Hulp gevraagd: Nachtfotografie Nikon D5100

Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

27-03-2014 21:51

Dank David!

Het komt er op neer dat niet iedere lens dezelfde kwaliteit heeft, het ene stuk lens is de andere niet. Misschien heb ik het niet goed of niet duidelijk verwoord maar het is niet per definitie zo dat iedere 50mm FF lens op bijv. 1.4 hetzelfde scherpe plaatje levert. Misschien is het wel zo dat ze theoretisch wel allemaal dezelfde dof hebben maar het verschil zul je zeker zien.

Ik heb enkele camera en lens tests bijgewoond en daar was het verschil in lenzen goed te merken. Iedere lens heeft zijn eigenschap en geeft zijn eigen 'plaatje'. Een 50mm 1.4 Media Markt lens zal het dus nooit halen bij een 50mm Zeiss Planar.

Hieronder een voorbeeld:

Afbeelding
Als je goed kijkt zie (ik in ieder geval) een soft gezicht en haar waar het op de linker foto gewoon scherp is.

Groets,

Bjorn
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

27-03-2014 22:31

Mediamarkt maakt geen lenzen ;)

Maar je verward geloof ik scherptediepte (DOF) en lensscherpte met elkaar. Al denk ik dat in het voorbeeld hierboven vooral het betere contrast van de Zeiss de foto scherper doet lijken. 't is moeilijk conclusies te trekken op het gebied van scherpte aan de hand van dat plaatje (320x480)
David Noya
Berichten: 60
Lid geworden op: 08-07-2004 01:15
Locatie: Leiderdorp

27-03-2014 23:22

Als het gaat om absolute scherpte dan heb je volkomen gelijk. Kwalitatief glas is heer en meester en reteduur). Waar ik op doelde was echter het scherptegebied. Dit is naar mijn mening nagenoeg gelijk uitgaande van gelijke diafragma, brandpuntsafstand en afstand tot het onderwerp. De bokeh kan qua fijnheid weliswaar verschillen en zelfs ff of crop kan niog invloed hebben maar in principe is het scherpe gebied even groot.
jan velzen
Berichten: 59
Lid geworden op: 08-01-2012 14:49
Locatie: zoetermeer

04-07-2014 20:35

fotografeer altijd in nef [raw] max kwaliteit en ga pas op de pc na bewerken naar jpeg
een vrije visser.

een eigenstek heb je alleen op je graf [tenzij je een eigen meer hebt]