Het dichtknijpen van weerhaken van Mark Hoedemakers

K. van den Herik

10-02-2010 07:39

Weerhaken zijn slecht voor vissen
Onzin! De moderne haken zijn voorzien van zeer kleine weerhaakjes. Hoe kleiner de weerhaak, des te beter de haak 'haakt'. De weerhaak heeft natuurlijk als functie dat de haak minder snel losschiet, maar een (kleine) weerhaak kan zelfs voorkomen dat de haak gaat 'snijden' en daardoor een verwonding teweegbrengt. Door goed onthaakmateriaal kan een haak met weerhaak snel en probleemloos worden verwijderd. Meer over weerkhaken...


Dit antwoord kan je niet gebruiken dus is daarom onzin zeker Peter?



























http://www.sportvisserijnederland.nl/vi ... stellingen
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

10-02-2010 10:02

K. van den Herik schreef:Miss eens een testje doen: welke sterkte lijn trekt een karper kapot. Ik schat hooguit 2 kilo, met een. aanloopje 3? Wie vist er met een 8 lbs onderlijn?


Helaas wel eens proefondervindelijk ondervonden. Lijn was achter de lijnclip gehaakt. Een max 10 ponds visje trok met "gemak" de lijn kapot(berkley ~25/00). Ik moet wel zeggen dat ik erg kort onder de top viste en max 2 meter uitstaande lijn had.

maar ja, mss was de lijn wel beschadigd :)

owja, had door mijn benarde positie geen enkel dempend vermogen van de hengel tot mijn beschikking :)
K. van den Herik

10-02-2010 12:01

ach iedereen die wel eens echt wat test heeft al eens geprobeerd hoeveel trekkracht hij met zijn karperhengel op de haak krijgt.

Op "landings" afstand tot 4 kilo. Alles verder dan 10 meter net 2 kilo. Soort hengel maakt nagenoeg niet uit.

Alles meer dan 3 kilo: haak recht of lipje weg
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

10-02-2010 16:02

pj otte schreef:Nog niet zolang geleden heeft Sportvisserij Nederland zich hard gemaakt bij de politiek voor het behoud van de weerhaak. Een van de terechte argumenten voor het behouden van de weerhaak was het aas als b.v. made vasthouden op de haak. Is me ontgaan of dat er ook waren ten opzichten van de karpervisserij??

Groet,
Peter


Dus als een brasem of voorn op lijnbreuk verspeeld word en hij blijft met de hele handel zwemmen dan maakt dat niks uit..? Moet je voor de gein eens met weerhaakloze haken op witvis gaan vissen, beetje spartelen en ze vallen er al af. Vind het verder wel ok dat jullie met een platte weerhaak vissen, als je van te voren weet dat je veel lijnbreuk hebt en met slecht materiaal naar de waterkant komt kun je dat ook beter doen.

Gr.
©
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

10-02-2010 16:45

Dus als een brasem of voorn op lijnbreuk verspeeld word en hij blijft met de hele handel zwemmen dan maakt dat niks uit..? Moet je voor de gein eens met weerhaakloze haken op witvis gaan vissen, beetje spartelen en ze vallen er al af. Vind het verder wel ok dat jullie met een platte weerhaak vissen, als je van te voren weet dat je veel lijnbreuk hebt en met slecht materiaal naar de waterkant komt kun je dat ook beter doen.

Gr.[/quote]

???????????????? wat een onzin maar goed ieder zijn mening, volgens mij kan dat in het kader van geen vertrouwen of onkunde.
Groet ron
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

10-02-2010 19:19

Juist Ron, ieder zijn mening. Het kader van vertrouwen en onkunde kun je zo dus van 2 kanten bekijken :wink: .

Gr.
©
K. van den Herik

11-02-2010 14:43

Ik blijf dus maar bij de mening van sportvisserij nederland:

De (microbarb)weerhaak slecht voor de vis? Onzin!
Gebruikersavatar
Kjeld Cousijn
Berichten: 68
Lid geworden op: 14-08-2006 16:21
Locatie: Blokker
Contacteer:

12-02-2010 14:05

Ik ben het afgelopen jaar begonnen met weerhaakloze haken te gebruiken (de wide gape barbless van korda). Ik moet zeggen dat ik hier zeer tevreden over ben! Voor mijn idee heb ik niet meer vissen verspeeld als anders. Heel af en toe lost de haak een keer maar dat had ik uiteraard ook met weerhaken. Het onthaken is echt een genot! Waar je vroeger nog wel is kleine wondjes zag na het onthaken en je ook wel is wat kracht moest zetten op de haak, gaat de haak er nu echt zonder enige moeite uit en zie de bek er ook nog perfect uit. Helaas zijn er verder nog weinig andere merken die met weerhaakloze haken op de markt komen.
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

12-02-2010 19:10

ik vis de laatste 10 jaar bijna uitsluitend met platgeknepen weerhaken..

de haak gaat er iets makkelijker in, en de haakwond is een stuk kleiner, waardoor de haak minder kan gaan ''wrikken'' en onder spanning krijg je minder losschieters :)

tenminste dat is mijn ervaring...

over die kleinere haakwond... het breedste stuk van de haak is waar de weerhaak zit, dus daar word de wond ook het grootst... laat zeggen dat een haak met weerhaak 1cm diep indringt, en de weerhaak begint na 5mm, dan zit de haak eigenlijk alleen met de onderste 5mm goed vast...daarboven word de haakwond breder door de weerhaak die erlangs is gegaan..

met een platgeknepen weerhaak is dit veel minder...en de haak zit dan de hele 1cm goed vast..

weerhaakloze haken vis ik dan weer niet mee....omdat die er net iets te makkelijk eruitvallen, of naar buiten gewerkt kunnen worden door de karper
Gebruikersavatar
Mike Rooze
Berichten: 27
Lid geworden op: 04-04-2006 15:24
Locatie: ZuidOostBeemster
Contacteer:

15-02-2010 10:26

Ik hoor hier niemand over maar er zijn al verschillende beheerders op Franse karperwateren (ik heb er ook diverse gesproken hierover) van de weerhaakloze haken zijn afgestapt je mag ze niet meer gebruiken omdat ze de kostbare vissen (die soms wel 20000 tot 25000 euro waard zijn) helemaal opensnijd binnen in hun bek als een scheermes omdat de weerhaakloze haak niet op 1 plek blijft zitten en daarom verplichten ze nu de microweerhaak.
Support Nederlands enige karper kwekerij!

VisKweekCentrum Valkenswaard
Valkenswaardseweg 47
5595 XB Leende
tel 040 2048377
fax 040 2019436
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

15-02-2010 10:48

Mike Rooze schreef:Ik hoor hier niemand over maar er zijn al verschillende beheerders op Franse karperwateren (ik heb er ook diverse gesproken hierover) van de weerhaakloze haken zijn afgestapt je mag ze niet meer gebruiken omdat ze de kostbare vissen (die soms wel 20000 tot 25000 euro waard zijn)


En ik maar denken dat dergelijke handel niet meer voorkwam. :evil:
K. van den Herik

15-02-2010 10:54

http://www.pisciculturehorton.com/en/ne ... 3video.htm

Ik kwam op een kleine 1500 euro voor een 20 kilo vis. wil je er 10 voor eur 15.000 stuk?
Gebruikersavatar
Mike Rooze
Berichten: 27
Lid geworden op: 04-04-2006 15:24
Locatie: ZuidOostBeemster
Contacteer:

15-02-2010 11:04

De eigenaar van een Frans water (hij heeft trouwens 9 meren in Frankrijk (1 prive en 1 om te kweken) - http://www.60pluscarp.com ) vertelde mij dit dat die vissen zo duur zijn ik kan ze ook veel goedkoper kopen hier in Nederland (3 of 4 euro per pond).
Support Nederlands enige karper kwekerij!

VisKweekCentrum Valkenswaard
Valkenswaardseweg 47
5595 XB Leende
tel 040 2048377
fax 040 2019436
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

15-02-2010 11:51

Mike Rooze schreef:Ik hoor hier niemand over maar er zijn al verschillende beheerders op Franse karperwateren (ik heb er ook diverse gesproken hierover) van de weerhaakloze haken zijn afgestapt je mag ze niet meer gebruiken omdat ze de kostbare vissen (die soms wel 20000 tot 25000 euro waard zijn) helemaal opensnijd binnen in hun bek als een scheermes omdat de weerhaakloze haak niet op 1 plek blijft zitten en daarom verplichten ze nu de microweerhaak.


Wat een onzin in al die jaren nog nooit meegemaakt, ik denk dat dat meer aan de visser zelf ligt, sleuren aan die beesten word de haakwond niet beter op, maar dat is mijn ervaring en die kan eventueel verschillen met andermans ervaringen.
Groetjes ron
K. van den Herik

15-02-2010 11:54

Doe maar 10 20 kilo vissen a eur 160 stuk Mike
Gebruikersavatar
Mike Rooze
Berichten: 27
Lid geworden op: 04-04-2006 15:24
Locatie: ZuidOostBeemster
Contacteer:

16-02-2010 15:46

>Wat een onzin in al die jaren nog nooit meegemaakt, ik denk dat dat meer aan de visser zelf ligt, sleuren aan die beesten word de haakwond niet beter op, maar dat is mijn ervaring >en die kan eventueel verschillen met andermans ervaringen.
>Groetjes ron

Tja Ron we kunnen zo door gaan maar het is toch een strijd van welles nietes, er zijn voorstanders en tegenstanders en zo zal dat wel blijven tot er echt onderzoek naar gedaan word.
Maar als je wat rondzoekt op google naar Franse wateren vind je er genoeg waar dus weerhaakloos niet meer mag en meestal staat er wel een verhaal bij waarom (of dat nu door de vissers komt of niet).
Ik vind dat weerhaakloos in ieder geval niet verplicht moet worden want de meeste vissers kunnen niet karpervissen en die beschadigen dus dan de vissen.

Ik vind dat net zoiets als de nieuwe Engelse loodmanier om maar bij elke vis je lood te dumpen in het water het is een hele rage aan het worden, ik vind het idioot maar anderen weer niet maar zo zal de EU dus nog sneller lood gaan verbieden.
Ik zeg als je zo wilt vissen waarom gebruik je dan niet stenen inplaats van lood beter voor het milieu.
Support Nederlands enige karper kwekerij!

VisKweekCentrum Valkenswaard
Valkenswaardseweg 47
5595 XB Leende
tel 040 2048377
fax 040 2019436
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

16-02-2010 19:41

Ik vind dat net zoiets als de nieuwe Engelse loodmanier om maar bij elke vis je lood te dumpen in het water het is een hele rage aan het worden, ik vind het idioot maar anderen weer niet maar zo zal de EU dus nog sneller lood gaan verbieden.
Ik zeg als je zo wilt vissen waarom gebruik je dan niet stenen inplaats van lood beter voor het milieu.

Met deze mening ga ik helemaal mee, ben het zeker met je eens. Maar ik blijf erbij mensen die al veel hebben gevist en gevangen hebben met platgeknepen weerhaken die willen niet meer anders, en tja hoe dat zit met die franse wateren ik weet het ook niet maar ik kan echt niet voorstellen dat je een grote haakwond krijgt van platgeknepen weerhaken of weerhaakloos, omdat ik het zelf nog nooit gezien heb.
Groetjes ron
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

16-02-2010 23:54

Peter,

Nog op je vraag over het aantal lossers met en zonder weerhaak: Ik los geen vis meer of minder dan in de periode toen ik nog mét weerhaak viste.
Wat ik nog wil aanvullen is de informatie dat ik vind dat je juist bij planten zonder weerhaak moet vissen, dit in tegenstelling tot een aantal bekende karpervissers. Het aantal uitstaande cm's lijn tussen haak en plant is dan nl. ineens erg klein geworden en geeft grote kans op uitscheuren door het ontbreken van het dempende effect van nylon lijn, hengel en slip.

De karper had trouwens nooit in de planten terecht mogen komen. De visser heeft dan gestreden maar verloren en moet zijn verlies erkennen en de vis zijn vrijheid gunnen. Met een weerhaakloze haak of platgeknepen weerhaak heeft de vis daar geen enkele moeite mee zodra de spanning eenmaal van de lijn valt. De achtergebleven visser in kwestie heeft dan niet alleen verloren maar (als het goed is) ook weer iets aan kennis gewonnen over zaken als driltechniek, driltactiek, stekkeuze en materiaalkeuze.

Gr,

Frank
K. van den Herik

17-02-2010 07:30

Frank,

Met het korte stukje lijn wordt de kans op uitscheuren groter en volgens zelfs de SVN, is het grote onzin dat weerhaken grotere wonden maken, wel zijn de ervaringen dat weerhaakloze haken eerder snijden dan haken met micro barb, die natuurlijk ook kunnen gaan snijden. 1 en 1 is 5.

Ik meen me trouwens te herinneren dat je "vroeger" alleen met de pen viste en pas veeeel later met vrijloodsystemen. Vind ik een groot verschil btw.

Ieder zijn gelijk
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

17-02-2010 07:53

Losse van karper wat is dat????????

Lijnbreuk en obstakels dé rede van het kwijtraken van een karper. Kan er ook nog onscherpe haken aan toevoegen zeker met harde bekken kan dat van invloed zijn op de plaats van het inhaken in de bek.

Vroeger was het onsportief om met dikke lijnen te vissen je moest de vis een kans geven. Over de gevolgen van een weerhaak bij een lijnbreuk werd nooit geschreven. Vindt het je verbergen achter een kleine weerhaak een drogreden. Dichtknijpen en de bek controleren heeft me na vele jaren zo gevist te hebben de overtuiging gegeven dat ik en vele andere juist bezig zijn.

De foto’s die ik naar aanleiding van een oproep te mocht ontvangen over pappegaaibekken van karpers voor het houden van een discussie. Heeft vele in de zaal tijdens die discussie op een landelijke KSN meeting doen huiveren en overtuigd van de voordelen die dichtgeknepen weerhaken de vis geeft. Dat stukje visveiligheid zouden we alle ter harte moeten nemen.

Heb het nu twee keer meegemaakt tijdens het vissen een lijn op te pakken met een kaper er aan. Welke kans had een van de vissen gehad daar hij er al meer dan 24 uur mee rond gezwommen moest hebben voordat ik de lijn oppakte? Wat voor weerhaak dacht je dat er aan de rig zat?? :oops:


Groet,
Peter

Ach,wat niet weet wat niet deert.
K. van den Herik

17-02-2010 08:31

Peter,

Weet je of die papagaaien bek dankzij of ondanks het weerhaakloos vissen was? Of had dat een andere reden of deert dat niet?
Heb je bewijs dat de vissen die je aan de opgeviste lijn had eerder de haak gelost had indien de haak zonder weerhaak was? Of is dat een aanname en liegt de SVN?

Afbeelding

Afbeelding

Ik denk dus dat we met de huidige generatie weerhaken/micro barbs over heel iets anders hebben dan de haken van 5 a 10 jaar geleden met een 4 keer zo grote weerhaak.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mike Rooze
Berichten: 27
Lid geworden op: 04-04-2006 15:24
Locatie: ZuidOostBeemster
Contacteer:

17-02-2010 08:52

K. van den Herik schreef:Peter,

Weet je of die papagaaien bek dankzij of ondanks het weerhaakloos vissen was? Of had dat een andere reden of deert dat niet?
Heb je bewijs dat de vissen die je aan de opgeviste lijn had eerder de haak gelost had indien de haak zonder weerhaak was? Of is dat een aanname en liegt de SVN?

Afbeelding

Afbeelding

Ik denk dus dat we met de huidige generatie weerhaken/micro barbs over heel iets anders hebben dan de haken van 5 a 10 jaar geleden met een 4 keer zo grote weerhaak.

Afbeelding


Ben ik het helemaal mee eens de weerhaken van vroeger mogen ze van mij meteen verbieden als die nog steeds op de markt zijn.

Ik denk dat die Franse water beheerders heel goed kunnen zien of weerhaakloos of met microweerhaak het beste vist tenslotte zien zij die vissen het meest jaar in jaar uit, en zien dus of de wonden verergeren of niet.
Dus als een iemand een studie over de haken zou willen doen, dan zullen ze een afgesloten water moeten nemen, nieuwe vissen erin (iedereen er laten vissen) en dan dat je er alleen met een weerhaak loze haak, daarna de hele boel herhalen met een microweerhaak.
En dan nog krijg je geen goed beeld sommige sleuren vissen naar binnen inplaats van drillen.
Ik zie vaak genoeg mensen aanslaan dat het topoog van de hengel zowat de achterkant van de hengel raakt (ikzelf sla nooit aan een scherpe haak haakt altijd).
Dus hoe kan je dit onderzoeken?
Support Nederlands enige karper kwekerij!

VisKweekCentrum Valkenswaard
Valkenswaardseweg 47
5595 XB Leende
tel 040 2048377
fax 040 2019436
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

17-02-2010 09:39

Vraag het eens aan een man als Piet Vogel. De vreselijke foto’s en het verhaal van zijn ervaringen waren gewoon schokkend. Was voor hun als PB als ik het goed heb dé aanleiding visveilige systemen te gaan ontwikkelen.

Dat je risico’s nooit helemaal uit kan sluiten tijdens het vissen staat vast. Het gemak waarmee het probleem gebagatelliseerd wordt blijft me verbazen. Zeker als ik het afzet tegen reacties van vissterfte en schoonmaak acties die we tegenkomen.

Wat de rede is om geen haken op de markt te brengen die dezelfde eigenschappen bezitten als die van een dichtgeknepen weerhaak is me onbekend. Heb hier nog nooit een duidelijk antwoord op gekregen. Of men bang is dat investeringen er niet uitkomen om dat het klootjes volk er niet aanwil??

Is maar onder water, wat niet weet wat niet deert. Breed uitgemeten hoor je de verhalen aan na het lossen van een vis. Vraag je door komt vaak het echte verhaal boven van het vast zitten aan een opstakel. Wat er verder onderwater zich afspeelt interesseert ze over het algemeen weinig. Balen dat ze de vis niet op de mat gekregen hebben des te meer.

Weet niet meer wie met het verhaal naar voren kwam over het vissen onder de steigers van de jachthaven op het KK en alle gevolgen er van??

Groet,
Peter
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

17-02-2010 10:07

Klaas,

Ik viste tot 2000 voornamelijk met de pen of korst. Sinds 2000 is daar de vastloodvisserij bijgekomen. Bij beide visserijen heb ik erg goede ervaringen met dichtgeknepen weerhaken.

Dat het veroorzaken van wonden in de karperbek mede wordt veroorzaakt door het ontbreken van een weerhaak lijkt mij een twijfelachtige stelling. In gedachten zie ik de weerhaakloze haak tijdens de dril inderdaad heen en weer bewegen, maar dat zie ik ook bij de haak met weerhaak. Met dát verschil dat er dan twee snijdende punten in de bek aan het wroeten zijn. Ik heb namelijk niet de indruk dat een weerhaak in staat is om bij een veranderende drilhoek de haak in positie te houden.
De eigen ervaringen, samen met de ervaringen van mensen die ook al jaren hebben gevist mét en zonder weerhaak vindt ik daarom nog het meest betrouwbaar. Deze laten mij duidelijk zien dat de karperbek minder schade oploopt met een weerhaakloze haak of een haak met dichtgeknepen weerhaak.

Als het gaat om schade aan karperbekken zijn er trouwens meer factoren die een grote rol spelen zoals stekkeuze (niet bij obstakels of mosselbanken dus), het gekozen haaktype, de drilwijze, de mate van schokabsorptie door lijn, hengel en slip. Deze factoren zijn allemaal te beinvloeden ten gunste van een gave karperbek. Of veel karpervissers op deze vlakken concessies zullen doen betwijfel ik echter. Het ego kon dan wel eens in het gedrang komen.

Tenslotte: De aandacht voor de vele visveilige systemen van Korda, JRC, PB et cetera heden ten dage vindt ik een positieve ontwikkeling. Het laat de karpervisser nadenken over zijn systeem. Jammer dat niemand het (nog) durft te hebben over de in deze topic besproken beste oplossing voor de meeste lood- en voorslagrisico's...


Met vriendelijke groet,


Frank
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-02-2010 10:13

Is dat niet wat complexer Peter? Er wordt op een onmogelijke manier bij obstakels gevist. Gevolg is lijnbreuk, waarbij en karper achterblijft met een stuk lijn dat vast zit aan een obstakel. De karper bevrijdt zich door met veel kracht de haak uit te scheuren. Een haak met platgeknepen weerhaak zal het ietsje makkelijker maken om de haak te lossen, maar een rig die automatisch vrijkomt van de lijn is vele malen effectiever. Daarom wordt daar aandacht aan besteedt. Niettemin blijft de karper met een rig achter. Een platgeknepen weerhaak of micro barb draagt bij om die rig makkelijker kwijt te raken. Of de platgeknepen weerhaak daarbij beter is dan een micro barb is moeilijk hard te maken. Ovrigens, als ik een micro barb van een geharde haak platknijp, spat in 9 van de 10 gevallen de micro barb eraf. Ik krijg dus een weerhaakloze haak in plaats van een platgeknepen weerhaak.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======