Artikel Martin Post. De karper kan het schudden!

Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

02-03-2010 01:37

Wist niet dat er nog mensen zijn die met een zeer strakke lijn vissen.

Zo deden wij het in het begin van de boilievisserij ook, lijn zo strak mogelijk draaien en daarna vastzetten in een lijnclip (op de hengel, voor de beetverklikker).
Dit was dan wel met schuivend lood, omdat in die tijd vastloodsystemen nog nauwelijks bekend waren. Tenminste niet bij Jan en alleman.

Ook door de zeer strakke lijn is er dan misschien minder ruimte om het lood te zwiepen als ware?


Geen idee, er zit natuurlijk ook nog rek in de lijn etc.. Ben sowieso nog niet echt overtuigd door de interpretatie van veel vissers over het kopschudden.

Misschien werkt het wel vaker in je voordeel, dan in je nadeel!

Zag ook de opmerking of vissen de rig oppakken en de prik voelen en dan niet gaan schudden maar gewoon rustig met lip beweging de haak lozen en weg zwemmen.

Nou ik weet het wel zeker, ik vis vaak op zeer heldere ondiepe wateren en ga dan ook vaak s'ochtends ff kijken hoe het bij de rig is, en heb daardoor al vaker gezien dan alle bollen weg zijn en de rig 180 graden anders ligt.



Ik denk niet dat een karper dat kan, maar wie ben ik?

Natuurlijk is het een aanname, die niet te bewijzen is en bij 360 graden wordt het helemaal een probleem.

Over tovenaars gesproken!!

Hilco M.
K. van den Herik

02-03-2010 08:15

Hoe een karper zijn food handeld, staat op rontgen beelden. Dat een karper voedseldeeltjes vastzet en overtollig materiaal, niet zijnde eetbaar, door zuigen en spuwen weer kwijt raakt, is ook goed te zien. De vraaag aan de heer Sibbing of een karper een haak kwijt kon spelen werd door de heer Sibbing heel voorzichtig als wel goed mogelijk beantwoord.

Wat je wel of niet geloofd is prima, zolals Martin schreef als je er 4 of 5 kan vangen ipv 3, waarom nie
roeland bocken
Berichten: 229
Lid geworden op: 21-09-2007 17:16
Locatie: N-Brabant

02-03-2010 13:29

Ik gebruik zelf al een tijd een variant van wat martin beschrijft.
Insert uit het inlinelood, tubing door de opening en een rubbere kraal over de tubing achterhet lood.
Kraal zo'n 2 a 3 mm over de tubing.
Het loodgewicht varieerd van 90 tot 130 gram, 170 ook geprobeerd maar is aan nadeel bij de drill.
Beste werkt voor mij 110 gram.
De vis prikt op het gewicht van het lood, maar een keer schudden, zelfs heel licht, en de kraal schiet van de tubing en er is geen weerstand meer.
Heb wel gemerkt dat bij deze manier de aanbeten anders zijn dan met vast lood.
Je krijgt een paar piepen, dan een paar seconden niks, en dan een run.
Niet alleen bij mn visserij in nl gemerkt,ook in frankrijk.

Dat vissen kopschudden is wel duidelijk. Met vast lood, dus safetyclip, was het 9 van de 10 keer zo dat de wartel uit de clip getrokken werd, ipv de sleeve van de clip kwam. En de runs waren veel harder.

Waar ik nog niet over uit ben is wanneer een vis dmv kopschudden bij vast lood eerder de haak kan lossen.
Lange of korte onderlijn? Bij een lange onderlijn zwiept het lood verder heen en weer, en heeft dus meer krachten. Net als een sloopkogel. Voordeel kan zijn dat de vis met meer vertrouwen heeft geaasd, en wellicht dus beter gehaakt is.
Met een korte onderlijn kan het lood niet zoveel vaart maken om de haak eruit te krijgen is mijn theorie. En wellicht dat de vis ook voorzichtiger aast als veel mensen op het water met korte onderlijnen vissen.

Je kan niet zeggen dat een bepaald systeem het beste is. Er zijn natuurlijk meerder factoren die een rol spelen. Eigenlijk zou de vis zich alleen maar moeten prikken op het lood, en dat je daarna het lood kwijt bent. Nadeel is weer dat er dan overal lood ligt. En inlinelood, dat in mijn ogen het beste prikt, dat speel je dus niet zomaar kwijt. Leadcore buitenom en een kleine wartel in de insert met een sleeve bovenop zou kunnen, maar daarmee speel je nog het lood niet zomaar kwijt.

Blijf dus maar aankloten met wat ik als eerste beschreven heb.
Heb wel wat geprobeerd met polyballen. Geen lijnen over de bodem dus. Op verschillende wateren.
Kwam de vangsten ook wel ten goede. Werkt het beste met een safetyclip en 170 gram lood.
Ga het dit jaar proberen met inline.
Wat roelof schreef over een soort van rekkerrig kan ook, maar is allemaal zo'n gedoe.
Als je veel wil vangen moet je met sleepnetten aan de gang.
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

02-03-2010 18:22

Alloa,

Het begint op een leuke leerzame discussie te lijken. Ik kreeg verschillende berichtjes waarin staat dat mensen van zowel het artikel als van de discussie iets hebben opgestoken..Altijd goed.

Ik heb de term 'rekkerrig' al een paar keer voorbij zien komen. Al eens bedacht hoe het beschreven shockersysteem functioneert na een aasopname en prik.... :wink: In de DVD Tot op de Bodem zit een geniaal shot waarin dit perfect in beeld is gebracht.

Groetjes Martin
Laatst gewijzigd door Martin Post op 02-03-2010 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Remko Berendsen
Berichten: 671
Lid geworden op: 26-10-2006 20:25
Locatie: Westervoort

02-03-2010 18:26

Hilco,

Ik doe het ook niet overal, maar op ondiepe putten is het goed te doen terwijl je lijn toch netje's op de bodem ligt kwestie van goed zwaar toplood of top onderwater.

En ja dat je lijn rek heeft tja ik ben net niet zo gek he, de tijd dat ik met nylon viste kreeg ik wel valse aanbeten maar ik doe deze variant nu met dynema en dan is het natuurlijk wel anders.

Het systeem waar het topic over gaat werkt super en er zijn zeer veel varianten op natuurlijk, wel wil ik die eerste prik daarbij behouden en vis um dan ook met 140 grams inlinelood.

Zal wel met vertrouwen te maken hebben met de gedachte op de vissen die dus net niet gaan kopschudden maar rustig blijven en met lip bewegingen de boel uitspuwen.

GR Remko
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

03-03-2010 13:51

pfffff SLOTJE!!!!!pffff joh hier heb je wat daar laat je wat,,,,ze schudden maar een end weg tot ze een hersenschudding hebben !!!de een vang je de ander niet!!!! zo blijft het leuk en spannend TOCH??? :evil:
........de zoveelstebaits
K. van den Herik

03-03-2010 14:19

Slotje? Wordt het te lastig? whoaaaaa.

Zal eens kijken of ik de dvd kan bemachtigen Martin.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

03-03-2010 14:23

Martin Post schreef:Alloa,

Het begint op een leuke leerzame discussie te lijken. Ik kreeg verschillende berichtjes waarin staat dat mensen van zowel het artikel als van de discussie iets hebben opgestoken..Altijd goed.

Groetjes Martin


henry stotijn schreef:pfffff SLOTJE!!!!!pffff joh hier heb je wat daar laat je wat,,,,ze schudden maar een end weg tot ze een hersenschudding hebben !!!de een vang je de ander niet!!!! zo blijft het leuk en spannend TOCH??? :evil:


Rustig rustig Henry, velen van ons (waaronder ikzelf) willen graag wat bijleren betreffende dit onderwerp. Het zal altijd leuk en spannend blijven, zo niet dan moet je je vrouw maar es naar me toesturen. Daarna kan ze je wel wat spannende trucjes bijbrengen.!!!
Het leven is te mooi om er niet ten volle van te genieten!
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

03-03-2010 14:42

hahahah joh pili algemeen bekend in nederland dat zeeuwen een klein pikkie hebben en ROTTERDAMMERS een afgeschoten soldatenarm!!! :D en die van mij noemt me vrouwtje altijd een KONINGSPYTHON!!!
........de zoveelstebaits
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

03-03-2010 14:58

Die zijn ook niet meer dan een wurm als ze het ei uit kruipen....... 8)
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

03-03-2010 20:31

Hoi Henry,

Heb je van Amerongen gisteravond wel heel gelaten? Hij moest 1 januari in Zuid-Frankrijk met mij wakker worden(wel in verschillende tentjes trouwens). Daarna moest hij weken achter elkaar hard werken en gisteravond heb jij hem weer geterroriseerd. Ik denk dat hij inmiddels wel hoofdpijn heeft. Een hersenschudding is in zijn geval weer erg lastig.. :lol:

Even iets inhoudelijk over je posting en dan met name over de back stop:

Als ik een back stop zou plaatsen dan zou ik het inderdaad op 2 meter boven m’n lood doen. Niet op 30-40 cm omdat een vis dan in het slechtste geval het lood alsnog kan gebruiken om de haak er uit te schudden. Bij 2 meter lukt dat sowieso niet meer.

De enige reden om een back stop te gebruiken zou voor mij zijn bij keiharde runs waarbij het lang duurt voordat je bij de hengel kunt zijn. Het is namelijk(zoals je zelf ook zegt) erg klote om te drillen terwijl het lood ergens halverwege hangt. Maar ik zeg bewust ‘als’ want je zult mij niet snel met back stops zien vissen.

Eén van de redenen om het niet te doen is inderdaad visveiligheid. Dat is met de bestaande back stops niet te garanderen. Maar eerlijk is eerlijk. Als je met een dergelijk systeem vist, is 100% visveiligheid sowieso niet aan de orde om de inmiddels bekende redenen. Toch gebruiken veel mensen(en ik ook) toch nog steeds een inline loodysteem. Welke variant laten we dan maar ff in het midden..Een back stop is om die reden nog steeds een veel gebruikt product.

Daarom is er door PB Products (sorry Hilco) een Schocker Bead ontworpen met een bijzondere binnenkant waardoor loodverlies (in het geval wanneer je een Shocker Bead gebruikt) wat makkelijker gaat. Deze zal binnen enkele weken verkrijgbaar zijn. Het gaat hier dan om loodverlies, en niet om 100% visveiligheid doormiddel van lijn- en loodverlies!

Vriendelijke groet,

Martin
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

04-03-2010 21:16

yoooo martin ja idd die van pb had ik al op hun site gezien voor de heli&chod rigs bedoel jij :D zeg maar soort staafje met aan weerskante kralen bij heli 2 kralen en bij chodrig een kraal ofzoiets :D ,,maar hebben deze dan een groter centraal gat dan ander beads=kralen :D zodat ie wel makkelijk over bijvoorbeeld: een knoop van hoofdlijn naar leadcore gaat enz.???
ik gebruik dat soort gein amper maargoed voor dit topic wil ik best mee lullen hoor :P :P
je heb trouwens een pb :D
........de zoveelstebaits
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

05-03-2010 02:17

Wat voor alle (prik)systemen geldt en voor dit systeem misschien nog wel meer, (aangezien de weerstand voor de eeste prik bij de shockerrig in theorie minder is, want geen gebruik van zwaar vastlood), is de eerste prik.

Het effect van alle (prik)systemen is natuurlijk gebaseerd op de eerste prik, als die er niet is, krijgen we nooit weer een aanbeet!
Heel vaak krijgen we natuurlijk ook geen aanbeet, want er zijn legio voorbeelden bekend, uit de praktijk, dat vaak alleen het haakaas blijft liggen en de rest van het aas wel opgegeten is.

Ligt dat alleen aan het uitblijven van de eerste prik? Waarschijnlijk niet, maar het speelt volgens mij wel een hele grote rol. Op onderwaterbeelden zie je vaak dat het haakaas wel naar binnen gezogen wordt, maar dat de vis zich vervolgens niet haakt!

Interessante vraag: als een vis zich bij de eerste opname van een bol niet haakt, wordt hij dan wantrouwend t.o.v. diezelfde bol. Lijkt me op zich (bij schuwe vissen) niet onlogisch (hier klopt iets niet).

Conclusie: (heel simpel gezegd), de eerste prik kan beter.

Hoe?

Ja, dat is de € 1000,00 vraag.

Ik zit net als Roelof ook graag aan de keukentafel en heb vanavond wat dingetjes uitgeprobeerd.

Ik heb alleen naar het prikkend vermogen van een aantal systemen (met de handpalmtest, wat op zich misschien al niet zoveel zegt) gekeken, dus de resultaten zijn zeer beperkt.

Wat haakte het best?

Haar in het verlengde van de haakpunt, haak met een gezette punt (Drennan s.s.).
Overigens mogelijk dat een haak met een gezette punt wel sneller lost.

Natuurlijk spelen nog veel meer factoren een rol, zoals lengte onderlijn, manier van voeren etc, etc...
De Korda kurv shank haakte trouwens (zonder verlenging) zeer belabberd.

Toch vond ik het wel een leuke observatie, waar hoogstwaarschijnlijk geen enkele conclusie aan verbonden kan worden.

Wat zei Descartes ook alweer? Laten we het daar maar op houden!

Hilco
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

05-03-2010 10:02

"Piscaro ergo sum"
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

05-03-2010 10:07

Hoi Henry,

Nee die bedoel ik niet. Deze shockerbead is nog niet te koop. Maar dat komt over enkele weken. Al denk ik (als ik je berichtje zo lees) niet dat jij het zal gaan gebruiken.. :wink:

Vang een bak. Ik ga weer eens vissen.

Grtz Martin
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

05-03-2010 11:39

Martin,

Ten eerste ben ik het helemaal eens met jouw theorie. Misschien is het moeilijk te verklaren, maar de pratijk wijst ook bij mij uit dat het meer vis oplevert. Niet alleen de moeilijkere vis, maar ook "gewoon" op de rivier werkt het.

Zijn er ergens foto's te zien van wat PB op de markt gaat brengen? Het systeem zoals beschreven in Spiegelbeeld was al een stap in de goede richting, het mooie hiervan was, dat de vis IN THEORIE alleen een rig over hield, geen lood en ook niet een lang stuk lijn.

Het principe van het in Spiegelbeeld beschreven systeem was niet helemaal nieuw en komt feitelijk overeen met een engelse truck, daar ging de lijn om het lood heen. Zie foto 6 en vooral 7:

http://www.karper-droom.be/index.php?op ... &Itemid=16

Een andere afgeleide:

Afbeelding

Er waren dus al een hoop alternatieven voor vastlood, maar niet één die doet wat een standaard montage wel doet. Ik bedoel dus, een prik op vastlood, dan schiet het tailrubber uit het lood, zodat er een schuivend systeem ontstaat. Kopschudden werkt niet, maar er is toch enige vorm van druk op de haak. Ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen. Ik begrijp dat ook JRC met een nieuw systeem gaat komen.

grtz

Leon
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

05-03-2010 13:20

Leon,

Bij foto 7 is het alleen wel van groot belang dat de wartel juist IN het lood blijft zitten. Wil de onderlijn namelijk loskomen dan heb je het contragewicht van dat lood nodig. Uit de foto en uit het tekstje denk ik dat ze dat niet helemaal hebben begrepen!

Groeten Bart
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

05-03-2010 17:44

Bart,

Mwa, ik weet wel wat jij graag zou willen. Je bedoelt dat je het loodgewicht gaat gebruiken om de onderlijn langs de hoofdlijn te laten schuiven. Op een gegeven moment schuift de onderlijn van de hoofdlijn af. Vis heeft alleen een rig in zijn bek hangen, iedereen blij.... Met zo'n tailrubbertje erbij gaat dat gewoon niet lukken. Dat systeem beschreven in Spiegelbeeld had hetzelfde idee. Alleen zat de hoofdlijn "vast" met een oogje op het lood. Gaat in mijn ogen alleen werken als je geen voorslag/leader of tube gebruikt, zodat het tailrubbertje van de hoofdlijn af kan schuiven. En dan nog vraag ik me af of het altijd werkt, vooral met wier en obstakels. Het gebruikelijke wartelloodsysteem en de vastloodsystemen om de foto hebben als doel het lood te lossen. De rig plus hoofdlijn blijven gewoon zitten. En of dat nou zo veilig is......

Misschien is het wel beter om een ouderwets vastloodsysteem te gebruiken. De vis kan het lood gerbuiken om de rig uit zijn bek te rukken door lekker met zijn kop te schudden.


Het enige goed werkende systeem op dit moment is het helicopter-chod/ of hoe je het ook noemt systeem. Kwa inhaking weer wat minder, maar wel dressuur doorbrekend (op dit moment nog wel).

En daarom ben ik zo benieuwd wat JRC en PB gaan brengen.

Blijft een moeilijk onderwerp dit. Zeker om met tekst uit te leggen wat je bedoelt. Als je een systeem wilt testen, doe het dan wel ONDER water. Dat scheelt enorm.

grtz

Leon
K. van den Herik

06-03-2010 08:20

Stellinkje:

vast lood en dan echt vast, is in bijna alle gevallen het meest visveilige systeem, immers de vis raakt door 4 keer draaien en schudden met de kop, de haak zo kwijt.

Compromissen mannen altijd maar weer compromissen.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

06-03-2010 08:43

Leon

HEt systeem dat jij beschrijft is dus wél veilig. De kralen die gebruikt worden zijn dusdanig groot dat de voorslag(knoop) er met gemak doorheen kan glijden. Het enige moment dat het niet meer veilig is, is in wier hierdor kan de knoop te dik worden om de kraal en wartel lossen.
Systemen waarbij het lood gelost word, liefst bij een aanbeet zijn misschien populair in engeland, maar zijn een typisch gevalletje van klakkeloos kopieren. Iedereen heeft de bek open van asosiale typen aan de waterkant. Maar onder water dumpen we wel ons giftige lood. Als we een loodverbod in de hengelsport willen dan moeten we vooral zo doorgaan

mvg martijn
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

08-03-2010 14:12

Remko Berendsen schreef:Goedeavond,

Ik heb dit systeem ook al poosje in gebruik maar meestal gebruik ik toch mijn 150 grams kogelvastloodsysteem in combi met snaarstrakke lijn en zeer dichte slip (dat ooit al geprobeert met onderwater camera?)

Ik heb nooit last van loze piepen maar dan ook nooit dus vraag me af aan mensen zoals daniel of hij dit wel eens getest heeft?

Ik zou me kunnen bedenken dat door de zware slip afstelling en de eerste prik door het vastlood de vis niet heel veel kan met het systeem maar zonder beelden moeilijk te bewijzen.

Ook door de zeer strakke lijn is er dan misschien minder ruimte om het lood te zwiepen als ware?

Ben benieuwd wat jullie er van denken.

En ik weet dat het lomp klinkt maar dat antwoord weet ik zelf ook wel.

Zag ook de opmerking of vissen de rig oppakken en de prik voelen en dan niet gaan schudden maar gewoon rustig met lip beweging de haak lozen en weg zwemmen.

Nou ik weet het wel zeker, ik vis vaak op zeer heldere ondiepe wateren en ga dan ook vaak s'ochtends ff kijken hoe het bij de rig is, en heb daardoor al vaker gezien dan alle bollen weg zijn en de rig 180 graden anders ligt.

Gelukkig kijk ik dus af en toe en pas ik week erna ander rig soms heel kort soms weer wat anders, en heb dan al vaak gehad dat ik dan heel gestresde aanbeet krijg van een vis die erg varrast is.

Maar alles uitsluiten zal nooit lukken sommige vissen zijn nou eenmaal net tovenaars.

GR Remko


Dag Remko, Snaar strakke lijnen zijn niet echt bevorderlijk voor je resultaten vanwege lijndressuur, dat lijkt me logisch. De reden dat je op die manier geen losse piepen krijgt is te wijten aan de rek in je lijn. Een strakke opzet zorgt ervoor dat eerst de rek uit de lijn moet voordat je slip begint te lopen of je waker beweegt (die zit al bovenin waardoor die bijna geen functie meer heeft). Mono of fluoro lijnen gedragen zich net als elastiek op normale afstanden, veel mensen zijn zich hier niet bewust van. Dat je graag met vast lood vist dat begrijp ik wel, daar heb je gewoon veel vertrouwen in, zoals jou vele anderen. Een kanttekening bij het hele verhaal is echter dat het wel speelt en tot op heden is mijn opzet zoals gebruikt in de dvd het enige systeem dat feitelijk bewezen is voor de volle 100% te werken. De praktijk is vaak net even anders dan de theorie, dus de vele variaties en ideeën -waaronder die van mijzelf- moeten nog bewezen worden door onderwaterbeelden. Zwaar schuivend lood is gewoon een zeer effectief wapen in een arsenaal en zal dan ook altijd op afgewogen wijzen moeten worden ingezet. Ikzelf gebruik het voor 80% van mijn visserij. Ik zou het dan ook graag hierbij willen laten want het hele kopschudden daar ben ik niet meer zoveel mee bezig. Ik weet hoe ik het kan oplossen en neem het met iedere beslissing gewoon mee. Er zijn nog vele verbeteringen te behalen die niets met kopschudden te maken hebben dus het loont niet om te blijven hangen.

Hoe je ze ook vangt, vergeet niet om van het vissen te genieten!

groet, Daniël
Laatst gewijzigd door Daniel Jawadnya op 26-04-2011 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

13-03-2010 22:12

@ Martin:

Dat peervormige camoulood wat je gebruikt, waar kun je dat halen?

Lukas
Vissie kump zo!
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

14-03-2010 07:17

ik koop dit lood altijd op de karperbeurs in zwolle want je kom het maar bar weinig tegen in de winkels ik kan er weer een tijd tegen maar inderdaad waar koop je dit
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

14-03-2010 07:38

Gebruikersavatar
Remko Berendsen
Berichten: 671
Lid geworden op: 26-10-2006 20:25
Locatie: Westervoort

14-03-2010 12:46

Daniel, ik snap je nylon verhaal maar ik bedoel dan dus ook met dynema.

Maarja iedereen zijn eigen ding, ook al gebruik ik ook regelmatig de methode die jij bedoelt.

Nu wordt het lekker weer dus nu snel vissen.

GR Remko