Artikel: Het Logboek

Plaats reactie
Kaj de Jager

21-08-2008 18:37

Het Logboek.

Het fenomeen logboek is bijna geheel van het viswater verdwenen.
Als ik tijdens het voorvoeren eens een praatje ga maken met andere karpervissers stel ik ze wel eens de vraag of zij een logboek bijhouden. Zij kijken mij dan meestal heel vreemd aan.
Daardoor kom ik tot de conclusie dat de meeste vissers het nut van het logboek niet meer inzien.
Daarom wil ik dit artikel wijdden aan het bijna vergeten logboek.

Wat is het nut van het logboek?

Het logboek is nuttig voor het onthouden van je resultaten en hoe je deze hebt verkregen.
Ik geef jullie een voorbeeld: Stel het plaatselijke dressuurwatertje is jouw target voor je volgende sessie. Het woord dressuur zegt al genoeg: moeilijk bevisbaar. Dus je gaat druk in de weer met nieuwe boilies, voertechnieken en rigs en op een van deze technieken boek je mooie vangsten. Je hebt je doel bereikt en gaat weer op pad naar andere watertjes. Na een tijdje beginnen die mooie vangsten in dat watertje weer te kriebelen en je besluit weer eens het dressuurwater op te zoeken. Maar je bent compleet vergeten welke rig welke boilie en welke plekken je ook alweer gebruikt had… Dat is balen.

Dit kun je voorkomen door heel simpel tijdens je sessie een logboek bij te houden.

Hoe houd je een logboek bij?

Dit is heel gemakkelijk. Je neemt een normaal lijnschriftje en elke keer als je een sessie begint maak je een pagina die over je sessie in het algemeen gaat. Dit doe je zo:



Sessie “datum”


Begonnen om:
Beëindigt om:

Viswater:

Weer:

Aantal Karpers:

Aantal Bijvangsten:

Aantal runs:

Aantal verspeeld:

Aantal hengels:

Montage:

Aas:

Voorgevoerd: JA/NEE


Indien je een karper op de kant gekregen hebt maak dan op een nieuwe pagina ook een lijstje maar laat de achterkant leeg. Hier kun je later een foto op plakken.
Dit doe je bijvoorbeeld zo:

Vangst 1 Sessie “Datum”

Soort:

Type: (Schub, Spiegel, Leder, Rijen, Gras, Boeren.)

Gewicht:

Lengte:

Vangsttijd:

Duur dril:

Aas:



Je kunt het zo uitgebreid maken als je wil. Ik heb zelf een heel erg uitgebreid logboek waarin ik echt elk aspect van de sessie en vangst noteer. Want hoe meer je opschrijft hoe beter dat is.

Dankzij het logboek kan je altijd simpel en snel je resultaten terug kijken. En hopelijk herhaalt het verleden zich of als je geluk hebt verbeter je het misschien!







Geschreven door:

Kaj de Jager.


(ik heb het artikel ingestuurd en hoop dat het op de site gezet word.)
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

21-08-2008 22:15

Misschien handig, maar ik vang zo weinig dat ik ze zo wel allemaal kan onthouden ;) :lol:
Mvg, Janieck
Kaj de Jager

21-08-2008 23:08

Haha dan moet je eens gaan analiseren waarom dat komt en geloof me dan komen de vangsten vanzelf ;) lees dit forum maar eens goed door en ga maar eens experimenteren dan komen de biggen vanzelf op het matje!
Rob Snijders
Berichten: 100
Lid geworden op: 13-08-2008 18:43
Locatie: Harbrinkhoek

22-08-2008 09:27

Niet echt van deze tijd natuurlijk, allemaal moderne, kostbare apparatuur langs het water en dan op een noteblok oid een logboek bijhouden? Hier is software voor te krijgen, of je maakt zelf iets in Excel of zelfs in Access als je erg handig bent.
Kaj de Jager

22-08-2008 12:43

Dat is inderdaad zo dit doe ik zelf ook maar probeer alles maar eens te onthouden bij een sessie van 2 dagen ;)
K. van den Herik

22-08-2008 14:11

Het fenomeen logboek is bijna geheel van het viswater verdwenen
says who?
http://www.kis95.nl/
Kaj de Jager

22-08-2008 14:36

Zeg ik lees goed dan zie je waarom ik dat zeg ;) Ik zeg ook niet dat het helemaal verdwenen is bij mij in de buurt in ieder geval wel.
K. van den Herik

22-08-2008 14:50

na 15 jaar zie ik er voor mij het nut niet (meer) van in. Mijn beste kans heb ik op: dinsdag van 22.30 tot 23.00, met een nw wind 3 14 graden, watertemp 17 graden.

Komt 4 keer voor per jaar waarvan ik er zeker 2 niet kan vissen dus tegenswoordigs ga ik maar gewoon vissen en verdomd met vissen vang je het meest.
Kaj de Jager

22-08-2008 15:59

Luister je hoeft het niet eens te zijn met het artikel dat is jouw eigen mening. Het kan erg handig zijn voor mensen dus daarom post ik het ;)
K. van den Herik

22-08-2008 16:34

mono loog
dia loog
jij loog
of ik loog
Maar je bent compleet vergeten welke rig welke boilie en welke plekken je ook alweer gebruikt had


Zal wel aan mij leggen te liggen maar dat vergeet ik dus niet zomaar.

En een logboek, welke wijze dan ook, bijhouden is zeer handig, echter de interpretatie van de gegevens is op zijn minst engig...

En om die interpretatie gaat het denk ik, anders hoef je het ook niet bij te houden...
Kaj de Jager

22-08-2008 20:12

Jij vergeet het mischien niet maar als je veel wateren bevist en veel soorten rigs en aas gebruikt dan is dit handig.
En vergeet niet ik heb dit artikel geschreven om mensen te helpen die dit nodig hebben. Mensen die dit niet nodig hebben hoeven dit artikel niet te lezen dus als jij dit niet nodig hebt geef mij astjeblieft kritiek waar ik het artikel mee kan verbeteren maar geef geen kritiek waar ik niks aan heb.

Groetjes Kaj,
K. van den Herik

23-08-2008 06:12

ik geef geen kritiek, ik geef alleen aan dat jou stelling niet (hoeft) te kloppen en hoe ik er over denk. Dit heet dan ook een discussieboard. Dat betekent verkeer 2 kanten heen.

Tja en op het moment dat je lipje strak wordt vergeet je het belangrijkste te lezen:

De interpretatie van de gegevens.

Het weer NU:

Wisselend bewolkt en enkele buien, sommige met onweer, hagel en windstoten.

Ongeveer de meest slechte omstandigheid volgens het boekje. Dan maar niet gaan?
Mist windstil en later oostenwind. De aller, allerslechtste omstandigheid ever. Slechter kan niet bijna nooit wat kunnen vangen. Gelukkig niet thuisgebleven. 19,8
Kaj de Jager

23-08-2008 06:37

Mijn lipje word absoluut niet strak getrokken...

Maarja als dit niet jouw interpretatie van een logboek is dan kan ik dat geheel begrijpen maar dat zegt niet dat dat de interpretatie van anderen is.
Maar als je iets hebt waar ik mijn artikel mee kan verbeteren dan hoor ik dit maar al te graag. Het is namelijk pas het eerste artikel dat ik schrijf.

Groetjes Kaj,
K. van den Herik

23-08-2008 06:52

hartstikke goed Kaj, blijven schrijven ook.

Verbetering? FF Denken? Artikelen genoeg over logboekjes, over de interpretatie van de gegevens maar zelden iets gelezen.

5 jaar geleden vist ik op met met x aas een een y onderlijn. Nu sta ik aan het water, moet ik weer zo vissen? Of?
Welke gegevens zijn echt belangrijk? Aas en onderlijn vind ik persoonlijk minder relevant. In de periode dat je er niet gevist hebt kan dat wel kapotgevist zijn. Diepte (verloop) bijv. blijft algauw hetzelfde, of juist niet meer.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

23-08-2008 09:00

Vissen is fun
Logboek invullen heb ik in een heel ver verleden ook gedaan....totdat ik op mijn werk ook allerlei logboeken moest gana invullen (HACCP) en weet ik veel
Het vissen begon nu ook op werken te lijken... :-?
Het ging me tegenstaan
en
Je kon er soms geen touw aan vastknopen (Zie relaas Klaas v.d H)
Omstandigheden wijzigen voortdurend , soms zelfs binnen 1 seizoen (vissen sterven,hengeldruk, weersverandering, luchtdruk, verplaatsing van wierbedden naar andere gedeeltes v.h water etc etc etc.)
Vul nu al alweer jaren geen logboek meer in, en het bevalt me best zo :wink:
Verder gewoon door gaan Kaj en proberen open te staan voor andermans mening :wink:
Vissen is nu eenmaal geen excacte wetenschap
Kaj de Jager

23-08-2008 15:39

Klaas bedankt voor de tips ik al zeker blijven schrijven ;).

@Hans: Ik snap heel goed dat als je werk ook logboeken bijhouden is dat je dan het niet meer bijhoud ;) maar ik zweer erbij en ik hoop de mensen te helpen die dit ook handig vinden. En niet geschoten is altijd mis heh :)
Gebruikersavatar
Joey van Huet
Berichten: 55
Lid geworden op: 21-08-2008 17:54
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

24-08-2008 22:10

Heb het een tijdje bij gehouden.. De knollen die ik nu vang vergeet ik het liefst zo snel, de biggen onthoud ik wel met foto erbij.. Mocht ik echt een mooie vangen dan schrijf ik wel wat dingetjes op zoals gewicht, lengte enz. enz.
Karpers zijn slim. Jij moet slimmer zijn!
Armand Wesche
Berichten: 15
Lid geworden op: 03-08-2008 13:40
Contacteer:

27-01-2010 09:23

Neem eens een kijkje op:

http://www.carp-log.net

Een on-line logboek waarmee je op een snelle en simpele manier je vangsten bij kunt houden en analyseren. Met de techniek van tegenwoordig kun je deze informatie zelfs aan de water kant al bijhouden en altijd bekijken via je mobiele telefoon :D
http://www.CARP-LOG.net | Catch...Release...Log!
Gebruikersavatar
jethro buter
Berichten: 176
Lid geworden op: 20-11-2009 10:20
Locatie: Hongarije

27-01-2010 09:36

je hebt gelijk kai

neem ook altijd mijn boekje mee en die verwerkt ik later in excel, heb je altijd info bij de hand als
je toevallig iets vergeten bent..
Gebruikersavatar
Johan chris Breek
Berichten: 98
Lid geworden op: 10-08-2005 19:29
Locatie: leeuwarden

06-02-2010 05:26

Heb zelf ook een excell sheetje ik gewoon meerdere keren heb uitgeprint en in mijn vistas heb gestopt.
Ian Demeulenaere
Berichten: 256
Lid geworden op: 21-11-2006 20:24
Locatie: Eindhoven

24-04-2010 12:17

ik heb ook een tijdje een logboek bijgehouden opzich is het nuttig maar ik moet zeggen dat het vissen puur op gevoel me veel beter bevalt.. op den duur weet je waar je moet zijn en wanneer. dus een logboek gebruik ik niet meer..

ik heb wel een boek met dieptekaarten, informatie over stekken, obstakels ect..

en soms.. ja soms moet je gewoon vissen als een kip zonder kop.. gewoon uren maken om erachter te komen wat je goed en fout doet.. als je gaat vissen naar je logboek maak je de kans om in dezelfde fouten te vervallen..
Ian Demeulenaere
Berichten: 256
Lid geworden op: 21-11-2006 20:24
Locatie: Eindhoven

24-04-2010 12:21

ow als er iemand zich ooit geroepen voelt om toch een fatsoenlijk logboek uit te brengen (een stevig boek wat tegen de mishandelingen kan wat ik erme van plan ben) dan zal ik het waarschijnlijk wel kopen..

maar zoiets is er niet in de handel te verkrijgen
Plaats reactie