Het dichtknijpen van weerhaken van Mark Hoedemakers

Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

17-02-2010 10:14

pj otte schreef:Of men bang is dat investeringen er niet uitkomen om dat het klootjes volk er niet aanwil??

Groet,
Peter


Peter,

Bingo! Je gaat door voor de wasmachine! :D

Al wil ik het woord 'klootjesvolk' graag vervangen door 'de meeste karpervissers' en erbij vermelden dat de meeste mensen, de categorie waar karpervissers ook onder vallen, nu eenmaal kuddedieren zijn.

Gr,

Frank
K. van den Herik

17-02-2010 11:45

Dat komt NU niet zo goed uit Kees.

Lekker ongenuanceerd weer in de weer, klootjesvolk. Ik pas hij zoekt het maar uit. Enige ongenuanceerde komt de laatste tijd uit veghel ergens...




Ik sluit me bij SVN aan voorlopig:

Weerhaken zijn slecht voor vissen
Onzin! De moderne haken zijn voorzien van zeer kleine weerhaakjes. Hoe kleiner de weerhaak, des te beter de haak 'haakt'. De weerhaak heeft natuurlijk als functie dat de haak minder snel losschiet, maar een (kleine) weerhaak kan zelfs voorkomen dat de haak gaat 'snijden' en daardoor een verwonding teweegbrengt. Door goed onthaakmateriaal kan een haak met weerhaak snel en probleemloos worden verwijderd. Meer over weerkhaken...


http://www.sportvisserijnederland.nl/vi ... stellingen

toedeledokie


Frank,


Het is makkelijker en voordeliger en praktischer om een weerhaak plat te knijpen, Moet daar een aparte mal voor gemaakt worden? Onzin.

Jou oog op de foto: daar zat mijn weerhaakloze haakje toen ik de vis uit het landingsnet haalde...
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

17-02-2010 12:17

Klaas,

Ik denk ook dat de kosten voor een matrijs zullen meespelen bij de overweging van een hakenfabrikant. Ik blijf er echter bij dat de commerciele haalbaarheid qua verkoop de belangrijkste is.

En dan SVN. Ze schrijven op hun website: "........Overigens zijn er groepen sportvissers die bewust weerhaakloos vissen en de daardoor afgenomen vangstefficiëntie op de koop toe nemen..........". Ik weet niet waar de SVN deze uitspraak op baseert. Ik zal het ze eens gaan vragen.

Over die haak in het oog: Vis jij met zulk klein aas dat de karper zo dichtbij moet komen om te zien wat er aan de haak bungelt? :lol: Even serieus: Ik haak mijn vissen niet vaker of minder vaak buiten de bek met een weerhaakloze haak. Dit gebeurt wel vaker bij het penvissen, maar niet vaker dan vóór 1997, toen ik begon met het dichtknijpen van de weerhaak.

De eerste vis die ik daarmee haakte loste ik trouwens, haha. Goed voor het vertrouwen weet ik nog. Gelukkig ga ik niet over één nacht ijs.

Gr,

Frank
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

17-02-2010 12:21

Kees,

Met je eens dat je systeem van grote invloed kan zijn op de visveiligheid. B.v. inline loodsysteem met voorslag wat niet soepel door tube heen kan met nog een lekkere dikke knoop verbinding met je hoofdlijn kom je helaas nog veel tegen. Dit zeker met een weerhaak vissend tegen obstakels is dan een dodelijk systeem. Dat je dan in de toekomst meer visrechthebbende krijgt die het verbieden om tegen obstakels als dukdalven en aanlegsteigers te vissen staat wel vast. Als controleur heb ik in het verleden zoveel systemen gezien en situaties tegengekomen waar ik tranen van in mijn ogen kreeg.

Wat micro weerhaken betreft is mijn ervaring in het verleden dat ze op het moment dat er geen tegendruk plaats vind deze uit zichzelf niet loskomen uit de bek, verneem graag andere ervaringen.

De hardheid van haken van grote invloed is op het afbreken van de weerhaak klopt. Of dit afbreken het zogenaamde snijden zou bevorderden is niet mijn ervaring.

Ben voorstander van een standaard verdikking die de plat geknepen weerhaak vervangt. Met alleen dicht of afgebroken weerhaken ben je er dus niet is inderdaad een stuk complexere materie.

Groetjes,

Peter
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

17-02-2010 12:31

pj otte schreef:Kees,

Dat je dan in de toekomst meer visrechthebbende krijgt die het verbieden om tegen obstakels als dukdalven en aanlegsteigers te vissen staat wel vast.

Groetjes,

Peter



Hoe meer je verbiedt hoe makkelijker het wordt om regels te breken !

Hoe meer regels er gebroken worden, hoe meer Processen Verbaal er worden uitgeschreven en nog meer kretologie als

" Zie je wel die karpervissers trekken zich helemaal nergens wat van aan. "

Zullen we het karpervissen dan maar gewoon helemaal verbieden of gaan we nog meer aandacht besteden aan de " visveilige opleiding "van ALLE karpervissers.

Doe mij dat laatste maar.
K. van den Herik

17-02-2010 16:41

als het uitkomt dan zeker Michel, anders niet hoor. Ik vind vissen met piepers onsportief. En slapen doe je maar thuis


Frank,

De vis was geland. Keurig netjes de vis tot de bodem van het net laten zakken. Voldoende lijn meegegeven zodat er niks kan blijven hake of dat de lijn strak komt. Spul de kant op getild. Bezig beest uit te pellen uit de zak. Geeft ie 2 klappen met de staart. Daarna ligt em dood stil helaas de haak in het oog. Deze vis was gewoon gehaakt. Zeker omdat dit mijn eerste keer was met zonder weerhaak heb ik daar bij het landen op gelet. Zelf gezien zeg maar. De haak is los geraakt in het net en daarna in het oog gekomen.

MVG

Klaas
K. van den Herik

18-02-2010 08:21

goeimoggel,

Even een top tig van dingen waarbij m.i. veel meer onnodige schade aan vissenbekjes kan worden voorkomen:

1) zorg ervoor dat bij het landen van de vis, de vis ook op de bodem van het net ligt, voordat je het net naar je toe haalt.
2) zorg er voor dat geen objecten zoals lood, haken, kralen, tubes, boven in het net vast komen
3) til het net uit het water maar zorg ervoor dat je de lijn NIET vast hebt en zo druk op de haak zet.
4) geen backwinding en zeker niet door ongeoefenden. Ongelofelijk hoeveel klappen het bekje te verduren krijgt
5) draai de slip een stuk losser bij de laaste meters van de dril. De kracht op de haak wordt hier bijna verdubbeld (probeer maar eens)
6) gevlochten lijn door onkunde: door de rek heb je veel minder kracht te zetten met je hengel om het zelfde te bereiken als met nylon. Nylon maakt de blunders van de visser goed, gevlochten spul niet
7) te diep haken en zeker bij zachte bekken van meestal jonge vissen. Niet alleen het gewrik van de haak, maar op zeker ook de scherpe onderlijn in de hoek van de bek, zorgt voor schade.



Moet weg, maar er zijn er nog wel meer. U en ik doen dit goed, natuurlijk wel. Ik heb echter de laatste 4 maanden van carp tv bekenen. Je moest eens weten hoe vaak de kreks hier de teil in gaan. Waarschijnlijk door de camera druk, als dit een uitvlucht mag zijn... not.

Zeker de landings fase heb ik ook fouten gemaakt, door onwetendheid en onkunde, maar van fouten moet je wel leren.
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

18-02-2010 13:21

Frank Huisman schreef:Peter,

Nog op je vraag over het aantal lossers met en zonder weerhaak: Ik los geen vis meer of minder dan in de periode toen ik nog mét weerhaak viste.
Wat ik nog wil aanvullen is de informatie dat ik vind dat je juist bij planten zonder weerhaak moet vissen, dit in tegenstelling tot een aantal bekende karpervissers. Het aantal uitstaande cm's lijn tussen haak en plant is dan nl. ineens erg klein geworden en geeft grote kans op uitscheuren door het ontbreken van het dempende effect van nylon lijn, hengel en slip.

De karper had trouwens nooit in de planten terecht mogen komen. De visser heeft dan gestreden maar verloren en moet zijn verlies erkennen en de vis zijn vrijheid gunnen. Met een weerhaakloze haak of platgeknepen weerhaak heeft de vis daar geen enkele moeite mee zodra de spanning eenmaal van de lijn valt. De achtergebleven visser in kwestie heeft dan niet alleen verloren maar (als het goed is) ook weer iets aan kennis gewonnen over zaken als driltechniek, driltactiek, stekkeuze en materiaalkeuze.

Gr,

Frank


Interessante gedachtengang 8) Nu ik: Met de pen, met weerhaak, met gevlochten lijn, midden tussen de planten (heb ik dan al verloren voor ik uberhaupt een vis heb gehaakt? :wink: ). Slip losjes afstellen, lekker laten uitrazen tussen de plompen, daarna beheerst de vis binnenhalen.

Het enige probleem dat ik heb met deze tactiek is dat bijna iedereen hem onverantwoord vindt. Ikzelf niet, maar ik ben dan ook degene die met eigen ogen ziet dat de haakwonde met deze tactiek niet groter is dan wanneer een vis aan een nylonlijn (al dan niet met een weerhaakloze haak) voor de planten wordt geblokt...

driltechniek, driltactiek, stekkeuze en materiaalkeuze

Daarmee sla je de spijker op zijn kop!

Groeten Christian
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
bart loman
Berichten: 420
Lid geworden op: 24-07-2010 14:44
Locatie: blaricum

03-11-2010 16:59

je lost zeker wel vissen zonder weerhaak ze zijn al los voordat je bij je hengel bent door kopschudden enz bij mij althans
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

03-11-2010 17:38

wat is dat enz dan?

Misschien een oplossing om je systeem daar op aan te passen? Verder zeg ik niks, heb ik al genoeg gedaan de laatste tijd ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm