externe flitser

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jasper van gelderen
Berichten: 625
Lid geworden op: 25-09-2009 17:04
Locatie: wamel

16-02-2015 16:39

Hallo,

Ik heb ooit een topic gestart over het s'nachts fotograferen.
Alleen kan deze nergens meer vinden.

Heb sinds een tijdje een canon 550D maar het blijft echt een ramp om hiermee s'nachts foto's te maken van de vis d.m.v de zelfontspanner. (ivm focus, en bijna standaard overbelicht enzo)
Mij is toen verteld dat ik de vis indirect moest belichten door middel van een externe flitser en deze naar boven te mikken.
Graag zou ik meer info willen over waar ik op moet letten bij het aanschaffen van zo'n externe flitser.
Of heeft iemand nog andere tips om dit makkelijker te maken?
groeten, jasper

"There Are No Shortcuts To A Place Worth Being"
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

16-02-2015 18:27

Kijk naar het richtgetal van de flitser ook bij nachtfotografie is een beetje meer kracht nodig.
Hoe hoger het getal hoe beter de licht opbrengst, waar het verhaal vandaan komt over met je flitser omhoog flitsen geen idee, maar dit is geen vereiste zeker niet. Dan kun je net zo goed gebruik maken van een diffuser of allerlei andere "filters" welke je voor je flitser kunt plaatsen Heeft je camera overigens geen lichtje er op plus IR sensor? Deze worden namelijk ook vaak gebruikt om te focussen bij afdrukken heb je de flits. Als laatste tip oefen in het donker zeker als je alleen bent, fotograferen in het donker is heel anders dan overdag.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

16-02-2015 19:08

wat helpt:

* flitsen naar voren, naar boven flitsen heeft zin als je via een plafond wilt flitsen (weerkaatsing),
in de buitenlucht heb je geen plafond
* zaklamp op jou laten schijnen vanaf de kant van de camera, dan kan de camera (makkelijker/sneller)
focussen op het onderwerp
* lichtsterke objectief gebruiken
* juiste sluitertijd instellen
* ISO waarde goed instellen (400 of 800 ISO is goed maar met externe flitser wellicht te hoog,
hoe meer ISO hoe meer korrel, en wellicht te flets met externe flitsers)
* meermalen laten afdrukken

Tips:
* Test dit eerst vooraf in de tuin -in het donker uiteraard-eens met vaste afstand vis-camera
(handig: schepnetsteellengte), juiste objectief, afdrukken en naar de mat lopen en "vis"
oppakken, flitser naar voren laten flitsen. Stel daarbij telkens
je focus van te voren al een beetje in (zet een stoel neer).
* kies de juiste instellingen en opstellingen en onthoud dit.

Kijk eens rond in de fotografie topics, en zoek via de zoekfunctie.
Ik ben vast niet compleet, ik doe dit soort dingen soms op de automatische toer. Anderen zullen wel wat aanvullen of verbeteren.
Oh enne altijd handig: afstandsbediening (scheelt heen en weer geloop)
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

16-02-2015 19:28

Jasper

Ik heb het idee dat je een spiegelreflex hebt gekocht.maar eigenlijk nog niet veel van fotografie af weet(is niet erg) dat is zonde want er is een hoop uit je camera te halen. Koop eert eens een boek digitale fotografie (witte boekenwinkel kost geen drol) of geef jezelf een cursus kado.
Pak ook eens de gebruiksaanwijzing erbij. Daarin staat hoe je bijv een foto 1 of meer stappen kan onderbelichten. Juist dit laatste is soms handig bij flitsfotos van vissen.

Mvg martijn
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

17-02-2015 08:20

Al met al is een externe flitser zeker niet nodig,je zult wat meer moeten oefenen,zelfs de standaard functie nacht fotografie moet op.de auto stand een goede foto neer kunnen zetten.
Met welke lens fotografeer je op het moment is ook niet geheel onbelangrijk.
ISO 100 zal je waarschijnlijk te weinig licht geven.
Zeker tussen de 200 en 800 in blijven,hang een hoofdlamp aan een bankstick en schijn bij zodat de camera kan scherp stellen,zet het focus op automatische stand.fucus in center instellen.En dan je flitser instellen op plus 3 denk ik.als het dan nog niet lukt.....
Gebruikersavatar
jasper van gelderen
Berichten: 625
Lid geworden op: 25-09-2009 17:04
Locatie: wamel

17-02-2015 14:18

hallo,

jullie hebben gelijk!!
ik heb mezelf een camera kado gedaan omdat ik vond dat mijn oude camera niet zulke mooie fotos meer maakte.
alleen ben ik er achter gekomen dat ik mezelf er toch wat meer in moet gaan verdiepen.
bedankt voor de tips
ik zal ze meenemen en toch maar een boekje erbij halen.
groeten, jasper

"There Are No Shortcuts To A Place Worth Being"
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

17-02-2015 15:27

De fotograaf maakt de foto's niet de camera. Als.je ziet wat er al met mobieltjes gemaakt word.....
Suc6 ermee!
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

17-02-2015 20:23

Een fatsoenlijke nachtfoto maken is echt heel moeilijk. Of de vis is veel te veel flets, of de vis is juist weer te donker en de staart of zo valt weer weg.
Wat wel weer een voordeel is, is dat de lichtomstandigheden (pikkedonker) wel weer altijd hetzelfde zijn, tenzij je natuurlijk in de stad vist Als je eenmaal een goede foto hebt, dan kun je de gebruikte instelling wat gaan bijschaven. Zo vond ik uiteindelijk een vaste instelling voor mijn nachtvisfoto's waar bij de foto's altijd wel lukte eigenlijk.

Deze instelling was iso 400 - f8 - 1/200 sec bij 18 mm.

Dit was wel met een Nikon D7000, maar aangezien jouw camera ook een aps-c sensor heeft, zal de instelling niet zo heel veel schelen denk ik.

Misschien kan je deze basis-instelling ook eens proberen en eventueel wat finetunen.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

17-02-2015 20:28

Dit is een foto gemaakt met die instelling.

Natuurlijk kan het vast veel beter, maar ik ben er tevreden mee. Op dat rode oog na dan, dat kan je dan misschien wel weer voorkomen met een externe flitser en dan vanaf de zijkant te flitsen of zo.

De kleuren lijken te veel verzadigd, maar deze karper was echt zo oranje.

Nogmaals, ik ben geen fotograaf en er zullen er best zijn die de foto helemaal niks vinden, maar voor mij is het goed zo.
Bijlagen
's-nachts.jpg
(30.37 KiB) 1911 keer gedownload
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

18-02-2015 13:57

Jasper,

Bekend "probleem". Ik heb de focus opgelost door het toepassen van deze timer http://www.carpfeeling.com/carptalk/artikelen/zelfontspanner-gebruik-een-afstandsbediening kost 18 euro en werkt perfect. Zorgt er ook voor dat je camera na elke foto opnieuw scherp stelt en dat is wel erg handig in het donker met zelfontspanner. Met de flits ben ik ook bezig een nieuwe te zoeken. Op zich zijn de nachtfoto's nu wel ok. Afbeelding
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Plaats reactie