De Nieuwe bol, een geslaagde sessie.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie oudshoorn
Berichten: 254
Lid geworden op: 18-04-2007 15:36
Locatie: Almere
Contacteer:

17-10-2013 20:07

Zaterdag 5 Oktober 2013.

We hadden net onze patat in onze mik zitten en begonnen Rolff zijn spullen in te laden. De klep sloeg nog niet dicht of Rolff riep" Wegwezen maat, op naar de Franse rivier"!! Voor Rolff was dit een hele tijd geleden, lang geleden heeft hij een zeer nare ervaring gehad aan de rivier de Seine waardoor hij nooit meer is teruggekeerd naar een rivier. Maar, hij had er echt zin in, bovendien heeft hij in het verleden heeft hij op de Lek en het Amsterdam-Rijn kanaal gevist.

Afbeelding

Als we die zaterdag aankomen bij de lokale viswinkel, blijkt dat deze geen vergunningen meer heeft. Onderweg raakt ook nog eens de Tomtom kapot. Dat werd navigeren op Rolff zijn telefoon. Een raar geluid klonk uit die telefoon. "Wat is dat"? "Dat is het geluid dat ik door mijn databundel heen ben". Maar, ondanks dat, hadden we na twee uur sturen eindelijk de vergunningen op zak.

De eerste twee nachten worden instant gevist. Dit leverde alleen kleine meerval op voor Rolff. Als ik op zondag op verkenning ga met de platbodem, kom ik al snel onderwater een topstek tegen. Dit geeft mij gelijk een goed gevoel. Uit eerdere tochten met de boot had ik hier al zeer zware karpers waargenomen. Snel haal ik mijn maat op, om samen over de stek te varen en onze plan van aanpak te bespreken. Rolff vind dit ook een geweldige stek om aan te pakken, maar roept plotseling "DAAR...is iemand aan het voeren, GO..^&$&$#@^%# !!" Wat nu? In de verte zien we een bootje steeds verder op ons uitlopen. Enkele uren eerder was mijn vertrouwde Yamaha Malta warm gelopen. Zelfs zo warm, dat de kracht totaal verdwenen was. Zelfs het hele staartstuk nog uit elkaar gehaald, maar daar was niks mis mee. Achteraf bleek ik thuis de verkeerde olie mee te hebben genomen voor de mengsmering. Kun je nagaan wat olie dus kan doen.

Afbeelding

Als we verderop aan wal stappen om te kijken en een stuk langs de rivier lopen, zien we plots twee tenten staan. Het blijken twee Nederlandse vissers te zijn. We raken met de mannen aan de praat en vertellen waar wij wilden gaan zitten. Één van hen zegt, "Daar heb ik net gevoerd. We willen daar één nachtje proberen. Morgen gaan we naar huis." Dat is wel balen, maar daar hebben wij alle respect voor uiteraard en gaan verder met onze zoektocht. "Als jullie willen kunnen jullie de stek overnemen". Oké, We gaven elkaar de hand en gingen weer terug naar onze stek. Wel wil ik nog even vermelden dat ze een ontzettend mooie vis hadden gevangen. Echt een kneiter. Niet op dat stuk, maar op een ander gedeelte. Ik hoop, dat ik ooit nog eens zo'n vis mag vasthouden.

Ook deze nacht blijft het stil. Te stil. Als we aan de koffie zitten, zie ik de twee vissers aan komen lopen. Door omstandigheden hadden ze besloten om eerder naar huis te gaan. Ze hadden die stek dus niet bevist en konden wij naar de nieuwe stek toe. Op.....naar de tweede stek. 5 kilo van de nieuwe bollen worden ruim over de nieuwe stek gevoerd en pas tegen de avond zijn we klaar om ieder drie lijnen uit te varen. Terwijl ieder zijn hengels klaar maakt, komt Rolff verschrikt aangelopen. "Een dikke bever zat tegen mij aan. Hij zat plots achter mij en ik hoor gesnuif en voel wat tegen mijn been"!!! "Ja hoor, geloof je het zelf....". ( Hij heeft namelijk altijd van dat soort streken. ) Als ik naar zijn hengels loop zie ik inderdaad een beul van een bever zitten pal naast Rolff zijn hengels. Hij blijft ook heel rustig zitten. Ik sta ongeveer een halve meter bij hem vandaan. Als Rolff terug is met de camera had de bever zich alweer in het water laten zakken en was verdwenen in de duisternis.

Afbeelding

Rond 23 uur krijg ik een paar piepen op mijn verweg hengel. Plots een gierende run, vol in de hengel en snel de boot in om boven de vis te komen. Na een goede 10 minuten wordt de vis door mijn maat geschept. Het is niet zo'n hele grote. Maar, wel eentje van de rivier. En dat de eerste nacht. De vis gaat gelijk weer terug het water in. De montage nagekeken en deze gaat samen weer te water met een aantal bollen. Terug naar mijn dromen.

Afbeelding

In de ochtend lag die kleine nog te slapen en had ik een verse bak oploskoffie gemaakt. Rolff kwam eindelijk uit zijn slaapzak gekropen. We bespraken afgelopen nacht en verdomd als het niet waar is, krijg ik weer een fluiter op de verweghengel. Wederom de boot in, koffie zat overal behalve daar waar het voor bedoeld was en gauw weer boven de vis proberen te komen. Nadat Rolff wederom de vis had geschept en ik in het net keek, werdt ik toch even heel nerveus. "Jezus, wat een bak van eens schub" roept Rolff. "Gauw 38, 39 pond denk ik maat". Op zo'n moment staat de wereld even stil. "YESSSS" roep ik wel een stuk of 10 keer. Op de kant leek de vis nog groter. De waymaster gaf 20,3kg aan bij 99 cm. Dit betekend een nieuw lengte record voor mij van 98 naar 99 cm. Dat worden mooie plaatjes. De zon schijnt en er is weinig wind. Top.

Afbeelding

Na wat slap gelul, nog even filosoferen en nog een kop oploskoffie, besluiten we nog even onze ogen dicht te doen. Effe bijtanken van alle drukte van afgelopen weken. ( Wat kan die gast trouwens snurken zeg. ) Tegen de avond gaan de hengels weer te water. We eten lekker wat en besluiten weer bijtijds te gaan slapen. Midden in de nacht hoor ik gesnurk of zijn dit wilde zwijnen? Het geluid komt steeds dichterbij. "Rolff, Rolff, wakker worden. Wilde zwijnen rond de tent". "Wat"? roept hij luid. Gelijk hoor ik de kudde zwijnen door het bos wegrennen. Kicken man, puur natuur. hahaha. Zowel Rolff als ik vingen ieder een mooie vis deze nacht. Rolff een spiegel van 13,3 kilo en ik een kleine schub van een pond of 13. De kleine schub ging gelijk terug. Helaas hebben we geen foto's van de spiegel, dit omdat in de ochtend bleek dat er condens in de lens had gezeten tijdens het maken van de foto's en deze dus niet gelukt waren. Erg jammer. Drie stuks al. Toppie. Dat op een nieuwe stek en met nieuwe bollen. Niet verkeerd toch?

Afbeelding

De volgende ochtend gaan alle lijnen uit het water om rust op de stek te creeëren. Maar vooral om niet gezien te worden. Niet alleen de Yamaha motor had kuren, ook de Coleman brander, die ons van koffie en warm eten voorziet, geeft er de brui aan. NEEEE......uitgerekend nu. Na een uurtje sleutelen kunnen we eindelijk weer wat opwarmen. Verder slapen we de uren rond. Als we aan het begin van de avond de lijnen willen uitvaren, gaan er twee Franse vissers precies tegenover ons zitten. "Shit" Dan maar wachten tot ze vertrekken.

Afbeelding

Rond 23 uur verlaten de zuiplappen stom dronken de waterkant. Eén stapt op zijn fiets en dondert er aan de andere kant weer vanaf, een hoop geschreeuw. Nadat de lijnen zijn uitgevaren en op hun plek liggen gaan we eindelijk eten. Deze nacht vangt Rolff een 2 tal kopvoorns. Dat is echt balen. Moet je voor niks weer de boot in om de montage op de juiste plek te leggen. In de ochtend ontmoeten we elkaar voor de tent. Het is een uur of 10. "Morghuuu". We zaten weer aande koffie toen we zo'n 'koffiemoment kregen'. Je weet wel, een nip nemen en dan opeens een volle fluiter. Een prachtige schub kwam op de mat. Wat een plaatje. Wederom gingen de hengels er weer uit en in de avond weer te water. In de tussentijd was Rolff erg actief met zijn camera en fototoestel.

Afbeelding

's Avonds worden de hengels weer te water gelaten waarvan één de montage een goede 100 meter buiten de voerstek wordt gelegd. Met maar 5 bollen erbij, die wijd worden gevoerd. Deze hengel is dan ook de enige die wat opbrengt deze nacht. Ook weer een prachtige schub.

Afbeelding

Donderdag heeft de Coleman dan echt zijn laatste adem uitgeblazen. Dat betekent geen warm eten of koffie meer. Wat nu? De telefoon was deze week evengoed een aantal keer gegaan en nu ook. Of we tijd hebben om een grote partij boiliemix weg te draaien met onze boilie draaiservice. "Ja" is het antwoord. Morgen zijn we weer open. De zoveelste afspraak. We besluiten om naar huis te gaan, maar spraken gelijk af om hier terug te komen. En de nieuwe bol? Die heeft het ook hier goed doorstaan.

Arie Oudshoorn.
De Magic bewijst zich keer op keer! Eindelijk een bal die anders is als andere. Kijk op http://www.flevobaits.nl
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

17-10-2013 21:14

Leuk stukje schrijven mannen.
Bollen zien er goed uit op de foto en een prachtige schub zeg.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

18-10-2013 20:59

Leuk verhaal, leuk geschreven! Benieuwd naar je volgende avontuur.
jason ongolesono
Berichten: 12
Lid geworden op: 23-01-2003 01:00
Locatie: amsterdam

27-10-2013 23:20

Heb genoten van je verhaal Arie :lol:
Gebruikersavatar
Arie oudshoorn
Berichten: 254
Lid geworden op: 18-04-2007 15:36
Locatie: Almere
Contacteer:

28-10-2013 19:37

jason, frenk en denny bedankt voor jullie leuke reactie.
Groet Arie
De Magic bewijst zich keer op keer! Eindelijk een bal die anders is als andere. Kijk op http://www.flevobaits.nl
roni mark
Berichten: 1
Lid geworden op: 14-12-2018 20:56

15-12-2018 21:06

Ik vroeg me wel af of jullie niet bang zijn dat er kapers op de kust komen. Ik kom uit Nieuwegein, maar heb voor mijn werk in het verleden vaak langs de vaart gereden. Dan denk je als visser toch: "goh, wat zou hier zwemmen". En zo zijn er duizenden karpervissers die ooit langs of over een bepaald water rijden en zich die vraag stellen. Maar jullie zijn niet gek, dus je zult zekere een reden hebben om toch zo expliciet je stekken kenbaar te maken. Misschien kun je me daar wat meer over vertellen?
salmonrecipes
Plaats reactie