Zelfontspanner

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Casper Heuver
Berichten: 103
Lid geworden op: 23-09-2012 17:37

28-10-2013 12:47

Beste mede vissers ,

Sinds een paar weken heb ik een tweede hands canon sx20 aangeschaft .

Hij maakt prima foto's en filmpjes .

Alleen zodra ik s'nachts de man vis foto wil gaan maken met de zelfontspanner zijn de foto's te licht .

Hierbij een voorbeeld . Dit waren nog de twee beste foto's van de hele serie .

Afbeelding

Afbeelding

Zodra ik een shot maak op de plek is alles scherp en zodra ik er ga zitten met de vis is de foto erg overbelicht .

Iemand ideeën of tips ?
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

28-10-2013 13:25

Wat hier mis gaat is dat je je licht met de lens mee stuurt en zich daarom rond de vis concentreert die erg gevoelig is voor overbelichting. De vis is nat en glad en daarom zal je al snel een witte vlek op de vis zien. Het aller beste wat je kan doen is een zendertje en een losse flitser kopen en die losse flitser dan uit een andere hoek laten komen. Het licht zal dan langs je onderwerp strijken en niet meer over belichten.

Ik kan het je ook aanraden om de camera op manual te zetten en zo ook de flitser. In het donker zijn de omstandigheden vrijwel altijd hetzelfde en als je altijd dezelfde afstand aanhoudt heb je altijd wel een goede foto. Bewerk je foto's ook na, de meest gedrochten van foto's zijn vaak nog te redden!
Laatst gewijzigd door Bjorn Schoemacher op 28-10-2013 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

28-10-2013 14:04

Ik heb het hier over correcties m.b.t. licht Bob. Ja mijn camera produceert RAW foto's, +/- 30mb per foto en ja ik weet hoe ik moet kleur corrigeren :wink:
Gebruikersavatar
Casper Heuver
Berichten: 103
Lid geworden op: 23-09-2012 17:37

28-10-2013 15:42

Bedankt voor jullie reacties.

Heb zelf nog niet veel verstand van fotografie .

Een fliser erbij kopen gaat hem niet worden .
Ti's echt alleen omdat de vis nat is en de flits weerrkaatst waarschijnlijk .

Met zon floetje is wel te proberen idd .

Heb ook geen zin om de vis urenlang te zakken voor een foto overdag .
Gebruikersavatar
Casper Heuver
Berichten: 103
Lid geworden op: 23-09-2012 17:37

28-10-2013 21:22

Ik ga het in ieder geval proberen .

Beetje schuin met de vis op de foto zodat de flits op de kop komt .

Mochten er nog meer mensen zijn met tips , graag .

Gr. Casper
JW Trip
Berichten: 141
Lid geworden op: 01-06-2011 17:34
Locatie: Prov. Groningen

25-02-2016 23:50

Hoi Casper,

Wat ik vaak doe wanneer ik 's nachts met de zelfontspanner man/vis foto's maak, is de camera wat verder weg zetten en dan dmv inzoomen de man/vis foto weer dichterbij te halen. Uiteraard met de camera op het statief. Op deze manier is de flits niet zo vel en heb je minder gauw last van overbelichting.

Het is in het begin een beetje puzzelen met de afstand bepalen etc. maar op een gegeven moment weet je precies waar je de camera moet neer zetten en hoe ver je moet inzoomen. Ik draai mn schermpje altijd naar mezelf toe, zodat ik mezelf kan zien en altijd nog wat kan corrigeren tijdens de foto reeks die de zelfontspanner maakt.

Wellicht heb je er wat aan.

Groet JW
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

26-02-2016 09:26

Als eerste, zet je flits op tl stand.
Ten tweede kun je je flitser instellen dat hij minder licht produceert.
Derde is de vis iets schuin houden.
Vierde is je focus punt, zet deze niet centraal in het midden, maar op zo veel mogelijk punten.
Plaats reactie