Advies gezocht

Gebruikersavatar
Paul Filius
Berichten: 182
Lid geworden op: 29-11-2015 20:13
Locatie: Goes
Contacteer:

16-12-2015 19:26

Goede avond iedereen,

omdat ik vaak alleen vis zit ik eigenlijk vast aan fotos maken van de vissen op de mat, maar ik zou ook graag wat fotos willen kunnen maken wanneer ik de vis zelf vast heb boven de mat.

Ik ben denk ik dus op zoek naar een betaalbare camera maar niet te groot van formaat, vermoedelijk een statief, en een goeie zelfontspanner of afstandsbediening om fotos te maken met de mogelijkheid een aantal fotos achter elkaar te maken.

Wat raden jullie me aan, eventueel kwa modelen en handige tips en trucs. want zie eigenlijk de bomen door het bos niet meer omdat er zo veel voor te krijgen is en het van heel goedkoop naar heel duur kan gaan.

Ik zat zelf te denken aan iets zoals dit:

http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_canon-ixus-170-zwart-1367552.html

en dan met het volgende optie pakket,

CANON Ixus 170 Zwart
CASE LOGIC DCB-302 Grijs
SANDISK 16 GB SDHC geheugenkaart
HAMA Mini Statief Ball L Zwart
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

21-12-2015 14:57

Mij advies is om lekker even door te sparen en via marktplaats een camera te kopen. Goedkoop is duurkoop, en je zult al snel ontevreden zijn over je camera en balen dat je geen duurdere heb gekocht.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

22-12-2015 12:33

Paul,

hoewel een DSLR (Digitale Spiegelreflex camera) groter in omvang is, en een compactcamera handzamer, zou ik toch kiezen voor een DSLR voor de betere foto's en voor de extra mogelijkheden.
Er zijn ook DSLRs die (beter) waterbestendig (zouden) zijn. maar die heb je ook onder de compacts.

Kijk hier eens om er meer over te lezen voordat je een welbewuste keuze gaat maken:
* http://www.digitalefotografietips.nl/ap ... merakeuze/
* http://www.consumentenbond.nl/digitale- ... lexcamera/
* http://tweakers.net/reviews/3598/10/dsl ... lusie.html
* http://www.fotografie.nl/artikel/12118/ ... e-criteria
* http://www.kieskeurig.nl/digitale_camera/informatie
* http://spadabble.com/beste-compact-camera-2015/

Tips:
* Ga naar een paar (foto)zaken en houd de camera's in je hand en stel je vragen.
* Bij de Mediamarkt kan dit ook, maar of ze daar adviezen kunnen geven.......... Op internet kun je ze ook kopen, maar dan moet je eerst weten welke camera je wilt.
* Je koopt neem ik aan niet een camera vanwege het advies van een ander, zonder deze zelf in de hand te hebben gehad.
* hoe beter je je verdiept hoe duidelijker je keuze wordt.

Addons zoals apps voor draadloze besturing van de afdrukknop of timelapse fotoos is mooi, evenals afstandbedieningen voor de camera's.

Lees eerst even, ga naar de winkel en test. Bij volgende vragen, zie ik ze hier ook wel.

Succes alvast met de eerste stappen ;)

Grtz

Frenk
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

22-12-2015 12:51

een dslr maakt pas.mooiere fotos als.je wat verstand hebt van fotograferen. veel compact cameras kan je ook instellen. oa sluitertijd en diafragma.Groot nadeel van een dslr aan het water is de gevoeligheid van stof op de sensor
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

22-12-2015 13:33

Dat ligt er dan weer aan of je lenzen gaat verwisselen en Hoe je ze verwisselt/ waar.... ( ik altijd in ke plu uit de wind) ik zou ook ten allen tijde voor dslr kiezen. Koop een goedkope body een goede lens en je staat verteld van de kwaliteit.
Cursusje fotografie of zelf veel lezen erover en oefenen en klaar.
Zo moeilijk is fotografie ook weer niet met de basis, van daaruit zul je zelf het moeilijkere gedeelte moeten leren door lichtinval etcetera te snappen.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

22-12-2015 13:50

de betere compact camera zoals panasonic.en canon die voeren hebben een zeer goede zoomlens waarbij je geen lenzen hoeft te wisselen. Daarentegen kan je wel het diafragma sluitertijd en belichting instellen. Om een beginner gelijk een spiegelreflex aan te raden is als een racewagen geven aan iemand die niet zijn rijbewijs heeft en dan denken dat je er beter door gaat rijden.
Uiteindelijk is het de fotograaf die de foto maakt.
Wat niet wil zeggen dat een dslr geen voordelen kent, maar dan moet je die wel.kunnen benutten
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

22-12-2015 16:29

Je hoeft helemaal geen dslr te hebben om mooie foto's te maken. Voor een belangrijk deel gaat het om de grote van de sensor. Die grotere sensor zit ook steeds meer in goede systeem camera's en in sommige compactcamera's.
Zelf ben ik zo'n 2 jaar geleden over gestapt op de camera's van Fuji. Eerst de x-e1 en nu de x-t1. De foto's die ik uit deze camera's tover zijn veel mooier dan die ik kreeg uit de Nikon D5100 en Nikon D7000 die ik daarvoor had. De Fuji x-t1 is ook een stuk compacter en stof en spatwaterdicht.
Voor de man-vis foto's gebruik ik overigens een Canon g7x, super makkelijk in gebruik met het klapschermpje de uitgebreide selftimer en de WiFi. De foto's zijn niet zo mooi als uit de Fuji, maar ruim voldoende voor man-vis foto's.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Gebruikersavatar
Paul Filius
Berichten: 182
Lid geworden op: 29-11-2015 20:13
Locatie: Goes
Contacteer:

22-12-2015 17:26

Bedankt voor de tips iedereen. Ik ben ondertussen idd al in een paar foto zaken geweest, kom toch al snel op een pakketje van 6 a 700 euro. Dus denk dat het nog ff moeten wachten

Die Canon g7x waar jij het over hebt richard, zit daar ook een timelapse functie op? Kwa formaat is het namelijk wel wat ik zoek.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

22-12-2015 18:11

Richard, dat wil niet zeggen dat het aan de dslr camera ligt dat je met een systeem camera mooiere platen trekt....
Geef ons eens wat te bekijken van zo'n systeem camera aub.
Ik ben kritisch maar wel nieuwsgierig aangezien ik met mijn d5200 zeer fraaie platen kan schieten, maar dit ligt merendeels aan mezelf , wanneer een ander ermee schiet dan kan het zomaar zijn dat het helemaal niet mooie foto's worden.
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

22-12-2015 19:11

Paul, of er een timelaps op zit weet ik ff niet. Ik gebruik dat niet en ik ben momenteel op vakantie en heb alleen de Fuji bij me. Ik kom nog wel even bij je terug over die vraag, maar waarschijnlijk is dat ook wel eenvoudig te vinden op het net.

Rik,
Het is misschien door mij te kort door de bocht om te zeggen dat de Fuji's beter zijn dan bv de Nikon D5100/D5200. Wat ik wel zeker weet en wat ik echt wel durf te beweren is dat de 'kant en klaar foto's' van Fuji veel mooier zijn dan die van Nikon. Ik heb het dus over jpeg foto's. Waar ik met mijn Nikon altijd aan het stoeien was met iphoto en/of lightroom om er echt wat moois van te maken, zijn de foto's uit de Fuji vaak meteen erg mooi van kleur en 'sfeer'. Ik bewerk mijn foto's niet of nauwelijks meer, voor mij erg belangrijk omdat ik op een (vis)vakantie zomaar 3000 foto's schiet.
Ondanks dat ik mij inmiddels echt wel heb ontwikkeld tot een fanatieke fotograaf, misschien is die hobby nog wel groter geworden dan het vissen zelf, zul je van mij niet veel foto's vinden op het board/internet, dat hou ik liever privé.
Sorry, maar zoek eens op internet naar bv de Fuji x-t1. Je zal versteld staan :wink:
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

22-12-2015 19:16

Natuurlijk is het leuk de man visfoto’s. Hecht er zelf echter niet zo waarde aan of het moet een aparte vis zijn. Zou er zelf nooit een dure camera voor kopen. Voor natuurfotografie is het een ander verhaal. Sinds kort nadat mijn Nikon D5100 het liet afweten snel een Nikon D7200 gekocht een dijk van een toestel. Te samen met een D80 hoef ik gelukkig nog maar weinig van lenzen te wisselen, hoewel?

Frenk is duidelijk met zijn tips & tricks. Kijken naar testen van o.a. fototoestellen helpt je zeker verder. Een tweedehands als fototoestel zou ik nooit kopen kan goed andermans ellende zijn.

Groet,
Peter

Ps, alles hangt af wat je persoonlijk voor uit wilt of kan trekken.
Gebruikersavatar
Paul Filius
Berichten: 182
Lid geworden op: 29-11-2015 20:13
Locatie: Goes
Contacteer:

22-12-2015 22:33

Het is mij meer te doen om degelijke man vis fotos te maken voor mn blog als ik alleen op pad ben en nou net die ene mooie vis van zeg maar ;).

heb op de site van canon gekeken en daar staat bij de specs niks specifieks bij over timelaps. en dit klopt ook wel met wat ze zeiden in de foto zaken. Dat je daar weer een speciale "afstandsbediening"/kastje voor nodig hebt die je dan op je toestel kan schuiven.
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

22-12-2015 22:59

Paul,
Heb je die timelaps dan nodig voor man-vis foto's?
Er zit een zeer uitgebreide selftimer op deze camera. Zo kan je met de zelfontspanner tot 10 foto's maken met een vertraging tot 30 seconden.
Ik vind het een hele fijne camera, makkelijk in gebruik die mooie foto's maakt.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

22-12-2015 23:32

Time lapse is heel wat anders dan een zelfontspanner.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Time-lapsefotografie
Time-lapse-fotografie is een filmtechniek waarbij er minder beelden per tijdseenheid opgenomen worden dan de framerate bij het afspelen. Dit levert een versnelde film op

voorbeeld
Afbeelding

Er zijn toestellen die je met een smartphone app kunt bedienen, of met een selfie functie waarbij je moet knipogen om een foto te maken. De Samsung nx systeemcamera's hebben beide.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

22-12-2015 23:40

Nou Paul,

je krijgt al aardig wat adviezen :)

Ben benieuwd wat je tzt gaat aanschaffen. Laat het ons weten.

Grtz

Frenk
Gebruikersavatar
Paul Filius
Berichten: 182
Lid geworden op: 29-11-2015 20:13
Locatie: Goes
Contacteer:

22-12-2015 23:53

Richard Pont schreef:Paul,
Heb je die timelaps dan nodig voor man-vis foto's?
Er zit een zeer uitgebreide selftimer op deze camera. Zo kan je met de zelfontspanner tot 10 foto's maken met een vertraging tot 30 seconden.
Ik vind het een hele fijne camera, makkelijk in gebruik die mooie foto's maakt.


Weet niet zeker of je het timelapse noemt.. maar het is in feite de bedoeling dat ik in kan stellen dat de camera om de 3 a 4 sec een foto maakt over een bepaalde tijd.. zodat ik mn camera aan kan zetten en ik daarna gewoon ff alleen met die vis bezig kan zijn zonder dat ik me zorgen hoef te maken of de camera fotos maakt.. Als de vis dan terug in het water is dan gooi ik alle fotos weg die ik niet wil en de goeie bewaar ik.. is meer in het belang van de vis als van mij zeg maar.

@frenk.
Veel advies, en ik kom er wel :P.. maar laat het zeker weten wat ik ga halen als het zo ver is
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

23-12-2015 01:44

Wat jij zoekt ben ik nog niet tegengekomen, wil niet zeggen dat het er ook niet is.
Ben echter bang van niet.

Die selfie functie is ideaal, pak vis op en knipoog, een kind kan de was doen.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

23-12-2015 05:51

Dat wat jij zoekt heb ik op mijn nikon d5200 zitten.
Ik bepaal alles handmatig, om de hoeveel seconden een foto, hoeveel foto's. Voor mij ideaal inclusief het klapscherm die kantelbaar is naar me zelf toe.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

23-12-2015 07:47

Paul,

Sommige (meeste?) camera's kun je instellen dat ie een drie- of tiental (of er tussenin) foto's kan maken en begint met afdrukken na bijvoorbeeld tien seconden.

Wat dat betreft kun je gebruik maken van een afstandsbediening, al dan niet draadloos. Dan kun je toch al bij de mat zitten, op de AB drukken, vis oppakken en lachen naar het visje/vogeltje, wat je wilt.

Timelapse is toch echt wat anders, maar wel een mooie techniek (zie antwoord Bert).
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

23-12-2015 09:04

Even een kleine mededeling, met timelapse kun je prima man vis foto's maken hoor, zo doe ik het zelf ook namelijk.
Je stelt gewoon elke 7 sec 1 foto in, en dan doe ik 20 foto's voor de zekerheid.nu heb ik vaak genoeg aan 3 foto's. Maar stel de vis gaat klapperen, er komt wat modder op, hij glijd van de mat af en hangt hem heel even terug in het water en er weer uit, dan heb je genoeg tijd over om toch de juiste shot te krijgen.
En ja de kwaliteit zit helemaal prima met timelapse en mam vis foto.een filmpje van timelapse zijn ook namelijk gewoon foto's maar dan allemaal achter elkaar gezet, een filmpje van 10 sec kan dus zomaar bestaan uit 200 losse foto's.
Een timelapse video is heel wat anders dan dat de topicstarter bedoelt, want neem van mij maar aan dat je met de setting om een timelapse te maken ook echt zeer goede man vis foto's kunt verkrijgen die haar scherp zijn, moet je wel manueel schieten of op de a stand ( apperture ).

Deze foto's zijn ook gemaakt met de instellingen voor een timelapse video te kunnen maken,haartje scherp,flink wat details,mooie bokeh effect,en belichting is ook prima in orde.deze foto is niet nabewerkt in een progje omdat ik dat niet nodig vond.
Alhoewel ik bij de eerste foto beter had kunnen bij flitsen of de belichting iets omhoog had geschroefd.maar agh,dat kan altijd nog wanneer ik daar zin in heb,ik schiet ze altijd in raw en jpg

Afbeelding


Afbeelding
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

23-12-2015 09:17

Bert, die knipoog en glimlach functie heb ik ook op mijn g7x. Zeer uitgebreid zelfs, ik kan de camera zo instellen dat hij na een glimlach of knip ook een paar seconden wacht en daarna tot 10 foto's maakt.
Ik gebruik deze functie alleen niet omdat de camera dan op mijn gezicht scherpsteld, dat wil ik juist niet. Ook is de camera dan alleen in de automatische stand te gebruiken, dat wil ik ook niet.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Patric Schipper
Berichten: 318
Lid geworden op: 13-12-2011 10:37
Locatie: Groningen

23-12-2015 09:20

Misschien een andere oplossing. Voor als je heel compact wil zoals ik:

imotion is een app voor de iphone.
Deze kan je instellen om de paar sec dat hij een foto maakt.

Kwaliteit is niet als bv een spiegelreflex waar je de lens mm kan instellen, maar ik vind het goed genoeg.

Ik heb ook een camera voor het vissen maar hier gaat weer in een tas omheen en de statief moet ook weer mee. Al met al, toch weer een heel pakket.

Als je de telefoon gebruikt:
Telefoon, ff powerbank voor extra stroom en een ministatief voor je telefoon. Die zet je dan op een emmer. Dit past allemaal in een boterhamzakje.
Gebruikersavatar
Paul Filius
Berichten: 182
Lid geworden op: 29-11-2015 20:13
Locatie: Goes
Contacteer:

23-12-2015 10:14

Rik koster schreef:Even een kleine mededeling, met timelapse kun je prima man vis foto's maken hoor, zo doe ik het zelf ook namelijk.
Je stelt gewoon elke 7 sec 1 foto in, en dan doe ik 20 foto's voor de zekerheid.nu heb ik vaak genoeg aan 3 foto's. Maar stel de vis gaat klapperen, er komt wat modder op, hij glijd van de mat af en hangt hem heel even terug in het water en er weer uit, dan heb je genoeg tijd over om toch de juiste shot te krijgen.
En ja de kwaliteit zit helemaal prima met timelapse en mam vis foto.een filmpje van timelapse zijn ook namelijk gewoon foto's maar dan allemaal achter elkaar gezet, een filmpje van 10 sec kan dus zomaar bestaan uit 200 losse foto's.
Een timelapse video is heel wat anders dan dat de topicstarter bedoelt, want neem van mij maar aan dat je met de setting om een timelapse te maken ook echt zeer goede man vis foto's kunt verkrijgen die haar scherp zijn, moet je wel manueel schieten of op de a stand ( apperture ).


Dit is precies wat ik bedoel

Patric Schipper schreef:Misschien een andere oplossing. Voor als je heel compact wil zoals ik:

imotion is een app voor de iphone.
Deze kan je instellen om de paar sec dat hij een foto maakt.

Kwaliteit is niet als bv een spiegelreflex waar je de lens mm kan instellen, maar ik vind het goed genoeg.

Ik heb ook een camera voor het vissen maar hier gaat weer in een tas omheen en de statief moet ook weer mee. Al met al, toch weer een heel pakket.

Als je de telefoon gebruikt:
Telefoon, ff powerbank voor extra stroom en een ministatief voor je telefoon. Die zet je dan op een emmer. Dit past allemaal in een boterhamzakje.


Ik werk nu ook hoofdzakelijk met mn tel. heb een selfiestick gesloopt en de houder op een backstick gemonteerd als statief. ik gebruik de app Fv-5 maar ben nog niet aan testen toe gekomen omdat ik dit pas afgelopen week allemaal heb gedaan. Op deze app zit wel de timelapse functie die ik zoek alleen weet ik nog niet hoe de kwaliteit is van de fotos omdat ik nog aan het spelen ben met de instellingen. Heb dit nu even zo gedaan omdat ik de investering in een camera grofweg nog te duur vind, mits ik de camera kan vinden met de perfecte instellingen. En wat je zegt, het moet ook niet een heel pakket worden wat je weer extra mee moet nemen, dus compact is het magische woord in deze
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

23-12-2015 11:17

Ik vis ook compact, ter info : alles past op mijn scooter zonder kar voor een nacht vissen en eventueel meerdere dagen !

De nikon d5200 die ik heb zit in een klein tasje, het statief zit tussen mijn Onthaakmat in.mensen doen net alsof je gelijk bizar veel ruimte in beslag neemt door middel van een statief en een dslr camera.het zijn vaak juist andere dingen wat je te veel en onnodig mee neemt. Zo heb ik een 45 liter rugtas, een 9 ft hengel setje een compact brolly en stretcher met elastiek achterop vast gebonden.
Ik drink dan wel geen koffie, en neem geen gebakken eitje aan de waterkant, maar heb dat ook niet nodig.
Ik ga na het avond eten naar de waterkant, en als ik wakker word neem ik een chocolade croissantje van huis uit en ruim ik.
Zo vis ik de productieve uurtjes, hoef ik met niks te zeulen, en geen stek is me te ver omdat ik puur en alleen maar een beetje gas hoeft te geven. Mobiel, met statief en dslr kan gewoon makkelijk, en diegene die daar een excuus voor zoeken begrijp ik dan ook niet.
Dat je van lenzen moet wisselen steeds of dat je verschillende lenzen mee moet nemen is ook onzin, met 1 lens kun je prima uit de voeten in onze hobby, bijvoorbeeld een 18/140 lens is prima voor wat nacht fotografie et lange sluitertijden, landschap foto's en man vis foto's. Wil je de man vis foto's met bokeh kun je een 2de lens mee nemen puur voor man vis.dan volstaat de 35 mm 1.8 echt en een betere is er haast niet voor dat doeleinde.de 35 mm is heel compact en kun je in datzelfde foto tasje makkelijk mee nemen, eventueel zelfs in je vistas met een mooi plastic kokertje eromheen.
Al met al, compact en mobiel vissen met dslr is makkelijk haalbaar.
Het is alleen de vraag heb je het geld er voor over, ik heb die keus gemaakt om dat wel te doen.en zou het een ieder aanraden die houd van echt mooie foto's. Een systeem camera kan je ook uitkomst bieden maar zjjn ook niet goedkoop en de lenzen ook niet.
Alles wat goed is, en in de buurt komt van professioneel niveau komt kost nu eenmaal centen, maar geld moet rollen jongens !

Rik
Gebruikersavatar
Paul Filius
Berichten: 182
Lid geworden op: 29-11-2015 20:13
Locatie: Goes
Contacteer:

23-12-2015 16:50

Vanmiddag eindelijk mn zelfbouw statiefje en FV-5 app kunnen testen..

Foto statiefje:
Afbeelding

Eerste resultaat:
Afbeelding