat ik op dit systeem veel meer aanbeten en ook verzilverde aanbeten kreeg. Ik heb geprobeerd om enkele argumenten te onderbouwen waarom dit zo is. De dankzij of ondanks vraag blijft echter altijd bestaan…Voor mij is de door mij beschreven ‘shockerversie’ op dit moment de beste oplossing voor het vissen met inlinelood en kleven er eigenlijk enkel voordelen aan ten opzichte van een traditioneel inline loodsysteem. Sommige postings op het board en discussies die ik gister heb gevoerd in Leerdam hebben me echter wel aan het denken gezet. En dat was ook wel een klein beetje de bedoeling..;-)

Langere onderlijnen (en dan waarschijnlijk extreem lange onderlijnen) zouden het probleem inderdaad voor een deel kunnen tackelen. Echter kleven er aan lange rigs een flink aantal nadelen, zoals je zelf ook wel weet. Bijvoorbeeld de veel te lange tijd tussen aasopname en prik of inhaking in de zachte mondhoeken. Beide zaken probeer ik zo veel mogelijk te voorkomen. Mede omdat die laatste ook nauw in verband staat met kapotte bekken..

Hilco,

Jammer dat jij je stoort aan een foto waarin ik de door mij gebruikte materialen toon. Maar het is niet anders. In een technisch artikel als dit lijkt het me vrij logisch om ook de gebruikte materialen te tonen. Ik doe dit met name omdat de gebruikte materialen voor een deel het succes van het systeem bepalen. Ik werk inmiddels voor PB en ik sta voor 100% achter deze materialen. Zoals je ziet steek ik dat ook niet onder stoelen of banken. Ik heb echter aangegeven, en dat doe ik tijdens mondelinge discussies ook altijd, dat je het systeem ook met andere materialen kunt maken. Daarin is iedereen natuurlijk vrij.

Roelof,

Nicolientje deed het inderdaad erg goed. Het is duidelijk dat ze behoorlijk geconditioneerd is..:-) Ik heb Lieve Marianne de afgelopen 2 weken trouwens wel een beetje gemist..;-)

Grtz Martin
Roelof Schut
Berichten: 196
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

28-02-2010 23:31

Vorig jaar heb ik een artikel geschreven over een rekkerrig variant. Dat gaat over het schokabsorberend vermogen in het kader van het kopschud-effect. Ik heb het altijd vreemd gevonden dat er na het verschijnen van de onderwater dvd’s bijna geen publieke aandacht werd besteed aan een rekkerrig variant (in Engeland wel trouwens). Het kan (niet per definitie maar daar weet Klaas alles van) een relatief eenvoudige oplossing zijn die jaren geleden al is verzonnen. Soms raken zaken onder invloed van trends, commercie en interactieve discussiefora in de vergetelheid. De kracht van de rekkende rig werd vooral toegeschreven aan het niet kunnen uitspuwen van de haak/het haakaas. De anti-kopschudkwaliteiten kwamen nauwelijks bovendrijven.
Het betreffende artikel heb ik echter nog niet gepubliceerd. Parallel aan dat rekkerrig-artikel was ik namelijk bezig met een 100% visveilig inline loodsysteem dat nu verder gaat worden ontwikkeld door JRC/Pure Fishing. Kwestie van prioriteiten stellen. Visveiligheid is ‘hot’ en vind ik op dit moment belangrijker. Mijn 100% visveilig inline loodsysteem beschrijf ik in het volgende nummer van Spiegel Magazine.

Zolang het absorberend vermogen van het elastiek/siliconen groot genoeg is om 'loodslingeren' te voorkomen is het een goede rekkende rig. Hierin is zijn vooral de variabelen loodgewicht en rekkend vermogen van de rig maatgevend. Bij een korte rig gelden er andere randvoorwaarden dan bij een langere rig. Maar eh, de rekker/recoil/bungy/Hermit rig is natuurlijk niet nieuw en ik heb het al helemaal niet uitgevonden. :D

Een rekkerrig mag best wel helemaal uitrekken om het kopschud-effect te kunnen elimineren. Daarbij geldt wel dat des te langer het uitgerekte elastiek is, des te beter het is. Wat dat betreft ziet Klaas dat goed en ik ga met hem mee voor wat betreft die minimale uitgerekte lengte van 35 centimeter. Op basis van praktijkvoorbeelden en de onderwaterbeelden denk ik – het is echt geen bewijs hoor – dat de karper dan al een run heeft geproduceerd dan wel geen gebruik meer kan maken van het kopschudden. Maar er zijn natuurlijk altijd weer bijzondere uitzonderingsgevallen. Daarom heb ik in principe liever dat het gebruikte elastiek/siliconen niet helemaal uitrekt. Aan de andere kant: zelfs een ‘slechte’ rekkende rig is in theorie beter dan een niet rekkende rig aan vast lood. :)
Het ergste aan een elastische rig vind ik het knopen. Dat is een drama omdat ik van die grote handen heb (@ Martin: Nicolien en Marianne denken daar waarschijnlijk anders over). :D :D

Het is helaas niet zo dat er één systeem is dat altijd en overal (even goed) werkt. Ook het praktische gebruik (inwerpen, uitvaren, voerboot, inleggen) stelt toepasbaarheidseisen aan enkele moderne systemen. De huidige visserij is zo sterk geëvolueerd onder druk van de steeds schuwer wordende karpers dat elke plaats en tijd om een analyse vooraf vraagt. En de karpers worden niet alleen schuwer vanwege hoge hengeldruk maar ook omdat het water steeds helderder wordt. Wat dat betreft heb ik ook op maagdelijke wateren ontwikkelingen in het gedrag van de karper gezien.

Toedeledokie,
Roelof
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

01-03-2010 01:28

Misschien moeten we maar weer terug naar af.

Een patat of een klomp deeg aan de haak, ingooien maar, lijn straktrekken, stukje alufolie op de lijn en maar wachten. Het zogenaamde freelining. Wie is er niet groot mee geworden?

Als je dit tegenwoordig zou proberen, worden de dagen natuurlijk wel heel lang!

Toch is het principe nog wel bruikbaar en het is weer eens wat anders, alhoewel…

Wat doen de meeste karpervissers, hun systeem zo goed mogelijk camoufleren en door de onderlijnmontage i.s.m. het lood de haak proberen te laten prikken. Daar gaat waarschijnlijk wel het nodige mis, hoe vaak krijg je een aasopname (met vastlood), zonder dat je het merkt?
Als er geen eerste prik volgt, hoor je dan een piep of niet? Waarschijnlijk lang niet altijd.
Misschien zie je hoogstens iets aan de lijn. Daarom kijk ik ook bijna altijd (overdag natuurlijk) naar de lijn als ik achter mijn hengels zit.

Vrijloopsystemen winnen weer aan populariteit, om wat voor reden dan ook. Dit schijnt nog steeds goed te werken, dus om de haak te laten prikken heb je niet perse een zwaar vast lood nodig.
Volgens Martin is de weerstand van de hoofdlijn groot genoeg, om de vis zich te laten haken op de hoofdlijn. Een interessant gegeven, maar werkt het ook als je heel weinig lijn hebt uitstaan? En moet je hier een snelzinkende (fluorocarbon) lijn voor gebruiken en daarnaast met een slappe lijn vissen (meer weerstand)?

Komend voorjaar wil ik het aloude freelining weer eens een kans geven, alleen een hoofdlijn, met een haak. Ik denk dat je dan wel fluorocarbon moet gebruiken, tenminste als die zo goed afzinkt als beweerd wordt. Zoveel mogelijk slack geven, zodat de lijn de laatste meters voor de bol op de bodem ligt en voor de benodigde weerstand zorgt. Voor de haar gebruiken we 10 mm. nylon (positie?), zodat er alleen een haak te zien is. Over camouflage gesproken! en als het moet kunnen we de haak ook nog camoufleren.

Probleem is natuurlijk, hoe krijg ik het beste de eerste prik? Maar ja, daar zijn boeken over vol geschreven. Ik heb er wel eens over gedacht om een dreg te gebruiken, maar is dit ethisch verantwoord?
Als de vis geprikt is, krijg je dan nog wel een run, misschien niet, dus mogelijk moet je continu naar je lijn kijken en op elke beweging aanslaan. Of je krijgt natuurlijk zo’n mooie ouderwetse langzame oploper. What’s new in fishing.

Beperkingen zijn er natuurlijk ook. Dit systeem is alleen op korte afstand te gebruiken en bij weinig wind. Dus vooral geschikt voor niet te brede kanalen etc.

Roelof, wordt het water steeds helderder?, met als gevolg dat onze grote vriend van smaak naar zicht gaat?

Wordt het nog moeilijker, voordeel is natuurlijk dat er over 10 jaar bijna geen karpervisser meer aan de waterkant te vinden is.

Bij gebrek aan beter, doe mij maar een meter.

Hilco
K. van den Herik

01-03-2010 07:18

Hilco,

Het zicht van de gebruiker wordt helderder, daarnaast is de informatie voorziening 1000 keer sneller en beter geworden.

Ik weet nog van telefoongesprekken van 2,5 uur. Je reactie geven op een artikel in De Karper en vol spanning de plof afwachten van de nieuwe editie, kijken hoe men op jou reactie reageerde. 4 maanden tussen. Nu? 4 seconden.
Al die snelle kleine stukjes puzzel zijn dus makkelijker te analyseren.

Roelof,

Dacht je van N N? Werkt prima. In theorie hahahaha. Volgende week de praktijk.


MVG

klaas
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

01-03-2010 18:00

Dat spuwen/spoelen/weigeren zou dat met zo'n kracht kunnen gaan dat de karper zichzelf,zij het zeer licht,haakt en er een reaktie volgt?Ik denk het wel.In mijn optiek moet de onderlijn dan aan een aantal dingen voldoen redelijk lang zeer soepel en de hair zo mogelijk noch soepeler de boilie moet buiten de bek komen te hangen en het liefst een beetje groot van maat zijn.Dit zal max een mm of 1/2 diep prikken,maar 100 gr vastlood komt ook niet voorbij de weerhaak,maar lokt(vrij vaak)wel een reaktie uit!Persoonlijk vind ik wel oke dat ze er mee weg komen moet niet op voorntjes tikken gaan lijken...Hoelang blijven we ze noch vangen als we elke opname verzilveren???
Mvg
Henk Kat;stel dat Joris stel..
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

01-03-2010 23:16

hey martin post ouwe clown,

jij denk toch niet dat ik ook zo vist zoals jij denk dat mijn lood 2 mtr hoger loop te bungelen GEKKIE!! :D ik vis bijna altijd met vastlood geen gekut voor mij op de rivier!!
en jij zei als het zo is dan zou jijzelf een backstop plaatsen (maar dan wel 2mtr hoog)???? sorry hoor 2 mtr hoog of hoger?? slaat nergens op waarom zover backstop op 30 a 40 cm lijkt me beter :D maargoed dan is het toch niet meer visveilig lijkt mij,, want als de lijn breekt boven de backstop wat dan????backstop moet niet echt makkelijk kunnen schuiven vindt ik want als het lood erop klapt moet ie wel blijven zitten toch?? ouweee rigprutser hahaha
leg uit ouweee!!
xxxjes hennephen
........de zoveelstebaits
Gebruikersavatar
Remko Berendsen
Berichten: 671
Lid geworden op: 26-10-2006 20:25
Locatie: Westervoort

02-03-2010 00:19

Goedeavond,

Ik heb dit systeem ook al poosje in gebruik maar meestal gebruik ik toch mijn 150 grams kogelvastloodsysteem in combi met snaarstrakke lijn en zeer dichte slip (dat ooit al geprobeert met onderwater camera?)

Ik heb nooit last van loze piepen maar dan ook nooit dus vraag me af aan mensen zoals daniel of hij dit wel eens getest heeft?

Ik zou me kunnen bedenken dat door de zware slip afstelling en de eerste prik door het vastlood de vis niet heel veel kan met het systeem maar zonder beelden moeilijk te bewijzen.

Ook door de zeer strakke lijn is er dan misschien minder ruimte om het lood te zwiepen als ware?

Ben benieuwd wat jullie er van denken.

En ik weet dat het lomp klinkt maar dat antwoord weet ik zelf ook wel.

Zag ook de opmerking of vissen de rig oppakken en de prik voelen en dan niet gaan schudden maar gewoon rustig met lip beweging de haak lozen en weg zwemmen.

Nou ik weet het wel zeker, ik vis vaak op zeer heldere ondiepe wateren en ga dan ook vaak s'ochtends ff kijken hoe het bij de rig is, en heb daardoor al vaker gezien dan alle bollen weg zijn en de rig 180 graden anders ligt.

Gelukkig kijk ik dus af en toe en pas ik week erna ander rig soms heel kort soms weer wat anders, en heb dan al vaak gehad dat ik dan heel gestresde aanbeet krijg van een vis die erg varrast is.

Maar alles uitsluiten zal nooit lukken sommige vissen zijn nou eenmaal net tovenaars.

GR Remko