Foto bewerken

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jasper van gelderen
Berichten: 625
Lid geworden op: 25-09-2009 17:04
Locatie: wamel

04-05-2015 21:54

Hallo,

Ik heb van het weekend een foto gemaakt met de zelfontspanner alleen is deze veelste overbelicht.
Weet iemand of en hoe ik dit bewerkt krijg?
Of is er iemand zo handig die dit voor mij zou kunnen doen :lol: :lol:

alvast bedankt!
Jasper

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
groeten, jasper

"There Are No Shortcuts To A Place Worth Being"
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

04-05-2015 22:48

Hoi jasper, het is wel te doen, maar het zullen wel wat donkere foto's worden.
Ik ben geen super expert maar kan morgen wel ff kijken voor je,..

Upload ff de originele foto's op een site qua groote en stuur maar in een pb de links.

Cheers.
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Geert Rooy
Berichten: 66
Lid geworden op: 21-10-2012 19:33

04-05-2015 22:55

Ik denk dat er weinig aan deze foto te redden is, tenzij je nog een RAW bestand hebt. In dat geval kun je de overbelichting voor een deel wegnemen. Helemaal goed zal de foto echter niet meer worden.

Indien jouw camera dit toelaat zou ik de foto's voortaan weg laten schrijven in zowel JPEG als in RAW. Wat ik in de gauwigheid zie, moet deze instelling met jouw Canon 550D mogelijk zijn. Met een RAW bestand kun je namelijk meer corrigeren in het geval er iets niet helemaal goed is gegaan bij het maken van de foto.
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

04-05-2015 23:21

Geert Rooy schreef:Ik denk dat er weinig aan deze foto te redden is, tenzij je nog een RAW bestand hebt. In dat geval kun je de overbelichting voor een deel wegnemen. Helemaal goed zal de foto echter niet meer worden.

Indien jouw camera dit toelaat zou ik de foto's voortaan weg laten schrijven in zowel JPEG als in RAW. Wat ik in de gauwigheid zie, moet deze instelling met jouw Canon 550D mogelijk zijn. Met een RAW bestand kun je namelijk meer corrigeren in het geval er iets niet helemaal goed is gegaan bij het maken van de foto.



De lens flares ga je niet weg krijgen kwestie van niet tegen de zon in fotograferen. Voor de rest zouden enkel jpg'jes ook verbeterd kunnen worden, maar het blijft ruk van die lens flares.

Ff snel door photoshop gehaald:

Afbeelding
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

04-05-2015 23:57

Inderdaad wat michel zegt die flens krijg je er niet uit dat is een feit, maar je kan wel met wat layers rommelen en het wat verzachten,...

ik heb het ff snel gedaan dus als je het wat vind stuur me dan ff die raws dan kan ik de rest ook ff als ik tijd heb aanpassen, let wel ik heb me alleen op de vis geconsenteerd, dus de rest is nog wel beetje wazig en vind je het niks ja,.... dan houdt het op, geen probleem ;)

Afbeelding

cheers.

misschien een idee,... vang die vis nog keer en doe het over haha,.. of doe de foto over zonder vis en bewerk alles met Photoshop :P
Oja joh!!!
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

05-05-2015 12:10

Heel simpel: Deze foto is niet te herstellen!

Er nog wat aan doen, maakt het er alleen nog maar lelijker op. Overbelicht = ook echt overbelicht, en daar haal je nooit geen beeldinformatie meer terug.

Dus alle hier geboden "oplossingen" ten spijt.

En wat RAW betreft: Inderdaad meer beeldinformatie, maar dit valt ook niet in RAW te corrigeren. Een foto raakt pas geslaagd, als het basis bestand juist belicht is. Alleen een juist belicht bestand/foto, kun je naderhad optimaliseren in de RAW-converter. Ik snap nog niet goed, als beroepsmatig fotograaf, dat er nog steeds mensen zijn die denken dat je met Photoshop alles wel even fixt. Niet dus!

Kortom, zonder het lelijk te bedoelen: Leer eerst eens fotograferen. Leer de driehoek van ISO, diafragma en sluitertijd.

Een mooi voorbeeld, dat doet beseffen, dat fotograferen toch nog echt een vak is.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-05-2015 12:28

Maak er experimentele art fotografie van. Dan is het weer OK. Knap die effecten. Mij nog niet overkomen.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

05-05-2015 13:08

Benny van de Werfhorst schreef:Heel simpel: Deze foto is niet te herstellen!

Er nog wat aan doen, maakt het er alleen nog maar lelijker op. Overbelicht = ook echt overbelicht, en daar haal je nooit geen beeldinformatie meer terug.

Dus alle hier geboden "oplossingen" ten spijt.

En wat RAW betreft: Inderdaad meer beeldinformatie, maar dit valt ook niet in RAW te corrigeren. Een foto raakt pas geslaagd, als het basis bestand juist belicht is. Alleen een juist belicht bestand/foto, kun je naderhad optimaliseren in de RAW-converter. Ik snap nog niet goed, als beroepsmatig fotograaf, dat er nog steeds mensen zijn die denken dat je met Photoshop alles wel even fixt. Niet dus!

Kortom, zonder het lelijk te bedoelen: Leer eerst eens fotograferen. Leer de driehoek van ISO, diafragma en sluitertijd.

Een mooi voorbeeld, dat doet beseffen, dat fotograferen toch nog echt een vak is.


Fotograferen is ook een vak, heb het zelf ook jaren gedaan op beroepsmatig vlak. Voor de "pro" is iso, diafragma en sluitertijd van belang. Echter de sensor in een dslr is dermate gevoelig voor licht invloeden dat je bijna constant een lichtmeter nodig hebt om de verschillen in licht intensiteit op te vangen en aan te passen ( bij fotografie buiten ). Daarnaast voor buitenfotografie is kennis van diafragma, iso en sluitertijd achterhaald en is kennis van diafragma, sluitertijden en iso minder van belang voor mensen die hobbymatig bezig zijn met fotografie. Dus de driehoek is dikke kul en te ver gezocht! Sluitertijden ( S op de meeste toestellen ) voorkeuze of diafragma ( A op de meeste toestellen ) voorkeuze is prima en werkt feilloos en bijna alle fotografen die ik ken werken op deze manier. De rest wordt dan automatisch gekozen ( iso en diafragma bij sluitertijden voorkeuze en iso en sluitertijden bij diafragma voorkeuze ). Ik geloof dat de topic starter, mits hij fotografeert met de zon in de rug ( let wel de zon op het onderwerp zelf, schuin zou ook kunnen maar dan heb je kans op lens flares ) een goede plaat had gehad. Het belerende van "pro fotografen", sorry hoor maar ik ken genoeg pro's die er weinig tot niets van bakken ;)
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

05-05-2015 17:49

Michel,

Ik denk dat je beter moet lezen: Waar zeg ik, dat ik alleen maar in de M-stand fotografeer? Ik fotografeer ook wel op diafragmavoorkeuze én ook wel op sluitertijdvoorkeuze. Ook in deze laatste modussen, valt alles nog bij te regelen zoals een belichtingscompensatie.

Het is nooit weg, als je de invloed van de bekende driehoek kent. Alles begint met een basis, dus fotografie ook. Basis kennis, is bijna overal bij de key. Je kunt pas afwijken van het normale cq de regels, als je de basis kent; anders weet je niet wat je doet.

Zon in de rug? Ook zo'n kolder. Ik fotografeer portretten liever met tegenlicht; geen dichtgeknepen ogen. Ik flits dan gewoon in.

Ik kan ook zat pro's, die goed werk maken en die goed verdienen... :wink: Dus uithalen naar een pro fotograaf en alles maar over één kam scheren, vind ik overdreven. Bovendien, vind ik "belerende van een pro", ook overdreven. De vraag werd gesteld: Is dit te herstellen/wat is er mogelijk? Nee dus.

En amateur óf pro, wil je goed leren fotograferen, dan begin je altijd bij de basis.
Gebruikersavatar
jasper van gelderen
Berichten: 625
Lid geworden op: 25-09-2009 17:04
Locatie: wamel

05-05-2015 18:13

hallo allen,

dank voor het antwoorden.

@R de winter : super ik zal ze zo direct sturen.
Dit is al de 2e x dat ik hem vang maar vind dit een hele mooie foto alleen vind ik die zon iets "te" maar vind het effect wel wat hebben.

@Geert: die heb ik ja laat ze altijd in 2 formaten schrijven.

@Benny: Hartstikke leuk dat je ff reageert maar hoe kom je erbij dat ik dat denk??
Het was de vraag of het kan en zo ja hoe.
Verder ben ik beginnend en doe ik het voor de hobby meer niet.
Buiten dat, had ik de camera een half uur eerder ingesteld voor foto's qua belichting etc. alleen kreeg ik tijdens het fotograferen beet waardoor het even uitgesteld moest worden.
Daarna zocht ik het niet meer de camera opnieuw in te stellen.

Kan mezelf prima vinden in de reactie van michel en vind eerder dat jij uithaalt naar iedereen die eerder in dit topic gereageerd heeft die mij heeft geprobeerd te helpen.
groeten, jasper

"There Are No Shortcuts To A Place Worth Being"
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

05-05-2015 18:54

Jasper,

Waar lees jij dat ik uithaal naar een ander? Ik zeg alleen dat dit niet te herstellen is. De aangeboden oplossingen, hóe goed ze ook bedoeld zijn, zijn geen oplossingen. Je foto heeft in de overbelichte plekken geen beeldinformatie meer, en daar haal je geen informatie terug.

Ik zeg ook nergens dat je dat denkt. Ik zeg het in z'n algemeen; ik noem jou niet bij naam.

Kan mezelf prima vinden in de reactie van michel en vind eerder dat jij uithaalt naar iedereen die eerder in dit topic gereageerd heeft die mij heeft geprobeerd te helpen.


Bovenstaande quote: Mijn hulp heb je waarschijnlijk niet nodig. Bovendien haal ik nergens uit. Ik spreek uit ervaring, en blijkbaar wil jij van mijn ervaring geen gebruik maken, die ik immers vrijwillig deel en wat ik in feite geen eens hoef. Het was goed bedoeld vanuit mijn kant, maar dit doet mij er direct weer aan herinneren, wáárom ik hier haast nooit meer wat post... Kortom: Ik zou zeggen: Je doet wat met mijn informatie of je laat het voor wat het is. :wink:

Als je een beetje basis kennis had gehad, dan had je dit kunnen voorkomen en had je de vraag niet gehad of het opgelapt kon worden.
Gebruikersavatar
jasper van gelderen
Berichten: 625
Lid geworden op: 25-09-2009 17:04
Locatie: wamel

05-05-2015 19:32

ik kreeg niet echt de indruk dat het daadwerkelijk goed bedoelt was.
heb er absoluut niet veel verstand van maar een beetje basis kennis heb ik absoluut.
groeten, jasper

"There Are No Shortcuts To A Place Worth Being"
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

05-05-2015 22:11

Zijn de foto’s soms gemaakt met een Agfa Click toestel Jasper uit de 50 jaren van de vorige eeuw? Krijg sterk de indruk dat je er hier een paar in het ootje zit te nemen. Door te durven stellen dat je de basiskennis van de fotografie beheerst.

Groetjes van een amateur :lol:
Peter
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

05-05-2015 23:38

Benny van de Werfhorst schreef:Michel,

Ik denk dat je beter moet lezen: Waar zeg ik, dat ik alleen maar in de M-stand fotografeer? Ik fotografeer ook wel op diafragmavoorkeuze én ook wel op sluitertijdvoorkeuze. Ook in deze laatste modussen, valt alles nog bij te regelen zoals een belichtingscompensatie.

Het is nooit weg, als je de invloed van de bekende driehoek kent. Alles begint met een basis, dus fotografie ook. Basis kennis, is bijna overal bij de key. Je kunt pas afwijken van het normale cq de regels, als je de basis kent; anders weet je niet wat je doet.

Zon in de rug? Ook zo'n kolder. Ik fotografeer portretten liever met tegenlicht; geen dichtgeknepen ogen. Ik flits dan gewoon in.

Ik kan ook zat pro's, die goed werk maken en die goed verdienen... :wink: Dus uithalen naar een pro fotograaf en alles maar over één kam scheren, vind ik overdreven. Bovendien, vind ik "belerende van een pro", ook overdreven. De vraag werd gesteld: Is dit te herstellen/wat is er mogelijk? Nee dus.

En amateur óf pro, wil je goed leren fotograferen, dan begin je altijd bij de basis.


Ik zeg nergens dat jij manueel fotografeert, jij adviseert iedereen om als een pro te fotograferen. Inflitsen leuk, maar met de ingebouwde flitser ga je dat niet redden. Het richtgetal is te laag en de flitser zit te laag om over de lens heen te flitsen. Ik flitste destijds met dubbele flashlite's met richtgetal 100, dus ik weet echt wel hoe en wat. Het enige wat ik zeg is dat de meesten geen pro insteek hebben en/of de kennis niet willen weten. Het is handig ja, maar niet noodzakelijk. Daarom zeg ik ook dat zonder luxmeter zeker met digitale camera's jouw "driehoek" rustig kunt vergeten zeker bij opnames met natuurlijk licht zonder inbreng van kunstmatig licht. Diafragma voorkeuze of sluitertijden voorkeuze is prima, automatische instellingen verneuken je foto. Composities komen later aan bod plus aanpielen met invalshoeken qua belichting. Daarnaast zei ik al samen met R de Winter voordat jij reageerde dat vanwege de lens flares de foto niet goed te krijgen is, andere compo en inflitsen ja. Maar dat is achteraf gewauwel en die flare zit er eenmaal in of het nou .jpeg was of .raw die flare is er niet uit te krijgen. En daar ging het volgens mij om. Voor statische portretten is diafragmavoorkeuze voldoende sluitertijden zijn leuk, maar scherptediepte voornamelijk buiten dat geeft een foto het unieke.

P.s ik ken ook zat pro's in destijds mijn vakgebied ( sportfotografie ) die er niks van bakten en voor de easy shots gingen en 75% wegcroppen van hun foto en ook nog eens als uithangbord van een bekend camera merk fungeerden, maar dat terzijde.
Gebruikersavatar
Daan Titalepta
Berichten: 308
Lid geworden op: 22-03-2013 20:05
Locatie: Bennekom

06-05-2015 09:08

Tsja, het is zeker waar dat je in fotografie even wat tijd moet steken om er lekker mee overweg te kunnen. Ik loop er ook af en toe nog mee te stuntelen.

Maar dat was de vraag van de topicstarter niet volgensmij... :roll:
En tsja, dat hier dan een pro-fotograaf z'n werk probeert op te hogen qua moeilijkheidsgraad. Mwah... Dan zit je op de verkeerde site volgensmij.
"Judge not, before you judge yourself" - Bob Marley
Gebruikersavatar
jasper van gelderen
Berichten: 625
Lid geworden op: 25-09-2009 17:04
Locatie: wamel

06-05-2015 21:47

@pj goed geraden! :wink:
groeten, jasper

"There Are No Shortcuts To A Place Worth Being"
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

06-05-2015 21:54

Ipv de topic starter de les te lezen en weet ik het wat, zou het beter zijn om even het eerste topic goed te lezen en hem te helpen met zijn foto. Jullie zijn allemaal professionele fotografen lees ik zo dus kom op help de beste kerel ff met zijn fotootje,... Kleine moeite toch??

I rest my case.

Cheers.
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

06-05-2015 22:26

Sorry hoor maar was niet meer dan een hopeloze expeditie ondanks je inzet. Desondanks dat heeft deze discussie wel wat teweeg gebracht waar een aantal onder ons haar voordeel mee kunnen doen. Weet je wat invloed is van je diafragma, sluitertijd en een ……. ISO op je foto dan ben je al een heel eind. Met de lichtbron van de zon achter je kan er dan weinig mis gaan. Liefs laat ik de achtergrond wazig, gaat uiteindelijk hier om je vis en een beetje de persoon die er bij hoort. Veel foto’s maken is nog steeds de beste leerschool.

Groet,
Peter

PS, Gelukkig fotografeer ik voor me zelf dat plezier kan niemand me ontnemen ondanks de mening van andere dat het allemaal geen reet voorstelt. :wink:
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

06-05-2015 22:42

Nog een keer,.... Lees het eerste bericht van dit topic ff pj..

Vandaar dus die inzet dat heet mensen helpen neem er een voorbeeld aan hij is er blij mee dat is het belangrijkste.
En een maat van me is een goede fotograaf en ik weet wat er bij komt kijken dat heb je echt niet zo onder de knie dat ben ik volkomen met je eens. Er zit tegenwoordig zoveel poespas op zo'n camera dat ik me er niet eens aan begin, maak nooit foto's sta er altijd lomp op dus ben er 20 jaar geleden mee gekapt haha

Maar goed ik gaat de andere foto's ook ff wat netter maken en dan is de beste kerel ook weer blij.

Cheers.
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
jasper van gelderen
Berichten: 625
Lid geworden op: 25-09-2009 17:04
Locatie: wamel

06-05-2015 22:57

ik weet wat de invloed is wat betreft diafragma, sluitertijd en iso.
normaal lukken de foto's naar mijn mening goed.
alleen door omstandigheden zijn deze verkracht door de doorkomende zon.
het effect vind ik wel wat hebben alleen iets "te".
mijn vraag was dan ook niet hoe ik foto's moet maken etc, maar of dit te bewerken is.(aangezien mensen daar tegenwoordig zoveel mee kunnen)
het antwoord heb ik al gekregen.. mijn dank daarvoor :wink:
groeten, jasper

"There Are No Shortcuts To A Place Worth Being"
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

07-05-2015 08:36

Niet dat alles wat heir staat perfect is, maar wellicht heb je er wat aan voor de toekomst:

http://karperwereld.nl/karper-fotografi ... -hilverts/
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

07-05-2015 14:55

Je vraagt of ze nog te bewerken zijn, (wat ik trouwens nog aardig gelukt vind na de bewerkingen van michel en R de winter), maar dan is niet volgens mij niet erg wat tips te krijgen om zulke foto's te voorkomen... You can give a man a fish etc blabla je snapt m wel.

Dat advies zou ik ook niet zomaar naast je neerleggen want hier is gewoon 1 simpele fout gemaakt, je positie tov de zon. Zorg dat de zon achter je camera staat of enigzins aan de zijkant, en probleem opgelost.
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Plaats reactie