Lac De Chalain in de Jura

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

17-11-2005 21:55

Nou dan doe ik ook mee, ben overstag gegaan puur vanwege het feit om een alternatief te beiden tegen betaalwateren.

Lac de Chalain in de Jura

Een luxe en sportieve 4 sterren camping met een super zwembad compleet met glijbanen, overdekte binnenbad, sauna's, diverse winkeltjes, een gevarieerd animatieprogramma voor de kids.
Waterfietsenverhuur en bootverhuur en fietsverhuur.
Kortom alles is aanwezig.
De streek:
Er is het e.e.a. te bezichtigen, wel allemaal een stukje rijden.
Het weer: Dit gebied wordt het regenputje van Frankrijk genoemd, dus het kan hier alle kanten op met het weer..zelf ben ik er nu 3 x geweest
1x behoorlijk regen en somber weer gehad gedurende gehele vakantie.
1 x een hittegolf gedurende gehele vakantie
1 x normaal weer gehad, warm en in de avond soms wat regen.
Aangezien je hier in de bergen zit, koelt het over het algemeen wel flink snel af in de avonduren.
Verder
Niet echt een goedkope camping (Da's bijna geen enkele 4 sterrencamping meer vandaag de dag :-? )
Er zijn twee campings aan dit meer
namelijk;
La pergola
en
Domaine de chalain

Heb op beide campings gestaan.

La pergola is allemaal wat goedkoper, flink nadeel vondt ik dat deze camping verschillende nieveau's kent (terrasvormig), heb je een klein kind in een buggy zoals ik toendertijd had, dan vervloek je die stijle hellingen al gauw :oops:

Domaine de chalain, alles is hier wat luxer, vlakke camping.
Er is veel bewaking aanwezig die verre gaande bevoegdheden hebben hier, spot niet met die lui, je wordt zonder pardon v.d camping gestuurd!.
Bewaking is blijkbaar noodzakelijk daar de camping criminelen Algerijnen aantrekt.
Zie voor meer info over deze campings o.a.
http://www.chalain.com/
http://www.lapergola.com/
en wellicht de beste tips over welke camping ook in Frankrijk kun je hier vinden:
http://www.camping-frankrijk.nl/index.a ... =10532&p=1

Het Vissen...nachtvissen is officieel verboden in het gehele departement Jura.
Wel jammer, want het is een typische nachtviswater, wat volgens mij komt door de grote aanwezigheid van kleine kreeften die s'nachts actief worden en een voedselbron zijn voor de karpers.

Het meer is zeer diep, beste stekken zijn de stukken gewoon onder de kant waar overdag gezwommen wordt.
Als je je netjes weet te gedragen dan laat de (Strenge!!) bewaking je vissen tot rond middernacht.
Het bestand: Er zit een gevarieerd bestand aan karper, edoch niet direct geen groot bestand naar ik heb begrepen.
Monster karpers hoef je hier niet te verwachten, enkele dertigers zitten er wel op
1 e vakantie 1997, heb ik echt de karper moeten zoeken en 1 weten te vangen(25 pond leder), 2 e vakantie, ondanks dat ik drie dagen vooraf flink heb gevoerd op verschillende stekken heb ik in drie sessie's niets weten te vangen....hittegolf zal er wel mee te maken hebben gehad :-?.
3 e vakantie heb ik eindelijk wel redelijk weten te vangen met als topper een 39 pond leder wat volgens mij wel de top is van dit meer.
4 e vakantie wilde ik er heen om er puur te gaan vissen voor 10 dagen, helaas stonden er ineens boeien bij het paaigedeelte en was het vissen enkel mogelijk vanaf de campings, wat mijn toenmalige reisgenoot absoluut niet zag zitten.
Ga er zeker nog eens terug :D
succ6
Hans
peter andrae

18-11-2005 14:19

Prachtomgeving daar Hans heb er ook gevist de tent stond naast het water :wink: alleen heb ik er meer in de ronte gereden dan gevist :oops: ben bij lac de vougland gaan kijken ligt vlakbij in de buurt,ben bij watervallen geweest en onderweg zag ik het ene na het andere mooie meertje of je daar mag vissen weet ik niet maar wat een mooie omgeving.


Het weer :wink: van de 14 dagen 12 dagen regen en koud dus lekker veel weg met de auto zat te zien.


mvg peter.
Gebruikersavatar
sjors hooijen
Berichten: 251
Lid geworden op: 04-04-2004 20:41
Locatie: brabant

18-11-2005 18:42

http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... ht=#286594




Prima stukje Sjors.

Ik heb er een aparte topic van gemaakt.

MVG

Klaas
After School is over you're playing in the park Don't be out too late, don't let it get too dark
Met honing vang je nu eenmaal meer bijen als met azijn...
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

19-11-2005 19:22

peter andrae schreef:Prachtomgeving daar Hans heb er ook gevist de tent stond naast het water :wink: alleen heb ik er meer in de ronte gereden dan gevist :oops: ben bij lac de vougland gaan kijken ligt vlakbij in de buurt,ben bij watervallen geweest en onderweg zag ik het ene na het andere mooie meertje of je daar mag vissen weet ik niet maar wat een mooie omgeving.


Het weer :wink: van de 14 dagen 12 dagen regen en koud dus lekker veel weg met de auto zat te zien.


mvg peter.

Lac de Vouglans ligt er slechts een uurtje rijden vandaan, is water van een geheel andere catogorie...alles is hier een factor 10 x groter en dieper etc
Maar er zit zeker vis!

Dezelfde organisatie/verhuurder van domaine de Chalain hebben hier ook een camping liggen, ben er ook wezen kijken op de camping.
Deze camping ligt direct aan lac de vouglans, staanplaatsen is allemaal wat kleiner en minder luxe camping dan Chalain, daarentegen is de camping bij lac de Vouglans echt een watersportcentrum waar je dus ook met gemotorisseerde boten mag varen en ik denk ook jet-ski's e.d.

Nu ik dit schrijf, op lac de Chalain is enkel een electro motor toegestaan, hier wordt streng op gecontroleerd, er was 1 halve zool die dacht het wel ff te doen, nou die heeft het geweten, want de Franse roof-vissers die elke dag aanwezig zijn op het meer hebben hem achterna gezeten en hem compleet verrot gescholden.

Voor wat betreft die kleinere meertjes rondom Chalain, de meeste zijn prive wateren en forellenwateren (bij de watervallen cascade du Herrison)
1 water pal achter chalain hebben wij wel stil gestaan om er evt te gaan vissen, maar nachtvissen werd er nadrukkelijk verboden, we hadden niet echt het idee dat er karper op zou zitten.
gr
Hans
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

20-11-2005 17:22

bij deze wat sfeerfoto's van Chalain en omgeving.
Cascade du Herrison:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

20-11-2005 17:39

Maar soms valt er hier ook wel eens een buitje :-?
Maar gelukkig waren wij toen al thuis he Pier Boonstra :P :D :roll:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hoezo regenputje van Frankrijk :(
peter andrae

21-11-2005 13:59

8) als het nog ff had doorgeregend had je vanuit de tent kunnen vissen Hans.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

21-11-2005 19:20

peter andrae schreef:8) als het nog ff had doorgeregend had je vanuit de tent kunnen vissen Hans.

Ik niet Peter
wij hebben de gave om altijd mooi weer te hebben met de vakantie..dus wij waren reeds thuis :D
Gebruikersavatar
Pier Boomstra
Berichten: 23
Lid geworden op: 03-02-2004 21:53
Locatie: zwolle
Contacteer:

21-11-2005 19:49

Hans Brinkel:
Maar soms valt er hier ook wel eens een buitje
Maar gelukkig waren wij toen al thuis he Pier Boonstra

Jammer Hans dat het niet door bleef regenen had ik de uiterwaarden voor de caravan gehad :lol:

En ik kan alleen maar beamen dat ze daar behoorlijk streng zijn en regelmatig controleren en toch zie je af en toe tentjes staan en niet alleen op de camping :o
Gebruikersavatar
danny wilschut 19
Berichten: 21
Lid geworden op: 13-04-2005 13:38
Locatie: pijnacker

22-02-2006 12:49

gasten ik ben daar 5 keer
je kan er makkelijk nachtvissen joh langs de zijkanten
ik doe dat al 4 jaar achterelkaar
als je voor 1 uur geen beet heb ken je net zo goed inpakken
want ze beginnen altijd savonds te azen daarzo vooral als je op het strandje zit en als ze er zitten maken ze dat ook wel duidelijk door te springen dan weet je dat het gaat gebeuren
ik heb ook veel nachten vanaf de camping gevist en paar geinige vissen gevangen
tot 31 pond
heel veel hoge twintigers
mij is bekend dat er 43pond is gevangen maar weet niet of dat betrouwbaar is
het is wel de moeite waard om heen te gaan want het is een super mooie omgeving
Steef Berben
Berichten: 10
Lid geworden op: 02-06-2011 12:12

18-08-2014 14:04

Iemand die hier onlangs nog geweest is ?
Wij gaan 1 september, en ik wil zeker een paar keer een avondje vissen .
We zitten op camping Domaine du chalain !

Grt !
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

22-09-2015 14:13

Iemand nog relevante info?
Planning is volgend jaar zomervakantie hier 2 weken te vertoeven (Domaine de Chalain).
Ik probeer een struinsetje mee te smokkelen. (1 hengel + wat gerei en voer).
Geen boot etc.
Gebruikersavatar
Jamy wuijts
Berichten: 509
Lid geworden op: 20-09-2009 08:35
Locatie: 040

17-07-2016 19:24

Ik ben ook wel benieuwd en lees even mee ;)
Ook wij willen volgend jaar die kant op.
Gebruikersavatar
Robert Naeff
Berichten: 123
Lid geworden op: 16-06-2014 21:11
Locatie: Frankrijk

17-07-2016 20:24

Prachtig helderblauw water. Ik viste er jaren geleden gewoon op de camping (Domain de Chalain)
Vanaf het strandje voor de camping.(zie foto) Niet te ver uitgooien want het loopt heel snel af naar grote diepte. Veel 20+ponders destijds. Als je bij warm en zonnig weer op een van de omringende bergen staat kun je de karpers soms aan de oppervlakte van het meer zien zwemmen...

Afbeelding
johan jak
Berichten: 2
Lid geworden op: 20-07-2014 16:49

03-08-2016 14:34

20160719_113219.jpg
(88.58 KiB) 5517 keer gedownload
ja je kan ze inderdaad spotten,vooral tussen de bomen in het water zijn ze te vinden :wink:
vissen gespot (geschat) tussen de 15 en 25 pond?
vangen kost wat meer moeite maar toch 42 pond op de mat gekregen :P
Plaats reactie