Instellingen DSLR man/vis foto

Gebruikersavatar
Ivo Smeets
Berichten: 113
Lid geworden op: 29-12-2007 20:33
Locatie: Elsloo

03-12-2012 18:04

Dat is meer dan genoeg Richard, bij ISO 1600 zul je waarschijnlijk al wat ruis waarnemen, wat de kwaliteit niet ten goede komt.

Om kleuren 's nachts warmer te laten overkomen, licht ik vaker bij met standaard zaklantaarn (dus geen wit LED-licht etc.) Probeer maar eens uit ;)

Grtzz Ivo
Weinig tijd is ook tijd!
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

03-12-2012 18:10

Goeie tip Ivo, super!

Al met al een (voor mij) erg interessant topic geworden. Ik heb erg veel aan jullie reactie's, ik ben er erg blij mee !

Jammer dat ik inmiddels wel een beetje een mooiweer visser ben geworden en de eerste karpers waarschijnlijk pas weer in maart voor mijn nieuwe camera komen :(
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Gebruikersavatar
Ivo Smeets
Berichten: 113
Lid geworden op: 29-12-2007 20:33
Locatie: Elsloo

03-12-2012 18:25

[offtopic modus aan]

Aan mooi weer vissen maak ik mij ook schuldig hoor. Kan er niet meer voor warm draaien om 's winters aan de slag te gaan. Enerzijds heb ik geen zin om in de kou te zitten, anderzijds is mijn vrije tijd te kort om te investeren in wintersessies. Gezin en werk he.

[Offtopic modus uit]

Je kunt nu toch wel wat platen schieten. Denk hierbij aan herfstkleuren vastleggen. Wachten dan er wat meer zon is en dan het bos in gaan. Je kunt er naar hartenlust stoeien met lichte en donkere plaatsen. Door de sluitertijd en/of de lichtgevoeligheid te variëren kun je bepalen hoe de kleuren zo natuurgetrouw op de foto komen.

Trail and error als je begint, simpel in te stellen als je het eenmaal weet.

grtz Ivo
Weinig tijd is ook tijd!
Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

03-12-2012 18:26

richard,

Klopt ik heb nog een G12. Zit zelf vaak te denken om een Dslr aan te schaffen omdat ik wat meer wil. Grappig dat jij na de overstap juist weer een kleine heinwee kent terug naar een G12...Dus ik hou hem nog even :wink:
Soms kun je foto's in het na bewerken gewoon net wat extra's geven. Al zal het voor de echte foto puristen wel onder het hoofdstuk "not done" vallen?

Succes ermee
Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

03-12-2012 18:30

oftopic:

herfstkleuren genomen met een G12 iets bewerkt...

Afbeelding

Verder ben ik een foto leek dus vraag me aub niet naar sluitertijden oid :wink:

Zo nu weer verder met de goede man/vis foto tips

Grtz William
Gebruikersavatar
Ivo Smeets
Berichten: 113
Lid geworden op: 29-12-2007 20:33
Locatie: Elsloo

03-12-2012 18:33

Afbeelding

Deze plaat heb ik bij een kennis van mij gemaakt tijdens een gezamenlijke sessie.

Ik heb hierbij niet ingezoomd maar ben er zelf naar toegelopen.
Weinig tijd is ook tijd!
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

03-12-2012 20:40

Met de D7000 kun je vrij comfortabel op iso 800 fotograferen toch?

Bewegingsonscherpte en een te kleine scherptediepte zijn veel storender wanneer je foto's op het web bekijkt. Ruis is in de meeste gevallen niet eens zo lelijk, vooral wanneer het monochroom van aard is. Kleurruis is wat lelijker maar goed te verwijderen in Lightroom (colornoise reduction).

Zou je de rawfile van de eerste foto eens kunnen mailen? Volgens mij is die zo slecht nog niet...

De tip van de zaklamp ipv led of flits gaat trouwens alleen op wanneer je jpeg schiet. In raw is de lichtkleur achteraf volledig zelf in te stellen.
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

03-12-2012 21:50

Hier, mooi voorbeeldje gevonden. Zelfde moment, zelfde vis.

Foto 1:
Afbeelding

De vis wordt richting de schaduwrijke bosrand gehouden terwijl er zonlicht op de oever aan de overkant
valt. Dit zorgt voor te veel contrast tussen het onderwerp en de achtergrond waardoor de foto te wensen
over laat.

Foto 2:
Afbeelding

Ik vroeg Ben de vis een beetje richting het open water te draaien en naar de staart ipv de kop te kijken.
Hierdoor viel er ineens een mooie glans over de flank en kreeg Ben het licht in zijn gezicht en niet op
zijn achterhoofd. Daarnaast ben ik iets verder af gaan zitten, het inzoomen brengt de voor en achtergrond
wat naar elkaar toe waardoor de vis er meer uit lijkt te springen.

De instellingen zijn hier ongeveer gelijk. Raak dus niet al te gefocust op je camera maar kijk ook goed
naar de situatie.
Gebruikersavatar
Ivo Smeets
Berichten: 113
Lid geworden op: 29-12-2007 20:33
Locatie: Elsloo

03-12-2012 22:01

Je slaat de spijker op zijn kop S.

Mocht je de persoon in kwestie nog wat meer naar voren halen (lichter maken), dan kan dat ook via delightning (een optie wat vaak al in de camera sofwarematig zit ingebouwd).

Het blijft een uitdaging om platen te schieten. Maar inderdaad goed opletten en een goede positie kiezen, dat scheelt vaak al enorm.
Weinig tijd is ook tijd!
Theo Belt
Berichten: 338
Lid geworden op: 19-06-2007 15:32
Locatie: Assen

03-12-2012 23:34

William Crommentuijn schreef:Afbeelding

En zo, of vind je dat weer iets teveel van het goeie? Wel goede tips in dit topic, super hoor


Hoi, kun je kort beschrijven hoe je de foto gepimpt hebt?
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

04-12-2012 16:27

Bedankt Sebastian en Bob voor jullie duidelijke uitleg, super!

Ik denk altijd wel goed na over waar de foto's gemaakt gaan worden, maar misschien kan ik hier nog wat verder in gaan.

Sebastian, deze foto was nog alleen in jpeg geschoten, ik heb dus geen raw bestand.
Tot iso 800 zie ik op de foto's normaal gesproken weinig/geen ruis met de D5100 en ik verwacht ook weinig/ geen ruis te zien met de D7000.

Het rare is gewoon dat ik prachtige vakantiefoto's en zonsondergangen heb geschoten met de D5100 maar man/vis foto's kunnen gewoon vaak beter. Dat komt natuurlijk ook omdat ik de camera uit handen moet geven aan iemand die de foto's maakt. Dan is het maar hopen op het beste. Even tussen door foto's kijken en eventueel de instelling veranderen is niet handig.

Ik hoopte met dit topic op een all-round instelling, maar die is er denk ik niet. Maar ik ben wel al veel verde, er is met een hoop duidelijk geworden.
Dus... sluitertijd niet te langzaam 1/160, diafragma f6,3 (misschien iets groter als het donker is), iso 100 als basisinstelling, hoger als het donker is, maar max iso 800 en flitsen. Zoiets ?
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

04-12-2012 16:35

William,

Die G12 voldoet zeker voor man/vis foto's en maakt hele mooie foto's. Ik ben destijds overgestapt naar een D5100 vanwege de draadloze afstandsbediening icm het klapscherm. Dat vond ik toch makkelijker dan een selftimer.
Als je eenmaal een DSLR hebt merk je wel dat het fotografen zelf veel leuker wordt en je wordt ook veeleisender over het resultaat. Uiteindelijk maak je met een DSLR echt prachtige foto's, mooier dan met de G12, alleen 'mislukken' ze ook wat vaker (althans bij mij).
Een DSLR is ook gewoon veel sneller, zowel met scherpstellen en met het aantal foto's per seconde. Dat vind ik toch ook een groot voordeel.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Gebruikersavatar
Geert Rooy
Berichten: 66
Lid geworden op: 21-10-2012 19:33

04-12-2012 16:50

Veel plezier met je nieuwe camera!
Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

05-12-2012 09:17

@ theo belt,

Niet veel alleen het contrast en helderheid iets verhoogd.
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

05-12-2012 18:17

Pfff Bob, zo eenvoudig is het allemaal toch niet.

Maar goed, het is me allemaal echt wel een stuk duidelijker geworden. Ik heb ook nog eens flink wat foto's bekeken en het valt mij op dat de meeste foto's die niet mooi zijn een hoge iso waarde hebben, hoger dan 800 iso, en vaak een te langzame sluitertijd 1/40 of 1/60. Dat klopt ook met je uitleg. Waarschijnlijk is dit veroorzaakt door de automatische stand of de P stand.

Je verhaal van de diafragma waarde snap ik ook. Met een kleinere diafragma (dus een hoger getal) is er meer scherp, dus zowel de vis en de man er achter. Toch zou ik liever een groter diafragma gebruiken omdat als een foto dan lukt, hij ook veel mooier is door de onscherpe achtergrond zoals de foto onderaan.

Ik kan op mijn camera twee standen voorprogrammeren, ik kan dan snel met deze beide standen foto's (laten) maken.

U1 wordt dan iso 100, f8, 1/100 sec, dan ga ik op zeker
en
U2 wordt dan iso 100, f2,8 1/200 sec. voor een onscherpere achtergrond.

35mm, iso 100, f1.8 en 1/200 sec.

Afbeelding

Trouwens, die Canon G12 heb ik niet meer :(
Ik ben nog wel aan het kijken voor een goede compactcamera omdat ik niet altijd zo wil slepen met een DSLR.
Vind de nieuwe Nikon P7700 ook wel wat, maar ik denk dat ik daar nog even mee moet wachten voordat ik dalijk heel het jaar kan vissen omdat ik dan in mijn tentje kan gaan wonen :D
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

05-12-2012 18:46

Het zal denk ik lastig blijven om standaard instellingen te gebruiken bij man/vis foto's.
Hiervoor wisselen de lichtomstandigheden te veel.

Je zou wel voor jezelf kunnen checken welk minimaal diafragma je kan gebruiken wanneer
je zowel de vis als de visser scherp wil hebben. (wordt wat lastiger met een zoomlens)

Nu je die waarde hebt kun je de sluitertijd daarop aanpassen, wordt de sluitertijd te laag
gooi je je iso wat omhoog. Wordt die te hoog dan zou je kunnen flitsen.

Maargoed, leg dit maar eens uit aan degene aan wie je je camera geeft voor een kiekje... :)
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

05-12-2012 19:47

Dat is zeker een hele mooie en scherpte foto Bob!

Wat betreft de lensafwijking valt het denk ik wel mee. Ik gebruik voor man/vis foto's een Nikor 35mm prime lens, dan heb je toch al minder afwijking dan met een zoom lens? Ook heb ik gezien dat zowel de camera als lightroom deze lens herkent en kan je de afwijking makkelijk corrigeren. Ik snap dat ik met f1.8 niet de maximale scherpte uit de lens haal.
Mijn 17-50 mm lens moet ik nog goed gaan uitproberen. Ik denk dat ik deze lens gewoon op een brandpuntafstand vergrendel, dat kan met een knopje op de lens, zodat ik altijd hetzelfde uitgangspunt heb.
Ik begrijp dat er geen vaste instelling voor alle omstandig heden is, maar ik heb nu denk ik wel een goed uitgangspunt en zie wel een beetje in hoe ik kan bijstellen.

Btw, vanmiddag tijdens het uitlaten van de hond ik een park de D7000 voor het eerst even uitgeprobeerd. Ik ben er super blij mee! Tijdens grauw weer, met een aan de riem trekkende hond een paar hele mooie foto's kunnen maken, zelfs op 300mm.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

05-12-2012 20:37

Prachtige foto zeg!

Ja, ik weet het... met de PSAM standen ben ik er nog niet. Dat komt er nog de lichtmeting enz enz. Nog even moeilijk, maar wel erg leuk!

Ik heb nog even getwijfeld tussen DX (D7000) of FX (D600), maar er zijn nogal wat problemen met de D600 en voor zoveel geld wilde ik geen risico nemen. Ook die cropfactor van een DX is wel fijn, die wilde ik eigenlijk niet missen.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

05-12-2012 23:59

Ik heb de D600 een week gehad. Sensor zat vol met troep dus teruggebracht haha... tja.
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

06-12-2012 10:28

Dat bedoel ik Sebastian.

Echt jammer en vooral omdat Nikon dit probleem niet erkent. Als dit wel zo was geweest had ik het risico waarschijnlijk wel durven nemen.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

29-12-2012 10:57

Fotografeert er hier ook iemand met een Canon EOS 500D.
Hoe zijn de ervaringen hiermee?

Ik ben namelijk nog een leek op fotografie gebeid, maar wil hem wel voor mijn visserij gaan gebruiken.
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

16-01-2013 23:50

Ik gebruik een 500d.
Ervaringen zijn heel goed, doet wat ie moet doen, mooie foto's maken!
Maar dat doet een compactcamera ook, als je ze beide op de groene stand zet.

Je moet het natuurlijk wel onder de knie hebben, fotograferen met een dslr is niet, op de groene stand foto's schieten!
Voordat je handmatig zou willen fotograferen, zou je eerst moeten beginnen de basis te leren:

Diafragma, Sluitertijd en Iso.
Ken je deze basis, dan wordt het al een stuk makkelijker en begin je met: Witbalans en lichtmeting

Zoals in voorgaande antwoorden al is verteld, let op waar het licht vandaan komt.
Fotograaf: zon in de rug.
Fotografeer je tegen de zon in? gebruik een invulflits (av, tv stand)

Stel de lichtmeting in op: spotmeting, zodat hij alleen de belichting meet van de man en vis!
Witbalans: zou je op automatisch kunnen laten staan, maar heb je felle zon, of schaduw, stel hem dan hier op in!

Iso waarde zou ik proberen zo laag mogelijk te houden, of op automatisch zetten.
Diafragma, zou ik niet groter maken dan f2.8, omdat je anders te weinig scherptediepte krijgt, en kan de man of vis wazig worden.
Sluitertijd niet lager zetten dan 1/50 (beweging) Heb je IS, kun je hem nog iets lager zetten.
Zet hem ook niet te snel, omdat er dan te weinig licht op je sensor valt en dit beinvloed uiteindelijk ook je iso en diafragma, en zou je mischien zelfs moeten flitsen.

Begin op de p stand, hiermee kun je in tegenstelling tot de groene stand, nog redelijk veel zelf instellen zoals, lichtmeting, witbalans en iso.
Ook kun je door aan het wieltje voor de ontspanknop te draaien de sluitertijd en diafragma nog wat aanpassen.

Mvg Davy
Wannie Wedduh?!
Gebruikersavatar
Geert Rooy
Berichten: 66
Lid geworden op: 21-10-2012 19:33

18-01-2013 15:18

@sebastian en Richard
Zelf zit ik te denken aan de overstap van een canon 60D naar een fullframe canon 6D. Schijnt vooral ook een camera te zijn voor de slechtere lichtomstandigheden. Is die 6D ook niet iets voor jullie?
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

18-01-2013 17:29

Heb laatst de Nikon D800 gekocht :) Ook wel prima...

Maar de 6D ziet er goed uit ja, DPReview heeft toevallig deze week testfoto's geplaatst.
Gebruikersavatar
Geert Rooy
Berichten: 66
Lid geworden op: 21-10-2012 19:33

18-01-2013 17:37

Met een D800 moet je volgens mij ook wel een aardig plaatje kunnen schieten ;-) Ik had de testfoto's van de 6D al gezien op dpreview. Ziet er ook zeer prettig uit.