Welke systeemcamera/ soort 'zelfontspanner'

Plaats reactie
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

04-09-2018 16:36

Beste carpboarders

Na een lange afwezigheid hier en in het vissen in het algemeen zijn we dit jaar weer begonnen en hoopte ik gebruik te maken van jullie expertise.

Ik ben op zoek naar systeemcamera max 4a 500 Euro, nu heb ik de veelal oudere berichten hier al meerdere malen doorgelezen aangezien ik een complete leek ben.
Ik heb ook al contact gehad met 2 fotografiewinkels en vooral mbt de verschillende soorten zelfontspannerfuncties en/of externe software kunnen ze mij niet helemaal helpen.

Het liefst zou ik dmv geluid (magiclantern oid) mijn foto's maken en dat hij tussendoor weer scherp stelt, daarnaast een uitgebreide timerfunctie voor de momenten dat er teveel herrie aanwezig is.

Magiclantern doen hun sowieso geen uitspraak over aangezien het geen originele software is en volgens hun vervalt je garantie wat me ook niet handig lijkt.

Mijn vraag...zijn er andere opties en zijn mijn wensen reël met mijn budget?

Wil natuurlijk ook een kantelbaar scherm, goede/grote sensor, goede chip...maar dat spreekt voor zich denk ik en misschien dat ik daar later op terug kom.

Ik hoop van harte dat er mensen willen reageren want had al gezien dat het hier geen storm meer loopt.

Alvast hartelijk dank

Mvg Arno
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

04-09-2018 16:39

Ps...ik sta op zich ook wel open voor een 2e hands camera van een gerenommeerde zaak, of jullie moeten dat ten strengste afraden
Gebruikersavatar
Ben de Groot
Berichten: 333
Lid geworden op: 11-08-2005 13:04
Locatie: Leidschenveen ====== The Hague

05-09-2018 13:22

Nieuw is altijd beter, maar dat is persoonlijk.
Kijk is op facebook bij karperspullen verkooppunt nederland, daar komen zo nu en dan toestellen voorbij, wie weet zit er wel wat tussen voor je.
C atch
A nd
R elease
P lease

<*))))><
Gebruikersavatar
*Aldert Visser*
Berichten: 125
Lid geworden op: 06-04-2005 14:29

05-09-2018 13:46

Als je een Android telefoon heb zijn er aantal apps om je camera via een USB otg kabel te bedienen. Dan kan je dmv geluid een foto maken. Ikzelf gebruik een oude telefoon met een kaal gestripte Android versie. Alleen die app erop, werkt prima. Hoef je ook de firmware van de camera niet aan te passen waardoor eventueel de garantie vervalt.
“Unix is user-friendly. It's just very selective about who its friends are.”
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

05-09-2018 14:37

Allereerst bedankt voor jullie reactie heren.

Ben...als ik voor 2e hands ga dan schaf ik hem waarschijnlijk wel bij een gerenommeerde zaak aan aangezien ik zelf echt niet zou weten waar ik op moet Letten. Nooit geweten dat dat bestond op fb dus ga sowieso een x kijken.

Aldert... Daar ben ik dus naar op zoek alleen lukt het me niet om te vinden welke apps met welke camera's werken.
En het lijkt mij handig om naast de geluidsfunctie ook een uitgebreide intervaltimer te hebben voor het geval er ergens teveel herrie is oid. Alleen nu werd mij verteld dat een app met zo'n intervaltimer waarschijnlijk geen nut heeft als je camera zelf een beperkte timer heeft. Kun jij daar iets meer over vertellen en welke apps jij (hebt) gebruikt? En gebruik jij die oude telefoon maar om schade oid aan je eigen telefoon te voorkomen?

Mvg Arno
marcel degraaf
Berichten: 3
Lid geworden op: 05-09-2018 15:32

05-09-2018 16:45

Olympus tough serie (TG-4,TG-5)
waterdicht, raw format lichtsterke lens, uitgebreide timer instellingen, bediening via de telefoon.
Geen omklapbaar scherm.
Ook filmpjes maken.

Blijft toch pielen als je alleen bent.
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

05-09-2018 18:22

Kantelbaar scherm is voor mij toch wel belangrijk al ben ik wel jaloers dat hij waterdicht is, die zijn er weinig tot geen in mijn prijsklasse volgens mij.
Bedankt voor je reactie in ieder geval!

Vraagje voor Aldert en of anderen...werkt die software ook met autofocus? En waar gaat de voorkeur eigenlijk voor uit, Manuel of auto?
sjoerd blauw
Berichten: 57
Lid geworden op: 17-07-2010 14:02

06-09-2018 17:41

Ik heb een Nikon D5100 dit is een wat ouder model met een kantelbaar schermpje. Origineel gekocht met het zelfde idee. Maar eigenlijk gebruik ik het kantel scherm niet erg veel.

Als ik ga vissen zet ik van te voren de camera op een driepoot en 'frame' dan de foto met de onthaakmat als basis. Dat wil zeggen, ik in het midden en met je juiste ruimte erom heen. Wanneer ik dan vis vang staat alles al klaar en zet ik de camera op interval modus (ingebouwd geen externe). Dan maakt hij elke 3 seconden een foto (met automatisch scherp stellen) en dat 5x achter elkaar. Wat onhandig is dat tijdens deze interval modus de foto dus niet direct op het schermpje wordt getoond, dus zodra de serie klaar is leg ik de vis neer en kijk ik snel de foto's terug. Mocht het nodig zijn stel ik bij en doe ik nog een serie.

Ik heb ook geprobeerd om te fotograferen met een afstandbediening van Nikon. Voordeel hiervan is dat je 1 foto per keer maakt en deze wel op het kantel scherm kunt zien. Nadeel is dat de afstandbediening op infrarood werkt, dat betekend dat je behoorlijk moet richten, dat met een vis in je handen kreeg ik niet onder de knie.
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

07-09-2018 14:51

Hoi Sjoerd bedankt voor je reactie.

Je uitleg is helder. Afstandbediening lijkt mij ook totaal niet handig vooral omdat je met die vis in je hand zit.
Mij lijkt de ideale combinatie, van tevoren de afstand tot de mat enigzins inschatten, scherm als compositie gebruiken, afdrukken dmv geluid icm met elke x scherpstellen , foto kunnen zien op scherm en door...
Probleem is dat ik geen ervaring heb met het maken van foto's op deze manier en ik dus misschien iets mis (heb).
En het lukt me amper om goede informatie te vinden over externe software die dit mogelijk maakt en met welke toestellen die te combineren zijn.
ik ga vanmiddag weer even langs bij een fotozaak maar als iemand nog zijn ervaringen wil delen graag...praktijk wint het meestal toch van de theorie
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

07-09-2018 17:09

Een gewone camera met kantelschermpje, blaasbalgje onder de knie en je komt echt een héééél eind!
CarpeR Diem
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

07-09-2018 19:40

Ik heb het idee toen van Marco overgenomen en dat werkt in mijn ogen toch het beste. Omdat je met je knie zelf kan afdrukken. En z'n balgje kan gewoon nat worden. Ik gebruik een Panasonic lumix camera met kantel scherm.
Let op slagboom !
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

07-09-2018 20:55

Heren bedankt voor jullie reactie!

Ik geloof jullie op je woord dat het op die manier goed werkt alleen lijkt het me nog handiger om af te drukken mbv je stem.

Ik ben vanmiddag bij de kamera express in Den Bosch geweest en ben alleen al blij geworden van de service (geen reclame maar ik prijs iig de medewerker aan bij deze), 'we' zijn anderhalf uur aan het zoeken geweest (was voor hem ook grotendeels onbekend gebied) mbv de informatie die ik gevonden had en zijn ovb tot de volgende samenstelling gekomen.

2e hands canon 600d
Ontvanger, timer en remote van hahnel

We gaan aankomende week testen als alle spullen op voorraad zijn om te kijken of de theorie ook in de praktijk werkt voor we tot aanschaf over gaan.

Ik ben benieuwd en hou jullie sowieso op de hoogte, als er nog vragen of opmerkingen zijn dan hoor ik het graag, alle opties zijn nog open nu
Gebruikersavatar
*Aldert Visser*
Berichten: 125
Lid geworden op: 06-04-2005 14:29

09-09-2018 22:05

Arno, ik gebruik zelf Triggertrap icm 650D. En de 650D juist vanwege het kantelbare schermpje. Kan meteen zien of ik goed zit. Triggertrap is niet meer te koop kom ik nu achter. Als backup gebruik ik de gratis versie van qDsrldasboard. Gratis, omdat deze vroeger nog gratis was en nooit heb ge-update. Zie https://play.google.com/store/apps/details?id=info.qdd. Met deze app kan je ook een sound trigger gebruiken.

En betreft omgevings geluid: gevoeligheid kan je instellen. Maar je krijgt altijd een paar extra foto's. Soms wel grappig ook. Maar die extra foto's zijn geen probleem. Er is ruimte genoeg op mijn sd kaart ;-) En omdat er niet meteen een foto gemaakt wordt sta je echt niet met je mond open op de foto.

Met bovenstaande setup ben ik al jaren tevreden :-)
“Unix is user-friendly. It's just very selective about who its friends are.”
marcel degraaf
Berichten: 3
Lid geworden op: 05-09-2018 15:32

10-09-2018 18:43

Een puntje van aandacht is of de autofocus nog goed fuctioneert, met name in het donker.
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

10-09-2018 19:51

Dank u heren!

Aldert...triggertrap heb ik al het 1 en ander over gelezen inclusief faillissement en kon niet genoeg info vinden om de mogelijkheden op dit moment in te schatten.
Andere optie die je geeft zou ook een mogelijkheid zijn alleen begon ik te twijfelen of ik mijn telefoon wel wou gebruiken in de omstandigheden waarin wij vissen, vandaar de andere keus, of het beter is moet nog blijken.

Marcel...goed punt wat we ook besproken hebben daar, het kan wel maar in de nacht zou het scherpstellen volgens hem wel is 5 a 10sec kunnen duren dus dat word hem dan niet. Reden is me even ontgaan, teveel informatie ontvangen.

Ik ga morgen die kant op en dan gaan we alles testen...hou jullie op de hoogte
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

10-09-2018 21:33

In de haastigheid vergeten straks...wat zorgt er eventueel/ in het algemeen voor problemen Marcel?
marcel degraaf
Berichten: 3
Lid geworden op: 05-09-2018 15:32

11-09-2018 15:18

Wat betreft autofocus, in het donker heb je licht nodig, Dit heeft meerdere benamingen: AF beam, of AF illumination e.a. Als je een timer gebruikt met twee of meer afdrukken dan lijkt het me wel handig als de camera iedere keer opnieuw scherp stelt. Dan kan je naar voren of naar achteren bewegen, of een andere pose aannemen
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

11-09-2018 15:38

Dat was eigenlijk ook de bedoeling, alleen gaf de medewerker aan dat autofocus in de nacht veelste lang duurde wat betreft scherp stellen. Geen idee of dat aan de camera of apparatuur of een combinatie van beide ligt. Bedoeling was om er vandaag op terug te komen maar helaas was de bestelling niet compleet.
Als jij mij hier iets meer over kan vertellen hoor ik dat graag, kan ik me vast wat voorbereiden omtrent dit onderwerp
Gebruikersavatar
*Aldert Visser*
Berichten: 125
Lid geworden op: 06-04-2005 14:29

12-09-2018 21:24

Arno Vorstenbosch schreef:Dat was eigenlijk ook de bedoeling, alleen gaf de medewerker aan dat autofocus in de nacht veelste lang duurde wat betreft scherp stellen.


Ik kan me niet herinneren dat dit veel te te lang duurde. Maar zo vaak doe ik dat niet dus kan het niet met zekerheid zeggen. Als weer een keer 's nachts vis kan ik het testen.
“Unix is user-friendly. It's just very selective about who its friends are.”
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

12-09-2018 21:40

Ik ga het sowieso navragen als ik weer daar ben maar ervaringen delen is altijd leuk, blijft er nog een beetje leven in de brouwerij hier.
En ik zal mijn praktijkervaring ook delen hier, misschien dat iemand er wat aan heeft
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

12-09-2018 22:00

Ander vraagje nog waar ik hier niks over kan terugvinden.

Ik moet ook een nieuwe cameratas aanschaffen omdat mijn huidige niet genoeg ruimte biedt en ik was vooral benieuwd waar hij aan moet voldoen ivm vochtige omstandigheden? Hij hoeft niet perse regenbestendig te zijn maar icm mist bv...en een leuke prijs kwaliteitsverhouding zou ook niet verkeerd zijn

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
*Aldert Visser*
Berichten: 125
Lid geworden op: 06-04-2005 14:29

13-09-2018 13:07

Ik heb de Shimano Tribal XTR SLR Camera Holster voor mijn 650D icm 17-50 Tamron. Dit past precies. Een grotere lens gaat niet passen. Waterdicht? Geen idee. Maar is van hetzelfde materiaal als de rest van de Shimano spullen. Prima tegen mist in ieder geval. En goede kwaliteit/prijs verhouding naar mijn mening.
“Unix is user-friendly. It's just very selective about who its friends are.”
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

13-09-2018 13:46

Dank je Aldert ik zal is even kijken
Plaats reactie