Artikel: Obstakel vissen en veiligheid door Piet Vogel

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

03-03-2005 20:37

Beste bezoekers,

Nu op KWO te lezen een zeer interessant artikel van Piet Vogel over het vissen bij obstakels, de gevaren ervan en de kansen die er liggen. Een zeer kompleet en rijkelijk geïliustreerd artikel waar je zeker wat van kan opsteken.

http://www.karperwereld.nl

Veel leesplezier,

Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

04-03-2005 10:12

Piet,

Alles is goed duidelijk beschreven!
Ik heb echter 1 vraagje: Je praat over voorslagen, maar kun je niet b.v. niet
gelijk een hele dikke nylon hoofdlijn van 0,40mm gebruiken? Dan heb je na-
melijk die voorslag knoop ook niet....

Tot slot: Ik deel je mening over Amnesia: Dat is totaal niet schuurbestendig!
Kun je bij huis zo testen met een stuk grof schuurpapier wat je op de rand
van een werkbank strak plakt, en haal de amnesia hier b.v. een aantal keren
over. Bij 3x er langs knapte het Amnesia bij mij....

groetjes Benny
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

04-03-2005 10:26

Benny,

Die 40/100 werkt daar niet. Heb ik al geprobeerd. Die palen zitten vol met mosseltjes. Die red ant is het enige dat heel blijft.
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

04-03-2005 10:29

Benny,

Misschien is 0,40 nog te licht, maar 0,50 is toch zeker ook een optie of niet Piet? Ligt er misschien ook aan bij wat voor een soort obstakel er gevist wordt?

Wat die Amnesia betreft ben ik het helemaal met Piet eens.. ik en ook mn pa hebben dat al jaren terug geschreven dat het waardeloos spul is voor voorslagen en dat het totaal niet schuurvast is.

Wel een hele mooie visserij trouwens dat obstakelvissen, alleen niet voor iedereen weggelegd.

Vr.Gr.,

Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

04-03-2005 10:37

Bas,

Als je dan b.v. je hoofdlijn diameter opvoerd naar 0,50mm.....? :roll:

Tot slot: Als die voorslag dan beter toch gebruikt kan worden, dan neem ik
aan dat die voorslag wel het best lang genomen (30 meter) kan worden...
Wat bruggen verder betreft, het is inderdaad snel reageren, want anders ben
je gewoon te laat. Dagvissen, is dan inderdaad een prima oplossing! Ik heb
er echter ook weleens s'nachts gevist; en eigenlijk op een hele aparte ma-
nier... Ik stelde mijn 2 persoons bivvy op, rolde het grondzeil eruit, en aan
de ene kant (wakker!!!) ging ik liggen op m'n stretcher, en aan de andere
kant plaatste ik m'n hengels op de steunen IN DE BIVVY. Je kunt zo ontiege-
lijk snel de hengel grijpen...
Het bovenste is wel een beetje omslachtig, maar werkt wel!!!

groetjes Benny
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

04-03-2005 10:51

Benny
Die dikke nylon waar jij over spreekt gebruik ik ook, namelijk 0.50 mm. Dit doe ik alleen als ik over een talud vis dat wel steil is maar waarvan ik zeker weet dat het niet te erg begroeid is met mosseltjes. Werkt heel goed en is zeer safe'.

Bas
Je hebt gelijk bij die palen (begoeid met driehoek mosseltjes) waar wij vissen is alleen een heel zware mono voorslag bestand.
Deze visserij is dan ook zeker niet geschikt voor beginners, doe eerst ervaring op en ga dan pas eens bij obstakels vissen. Probeer het eerst dan eens in het winter seizoen.
Piet
Laatst gewijzigd door Piet Vogel op 04-03-2005 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

04-03-2005 11:05

Wanneer ga je ook met reels vissen Piet?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-03-2005 11:27

Piet, bedankt voor je artikel, tijdens het snoekbaarzen onder bruggen en tegen palen had ik mijn gedachten al op karper, die daar moet zitten, gezet.
Onze plannen liggen toch al in dag met name pensessies en dit is een welkome aanvulling, als ik mijn maat zo gek kan krijgen tenminste 8)

Douwe Bijlsma
Vissen is een hobby, geen religie!
Yves vd Spelt
Berichten: 49
Lid geworden op: 16-07-2004 17:10

05-03-2005 10:49

Leuk stukje weer. Even een vraag:

[i]Het onderlijnmateriaal:
Dit moet de zwakste schakel zijn in het geheel dat wil zeggen dat ik liever heb dat de onderlijn breekt dan de hoofdlijn zodat de vis dus nu met een weerhaakloze haak met een stukje onderlijn ervandoor gaat. Dat is hij in no time kwijt wat voor ons weer voordelen heeft, ten eerste richt het weinig schade aan en ten tweede krijg je daardoor dus sneller een herkansing om deze verspeelde vis te vangen. [/i]

Maar hoe test je dit of neem je gewoon de lichtste onderlijn versie?
Enige manier om te testen is volgens mij gaan trekken aan je hele montage op de afstand dat je vist.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

05-03-2005 21:46

Mooi artikel Piet,
erg leerzaam en voor mij zeer herkenbaar.(bruggen)
Zeker is wel dat vooral de koudere periode zich uitstekend leent en loont voor deze obstakelvisserij, je vist immers in het hol van.....

Maar waarom vastlood op die gevaarlijke stekken?

Ikzelf zit met vrijlopend inlinelood 70 / 80 gr (korte tube) en heb liever niet meer lijn uitstaan dan 20 meter.
Bij vastlood heeft de vis zijn vluchtroute vaak al ingezet, en ben je vaker dan noodzakelijk gedwongen om meer druk te zetten dan je lief is en heb je al gauw het 'gevoel' dat je eigenlijk in juni zou mogen verwachten.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Anton Langbroek
Berichten: 66
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

05-03-2005 21:53

Douwe,

ter info: Die is gek

Gr. Anton
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

05-03-2005 21:58

Tof artikel Piet.

Maar waarom vastlood op die gevaarlijke stekken?


Vraag ik me ook af.......

Nu vis ik bij bruggen vaak met de pen, wat weer een ander uiterste is, maar Henk heeft hier wel een goed punt vind ik.

Voor de rest helemaal top hoor! :D

met vetrijke groet

Mitsz
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

06-03-2005 00:09

Ik ga net als Henk voor schuivend. Veel eerder kun je niet gewaarschuwd worden bij een aanbeet. Met de pen hebben ze vaak toch nog wel erg veel speling om alvast langs een paal te zwemmen. Vooral als het wat dieper is.
jan van kranenburg

06-03-2005 02:55

Als grote liefhebber van "poldervissen" had ik vroeger weinig te maken met obstakels.
Tijdens een vakantie in Brabant viste ik op een redelijk groot Ven, waar je alleen met een boot kon vissen.

Redelijk succes; pennend en free-linend, maar toch maar max 10 a 12 pond.; of op 't weid of tegende rietkragen aan.
Best leuke vakanties. Ben er zo'n 6x keer geweest.

Er lagen in dat Ven diverse omgevallen/omgewaaide bomen in het water; mij vielen de plakkaten op tussen die bomen.

Gebruikmakend van die logge roeiboot mijn aas in de buurt van die boomstronken gedeponeerd; handje voer erbij , stukje wegroeien en vissen maar.

En daar kwamen de grotere jongens! Tussen 15 en 20+ schat ik .
Ben ermee gestopt omdat ik er teveel verspeelde door lijnbreuk.

Gebruikte in die tijd geen onderlijn.

Ik post dit omdat mijn ervaring m.i. bevestigt wat Piet schrijft over
schuilplaatsen. Zie zijn posting over hondenmanden.

Mooi artikel overigens, Piet!!
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

06-03-2005 10:19

Yves
Op je spoel/klos staat toch de trekkracht aangegeven! gewoon kiezen voor b.v. een hoofdlijn van 19 lb en een onderlijn van 15 lb. Verder is van het korte stukje rigmateriaal waar alle druk meteen op de knoop komt te staan zwakker dan de hoofdlijn waar altijd een stuk rek in zit dat de trekkracht alleen maar tengoede komt.
Piet
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

06-03-2005 10:30

Henk
Ik gebruik vast lood omdat ik zeker weet dat ik alle beweging van het vaste lood goed kan volgen. Daar heb ik geen schuiflood voor nodig, als je de hengel op de juiste manier naar de stek toe richt en je top een klein beetje krom trekt kun je echt alles waarnemen en daar natuurlijk op reageren. Houd dus wel weer in "vissen in korte sessies"om scherp te blijven! Als een vis zich prikt zie ik een tik op de top en dan hang ik al in de hengel.
Mitsz
Ik vis daar al een paar jaar niet meer met de pen, het is daar gewoon een feit dat er met penvissen niet de zware vissen gevangen worden. Heeft denk ik te maken met de staande lijn (ook al vis je liggend) maar ook omdat het water vaak zo helder is dat jij de vis kan zien, maar de vis ook jouw kan zien. Rust op de stek is daar het aller belangrijkste. Natuurlijk zou ik het lieven met de pen doen, ik ben van huisuit een penvisser! maar nogmaals de praktijk heeft het anders voor mij gewild!

Trouwens ik zal je mijn tel nummer even mailen zodat we even wat kunnen afspreken. Hoor de laatste tijd steeds meer vissers die de weg naar jouw "kwaliteitsboilies"gevonden hebben.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

06-03-2005 14:19

Piet, ik vis met met een schuivend lood omdat ik de vis niet wil laten bolten en ook omdat ik beter kan zien wat de vis aan het doen is.
Je bent de vis al voor voor hij hem wil smeren.
De prik voelt hij niet wel het lood waar hij op vast loopt.
Jou mening hierop aub.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

06-03-2005 14:33

Douwe
Ik vis juist wel op de bolt, geloof me ik zie iedere beweging van de vis op de top. Ik heb alles afgestemd op deze visserij en haak de meeste vissen al bij het opzuigen(heb dit meerdere keren life gezien). Dan krijg je dat de vis die gebolt is met de kop gaat schudden. Door dit schudden zie ik de top tikken en sla ik aan en loop en paar meter weg met mijn hand op de molenspoel. Als het water warmer word op deze plek dan verkas ik naar een andere stek (meestal net na de paai) omdat ik ze dan niet meer hou. Vaak gaat het dan zo snel, bolten, schudden en meteen op volle snelheid richting de palen.
Groetjes Piet
Leuke discussie trouwens!
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

06-03-2005 18:29

Piet,


Inderdaad weer een leerzaam artikel van jouw kant.

Ook zit ik met enkele vragen.

1) Je vist in Amsterdam, hoeveel keer op een dag wordt je wel niet lastig gevallen door zwervers en ander gespuis? :roll:

2) Voer je voor op die brugstekken? Ze zitten er, dat is duidelijk. Als ze dr zitten dan moeten ze ook azen. Voer jij voor om ze te laten azen in hun "winterslaap" of voer jij om ze er te houden?

3) Een hoofdlijn van 0,50mm is erg dik, dat heeft z'n redenen natuurlijk want met een dunnere lijn is het moeilijk drillen.
Camoufleer jij je montage/dikke hoofdlijn op een manier?
Zonder een camouflage zal het toch af moeten schrikken lijkt me.....?
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

06-03-2005 19:26

Koen
De 0.50 mm gebruik ik alleen maar voor het vissen over het tallud op dieptes van meer dan 10 meter. De lijn loopt daar strak over de schuine bodem. Op die diepte is totaal geen zicht dus hoef ik het ook niet te camoufleren. Omdat ik vaak meerdere stekken per dag bevis heb ik ook verschillende spoelen bij me. Op een stek waar het niet nodig is haal ik ook meteen de dikke lijn eraf. Ook heb ik een spoel met 0.35 bij me waarop een voorslag is gemonteerd. Die spoel gebruik ik bij de meeste bruggen. De voorslag die erop zit heeft maar een lengte van drie meter. langer is niet nodig want het gaat erom dat ik op tijd ben en dat de vis het obstakel niet bereikt. Pakt hij toch een meter dan doet de voorslag het werk.

Ik word nooit lastig gevallen door gespuis op de plas. Dat heeft natuurlijk wel te maken met het feit dat ik een boot tot mijn beschikking heb. Maar die had ik twee jaar geleden niet en toen had ik ook nooit last. De boot ligt 75% bij mij voor de deur en er is nog nooit iets mee gebeurd. Ben ook altijd erg verbaast over het oordeel van mensen van buitenaf over de plas. Volgens mij is het zo als je het niet opzoekt valt het hier reuze mee. Wel zijn er stekken die ik mijd omdat daar veel allochtonen jongeren die tot diep in de nacht lawaai maken. De locals weten dat en komen daar niet!

Iedere brug in mijn omgeving heeft een vast bestand die het grootste deel van het jaar overdag onder de brug blijft. Het is totaal niet nodig om voor te voeren omdat de vissen er al zijn. Omdat ik precies weet waneer ik er moet zijn (woon er al 15 jaar en vis die brug nog langer) in de winter hoef ik ze dus niet actief te houden. Mijn seizoen begint pas als er een stevige zuidwester het water bij de brug verkleurd.
Piet
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

06-03-2005 20:03

Bedankt voor je uitleg Piet. :wink:
Het is duidelijk voor me.
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Richard Schigt
Berichten: 32
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: Roermond

16-04-2005 01:58

Piet,

Je zou eens Berkley's Fireline moeten proberen is beresterk geen rek en bijna onbreekbaar. Dan hoef je niet met een voorslag te vissen en ook niet met hele dikke diameter. Ik heb er zeer goeie ervaring mee bij obstakels en zeer zeker ook op grote afstand.

groeten Richard
Plaats reactie