spiegelreflex camera

Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

17-10-2013 08:25

Zou je er niet te druk om maken, een menselijk oog kan geen grotere scherpte waarnemen als 2-3K, er zijn hier hele studies aan gewijd :-)
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

17-10-2013 10:52

Als je van een normale viewing distance uitgaat inderdaad niet nee. 4K en 8K maken het zometeen wel mogelijk om naar het scherm toe te stappen en nieuwe details te ontdekken. Voor video niet zo interessant, maar bij foto's een erg mooie ervaring lijkt me.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

17-10-2013 10:59

Voor bijsnijden ook.handig daar de pixels dan groter worden.
Nog een punt. Als je niet van plan bent om.lenzen te gaan wisselen. Dan heeft een spiegelreflex weinig meerwaarde. Ik bedoel daarmaa te zeggen dat je als "amateur" er echt niet veel mooiere fotos.mee maaky dan met een goede compact camere liefst met een behoorlijke zoom. Groot nadeel van spiegelreflexcameras is dat je door het wisselen van lezen. Sneller vuil en stofdeeltjes op je sensor krijgt. Helemaal in de omstandigheden waarin wij ze gebruiken...ik ben er inmiddels weer vanaf gestapt
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

17-10-2013 11:13

Het verwisselen van lenzen is niet het enige (en zeker niet het belangrijkste) voordeel dat een spiegelreflex of systeemcamera heeft ten opzichte van compactcamera's. Een compactcamera heeft een kleine sensor, en een superzoom compact een nog veel kleinere. Het verschil in beeldkwaliteit ga je wel degelijk zien, amateur of niet. Of de fotokwaliteit ook beter wordt ligt dan weer wel aan de fotograaf ja ;)
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

17-10-2013 12:10

Ik durf te stellen dat de meeste mensen dat verschil dus niet gaan zien. Met de huidige generatie compactcameras zijn enorme goede fotos te maken. Echter de kennis van fotograferen is bij de meeste zo laag dat ze dat er niet uithalen. Gevolg is dat ik veel mensen met grote camera's zie zeulen en vervolgens bijna alles in de auto stand fotograferen.
Ook met compact cameras zijnnfoto prijzen te winnen. Pas als je je fotografie.op een hoger niveau hebt getild ga je ee voordelen van een dslr echt benutten
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

17-10-2013 12:45

Hier ben ik het dus niet helemaal mee eens.

W8j hadden hier thuis een mooie compact camera en ik moest zonodig een spiegelreflex camera hebben.

Ik zelf speel veel met de camera en gebruik nagenoeg nooit de auto stand.

Mijn vriendin gebruikt bij beide camera's altijd de auto stand
Dan zie je inee s met de spiegel reflex dat vaak de foto's een stukje scherper zijn en net wat meer diepte hebben.
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

17-10-2013 13:00

Even een toevoeging op mijn verhaal, ik heb het dan over projectie op een gangbaar bioscoopdoek en spreek dus niet over het opnemen in meerdere K's. Opnemen op zeer hoge resolutie heeft het voordeel dat je kan croppen inderdaad maar ook dat heeft weer nadelen. Waarom dan niet direct het juiste kader kiezen en een giga workflow en data handling voorkomen? ;-)

Wat betreft mooie foto's vs dslr, ik ken prachtige films die op een simpele 5D zijn gedraaid en gewoon in de bios worden geprojecteerd terwijl ze in LA blockbuster nog op IMAX draaien. Kortom het is nog altijd het verhaal wat als eerste telt en techniek komt pas daarna.
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

17-10-2013 13:28

Oh gaat het nu ineens over videografie :lol:

Da's weer een heel ander verhaal, naar bewegend beeld kijk je op een andere manier dan foto. Wanneer het op fotografie aankomt is een 5D nou niet bepaald een simpele camera haha...
Ronald Bonestroo
Berichten: 118
Lid geworden op: 26-06-2012 13:18

17-10-2013 16:05

dennis gerits schreef:megapixels zeggen niks..alles boven de 5 is genoeg.... zelfs een pc monitor van 30'' en een resolutie van 2560x1600 heeft nog geen 5 megapixel :) ... alleen als je op deurposter formaat wil af gaan drukken heb je daar wat aan


Ga eens afdrukken maken op A4-formaat. Weinig verschil inderdaad. Wel heb je meer speelruimte als je wilt uitsnijden. Dan houd je nog genoeg pixels over.

dennis gerits schreef:Heb zelf nog steeds een canon 10d body (6.5mp) , en heb wel eens overwogen om een nieuwere te halen, maar mijn foto's zullen er daardoor echt niet beter op worden..


De foto's niet, maar de beeldkwaliteit daarentegen wel. Veel betere detaillering, betere kleuren op hogere ISO-waarden en veel minder beeldruis. De tijd heeft niet stilgestaan...
Ik schiet gerust op ISO 10.000 (geen tikfout!) als het nodig is, en dan nog is het beeld uitstekend bruikbaar voor afdrukken tot A3-formaat.