Artikel: Dag-licht-gewicht door Piet Vogel

Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

17-01-2005 22:58

Beste bezoekers,

Nu op KWO te lezen een zeer interessant artikel van Piet Vogel over het vissen overdag. Hoe ben je het mobielste, aanpak etc. een zeer kompleet artikel waar je zeker wat van kan opsteken.

http://www.karperwereld.nl

Veel leesplezier,

Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
erik snijders
Berichten: 265
Lid geworden op: 30-06-2002 02:00
Locatie: veenendaal

17-01-2005 23:30

gelezen, en weer een geweldig artikel van piet, misschien wordt het tijd voor een boek :wink:
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

17-01-2005 23:30

NICE !! :lol:
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

17-01-2005 23:35

Piet!,
Geweldig stuk, twintig jaar geleden had ik de plas al vaarwel gezegd, onlangs aan een paar boarders denigrerend het de "peppieplas"genoemd.
De manier waarop jij hem beschrijft, met je mooie kanttekeningen doet het bloed weer stromen. De eilandjes, tussen de bomen en dan je korst tegen de andere kant, het landen van een toen heel grote karper, ja ook in ondergoed te water!
Eruit komen tussen de brandnetels maar wel met de vangst je leven, los van de half ontklede mannen daar, een sensatie.
Mooi geschreven en qua gedachtengang mijn straatje, ik heb genoten, en zal het zeker nog eens terug lezen..

Groetjes,
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
erik flaschwinkel
Berichten: 127
Lid geworden op: 23-10-2003 02:00
Locatie: spaarndam

18-01-2005 08:45

En weer een lekker stukje van T.....tje Piet.
Maar die ene foto.............. :oops:
groetjes Erik
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

18-01-2005 10:04

Mooi artikel! Ik vis zelf op dezelfde methode en nooit hele nachten (behalve in Frankrijk dan) en ook af en toe op de plas.
Handigheidje voor deze visserij: van Rozemeier heb je hele handige foudraaltjes waar 1 hengel in past en een rits die je wel heel gemakkelijk sluit. Vis je met 2 hengels dan doe je met klittenband 2 van die dingen bij elkaar met je net ertussen. Korte steuntjes (als die al nodig zijn, hengels leg ik zelf ook vaak gewoon op het gras) in je tas en gaan.
Vaak vang je op een ochtendje meer dan de bivviemannen in 1 of 2 weken.
Gebruikersavatar
Robin Blaauw
Berichten: 130
Lid geworden op: 01-03-2004 12:43
Locatie: Hilversum

18-01-2005 10:04

Wederom een heerlijk stukje om te lezen, je waant je aan de waterkant!

Vind dat je een erg goede manier van schrijven hebt, het leest erg gemakkelijk weg en is zeer duidelijk.

Complimenten!

Groet Robin
Laat ze in de waan,ik kom eraan.....
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

18-01-2005 10:24

Idd een heel leuk artikel om te lezen, vooral de schrijfstijl ervaar ik als zeer prettig!

Ook ik ben een "overdagvisser" die af en toe een nachtje mee pikt, ben in beide situaties alleen nog niet echt succesvol maar heb inmiddels wel 100% vertrouwen in mijn set-up en mijn werpen (geen kluwetjes meer). Nu nog de juiste plekken zien te ontdekken en ik kan los :D Ook dit artikel heeft mij weer nieuw inzicht verschaft waardoor het vertrouwen qua plekken ook weer beter is geworden.

Piet bedankt.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

18-01-2005 10:33

Piet,

Prima artikel! Ik ga snel kijken op welke manier ik het gewicht van mijn uitrusting kan beperken. Niet alleen om sneller te verkassen (daar zal ik aan moeten wennen), maar ik ben het zat om helemaal kapot te zijn na het lopen van een kilometer met mijn uitrusting :-?

Ik heb trouwens onlangs een rodsling aangeschaft, die perfect past in de dit soort visserij. Het gaat om de Aqua rod-sling. Deze heeft rod-sleeves zonder ritsen. Je steekt de hengels in het foudraal en trekt deze dan dicht met een trekkoord onder de molen. Sneller kan haast niet. In het hoofdvak heb je ruimte voor schepnetsteel (en koker ;)), paraplu, etc.

Een leuke gewichtsbesparing is trouwens te behalen met het type paraplu. Nylon plu's zijn veel lichter! En als je een beetje knappe koopt zijn deze goed waterdicht en sterk.

*edit

Wanneer komt je eerste boek uit, je schrijfstijl is prima. Mijn voorstel: een goed boek voor de beginnende karpervisser :wink:
Laatst gewijzigd door Martijn Julien op 18-01-2005 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

18-01-2005 10:33

Piet,

Heel mooi artikel inderdaad (had het al gelezen in het VBK), net als de lezing trouwens over afgelopen seizoen. Ook ik zal komend seizoen (zeker in het Limburgse) meer een meer dagsessies "moeten" gaan vissen, dit door extreme verhoging van het aantal aangestelde boa's en daarmee natuurlijk ook de controles en pakkans. Allemaal het gevolg van het voortdurende Plen en Russen probleem in die omgeving, daardoor is het nachtvissen op bijna alle wateren daar verboden, enkel nog overdag. Maar korte dagsessies hebben zeker zijn charme, zo goed als heel 2002 heb ik zo gevist en er is niets mooier dan een grote vis in het daglicht drillen moet ik zeggen en op je stoeltje achter de stokken over het water te zitten turen.
mvg

Bart van den Hurk
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

18-01-2005 10:42

Piet,

Prima stukje, en vooral de manier van vissen.
Heb dit ook veel al gedaan, maar dan om de reden dat ze thuis niet wouden dat ik alleen de nacht ga vissen :)

Heb toen een soortemet van "3 uurs verkassessietjes" gedaan. Had geen geld oim materiaal erop aan te passen, maar zo min mogelijk, visspullen los in de kar mieteren en gaan met die banaan.


Erg leuke manier van vissen en je beleefd alles veel intenser.
Dan nog niet te spreken van de ochtendjes met de pen :)

Hmm zo te zien wordt het steeds drukker sochtends met struinende statische vissers... :) Dan moeten we over een paar jaar weer om "anders" te doen weer in het rukbunkertje gaan liggen :)

mvg,
Frank
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

18-01-2005 10:58

Hoi Piet,

Echt een goed stuk om te lezen. Vooral de manier van vissen zal velen van ons wakker schudden. Alweer een bevestiging dat succesvol vissen in “veel” gevallen niet meer realiseerbar is vanuit een rukbunker. Ik ben zelf ook met enkele ideeën aan de slag om het aantal vanguren te verhogen :roll:
Soms is het gewoon niet normaal wat je statisch aan uren draait terwijl het in mijn ogen niet oplevert wat het zou kunnen opleveren. De voor mij nieuwe tactiek zal ik dit seizoen uitvoerig gaan testen en als alles mij duidelijk is zul je het wel een keer lezen.

Vriendelijke groet,

Martin Post
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

18-01-2005 17:24

piet,

een zeer lezenswaardig artikel met een visserij die ook mij geen windeieren gelegd heeft. met name 2002 en 2003 en eerste deel 2004 op deze wijze een hoop vis weten te verschalken. na het lezen van dit artikel zou ik bijna helaas zeggen over de tendens die ik vorig jaar doormaakte, te weten het vissen van korte doordeweekse nachtsessies. wil ook tijd hebben voor de geneugten van het leven in de weekenden ;-)
zie erg uit naar komende vrijdag in giesbeek, zie je daar
groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

18-01-2005 21:21

Piet,

Ouwe liefde roest niet!

Fijn leesvoer bovendien, waarvoor dank!
Groet'n Henk..

still growing Old.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

18-01-2005 21:49

Mannen.

De dialezing van Piet geeft een nog beter beeld van de wijze waar op hij zijn karpervisserij bedrijft.
In korte tijd heb ik diareeks twee keer mogen aanschouwen, de oudere spiegels die hij er ving waren voor mij stuk voor stuk monumenten kon er werkelijk niet genoeg van krijgen. Krijg je de kans om de lezing mee te maken doe het, is zondermeer een verrijking van je mogelijkheden in je karpervisserij.
Piet vind het niet fijn als je constant maar lastige vragen stelt maar dat is een ander verhaal. :lol:

MVG,

Peter

PS. Piet hoe is het met het puppy.
Michel bezem
Berichten: 56
Lid geworden op: 13-09-2004 20:31
Locatie: Avenhorn

18-01-2005 22:31

Piet
Als iedereen weer op de dag gaat vissen moeten we toch weer een Lund kopen :wink:
Gr
Michel
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

18-01-2005 22:41

Piet, mooi stukje leesvoer en herkenbaar!
Mijn tip: Met 1 hengel gaat het soms nog sneller en makkelijker..dit hoeft niet perse altijd een penhengel te wezen!
Zelf vis ik vaak ook op die manier, denk er zelfs over om een vouwfiets te kopen om ook in andere steden mobiel te kunnen zijn :D
gr
Hans
Sjors Hempenius
Berichten: 132
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Wirdum, Friesland

19-01-2005 13:20

Piet,
mooi artikel. Dank je wel. Ik heb zelf ook een redelijk lange periode gekend waarin het karpervissen niet meer zo hoefde. Na een aantal jaren heb ik via het vissen op grote snoek ontdekt wat ik kwijt was in mijn visserij. Nadat ik de hele visserij had "omgegooid" ben ik er weer van gaan genieten. Ook mijn visserij speelt zich al meer dan een tiental jaren overdag af, alhoewel ik voornamelijk weer met de pen ben gaan vissen.

Sjors
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

19-01-2005 18:49

goddomme Piet!
Je hebt het weer goed voor elkaar! Schitterend artikel!

Ook ik heb zijn diareeks 2 keer gezien. Maar als ik naar die diareeksen kijken en daarnaast naar dit artikel, zet dit toch nog wat puntjes op de i. Er waren een paar kleine dingetjes die me niet helemaal duidelijk waren, maar nu is het me helemaal duidelijk :wink:
Diareeksen waren echt prachtig, maar ik combinatie met dit.... Geweldig!

Ga zo door!

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

20-01-2005 11:35

Mannen
Allemaal van harte bedankt voor de mooie woorden. Ben het niet gewend om reacties te krijgen omdat ik normaal gesproken natuurlijk nooit iets hoor via de redactie. Heel soms lees ik eens wat over de technische artikelen waarvan vissers zeggen dat ik dat soort stukken goed kan onderbouwen.
Piet Vogel
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

20-01-2005 11:46

Piet,

Bij deze nodig ik je uit om wat vaker op onze site te schrijven. Gezien de entousiaste reacties hier reken ik daar wel een beetje op :P

Vr.Gr.,

Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

20-01-2005 12:01

beste Piet,

ik had je artikel al gelezen in het vbk blad! TOP! op kwo kun je iig laten blijken dat het gewaardeerd wordt!
ik heb het met veel plezier gelezen, mooie visserij die mij zekers aanspreekt (ik wissel oppervlaktevissen ook veel af met statisch e.d.. tis maar net hoe de stituatie er zich voor leent nietwaar..)

gr Raymond
Gebruikersavatar
Theo de Vries
Berichten: 442
Lid geworden op: 15-02-2003 01:00
Locatie: Lelystad

20-01-2005 13:25

Ik vis al heel wat jaren mobiel (struinend) als het in de buurt is op de fiets, of anders met de auto en probeer daarom alles zo licht mogelijk te houden
Ik heb in 2003 bij mijn locale hengelsport wibra. Een K.N. space shuttle 3 aangeschaft en niets dan lof over deze Quiver. Er kunnen twee opgetuigde hengels in en er is een handig vak voor de steunen enz. De toppen bescherm ik met PB Rod-holders en verkassen is een fluitje van een cent. Dit jaar wil ik het geheel nog lichter maken door mijn Nubrolie te vervangen door een nylon plu. Waar ik helaas nooit een goede oplossing voor heb gevonden is een redelijk comfortabel stoeltje wat makkelijk te vervoeren is op de fiets, ik heb zelfs nog, de gouwe ouwe Pakaseat maar die waardeloos als je op de fiets zit en niet te vergeten de pijn in je kont, want hij is te smal.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

20-01-2005 13:41

Piet,

mooi stukje man!

groet Mitsz
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

20-01-2005 13:55

Mooi en informatief stuk schrijfwerk! 8)
Nu ga ik toch anders en effectiever over het overdag vissen nadenken.....!
Puik werk! :wink:

Groeten Koen
Vriendelijke groet,

Koen de Been