Artikel Martin Post. De karper kan het schudden!

Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

24-02-2010 12:00

Beste bezoekers,

Nu op http://www.karperwereld.nl te lezen een zeer mooi artikel van Martin Post over het te slim af zijn van 'kopschuddende' karpers.

Het lezen meer dan waard.

Vr.Gr.,

Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Wouter Hut
Berichten: 244
Lid geworden op: 14-08-2007 08:51
Locatie: Twente

24-02-2010 12:31

Het iedee van de shocker is bij mijn weten nog altijd dat het lood na de eerste keer schudden een stuk verder schuift om daar weer te blijven hangen tot er nog een keer geschud wordt...

Kortom een ruberen kraal achter je lood en wat stuitjes (krimpkous bijv.) op je leader/leadcore/andere vorm van laatste meter tot lood.

En ik vis al meer dan een jaar zo :P Maar goed er zijn ook vissen die stil gaan liggen en met de bek bewegen om je haak eruit te werken (heb dit zelf ervaren).
Gebruik je verstand aan de waterkant.
Gebruikersavatar
Bart Olde Kalter
Berichten: 74
Lid geworden op: 05-05-2007 14:18
Locatie: Losser

24-02-2010 12:50

De loodconstructie die Martin Post beschrijft is zeker niet nieuw, heb dit al bij meerder vissers gezien.

Danny Fairbrass van Korda kwam twee jaar geleden al met een soort gelijk systeem ook met een quick link alleen met een safety systeem en
een wartellood dit heet toendertijd in het blad karper gestaan.

Op een gratis DVD van Korda werd toen ook de shocker rig getoond met twee rubber beads tegen de quick link en een inline lood zonder insert.
Het lood klemt op de twee kralen en komt los als de karper met zijn kop schud.
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

24-02-2010 13:20

Hoi,

Vis al langer zo, ik gebruik hiervoor de fox safety rubbers (geribbelde rubbertje op de afbeelding). Tegenwoordig zijn er meerdere alternatieven van Spro of Ultimate etc.

Ik trek de wartel van de leadcore onder in het rubbertje, het inline lood komt dan over het rubbertje. Het minimale randje zorgt er zelfs voor dat het lood als het ware iets vast 'klikt'. Beetje schudden en voila het lood komt easy los.

Afbeelding

Hieronder 2 foto's om eea te verduidelijken, in dit geval heb ik een flexiring swivel gebruikt maar dat is niet noodzakelijk:

Afbeelding

Afbeelding

Gr.
©
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

24-02-2010 15:46

sorry voor het off topic.

ik heb wel vaker vage kleuren gezien bij sommige karpers , maar die 35 pond spiegel is pimpelpaars. :o en zn kop ook..

hoe kan dit ?

ziek lijkt me niet. is het de lichtval ? of te veel in de zon gezeten?

wel erg paars. :oops:

RR ???
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

24-02-2010 16:05

Tja,
Tis de Purple Haze denk ik 8)
Volgens mij is het grotendeels de lichtval. Heb verleden jaar 1 van Martins presentaties bijgewoond en op een andere foto was ie volgens mij een stuk minder paars (kan ook een andere zijn hoor, kwamen nl nogal wat dikke vissen voorbij :o )

On:
Vind het wel een heel mooi systeempje (vooral door de simpelheid) en ga dit op een paar watertjes zeker testen.

@Lesley,
Goeie tip!!
Wouter Hut
Berichten: 244
Lid geworden op: 14-08-2007 08:51
Locatie: Twente

24-02-2010 16:32

De fox loden met zachtte inserts kun je ook de insert beetje bijsnijden op dikste deel en klaar :P
Gebruik je verstand aan de waterkant.
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

24-02-2010 16:36

Ik denk persoonlijk dat soms onderschat wordt hoe snel de weerstand voor het loskomen van het lood al teveel kan zijn.
Als je bijvoorbeeld ziet hoe snel dat kopschudden in het filmpje gaat dan ben je kansloos wanneer het lood een fractie van een seconde te lang blijft hangen. Het lood wordt dan alweer gebruikt om de haak te lossen omdat het niet op tijd los komt.

Wat betreft het systeem met de kraal achter het lood krijg je dezelfde problemen wanneer het lood tegen de kraal zit. Ook daar zit hij (vaak te erg) gefixeerd waardoor het schud-effect weliswaar een stukje minder is (aangezien je "onderlijn" in feite langer is) maar nog steeds bestaat.

Het idee bestaat al veel langer en ook zijn er al diverse manieren getoond hoe het te maken is. Het besef hoe belangrijk dit kan zijn lijkt echter minder bekend maar ik kan me vergissen.

Groeten Bart
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

24-02-2010 16:50

hey bart ouweee!! hoest???
ik heb er gisterenavond ook nog over nagedacht toen ik dit stuk gelezen had,,
maar martin post effe vraagje denk jij nou echt dat ze het kopschudden alleen maar doen( tijdens de aasopname of direkt na de inhaking uiteraard) en verder niet meer??? nou ikzelf denk dus leuk systeem maar tijdens het drillen en zeker naar het eind toe van de dril valt het lood toch weer hard naar beneden toe hoppa weer over de sleeve :D en kan hij toch het loodgewicht weer opnieuw gebruiken om te gaan kopschudden en zo de haak toch nog los te krijgen!! :D
of nu zeg jij zeker nee nu zit de haak al te diep in het vlees nu kan het niet meer ??????dat is mijn vraag en gedachte erachter het lood blijft ten alle tijden weer terug naar beneden zakken en soms zelfs met harde vaart!! :D
........de zoveelstebaits
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

24-02-2010 17:00

misschien een idee om een systeem te maken met een soort van "captive" vastlood ( of bestaat dat al ?)

op het moment dat de haak gezet wordt blijft het lood dan liggen en dril je de vis enkel aan de hoofdlijn , geen last van lood.

en na de dril haal je het lood weer binnen...

alleen denk ik dat zo een systeem alleen werkt met uitvaren.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

25-02-2010 00:50

bart van bezouw schreef:Ik denk persoonlijk dat soms onderschat wordt hoe snel de weerstand voor het loskomen van het lood al teveel kan zijn.
Als je bijvoorbeeld ziet hoe snel dat kopschudden in het filmpje gaat dan ben je kansloos wanneer het lood een fractie van een seconde te lang blijft hangen. Het lood wordt dan alweer gebruikt om de haak te lossen omdat het niet op tijd los komt.

Wat betreft het systeem met de kraal achter het lood krijg je dezelfde problemen wanneer het lood tegen de kraal zit. Ook daar zit hij (vaak te erg) gefixeerd waardoor het schud-effect weliswaar een stukje minder is (aangezien je "onderlijn" in feite langer is) maar nog steeds bestaat.

Het idee bestaat al veel langer en ook zijn er al diverse manieren getoond hoe het te maken is. Het besef hoe belangrijk dit kan zijn lijkt echter minder bekend maar ik kan me vergissen.

Groeten Bart


Bart, je slaat de spijker op zijn kop(schudden).

groet,

Daniël
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

25-02-2010 01:34

De karpers worden steeds slimmer!!!

Keer op keer blijkt een karper immers doormiddel van kopschudden het lood te gebruiken waardoor de haak als het ware los wordt geschud.


Vraag: hoe vaak is dit nou echt waargenomen? en is de conclusie die wordt getrokken gerechtvaardigd?

Dit vraagt namelijk nogal wat van de vis, zeg maar gerust intelligentie.

Ik ben vaak gehaakt en heb geleerd, door eerdere ervaringen, dat als ik met mijn kop schud, de haak uit mijn bek verdwijnt.

Weet een karper wat een haak is, wat een lood is etc.?

Als dat beest nou echt zo slim is, waarom wordt hij dan überhaupt gehaakt!

Of is dit weer een voorbeeld van???

Want het plaatje van PB ontbreekt natuurlijk niet!

Over sluikreclame gesproken!
Wouter Hut
Berichten: 244
Lid geworden op: 14-08-2007 08:51
Locatie: Twente

25-02-2010 08:45

Is het intelligentie op dat niveau of is het gewoon een soort instinctieve reactie die een gevolg kan hebben in ons nadeel? Wat het ook zij, het gebeurd Hilco...
Gebruik je verstand aan de waterkant.
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

25-02-2010 09:39

bart van bezouw schreef:Ik denk persoonlijk dat soms onderschat wordt hoe snel de weerstand voor het loskomen van het lood al teveel kan zijn.
Als je bijvoorbeeld ziet hoe snel dat kopschudden in het filmpje gaat dan ben je kansloos wanneer het lood een fractie van een seconde te lang blijft hangen. Groeten Bart


Ik denk dat je niet moet overdrijven hierin. Hoe harder de vis met zijn kop schud hoe sneller het lood los komt zeg maar. Het moet echter niet zijn dat hij meerdere malen moet schudden want dan is de kans groter dat je haak los komt. Je kunt het zelf een beetje proberen door de haak vast te houden en dan het gedrag na te bootsen. Ik wil natuurlijk wel een beetje het prik effect hebben van het lood en dan icm een microbarb komt alles goed! :wink:

Gr.
©
K. van den Herik

25-02-2010 11:14

Hoe groot is de kans dat de boel los komt? Is de kans niet net zo groot, dat de haak dieper prikt?

Martin,

Systeem van Koen Piet vind je niet scherp genoeg vissen. Waaerom Niet?

MVG

klaas
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

25-02-2010 13:01

Ja Klaas die kans acht ik beide net zo groot, als de vis goed geprikt is die 2e kans zelfs groter. Denk zelf ook dat het een natuurlijke reactie is en in mindere mate een vorm van dressuur. Als jij gestoken wordt door een wesp of je brandt aan iets heets dan wapper je ook met je handen.. schrikreactie.

Het is natuurlijk wel zo dat zwaar lood icm de korte onderlijn niet veel zwaaibeweging nodig heeft als de haak lichtjes geprikt is, daarom kies ik voor mijn eerder beschreven montage.


Gr.
©
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

25-02-2010 13:11

Hilco,

Ik denk juist geheel geen intelligentie maar een instinctieve reactie! Vis op "maagdelijk" water doet hetzelfde.
Ik mag in de winter graag met kunstaas op roofvis vissen en ook snoeken en snoekbaarzen vertonen precies hetzelfde gedrag. Na de aanslag begint de vis als een dolle met zijn kop te schudden om datgene wat in de bek zit eruit te schudden.

Lesley,

Dat schudden gaat vaak met zo'n enorme snelheid dat een iets te vast zittend lood mee gaat zwaaien met de beweging van de kop. Ik denk dat er misschien ook een misverstand zit in de mate waarin een haak bij de "eerste prik" de bek binnendringt.
Die eerste prik zal in mijn ogen namelijk nooit tot over de weerhaak komen, ook niet met gebruik van een microbarb. Misschien als je 500 gram lood gebruikt dat het dan wel het geval is, maar het is niet realistisch om te denken dat je daar altijd mee vist.
Omdat die haak dus nog maar zo licht naar binnen is gedrongen is de kans dat de haak lost in mijn ogen groter dan dat de haak verder naar binnen dringt wanneer de vis met zijn kop gaat schudden.
Hier moet ik overigens wel bijvermelden dat onderlijnlengte een behoorlijke rol speelt.
Hoe korter de onderlijn hoe groter de krachten op de haak en hoe meer kans dat het lood als het ware over de kop gaat (wat in één van de Korda films ook goed te zien is) en hoe belangrijker het loskomen van het lood wordt.
Bij een langere onderlijn zullen de krachten die zich bij het kopschudden ontwikkelen zich, meer dan bij een korte onderlijn, in de goede richting (namelijk naar beneden toe met als gevolg een diepere inhaking) bevinden.
Dat laatste is overigens ook een reactie op Klaas.
De verhouding tussen dieper haken of loskomen verandert met de lengte van de onderlijn.

Groeten Bart
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

25-02-2010 13:49

Hoi mannen,

Leuk dat er een inhoudelijke discussie ontstaat. Altijd goed. Helaas heb ik momenteel geen tijd om inhoudelijk te reageren. Zondag of maandag zal ik dit proberen te doen.

Vriendelijke groet,

Martin
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

25-02-2010 15:17

[quote="Hilco Meijer"]De karpers worden steeds slimmer!!!

Vraag: hoe vaak is dit nou echt waargenomen? en is de conclusie die wordt getrokken gerechtvaardigd?

Dit vraagt namelijk nogal wat van de vis, zeg maar gerust intelligentie.

Ik ben vaak gehaakt en heb geleerd, door eerdere ervaringen, dat als ik met mijn kop schud, de haak uit mijn bek verdwijnt.

Weet een karper wat een haak is, wat een lood is etc.?

Als dat beest nou echt zo slim is, waarom wordt hij dan überhaupt gehaakt!

Het is een totaal natuurlijke reactie. Ik heb op een maagdelijk Turks water beelden geschoten waar de vissen exact hetzelfde doen. Dit filmpje zal bij het volgende artikel worden toegevoegd. Ik vind het trouwens niets anders dan logisch dat een vis met zijn kop schud als hij vast zit aan iets. Ik heb het ook weleens gezien bij het korstvissen. Een vis die de hoofdlijn op ongelukkige wijze om zijn kop krijgt tijdens het azen, de reactie die volgde was ook schudden met zijn kop om het los te krijgen. Ze hebben nou eenmaal geen handen om zich van zoiets te ontdoen. Het is trouwens talloze keren waargenomen op alle onderwater dvd's.

groet Daniël
Laatst gewijzigd door Daniel Jawadnya op 25-02-2010 15:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

25-02-2010 15:26

Ik denk dat je niet moet overdrijven hierin. Hoe harder de vis met zijn kop schud hoe sneller het lood los komt zeg maar. Het moet echter niet zijn dat hij meerdere malen moet schudden want dan is de kans groter dat je haak los komt. Je kunt het zelf een beetje proberen door de haak vast te houden en dan het gedrag na te bootsen. Ik wil natuurlijk wel een beetje het prik effect hebben van het lood en dan icm een microbarb komt alles goed! :wink:

Gr.[/quote]

Ze hebben soms maar één beweging nodig om zich te ontdoen van de haak. Mijn eigen onderwaterbeelden ondersteunen dit. Wat die microbarb betreft: Het is wel een interessante theorie alleen vergeet je het feit dat die weerhaak pas aan de beurt komt wanneer de punt totaal is binnengedrongen. Waarvoor zou jij dan uberhaupt schuivend lood gebruiken. Die bekken zijn gewoon te hard om diep te penetreren met enkel het loodgewicht.

groet Daniël
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

25-02-2010 16:21

Wat ik bedoel is dat ik het lood wel iets fixeer op het rubbertje, helemaal los wil ik niet. De eerste keer dat de vis nu met zijn kop schud zal het lood direct loskomen, of door de ruk komt hij gelijk vrij of hij slingerd het lood weg maar komt dan los dus geen negatieve druk meer op de haak.

Die microbarb geeft me dan net iets meer vertrouwen in deze situatie, los schuivend lood en dan ook nog weerhaakloos..no way.

Heb eea met een stukje vlees geprobeerd en heb hier dus vertrouwen in, daarna heerlijk gegeten overigens.. :wink:

Gr.
©
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

25-02-2010 16:40

Lesley van Dinter schreef:
Heb eea met een stukje vlees geprobeerd en heb hier dus vertrouwen in, daarna heerlijk gegeten overigens.. :wink:

Gr.



Hahahaha. Veel mensen geven de voorkeur aan die eerste prik, maar ik heb het extensief voor de camera's getest waarbij ZEER makkelijk schuivend lood geen enkele keer mij in de steek liet. Ik zou dan nooit meer voor een semi schuivend systeem kiezen waarbij de vis bijvoorbeeld vanaf de zijkant het lood toch nog een slinger kan geven. Het is wat anders wanneer je totaal geen druk meer uitoefent op de haak in situaties met volledig slappe lijnen. Ik ben nu al een tijd met iets bezig wat in het verlengde ligt van jouw microbarb, vandaar dat jouw opmerking mij opviel, waar ik meer over kan zeggen nadat ik het voor de camera's bevestigd heb gekregen.

groet, Daniël
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

25-02-2010 16:56

Ik vroeg mij af of jullie dan ook nog kraaltjes gebruiken als stop?

Bij de eerste keer schudden waarbij het lood uit de insert schiet zit de haak toch al vrij diep in de lip. Als je met een kraaltje op de leader vist, dan kan het lood niet te ver bungelen op de lijn en de lengte tussen de haak en lood in zo groot dan eruit schudden niet meer gaat.

Hoe denken jullie hierover?

Groeten Coen
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

25-02-2010 17:29

Coen Aarts schreef:Ik vroeg mij af of jullie dan ook nog kraaltjes gebruiken als stop?

Bij de eerste keer schudden waarbij het lood uit de insert schiet zit de haak toch al vrij diep in de lip. Als je met een kraaltje op de leader vist, dan kan het lood niet te ver bungelen op de lijn en de lengte tussen de haak en lood in zo groot dan eruit schudden niet meer gaat.

Hoe denken jullie hierover?

Groeten Coen


Bekijk de korda dvd's nog maar eens. Het enige dat Danny Fairbrass heeft bewezen met de shockerrig is dat nog steeds veel vissen de haak eruit werken. De kraal (waar de shockerrig zijn naam aan ontleend) is hier debet aan. Niettemin is het wel een vooruitgang op vast lood. De oplossing is heel eenvoudig, zorg gewoon dat het geheel makkelijk vrij kan schuiven. Leadcore is hier het meest geschikt voor als leader. De safe zone leaders die ze gebruiken in de dvd bieden teveel weerstand door hun rubberachtige oppervlakte.

vr. gr. Daniël
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

25-02-2010 17:39

Daniel,

Ben benieuwd naar alle mogelijke onderwater beelden! Een insert komt zijwaarts moeilijk uit het lood dat ben ik met je eens, toch heb ik het idee dat ik veel vissen daadwerkelijk haak. Had ik een onderwatercamera dan wist ik het zeker, nu is het enkel gissen.. Vergeet niet dat elk water anders is. Daarom is deze hobby voor mij nu zo boeiend :D

Gr.
©