Het dichtknijpen van weerhaken van Mark Hoedemakers

Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

06-02-2010 13:10

Echt een interessant artikel Mark, laat de discussie maar losbarsten!
CN
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

08-02-2010 09:34

Goed dat VBK man Mark Hoedenmakers wijst op de voordelen die aangepaste karperhaken ons bieden. Dit regelmatig onder de aandacht brengen van ons karpervissers kan zeker geen kwaad. Ook op Carp 2010 kregen we de vraag voorgelegd of het niet mogelijk is hier als KSN op meetings wederom aandacht aan te schenken. De lezing en discussie die we er enkele jaren gelden over dit onderwerp besteden had op hun diepen indruk gemaakt zo vertelde ze.

Groetjes,
Peter
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

08-02-2010 09:44

Heb zelf meer vertrouwen in een haak met weerhaak, al dan niet micro. Er zijn haken met weerhaak te koop, weerhaakloos maar waarom dan geen "dichtgeknepen" versie.? Mischien een nieuwe voor korda? Korda carpsafe LS pliers 8)

Gr.
©
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

08-02-2010 10:08

Beste Lesley,

Mag ik vragen waar je vertrouwen dan uit bestaat op het gebied van visveiligheid?

Groet,Peter
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

08-02-2010 10:30

Beste, PJ, ik gebruik visveilige loodsystemen, ik zak niet, vis met karpervriendelijk aas en op open water. Obstakel visserij, doe ff normaal. Het enig onveilige in jouw ogen is dan mischien de weerhaak :roll:

Kijk als ik de vis haak wil ik hem ook landen, vis ik met weerhaakloos of platgeknepen (geloof me beide geprobeerd) en los ik meerdere vissen, of dit nu dankzij of ondanks is, dan schakel ik terug.

Gr.
©
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

08-02-2010 10:37

Ik vis al meer dan 8 jaar met platgeknepen weerhaken en dat bevalt mij super. Ik los echt niet meer vissen daardoor. De wond van de haak is vele malen kleiner/mooier dan met weerhaak en je hebt geen tangetje nodig om die haak eruit te halen, ik zou het iedereen aanbevelen, het enige waar je een beetje moet op letten is dat je de lijn strak houd tijdens het drillen en dan nog blijft vaak de onderlijn strak staan door het gewicht van het lood. Ook in mijn directe omgeving heb ik al veel vissers weten te overtuigen van met platgeknepen weerhaken te vissen en ik heb nog geen negatief woord gehoord.
Groetjes ron
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

08-02-2010 14:22

Nogmaals Ron, waarom worden deze haken dan niet geproduceerd? Als deze haak niets dan voordelen heeft moet dit toch een schot in de roos zijn op commercieel gebied? De weerhaakloze haak is imo enkel geschikt om op BTW's te mogen vissen omdat het verplicht is, verder zie ik er geen nut in.

Gr.
©
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

08-02-2010 16:17

Eigenlijk snap ik ook niet waarom er haken fabriekanten zo weing weerhaakloze haken in hun assortiement hebben, terwijl er wel degenlijk veel wateren wo betaalwateren weerhaakloos of plat geknepen in hun bepalingen hebben, in het verleden zijn er wel een aantal merken geweest bv een type met een bobbeltje ipv weerhaak ook heb ik wel het type Fastgrip van VMC gebruikt dat type heb 2 hele kleine weerhaakjes (daar kneep ik overigens er een van plat) dat is al vele malen visvriendelijker, nadeel ze zijn erg bot.
Mijn maten ikzelf vissen met plat geknepen, en ze vallen er echt niet zomaar af, voordeel is minimale schade in de bek, ik kan mij trouwens helemaal wel vinden in het artikel van Mark Hoedemakers ik heb het ook niet zo op die voorslagen en bizonder montages en eigenzinnige rigs met allerlij kralen en rubbers ect, bij mij is mijn rig simpel en tevens de zwakke schakel, vis als het moet met 0,40/0,50 nylon op de spoel zo nodig nog dikker en met een echt bewezen vis vriendelijke montage, dat als er ook maar wat gebeurt de hele handel lost, dan heb de vis nog redelijke kansen.
Een mooi onderwerp voor de KSN dunkt me.
CN
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

08-02-2010 19:26

De weerhaakloze haak is imo enkel geschikt om op BTW's te mogen vissen omdat het verplicht is, verder zie ik er geen nut in.

Gr.[/quote]

Jammer dat jij er het nut niet van inziet, dat kan betekenen dat je het gewoon niet ziet of dat je er nog niet veel ervaring mee hebt.
Toen ik ermee begon had je nog geen weerhaakloze haken, dus daarom deed ik deze altijd platknijpen, als je er langer mee vist zie je gewoon de voordelen ervan in, kleinere haakwonden in de bek en makkelijker onthaken. Nu krijg je toch van korda ook de barbles hooks.
Met platgeknepen weerhaken zul je niet op de markt vinden omdat dat onzin is. Of met weerhaak of zonder weerhaak vind je ze in een zakje. Ik ben het gewoon gewend om ze plat te knijpen en je vangsten zijn er niet minder om en de vis wordt er alleen maar beter van. Dus stel jezelf dan de vraag waarom niet........
Groetjes ron
K. van den Herik

09-02-2010 07:17

Je kan van een haak met weerhaak wel een weerloze haak maken, maar anders om niet.

Sinds ik een karper uit het net haalde met een losgeraakte haak, welke zich in een ander week deel heeft gezet, vis ik niet meer weerhaakloos. Aan de andere kant: die microbarb dingen zegt ook zo veel niet meer.

Ik heb er geen vertrouwen in en ik vis niet op wateren op nu eens vertrouwen op te bouwen.

Misschien ooit, nu niet.

Laat mijn verspeelde vis maar rondzwemmen met een 20 cm onderlijn....
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

09-02-2010 09:28

Als iedereen bij zichzelf nu eens te rade gaat en gaat zoeken naar de echte reden waarom hij of zij (nog steeds) met een weerhaak vist, levert dat in ieder geval een stuk zelfkennis op. Of je daar iets mee gaat doen is een ander verhaal.

Ik besef me echter terdege dat er genoeg karpervissers zijn die weten waar ze mee bezig zijn. Bij hen hoeft een weerhaak geen groot risico voor de karper op te leveren, evenals bijvoorbeeld het ontbreken van een (goede) onthaakmat of het vissen tegen obstakels. Het gevaar schuilt hem vooral in het 1 op 1 kopiëren van rigs, tactieken en gebruiken door startende, goedwillende karpervissers zonder al te veel ervaring. Daarnaast blijven we te maken houden met de non-conformisten onder de karpervissers. Ikke ikke ikke....

Lesley,

De reden dat het aanbod van weerhaakloze haken niet groter is, is een simpele: Weerhaakloze haken worden veel minder gebruikt en verkopen daarom minder goed als haken met weerhaak. Met de opmars van microweerhaken valt er echter wel een positieve ontwikkeling op hakengebied te bespeuren, zeker als je beseft dat karpervissers dan nog maar één stap verwijderd zijn van platgeknepen weerhaken. Verstand komt (meestal) met de jaren.

Met vriendelijke groet,

Frank Huisman

PS: Ik vis al dertien jaar naar volle tevredenheid met een platgeknepen weerhaak, zowel met de pen, drijvend als statisch.
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

09-02-2010 16:19

Ik heb ook wel eens gehoord dat een haak zonder weerhaak dus juist een groter gat door dat de haak niet op z'n plek blijft tijdens een dril.
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

09-02-2010 16:32

Ron, Frank,

Vis al jaren naar tevredenheid met haken met weerhaak, of microbarbs hoe je het wilt noemen. De haken die ik gebruik de laatste jaren zijn dusdanig visvriendelijk (hoeverre een haak dat kan zijn) dat ik ze zonder schuldgevoel gebruik. Als ik het goed begrijp vissen jullie beiden met platgeknepen weerhaak. Hou je dan een compleet weerhaakloos haakje over of iets met een kleine verdikking? En dat bedoel ik nou, waarom zijn er dan geen haken op de markt zonder weerhaak maar dan met zo'n kleine verdikking?

Ik heb genoeg geexperimenteerd met weerhaakloos en plat knijpen, trust me. Meerdere lossers en de haak al uit de bek in het net waren genoeg redenen om hier mee te kappen. Op de wateren waar ik nu vis wil ik geen enkel risico lopen op het verspelen van vis door een verkeerde haakkeuze.

Gr.
©
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

09-02-2010 16:48

Is een optel sommetje.

1) Dikke hoofdlijn
2) Het lood bij lijnbreuk makkelijk kwijt kunnen raken
3) Bij obstakelvissen pal achter je hengels zitten
4) Niet aanslaan maar gelijk naar achterlopen
5) In de nacht niet tegen obstakels vissen
6) Je onderlijn dunner houden dan je hoofdlijn
7) Dichtgeknepen weerhaken

MVG, Peter
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

09-02-2010 17:05

even terug naar het onthaken van een vis met een haak met weerhaak (in mijn geval microbarb).

als je de haak terug duwt (van de weerhaak af) kun je hem er zo uithalen, zonder tangetje, je beschadigd dan de vis niet.

ik vis altijd met microbarb, hier heb je echte kopschudders in het water zwemmen, ze runnen niet maar blijven op de plek schudden. zonder weerhaak(je) zwieren ze het hele boeltje er zo weer uit.

die grote weerhaken echter zouden ze van mij ook gelijk mogen verbieden.

je onderlijn dunner als je hoofdlijn, is in mijn ogen een groot voordeel voor de vis in geval van lijnbreuk. ik ben nu aan het expirimenteren om met een helicopter achtige rig te gaan vissen zodat bij lijnbreuk de vis alleen de onderlijn nog heeft.

bij obstakelvissen pal achter of in mijn geval zelfs tussen de hengels zitten, vindt ik een must.
hier zie ik ze wel een langs betonnen brugpeilers nachtvissen..... :oops: het zijn altijd die jonge mannen hier, en als je dan vraagt hoeveel ze er verspelen.... ja maar die en die vangt hier ook altijd goed en die verspeelt niks, nee dat komt omdat ie zelfs s'nachts langs zijn hengels zit en wakker blijft!!!

Afbeelding

tegenwoordig met achtersteunen, hengels staan langs mijn leuning!!
K. van den Herik

09-02-2010 17:13

Miss eens een testje doen: welke sterkte lijn trekt een karper kapot. Ik schat hooguit 2 kilo, met een. aanloopje 3? Wie vist er met een 8 lbs onderlijn?
Gebruikersavatar
maikel v steensel
Berichten: 23
Lid geworden op: 26-08-2006 23:09
Locatie: valkenswaard

09-02-2010 17:41

Bij Klaas zijn gedachtegang kan ik me dus volledig aansluiten.
En tot hoever kun je nu werkelijk visvriendelijk vissen? Veel mensen zweren een voorslag af maar vissen wel met een hoofdlijn die net zo dik is, wat is het verschil?? (een knoopje minder?)
Mensen zorgen dat het lood eraf kan maar de vis heeft nog wel een x-aantal meters lijn achter zich hangen, kan de vis dan zonder het gewicht van het lood van deze lijn afkomen?? (zou kunnen maar wie levert het bewijs?)
Zo lang karpervissers blijven vissen zal de vis altijd risico lopen en natuurlijk moeten wij dus onze systemen zo visvriendelijk mogelijk maken. Maar er zijn/worden zoveel verschillende gedachtengangen/argumenten gegeven (waar allemaal een kern van waarheid in zit) dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Het wordt tijd dat ze hier een onderwaterfilm over gaan maken!!
Any fool can make money,
but show me someone who can make time.
sander van thiel
Berichten: 704
Lid geworden op: 20-01-2010 20:39
Locatie: Houten

09-02-2010 17:51

Geef mij maar weerhaken geloof me. Ik vis ook wel is wedstrijden en dan kan ik echt geen los schieters gebruiken.Ik ga ook niet veranderen wat betreft karper die glijd gewoon van de haak af.


visgroeten sander
vissen 2014

schub 1
spiegel 1
brasem 6
zeelt 1
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

09-02-2010 18:46

zo zie je maar weer verschillende meningen/ervasringen. Al vind ik het toch vreemd dat de ene wel goede ervaringen met plat geknepen weerhaken heeft en weer anderen niet.
Groetjes ron
sander van thiel
Berichten: 704
Lid geworden op: 20-01-2010 20:39
Locatie: Houten

09-02-2010 18:56

Ik gebruik wel micro barbed haken. Ze haken echt alles en onthaken is heel makkelijk ik vis op karper altijd met een 8t/m12 meestal micro barbed.

visgroeten sander
vissen 2014

schub 1
spiegel 1
brasem 6
zeelt 1
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

09-02-2010 18:59

mijn lichtste onderlijn ooit gebruikt was 12 pond, bij de eerste aanbeet, zonder dat ik aan kon slaan/hengel op kon pakken, was die al door. ik haalde mijn montage binnen met een halve onderlijn (dus niet op de knoop o.i.d.) 2 uur later vang ik een vis met de rest nog in zijn bek, deze keer op een 20 ponds onderlijn.....

ik heb al veel gehoord dat vissen die gelost worden door lijnbreuk daarna alsnog gevangen worden, ik was in ieder geval blij dat ik hem kon ontdoen van de halve onderlijn.

in den bosch echter hoorde ik van een vis die aan de kant aangetroffen werd, hij had zich verwikkeld in de gevlochten lijn, de vis was gehaakt en verspeeld. ze hebben alle lijn eraf geknipt en de vis bevrijdt. na 10 minuten zwom hij gelukkig met een paar krachtige slagen aan.

had er die dag niemand wezen vissen was deze waarschijnlijk overleden.

dat mensen tegen voorslagen zijn, komt meestal omdat deze van gevlochten lijn zijn die sterker zijn dan de nylon lijn, bij lijnbreuk, puur door spanning zou
dus de nylon breken en de vis een aantal meters gevlochten lijn meenemen.
ik viste 2 jaar geleden ok wel eens met gevlochten lijn, echter na de eerste dril van een karper ben ik maar weer nylon gaan gebruiken.

de gatorbraid heb ik alleen nog gebruikt voor de snoek.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

09-02-2010 19:21

Heb nog niet gelezen of ze met weerhaak ook vissen verspelen. Door druk op je lijn te houden is het haast niet mogelijk dat je haak loskomt. Drillen zonder te verspelen met een dichtgeknepen haak is schijnbaar niet voor een ieder weggelegd. Vele honderden karpers verder is nog steeds mijn ervaring dat het niet hoeft. Zou het ook niet wat te weinig kennis, vertrouwen of onkunde kunnen zijn dat men er niet aan wil?? Zou ik een vis verspelen groot of klein heb ik gewoon pech gehad. Dat risico hoe klein ook wil ik best nemen als ik het afzet tegen de grotere kans dat hij met 20 meter lijn zich vast zwemt aan een obstakel. Elke uitgescheurde bek is er nog steeds een teveel. Maar ja heeft altijd een andere peppie gedaan, ike zeker niet.

Bij het witvissen kan ik het me voorstellen je aasje heeft daardoor veel meer steun zodat het er niet afschiet al tijdens het ingooien.

Groet, Peter
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

09-02-2010 19:39

pj otte schreef:Heb nog niet gelezen of ze met weerhaak ook vissen verspelen. Door druk op je lijn te houden is het haast niet mogelijk dat je haak loskomt. Drillen zonder te verspelen met een dichtgeknepen haak is schijnbaar niet voor een ieder weggelegd. Vele honderden karpers verder is nog steeds mijn ervaring dat het niet hoeft. Zou het ook niet wat te weinig kennis, vertrouwen of onkunde kunnen zijn dat men er niet aan wil?? Zou ik een vis verspelen groot of klein heb ik gewoon pech gehad. Dat risico hoe klein ook wil ik best nemen als ik het afzet tegen de grotere kans dat hij met 20 meter lijn zich vast zwemt aan een obstakel. Elke uitgescheurde bek is er nog steeds een teveel. Maar ja heeft altijd een andere peppie gedaan, ike zeker niet.

Bij het witvissen kan ik het me voorstellen je aasje heeft daardoor veel meer steun zodat het er niet afschiet al tijdens het ingooien.

Groet, Peter


Helemaal mee eens peter, onkunde, kennis en vertrouwen zijn hele belangrijke punten.
Groetjes ron
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

09-02-2010 19:39

Als ik het zo bekijk zijn de meningen toch wel verdeeld, dus zoals ik al eerder aangaf toch een interessant onderwerp voor de KSN!!!
CN
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

09-02-2010 21:54

Nog niet zolang geleden heeft Sportvisserij Nederland zich hard gemaakt bij de politiek voor het behoud van de weerhaak. Een van de terechte argumenten voor het behouden van de weerhaak was het aas als b.v. made vasthouden op de haak. Is me ontgaan of dat er ook waren ten opzichten van de karpervisserij??

Groet,
Peter