Is er leven na de dood

Jan van Glabbeek
Berichten: 417
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

14-06-2004 17:32

Ik begrijp eigenlijk niet dat er zo weinig reacties komen op een onderwerp wat "ons karpervissers" aangaat.

Jaren geleden zag ik met eigen ogen kapitale vissen drijven bij mij in de buurt (Haghorst). Ik moet er niet aan denken dat dit wederom het geval is.

Wat zouden we zelf als visser kunnen doen ? Ontsmetten van spullen, elkaar snel informeren over besmet water, verbieden van vissen op besmette wateren ?

Ik doe maar een gooi.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

14-06-2004 19:12

Hoi Jan,

Ben blij dat je de discussie aan zwengelt, had er al een hard hoofd in dat het nog zou gebeuren.
Schikt de aanhef over de dood een aantal jongens af kan natuurlijk.
Ben toch erg benieuwt hoe men er overdenk.
Kan er alleen zelf niet mee doen ga zo voor een aantal weken naar mijn favoriete vakantie land Noorwegen.
Kom mannen geen je mening hier over, een goede discussie kan alleen maar in ons eigen voordeel werken.

Met het oog op de toekomst van onze hobby.

Mvg,

Peter
Jan van Glabbeek
Berichten: 417
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

14-06-2004 21:30

Precies !!! En dan hoeft het mij echt niet te gaan wie de braafste der braven is. Ik houdt het in ieder geval voor gezien op dat kanaal, wie weet wat er gebeuren gaat.

Misschien dat er nog wat tips zijn.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

14-06-2004 22:03

Zal een voorschot nemen op de discussie, De karpersterfte is een internationaal probleem.
Zal dus internationaal aangepakt moeten worden, hoor Klaas al denken zeker de zaak groots benaderen.
Gaat weer een hoop geld kosten wat er niet is, als ik het afzet tegen het kapitaal aan karper wat er vernietigt is valt het wel mee (misschien.)
Een congres moet toch kunnen, Een SBB subsidie, Wageningen, Ministerie van LNV heeft er ook belang bij.
Met euro’s van de overheid (Brussel dacht ik zo maar) moet je een eind kunnen komen.
Alle knappe koppen te samen, moeten toch met een degelijk plan van aanpak kunnen komen.

Of moeten we afwachten, en nog eens wachten, en de karper de komende jaren in nog grotere getale sterven.

Of het gewoon aanvaarden dat kan natuurlijk ook, en de natuur zijn gang laten gaan.

Peter

PS, ook al is het niet realistisch je moet toch wat.
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

14-06-2004 22:45

Beste Peter,

Ik heb je stuk inderdaad gelezen. Laat ik voorop stellen dat je het duidelijk met passie hebt geschreven. Let wel dat je nu vraagt om een discussie!! Dus ga nu ook enig kritiek leveren, ik heb hier wel mijn gedachte over.

Gebasseerd op het feit dat de natuur zich zelf regelt. Kan ik eigenlijk alleen maar concluderen dat er teveel vis (karper) in onze wateren zit. Laten we wel wezen als ze niet uitgezet waren had je er ook geen last van gehad toch?

Dit laaste is mij onduidelijk hoe jij daar tegen over staat!!

Bij onlangs bijgewoonde algemene leden vergadering. Hoorde ik over het uitzetten van jonge snoeken. Mij eerste gedachte hierbij.... Hoe heeft het zover kunnen komen dat we eerst vis gaan uitzetten voordat we ze gaan "opjagen". Ik ook altijd met mijn vooroordelen... want met de karpers gebeurt dit idem dito.

Moeilijke van het verhaal is echter wel dat als we geen spiegels uitzetten in nederland, deze binnen enkele jaren zijn uitgestorven. Genetisch zijn ze volgens mij minder sterk (verbeter me maar als ik daarin geen gelijk heb)

In ieder geval is het naadje dat er totaal (karper)bestand verdwijnt. Ik blijf er alleen wel bij dat de natuur zichzelf regelt. Wanneer er ergens teveel van is wordt dat vanzelf weer recht getrokken.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

15-06-2004 01:28

Hallo,

Jan,

Informeren over besmette wateren, verbieden te vissen.

Informeren, jazeker. Dit moet ten zeerste gebeuren wanneer er enige constatering is van ziekte. Dit zal de verspreiding van de ziekte tegengaan.
Ook al vinden sommige mensen dat hier niet leuk, want weet je, zo gooi je de wateren in de publiciteit. En ik was hier het eerst... :roll:

Verbieden

Nou, wanneer er door iedereen te weten komt dat het water een virus bevat, dan zal ook, hoe dom ze ook zijn, de meeste mensen het water laten voor wat het is. Want je gaat toch niet op een water vissen waar de meesten al zijn gestorven? Als je erbij verteld dat de topvis ook het loodje heeft gelegd scheelt het ook een hoop.

Peter,

Besmette karpers hier uitzetten zodat men geen last heeft van karpersterfte.
Gaat ver he. Al zal ik er weinig van merken wanneer ik een dergelijke karper vang.

Een karper, toevallig, wat zelden voorkomt, plant zich voort.
Het nageslacht ook drager van het virus?

Vraagje.
Men weet niet wat het voor een virus is. Geen naam, enkel dode karpers.
Wat ik niet weet. Is het nou werkelijk besmettelijk? Is het bewezen?
Of heet het daarom een virus?

Verder, hier in de buurt, stromende beek/kanaal.
Toch een sterfte, alleen karpers boven de 80cm.

Stromend water geen sterfte?

Enigzins verschil, het water bestaat uit delen, enkele kilometers lang, met stuwen ertussen.

Verder, vissen uitzetten die drager zijn? Hmmm....het wordt tijd dat het virus een naam krijgt.
Of weet je wat? Laten we een SKP doen met dragers van het virus.
Of is dat weer te vroeg. Ach..boeiend, het gebeurt toch niet op stromend water.

Eventjes voor het algemene volk. Zogezegd, het pondenvolk.
Een virus/natuur zorgt voor een kleiner bestand, maar enkelen overleven. Zorgt voor een kleiner bestand, de overlevende hebben voedsel aan overvloed. Groeien uit tot monsters.

Een laag bestand, de mensen die er een zooitje van maken(scootervolk en gangsters) vangen nu niet meer hun visjes. Ze stoppen, leuk he.

Dus is deze ziekte misschien niet de redding van het karpervissen?

Vast wel, want dat stop ik zelfs.
Jah..Want mensen, jullie weten toch allemaal dat je geen grote karpers vangt met penvissen.

Maar een hobby blijft, het vogeltjes kijken(Nerd)

Koen

PS Peter, fijne vakantie :wink:
Hoezeer ik ook mijn pen bemin, ik zie ´m nog altijd liever onder gaan, dan aan de oppervlakte staan.
jan van kranenburg

15-06-2004 03:07

Koen.

Met "penvissen" geen grote karper? Wat ben je negatief,

20 pond + is dat dan klein?

En, Peter, als de nood hoog is, wat heb je dan te zoeken in Noorwegen.
Ze doen niet eens mee aan 't EK!!!!

Zeg die vakantie maar af, en stuur hier de zaak maar aan :) :)


mvg

Jan
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-06-2004 08:36

Peter e.a.,

In Amerika is er al aangeboden om het virus te determineren en een geneesmiddel te ontwikkelen. Of er ff 600.000 dollar vast over gemaakt wordt. Iets voor de "Koi-industrie"?

Internationale samenwerking is er reeds. Heb ik zelf aan mee mogen werken. Of het "werkt" komen we nog wel achter.

ECHO heeft 12.500 pond geschonken aan de EA.

http://www.echocarp.co.uk/

Rene,

mits voldoende schuimogelijkheden voor de kleine snoek, houdt een snoekstand zichzelf in stand.

Overbezetting: Zie artikel Joris in het jubileumboek. SKP's en skp's. Mede daarom is het COS opgericht. Zo dat er zicht blijft op de uitzettingen en ervaringen uitwisselen.

Helaas zijn er mensen, niet gehinderd door enige vorm van kennis, die toch (blijven) dumpen.

bac·te·rie (de ~ (v.), -riën)
1 eencellig micro-organisme dat zich door deling snel kan vermenigvuldigen


vi·rus (het ~, ~sen)
1 ziekteverwekker, veel kleiner dan de kleinste bekende bacteriën
2 computervirus

Ziekte dus...

Ja er zijn proeven gedaan. Vijver met doodziek vis. 1 Gezonde vis in een kooi te water. Vis binnen paar dagen dood.


MVG

Klaas
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

15-06-2004 10:14

Ik denk, dat we op de eerste plaats een verbod moeten proberen te realiseren op het verplaatsen van vissen. Hier begint 90% van die malaise aan de waterkant mee, en het is natuurlijk ook het belangrijkste om de oorzaken te bestrijden in plaats van de gevolgen. Daarnaast is het misschien inderdaad handig om een gezamenlijke lobby te houden, bij de nederlandse/europese instantie's.
Mij lijkt het dat de politiek pas echt gaat meewerken als ze :
* stemmen dreigen te verliezen
* inkomsten dreigen mis te lopen (vissterfte, minder vis, minder vissers)
* bang zijn dat hun naam in de krant verschijnt (negatieve publiciteit)
Hier zullen we lijkt mij ook rekening mee moeten houden als we dit probleem willen gaan aankaarten.
Daarnaast vraag ik me af wat de mogelijkheden zijn van een bepaald Europees keurmerk voor viskwekers, mensen die bewijzen dat ze virusvrije vissen aanbieden krijgen een keurmerk, en zullen daarom met kop en schouders boven anderen uitsteken. Op hun beurt zullen die andere kwekerijen merken dat er geen brood te verdienen is, omdat zij dat keurmerk niet hebben, en zullen zij dus ook de boel gaan verbeteren, lees: virusvrije vissen leveren (hypothetisch dus).

Of zo'n keurmerk te realiseren is, dat weet ik niet, daar heb ik zelf niet voldoende kennis van. Maar misschien dat het wel een stap in de goede richting kan betekenen in de strijd tegen de virussen die de Europese wateren uitmoorden.

mvg
stefan
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

15-06-2004 10:46

Beste Allemaal,

In Amsterdam is een dergelijk verbod zoals Stefan aangeeft. Wat zeggen ze daar... Je mag geen "levende karper" in je bezit hebben. Geloof mij dat dit op enige kritiek stuitte.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

15-06-2004 11:00

[quote="Rene Berger"]Beste Peter,

Ik heb je stuk inderdaad gelezen. Laat ik voorop stellen dat je het duidelijk met passie hebt geschreven. Let wel dat je nu vraagt om een discussie!! Dus ga nu ook enig kritiek leveren, ik heb hier wel mijn gedachte over.

Gebasseerd op het feit dat de natuur zich zelf regelt. Kan ik eigenlijk alleen maar concluderen dat er teveel vis (karper) in onze wateren zit. Laten we wel wezen als ze niet uitgezet waren had je er ook geen last van gehad toch?

Dit laaste is mij onduidelijk hoe jij daar tegen over staat!!

Bij onlangs bijgewoonde algemene leden vergadering. Hoorde ik over het uitzetten van jonge snoeken. Mij eerste gedachte hierbij.... Hoe heeft het zover kunnen komen dat we eerst vis gaan uitzetten voordat we ze gaan "opjagen". Ik ook altijd met mijn vooroordelen... want met de karpers gebeurt dit idem dito.

Moeilijke van het verhaal is echter wel dat als we geen spiegels uitzetten in nederland, deze binnen enkele jaren zijn uitgestorven. Genetisch zijn ze volgens mij minder sterk (verbeter me maar als ik daarin geen gelijk heb)

In ieder geval is het naadje dat er totaal (karper)bestand verdwijnt. Ik blijf er alleen wel bij dat de natuur zichzelf regelt. Wanneer er ergens teveel van is wordt dat vanzelf weer recht getrokken.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger[/quote]

Beste Rene,

Hoe sta jij tegenover aids, sars etc.?


vr gr Sjoerd
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-06-2004 11:01

Rene,

Waren er toen 4 of 5 karpervissers op die vergadering?

Laten we heel eerlijhk zijn, je kan beginnen waar je wilt, maar alles valt terug op je eigen hsv. Dus daar moeten ook wij aanwezig zijn. Immers, daar vallen de beslissingen.

Stefan,

Heel even wachten, het onderzoek naar o.a. het economiosche belang van de hengelsport is afgerond en het officiel rapport volgt. Heb bedragen van 100-en miljoenen gehoord.

MVG

Klaas
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

15-06-2004 12:18

Beste Sjoerd,

Ik geloof dat je me misschien verkeerd begrijpt. Het is natuurlijk bijzonder vervelend. Helemaal als een virus of bacterie mensenlevens gaat opeisen. Ik verwijt niemand wat maar concludeer eigenlijk alleen maar.

Maar aangezien je het nu toch aanzwengelt, Welke gebieden worden volgens jouw het meest getroffen? Het is keihard dat ben ik helemaal met je eens. Maar het is nu eenmaal de natuur en daar valt niet mee te sollen want je krijgt het direkt terug.

Klaas,

Onder 4 ogen wil ik je nog weleens het e.e.a uitleggen waarom een persoon zoals ik niet zoveel kan betekenen momenteel bij de AHV.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Laatst gewijzigd door Rene Berger op 15-06-2004 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-06-2004 12:46

Rene,

ok
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

15-06-2004 13:57

Klaas,

Sorry had niet zo mogen reageren, eerst denken en dan schrijven!! Mijn uitlating waren on-genuanceerd, het bericht zal ik verwijderen. Mijn oprechte excuses voor mijn uitlatingen.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-06-2004 23:22

Mannen, allereerst zou ik willen zeggen dat we niet moeten overdrijven.
Karpersterfte komt ieder voorjaar voor. En laten we wel puntje bij paaltje houden, in maar betrekkelijk weinig wateren waar dit jaar sterfte is opgetreden zijn vorig jaar of enige jaren geleden pootkarpertjes uitgezet, daarin zit de oorzaak dus niet (op enkele bekende gevallen na waar helaas vooraf niet op ziekten gecontroleerde visjes zijn uitgezet).
Mede door het medium internet worden vrijwel alle gevallen ook bekend, wat vroeger bepaald niet zo was.
Daar in een aantal gevallen de oorzaak niet kan worden achterhaald (geen SVC of KHV) is wel zorgelijk. Helaas viel dat wel te verwachten, gezien o.a. het grote aantal karpertjes etc. dat via vijvers etc. uiteindelijk in open wateren terecht komt.
Bij mensen breken ziekten uit, bij dieren evenzo en het is een utopie dat dat bij karper anders zou zijn.
Ook in de meeste karperkwekerijen breekt gemiddeld genomen eens per 5 à 6 jaar een ziekte uit, in de meeste gevallen SVC, wat ook in practisch ieder water voorkomt.
Ook al zou men alle oorzaken kennen is er op open wateren in de praktijk niets tegen te doen.
Wat wel vaststaat is dat op wateren waar van een overbezetting sprake is (dus stress) vissen gevoeliger zijn voor ziekten als op andere wateren.
Biologen beschouwen ook de kwakkelwinters als een mogelijke oorzaak van wat meer sterftes onder karpers.
En m.i. is het tevens een utopie om te verwachten dat een internationele conferentie of i.d. over ziekten onder karpers tot de mogelijkheden zou behoren. 'Politiek' absoluut niet interessant! 99,999999% van de karpers (en dat zijn echt vele miljoenen kilo's) worden gekweekt voor consumptie. Als op een kwekerij ziekte uitbreekt is dat gewoon een bedrijfsrisico en worden de visjes die het overleven gewoon voor consumptie verkocht, is ook niet besmettelijk voor de mens.
En een verbod op de verkoop van visjes door tuincentra, vijvercentra etc zal m.i. ook niet tot de haalbare mogelijkheden behoren.
Enkele simpele zaken die het uitbreken van sterftes kunnen voorkomen kent iedereen inmiddels wel:
- nooit pootkarpertjes uitzetten die niet vooraf (steekproefsgewijs) op ziekten zijn gecontroleerd
- nooit karpers overzetten
- visspullen zo goed mogelijk reinigen en vooral goed weer laten drogen voordat je er elders weer mee gaat vissen
- overbezetting zoveel mogelijk tegengaan
- direct een visverbod instellen op wateren waar een ziekte is uitgebroken
- nooit karpertjes of koi's vanuit tuinvijvers/aquaria op open water uitzetten

Er valt natuurlijk nog veel meer over te zeggen, maar daar is dit m.i. niet het medium voor.
Wat wel interessant zou zijn is de mening van b.v. drs. Marco Kraal (bioloog) en Gerwin Gerlach over deze kwestie.
jan van kranenburg

16-06-2004 01:35

Aart,

Heldere uiteenzetting!

Vind, in tegenstelling tot jou, dit board WEL een uitstekend medium.
Je bereikt duizenden karpervissers. Wat wil je nog meer?

Alleen zal je de boodschap nog heel veel keren moeten overbrengen.

Macht van de herhaling, weet je....

Dank en groet,

Jan
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

16-06-2004 07:26

Jan,

Ik denk dat Aart dat ook wel vindt.

Citaat:

"Mede door het medium internet worden vrijwel alle gevallen ook bekend, wat vroeger bepaald niet zo was."

Groeten,

Mark
jan van kranenburg

16-06-2004 12:59

Mark,

Laatste zin in posting van Aart, zegt anders.

mvg

Jan
Jan van Glabbeek
Berichten: 417
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

17-06-2004 16:39

Als overbezetting een negatieve invloed heeft op het welbevinden van de karper, zou het dan zinvol zijn om sommige wateren "af te vissen" ? Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen voorstander van het versnipperen van visjes, maar als ik sommige wateren bekijk zijn die zo stampvol met vis, dat daar toch sprake is van overbezetting. Het kanaal echter war de discussie mee begon is overigens niet een water waar ze "rug aan rug liggen".
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

17-06-2004 22:07

Jan,

Zeker weten. zie bijv.

http://www.karperstudiegroep.nl/PDF/Vis ... eerVBC.pdf


MVG

Klaas
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-06-2004 01:05

Jan, inderdaad zou het zinvol zijn om sommige overbezette putten af te vissen, maar de beslissing daartoe is voorbehouden aan de visrechthebbenden en je kunt het vrijwel overal vergeten dat die, de door hen betaalde vissen, er weer vanaf halen.
Bij de meeste HSV-en ontbreekt ook helaas de kennis qua verantwoord visstandbeheer en meestal zijn de leden er ook niet voor, want die willen immers vangen...
In de toekomst zal dat beter worden daar jaarlijks ca. 5 % een natuurlijke dood sterft en massale uitzettingen vrijwel (gelukkig) tot het verleden behoren.
Andere Jan (v.Kranenburg): dit medium wordt niet of nauwelijks gelezen door b.v. HSV bestuurders of federatiebestuurders (de visrechthebbenden dus), vandaar mijn opmerking t.a.v. dit medium.
Die duizenden die hier komen zijn meest jonge vissers, maar niet (of vrijwel niet) diegenen die invloed zouden kunnen uitoefenen.
En helaas is het gros van de karpervissers nog steeds te beroerd om zelfs maar de ALV van hun HSV bij te wonen, laat staan op andere fronten actief te worden.
jan van kranenburg

19-06-2004 01:50

Aart,

Grotendeels eens met je.

Heb een nieuw topic geopend "Voorlichting"
Hoor wel van je,
mvg

Jan
Jan van Glabbeek
Berichten: 417
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

23-06-2004 19:30

Aart,
De HSV besturen in mijn regio zijn veelal "op leeftijd zijnde witvissers" die het vertikken hun positie als bestuurslid vacant te stellen. Het gaat mijns inziens vaak om machtsvertoon en belangrijk willen zijn.
Verschillende pogingen heb ik gedaan om voet aan de grond te krijgen maar "karpervissers liggen niet goed in de markt", blijkt wel. Het argument, mijnerzijds, dat de club financieel zal welvaren (speciale karpervergunningen) is kennelijk niet interessant genoeg om over stag te gaan.
Het opzetten van een vereniging (zonder dat je een water in te brengen hebt) is onhaalbaar.

Maar, als iemand suggesties heeft, graag..... heel graag.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

23-06-2004 23:45

Jan, dat mag misschien wel zo zijn, maar als er voldoende karpervissers op de ALV komen hebben zij daar de meerderheid {even de statuten en het HH reglement vooraf lezen!) en bepalen zij wie er in het bestuur komt.