De Favoriete Rig Van... Marc Muller

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

25-01-2005 20:54

Beste bezoekers,

In onze rubriek: De Favoriete Rig Van... is het de beurt aan de zeer ervaren visser Marc Muller die zijn favoriete rig beschrijft.

Veel leesplezier op http://www.karperwereld.nl

Vr.Gr.,

Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

26-01-2005 08:52

Marc, mooi helder verhaal over hoe je de rig maakt.

Dat jij vind dat een standaard rig uitstekend voldoet kan ik ook alleen maar toejuichen. Uiteraard zal er water zijn waar je iets anders uit de kast moet halen dan elders, maar merendeel lijkt me toch nog gewoon met een standaard rig te bevissen. De enige variatie die ik toepas is om de onderlijn van GH te maken maar verder geen toeters en bellen.

Wat ik me wel afvraag, ja ja jij dacht allen een juich berichtje maar helaas ook een vraag, wat is voor jou een trigger om de lengte van je onderlijn aan te passen? Dus hoe bepaal jij ah dit water is 10cm en een ander water is 25cm?

Groet Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

26-01-2005 09:00

Marc M,

Een soortelijke rig gebruik ik ook het meest, en werkt prima!
Ik heb echter nog welk een vraag: Zoals ik las, maak jij je rig met Silkworm,
maar mij is gebleken als je Silkworm in kokend water houd; deze daar niet
tegen kan (om het krimpkous te laten krimpen).
Zelf gebruik ik geen krimpkous voor de line-aligner rig, maar gewoon goed
strak zit siliconeslang van 1mm. Krimpkous kan natuurlijk ook, maar dat
krimpen vind ik niet prettig aan de waterkant.... :)

groetjes Benny
Dickvan Bekkum
Berichten: 440
Lid geworden op: 23-05-2004 17:16
Locatie: ophemert

26-01-2005 11:50

mooi netjes uitgelegd met duidelijke foto`s alleen jammer dat er twee keer een en dezelfde foto staat.
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

26-01-2005 17:41

marc, waarom ben ik niet verrast ;-)

spreek je morgen weer
groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

26-01-2005 20:37

Wat mij opvalt in deze nog maar kort bestaande rubriek is dat de ervaren vissers vaak toch voor een eenvoudige rig kiezen. Niks geen polonaise aan hun rig..
Zie Geert en nu ook weer Marc wel opvallend dacht ik zo.

Vr.Gr.,

Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
Theo de Vries
Berichten: 442
Lid geworden op: 15-02-2003 01:00
Locatie: Lelystad

26-01-2005 21:09

Marc,

Ik denk, na het zien van deze rig, dat de rest van je materiaal niet bestaat uit de loodkanonnen die momenteel in de mode zijn?

Ik vis zelf al vele jaren met een iets zwaardere uitvoering van deze rig, namelijk Silkworm 15 lbs en een drennan continental boilie hook 6 of 8 (na het lezen van L.d.B. met recht gebogen oog) met een l.a. Ik vis deze rigs met soepele twee ponders en heb nog nooit een vis verspeeld doordat de onderlijn brak.

De andere rig, waar ik net als jij, ook graag mee vis, is de trigger rig van PB gemaakt van GH.

Theo
Marc Muller
Berichten: 1
Lid geworden op: 27-01-2005 07:14
Locatie: Huissen

01-02-2005 12:32

Beste Heren,

Allereerst bedankt voor jullie positieve reacties. Ik zal hierbij jullie vragen een voor een proberen te beantwoorden.

Ha Marc,

Ik zie deze rig niet zo zeer als een standaard rig maar meer als een simpele basis die op de meeste wateren zal voldoen. Ook op dressuurwateren zal deze rig mijn eerste keuze zijn en met een juiste voermethode zeer goed zijn werk doen. De trigger voor mij om een bepaalde lengte van de onderlijn te kiezen of de lengte van de onderlijn aan te passen kan heel divers zijn. De keuze komt bij mij bijvoorbeeld meestal voort uit;

- het soort water (stromend of stilstaand water maar ook de afstand waar je op vist kan bepalend zijn, als ik verder weg vis dan zal de onderlijn vaak korter zijn om in de war gooien te voorkomen)
- de bodemgesteldheid (op een zandbodem vis ik met een kortere onderlijn dan op een veenbodem)
- het gebruikte aas (bij partikels, hier reken ik ook miniboilies onder, gebruik ik een kortere onderlijn dan bij gewone boilies dit komt meestal uit de navenante voermethode en het aasgedrag van de karper op bepaald aas, zie de volgende twee)
- de gebruikte voermethode (compacte voerplek of verspreid, single hookbait, op compoacte voerplekken zal ik eerder voor een korte onderlijn kiezen en bij meer verspreid voeren voor een langere)
- het aasgedrag van de vis (afhankelijk van het gebruikte aas en de voermethode)
- de mate van dressuur (krijg je af en toe een piep of zie je helemaal niets op een water waar de vis je aas tegen moet komen dan ga ik verkorten of juiste verlengen afhankelijk van een aantal factoren die hierboven staan en waarvan ik verwacht dat het de verbetering kan brengen)

Je ziet dat een combinatie van factoren de keuze bepalen en dan heb je het nog niet over het aanpassen van loodgewichten, hairlengte, haakgrootte e.d. Dit is een weg van Trail and Error. Indien ik de mogelijkheid heb om te kijken hoe anderen vissen en hun resultaten af te zetten tegen die methode dan zal ik dit zeker niet nalaten. Dit kan je heel snel naar een juiste combinatie brengen.

Ha Benny,

Ik had het probleem in het begin ook dat als ik onderlijnen van silkworm in warm water deed om de krimpkous te krimpen dat het zich langzaam opfrommelde. Dit komt niet door het warme water maar door de warmte in de lucht boven de pan. Dit kun je voorkomen door de onderlijn in een rietje te steken in dan het geheel zo even in de pan met kokend water te steken. Ook kun je er een aantal in de pan doen het water aan de kook brengen en weer geheel af te laten koelen.

Ha Theo,

Je gedachte is juist. Ik gebruik meestal kogelloden met loodgewichten van 70 of 95 gram afhankelijk van het bodemtype. Op een zachte bodem het 70 grams lood wat ik na het ingooien los laat zakken zodat het een beetje in de bodem weg zakt en zo voor meer weerstand zorgt en op hardere bodems het 95 grams. Indien ik zwaarder lood gebruik dan pas ik mijn haakmaten aan. Tevens vis ik met soepele hengels 2 of 2,5 ponds. Ik heb bij deze montages nog nooit onderlijnbreuk gehad en ook heb ik door het lichte lood weinig problemen met losschieters. Op 8 januari dit jaar kreeg ik echter tijdens een sessie van 4 uurtjes 5 aanbeten waarvan ik er 2 loste. Dit was tijdens die storm die Nederland teisterde en door de extra druk van de wind op de hoofdlijn kreeg ik al losschieters. Zo zie wat een beetje druk soms al kan betekenen.


Gr. Marc
Plaats reactie