Artikel: The Shot on the Hook Rig

Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

15-10-2004 14:53

Robert,

Puik stukkie werk, Kan me voor stellen dat je in het begin hor en dol werd van die al die lossers. Begin van dit seizoen ben ook aan het klote geslagen. Kan met recht zeggen dat ik dat nog steeds doe. :lol:

Nog steeds niet de juiste onderlijn gevonden...afijn totdat ik jouw stukkie tegen kwam. Dat loodje in combinatie met een korte ondelijn zou direkt vlees moeten pakken. Dat staat me wel aan... ik wil nog ff. een vraagje of 2 stellen als dat mag?

1 Tot welke afstand van de kant vis jij met deze Rig in het algemeen?

2 het lijkt mij dat de haakbocht vrij smal is, ondervind je daar geen hinder van?

3 Staat de haakpunt schuin in de bek, of gaat deze door de hele lip heen? (soort piercing)

Waren het er stiekem toch 3 :wink:

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
erik flaschwinkel
Berichten: 127
Lid geworden op: 23-10-2003 02:00
Locatie: spaarndam

15-10-2004 16:03

Hoi Robbert,
Een leuk stuk met veel info waar anderen(ik)ook wat aan hebben.
En die ik binnen kort ook zal gaan proberen.

Ik ben zelf een grote fan van greenhornet en die gebruik ik bij veel van mijn ondelijnen,waarom is deze volgens jouw minder geschikt voor deze onderlijn?
Of was dit alleen in combinatie met een te dikke haak?

Zelf ben ik namelijk niet zn voorstander van allerlij knopen en onnodige dingen aan mn ondelijnen,maar ben zeker van plan om het weer eens te gaan proberen.

En pas je het gewicht van het loodje aan de haak aan aan de pop up die je gebruikt of doe je net als bij de overgelode rig er een zwaar loodje aan.

Mvg Erik
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

15-10-2004 16:16

He Rene, goed te horen dat je het wat vind!

Hoe ver ik de rig uit de kant vis?
Ik denk dat je de kant op wil of je dat loodje er af gooid?
Ik geef eerlijk toe dat het me af en toe gebeurde bij maximale worpen!
Toendertijd bood een stukje PVA tape uitkomst.
Later kreeg ik beter door hoeveel speling ik het loodje kon geven.
Dat is iets wat even heel precies moet gebeuren.
Je wil hem zo losjes mogelijk maken.
Voor de presentatie zodat het loodje tegen de weerhaak aan glijd en voor de inhaking zodat ie wegglijd en niet in de weg gaat zitten.

De haakbocht is inderdaad vrij smal, het is dus geen haak voor het zware werk!
Al moet ik toegeven dat de inhakingen zo mooi zijn dat ik alles uit die haak kan halen wat die te bieden heeft.

De haak dringt mooi recht in met deze rig Rene.
Wanneer het loodje niet losjes genoeg word bevestigd zal die wel schuin inhaken omdat die dan in de weg zit!

Ik zal het hier ook gelijk vertellen (had het bij een andere topic verteld).
Het is ook heel belangrijk dat je de kno knot wikkelingen doorwikkeld tot de haakpunt, dit zodat het loodje (eenmaal op de bodem) tegen het weerhaakje zijn plaats inneemt voor een mooie presentatie.
Anders gaat het stukje krimpkous (bent hook) omhoog staan door de pop up!

Als je dit allemaal goed weet te krijgen is de lengte van je onderlijn aan de beurt.
Juist omdat de haak gelijk vlees pakt is je lengte de clu voor mooie inhakingen.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

15-10-2004 16:29

Robert,

In eerste plaats mooi technisch opgezet qua schrijfsel, en met goede illu-
stratie foto's!
Dat de rig goed zal werken, geloof ik graag; maar brengt een "normale"
overgelode pop-up rig niet hetzelfde effect teweeg....? Want bij een over-
gelode pop-up-rig zal de haak toch ook altijd al op de onderlip getrokken
worden, zodat de haak in een ideale prik positie komt...!?

groetjes Benny
Yves vd Spelt
Berichten: 49
Lid geworden op: 16-07-2004 17:10

15-10-2004 17:02

Dat loodje gaat er toch bij iedere aanbeet afvallen, komt neem ik aan in de bek (spijsvertering) van de karper. Lijkt me niet echt gezond.
Ik zal dit systeem daarom zelf niet zo snel gebruiken. Het is wel een goed artikel verder.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

15-10-2004 17:18

Even snel mannen dan ik ga voeren!

Benny

Een overgelode Pop up rig kun je in alle lengtes vissen, deze pakt niet gelijk vlees.
Pas als die over de onderlip word getrokken zal die indraaien en vlees pakken.
Punt is dat op dresuurwateren de karpers bij het voelen van de haak (schuiven door de bek) het geheel gelijk uitspugen.

Dat voelen van de haak minimaliseer je met deze rig!
Eigenlijk is het dan al te laat voor ze.

Even voeren dan ben ik weer van de partij mannen :wink:

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

15-10-2004 18:03

[quote="Robert Campbell"]He Rene, goed te horen dat je het wat vind!

Hoe ver ik de rig uit de kant vis?
Ik denk dat je de kant op wil of je dat loodje er af gooid?
Ik geef eerlijk toe dat het me af en toe gebeurde bij maximale worpen!
Toendertijd bood een stukje PVA tape uitkomst.
Later kreeg ik beter door hoeveel speling ik het loodje kon geven.
Dat is iets wat even heel precies moet gebeuren.
Je wil hem zo losjes mogelijk maken.
Voor de presentatie zodat het loodje tegen de weerhaak aan glijd en voor de inhaking zodat ie wegglijd en niet in de weg gaat zitten.

De haakbocht is inderdaad vrij smal, het is dus geen haak voor het zware werk!
Al moet ik toegeven dat de inhakingen zo mooi zijn dat ik alles uit die haak kan halen wat die te bieden heeft.

De haak dringt mooi recht in met deze rig Rene.
Wanneer het loodje niet losjes genoeg word bevestigd zal die wel schuin inhaken omdat die dan in de weg zit!

Ik zal het hier ook gelijk vertellen (had het bij een andere topic verteld).
Het is ook heel belangrijk dat je de kno knot wikkelingen doorwikkeld tot de haakpunt, dit zodat het loodje (eenmaal op de bodem) tegen het weerhaakje zijn plaats inneemt voor een mooie presentatie.
Anders gaat het stukje krimpkous (bent hook) omhoog staan door de pop up!

Als je dit allemaal goed weet te krijgen is de lengte van je onderlijn aan de beurt.
Juist omdat de haak gelijk vlees pakt is je lengte de clu voor mooie inhakingen.

Vr.gr.

RC[/quote]

Robert,

Ik vind het wel leuk om het zaakje even verder uit te doktoren. Ik ben opzoek naar hetgeen waarom deze haak in combinatie met de onderlijn. geschikt is voor het zware werk. Ik heb een aantal foto´s gezien van vissen van je soms via avatar (als jij dat als was natuurlijk). Dus ik twijfel niet aan de rig. Waar ik nog wel aan twijfel is de afstand. Niet zozeer voor het los gooien van het loodje (je kan immers uitvaren) Maar meer voor het wrikken van de haak voor een dril over een langere tijd cq afstand. Mijn ervaring is nl dat ik een kort stelige haak moet gebruiken als ik over een grote afstand vis (120 meter en meer). Ik zou zo graag diezelfde haak type wil gebruiken maar wel zo dat ik dat ook nog kan doen over een langere afstand.

M.i. Kan je nl. niet met een semi- of langstelige haak de vis drillen over de eerder genoemde afstanden. Tenzij de haakpunt dus de lip pierced. Nu brengt dat laaste weer een probleem met zich mee want een dunne haak zal dan weer eerder een scheur veroorzaken.

Volgens mij weer wat stof tot nadenken denk ik. In ieder geval wel voor mij want ik ben al een jaar bezig om mijn brein dar over te breken.

Met vriendelijke groet,

René Berger
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

15-10-2004 19:15

Ai ai, moet even op de kleine passen.

Rene, deze rig, op deze manier, zou ik niet voor de echte lange afstanden gebruiken!

Hooguit kan ik je vertellen hoe ik op echte lange afstenden vis.
Ik neem aan dat jij je lijnen uitvaart.
Gaat het om maximale werpafstand dan zou ik nog een sleeve over de wartel met ring plaatsen voor de anti tangle eigenschappen.
Werpen: Long distance lood!

Uitvaren: Big grippas.
Green Hornet als materiaal, combi style gevist met een klauw haakje.
Hier met krimpkous nog eens een bent hook van maken en je zou ze goed moeten kunnen binnenhalen.

Erik
Ik wil met deze rig alles optimaliseren kwa snelle inhaking.
Dus wil ik dat mijn onderlijn zo gestrekt mogelijk ligt.
Daarom het stijfste van het stijfste, opzuigen en gelijk hangen blijven!
Wat het loodje betreft Erik, ik heb over het gewicht daarvan niet zo heel veel gelezen.
Zelf zou ik zeggen, hou het loodje en dus ook het (drijvend) aas zo klein mogelijk zodat het loodje zo min mogelijk in de weg zit voor de inhaking.

Yves
Hoezo loodje kwijt?

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

16-10-2004 13:13

Ps.. voor de mensen die het niet kunnen vinden:

http://www.karperwereld.nl

Robert, keep up the good work!

Gr.
Bertil
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

16-10-2004 15:50

Robert C,

Interessant stukje! Maar ik zit nog even te twijfelen of ik wel een van die rigs ga inzetten. Het zijn namelijk wel uitvindingen van:
"The King Of Blank!" :lol: :lol:

Nee, even zonder dollen:
Ik Zal binnekort zelf ook eens kijken of je theorie bij de rigs klopt.

Succes

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Yves vd Spelt
Berichten: 49
Lid geworden op: 16-07-2004 17:10

16-10-2004 21:47

@Robert, dat loodje zal er toch vrij snel afvallen als de haak in de bek zit.
Ik heb nog nooit met dit systeem gevist dus misschien zie ik het verkeerd...
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

17-10-2004 12:47

Zeker het proberen waard Luuk!
Zelf zette ik deze het liefst in op dresuur wateren met een bestand aan mooie 20tigers.
Rene maakte de opmerking dat hij er niet aan twijfelt omdat hij her en der wat foto's van me heeft gezien.
Eerlijk gezegt zet ik deze rig niet in als het gaat om vissen van dat formaat, die haak is daar gewoon niet tegen bestand!
Ik zeg niet dat je ze niet land maar het vergt wel wat van je dril kunsten, alles met beleid.
Wanneer ik dikke vissen tekkel (mooie dertigers) wil ik geen enkel risico lopen!

Bertil
Ik had niet verwacht dat deze artikel op de hoofdpagina zou komen te staan.
Je vertelde me toen dat het voor een aparte rig gedeelte was waar een aantal mensen over hun faforite rigs zouden praten.
Maargoed, hij staat er en zo te zien vinden mensen hem best interesant :D

Yves
Hooguit zal het loodje er tijdens de worp afvallen als je hem niet goed bevestigd.
Tijdens de inhaking schuift het loodje juist de haaksteel op, afvallen is er dan niet bij!

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

17-10-2004 16:28

Net artikel Robert,

Ik moet zeggen dat ik zelf ook heel erg goede ervaringen heb opgedaan met deze onderlijn in het afgelopen voorjaar. Ik vis hem qua lengtes eigenlijk hetzelfde 12 stijf, 3 soepel. Alleen laat ik de krimpkous doorlopen van de haak tot het schanierpunt. Het soepele deel is bij mij dus maar een paar millimeter. Deze lengtes zorgden bij mij voor een perfecte inhaking telkens in de onderlip. Langer zou ik hem echt niet vissen, om te voorkomen dat de haak dieper in de bek zou haken.

Moet er wel bij vermelden dat deze onderlijn volgens mij beter geschikt is voor de koude periodes wanneer er rustiger geaasd wordt. Dan kan je naar mijn mening echt voordeel halen uit deze onderlijn. Nog iets voor de mensen die er mee willen vissen. Zet hem niet in op echte harde (stenen) bodem. Je haakpunt is zeer snel bot, vaak al tijdens het vissen. Je kan de onderlijn in ieder geval elke keer na het opnieuw binnendraaien vervangen.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

17-10-2004 16:45

Hee dat is interesant Bart!
Jij laat de krimpkous tot het scharnierpunt doorlopen.
Dat het zo betere anti tangle eigenschappen heeft is zeker!
Maar tot hoe zwaar heb jij vissen gevangen op deze rig?
Wat ik al zei, op dresuurputten met fraaie 20tigers heb ik hele goeie ervaringen.
Pakte ik dikke vissen wateren aan, had ik de ene losschieter na de andere.
Toen stapte ik weer over op lange hairs om dit euvel te verhelpen.
Door die krimpkous door te laten lopen ben je eigenlijk gegarandeerd op een inhaking in de onderlip!

Vertel me er wat meer over Bart.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

17-10-2004 22:26

Ik heb de hair ontzettend kort gevist, met een schuivend stukje siliconeslang (soort blow back, Korda) op de haak. Deze zette ik precies boven het loodje bij de weerhaak op de haaksteel. Had een millimeter of 2 a 3 tussen de boilie en de haaksteel.

Ik heb de onderlijn in begin April van dit jaar op een putje in Frankrijk gebruikt, waarbij er 6 van de 7 aanbeten kwamen op deze onderlijn. De zwaarste vis was toen ook een mooie twintiger :wink: , 24 kg wel te verstaan. Alle vissen zaten perfect gehaakt in de onderlip, idd ook door het gebruik van de krimpkous, hierdoor kan de haak zich eigenlijk alleen maar in de onderlip zetten. De aanbeten kwamen bij een watertemp van net boven de 10 graden. Op dezelfde vissen hebben dit najaar kennissen van mij gevist, de onderlijn aangeraden, en zij hadden wel lossers. Ik vermoed dat deze onderlijn bij heftiger azende vissen, dus warmere watertemperaturen, eerder dan wel meer willekeurig inhaakt. Vandaar dat er dan ook meer lossers zijn. Maar echte bewijzen hier voor heb ik niet.

Heb de onderlijn op de andere wateren waar ik heb gevist niet goed kunnen inzetten door de stenen ondergrond van mijn visplaatsen, het advies dus ook gebaseerd op ervaring.

Ikzelf gebruik trouwens altijd de solar schuimpjes (of elk willekeurig ander merk) voor het afstoppen van het loodje, hierdoor kan de green hornet (waar ik hem ook van maak) beter zijn werk doen en duwt deze de boilie wel goed weg. Maar het liefst vis ik hem ook met de fluor carbon, temeer voor het zicht in het water.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

18-10-2004 08:51

Zo, ons pap moest gisteren weer eens achter de compu,

Ik heb dus zelf nog geen vis verspeeld op de onderlijn, 6 gevangen, allemaal recht midden in de onderlip. En dan is 6 vissen natuurlijk niet heel veel om uitspraken te doen over een onderlijn, maar als je zag over hoe die vissen gehaakt zaten, super. Zal het dus niet nalaten om deze onderlijn daar waar mogelijk deze wintermaanden weer in te zetten.

De haak vis ik zelf een BigT mt 7 (20mm pop up) van Esp, deze haak is qua model ongeveer gelijk aan de owner, alleen hij heeft een wat bredere bocht. Hij is ook wat sterker, dikker van draad (misschien een van jouw redenen van verspelen. Haakt de haak, de owner, niet in de onderlip maar wat verder dan ben jij kansloos en gaat deze haak geheid aan het snijden door de dunne draad van deze haak). Deze haak, esp, bevalt mij goed in combinatie met deze onderlijn. Misschien iets om te proberen in combinatie met de krimpkous.

Mocht je nog meer info/ervaringstoelichtingen willen dan zie ik het wel,
mvg

Bart van den Hurk
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

18-10-2004 13:30

Bart,

jij zegt dat de haken erg snel bot zijn, vooral op hardere ondergronden. Is dit niet te voorkomen door de krimpkous wat meer te buigen, zodat er een lichte kromming ontstaat. Mocht je nu je rig wat verplaatsen over de bodem, zou de haakbocht over de grond schuren, en niet de haakpunt zelf, of is dit nadelig voor de werking van de rig?

mvg
Stefan
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

18-10-2004 13:34

Stefan,

Bij het binnendraaien wordt de punt door het loodje automatisch naar de grond getrokken. Dit is zover ik heb kunnen testen niet te voorkomen door de krimpkous anders te buigen. Mede ook door het relief wat er in een stenen bodem zit.
mvg

Bart van den Hurk
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

18-10-2004 13:38

Daar heb je ook weer gelijk in ja,

mvg
Stefan
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

20-10-2004 11:10

Bart jongen, het is me helemaal duidelijk!
Ik ga weer eens aan het knopen, laat je wel weten waar ik op uit kom.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

20-10-2004 19:40

Goedemiddag,

Vanmiddag ff bij een maat op de koffie geweest,ff auwehoeren over vissen ....

Op gegeven moment kwam het onderwerp "rigs" tersprake,hij had nu wat uitgevonden !! is helemaal super ......

Toen hij zijn mappie los trok viel mijn oog meteen op de specifieke rig; een stiff-rig van 20cm (25lb esp) met tussen de haak (stiff-rigger esp #8) 1cm soepel (15lb esp), tussen de boilie (20mm) en haakbocht slechts 5mm.

Afgelopen seizoen al zijn vissen aan gevangen en allemaal moest hij de haken met een tangetje verwijderen,zo vast !! Kant-tekening dat alle haken onder in de lip zaten !!

Ik had reeds naast het artikel van RC de reacties hier op volgend gelezen,dus kon hem een beetje aan de tand gaan voelen.

Zijn reactie; wanneer hij het soepele stukje langer dan 2cm maakte wil het gebeuren dat de haak terug om de onderlijn slaat. Wanneer hij een lange hair (ruimte tussen de haak en boilie 2cm+) gebruikte,haakte hij de vissen in de zijkant van de bek of zelfs in de boven lip.

Ik vraag/vroeg mij dus af als wanneer hij aan deze rig een "shot" toepast wat zijn resultaten dan worden ......

Ik ga komende periode iig een paar van dit soort lijntjes knuppe en gebuiken !! Thanx for all the info so far ......

MVG "GRUM"
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

22-10-2004 16:26

Hoi Jeroen, het duurde even voordat ik me precies kon indenken hoe of wat.
Hij houd het soepele gedeelte op maar 1 cm.
Dit zou de oorzaak kunnen zijn van de verkeerde inhakingen omdat het stijve gedeelte de haak omhoog en opzij duwd, des te meer met een lange hair.
Met een korte hair werkt het gewicht van de boilie wat beter mee om de haak naar beneden te dwingen.
Omdat zijn rig al de ruimte heeft om verkeerd in te haken denk ik dat hij met een shot te diepe inhakingen gaat krijgen.

Ik zou het als ik jou was wel proberen maar dan zou ik de totale lengte inkorten, 20 cm is wat lang voor the shot.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

22-10-2004 18:45

Oi M8,

Thanks for the info ...

Ik ga iig een en ander knuppe en proberen,u weet reeds waar :)

Keep ya posted

MVG "GRUM"
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

23-10-2004 00:36

Vandaag ook maar eens ff aan ket knutselen geweest, de rig heb ik gemaakt van green hornet, met ongeveer 2 1/2/3 cm shrink tube over de haak met een klein scharniergedeelte.
Nu viel het mij wel op dat het gedeelte vanaf de haak/eind shrinktube de gehele montage vanaf dit punt behoorlijk boven de bodem zweeft!......zal het helpen en het geheel er niet veel beter uit zien als we een licht tweede loodhageltje te plaatsen om de onderlijn tegen de bodem te drukken ter hoogte van het scharniergedeelte??
Met vragende groeten
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

23-10-2004 07:55

Goeie morgen Hans.

De achterkant gaat zweven wanneer de wikkelingen van de kno knot niet ver genoeg zijn doorgewikkeld.
Punt is dat de pop up je haak in de juiste positie moet lichten.
Als je het goed doet, licht hij net de haakbocht.
Zo gaat de achterkant zakken en schuift het loodje richting weerhaak.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#