Instellingen DSLR man/vis foto

Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

17-02-2013 00:49

Davy Meulenberg schreef:Diafragma, zou ik niet groter maken dan f2.8, omdat je anders te weinig scherptediepte krijgt, en kan de man of vis wazig worden.


Sorry,

Maar ga jij is op 2.8 een foto nemen waarbij je nog geen twee meter van je onderwerp af staat. Gegarandeerd dat een van de twee wazig is!

Minima van 5.6 (en een 3m afstand) voor een juiste scherpte diepte verloop als je zowel man/vrouw EN vis scherp wilt hebben.

Voorbeeld.. Weliswaar geen man vis foto, maar princiepe is hetzelfde:
Afbeelding

Afstand is een kleine 4meter. Diafragma 6.3 even uit het hoofd. Staart valt al weg in de scherpte diepte ;) Moet je nagaan wat er gebeurd als je op 2.8 fotografeert en nog geen 2/3 m van de man/vis afstaat.. Krijg je ongeveer dit:

Voorkant moet je maar even zien als de vis, achterkant als de man. Dit is weliswaar macrofotografie met een afstand van 40cm, maar je krijgt hetzelfde als je op 2.8 fotografeert en te kort op je onderwerpEN staat.

Afbeelding

Lees ook over de groene stand. Gebruik die dus nooit met spiegelreflex, want dan krijg je ook bovenstaande effecten. Heb eens een keer van een mede forumganger foto's gehad of dat nog te verhelpen was.. Auto stand schoot in F4, met als gevolg dat de vis scherp was, maar de vanger onscherp.

Vis en vanger staan altijd achter elkaar, waardoor ze NOOIT in hetzelfde scherptegebied vallen. Hierdoor kan je dus nooit op een groot diafragma fotograferen. F8 zorgt bij, zo goed als elke lens, voor de juiste scherpte diepte. Alles is natuurlijk ook afhankelijk van de afstand. Met 5.6 red je je in de meeste situaties ook, maar sta je vaak al snel een 4m van beiden af (met bijv. een 50mm)

Heb helaas even geen andere voorbeelden. Maar binnenkort zal er meer hierover verschijnen
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

07-03-2013 10:22

Jan Willem Hilverts schreef:Sorry,

Maar ga jij is op 2.8 een foto nemen waarbij je nog geen twee meter van je onderwerp af staat. Gegarandeerd dat een van de twee wazig is!

Minima van 5.6 (en een 3m afstand) voor een juiste scherpte diepte verloop als je zowel man/vrouw EN vis scherp wilt hebben.

Voorbeeld.. Weliswaar geen man vis foto, maar princiepe is hetzelfde:

Afstand is een kleine 4meter. Diafragma 6.3 even uit het hoofd. Staart valt al weg in de scherpte diepte ;) Moet je nagaan wat er gebeurd als je op 2.8 fotografeert en nog geen 2/3 m van de man/vis afstaat.. Krijg je ongeveer dit:

Voorkant moet je maar even zien als de vis, achterkant als de man. Dit is weliswaar macrofotografie met een afstand van 40cm, maar je krijgt hetzelfde als je op 2.8 fotografeert en te kort op je onderwerpEN staat.



Klopt niet helemaal wat je zegt JW.
Als ik namelijk 5 meter van de man met de vis ga zitten met mijn camera, en schiet op 2,8, dan krijg ik meer scherptediepte, dan als ik op 2 meter van de man vis ga zitten. (aangezien ik een 50mm 1.4 prime lens heb, zit ik er wat verder van af)
Ook door inzoomen wordt dit effect versterkt.

De afstand van de achtergrond tot het onderwerp speelt ook een rol.
het gezicht van de visser, zit michien 20 tot 30cm achter de vis, het gezicht zal dus veel meer scherpte krijgen dan de bomen op de achtergrond.

Macrofotografie, krijg je dus ook veel minder scherptediepte, omdat je hier dus kort op je onderwerp zit, en meestal veel inzoomt.

Ik schiet mijn foto's regelmatig op 2,8 of 3,5 en de man/vis zijn altijd scherp.
Voor iemand die nog niet zoveel know how heeft van de basis is het dan mischien idd aan te raden, niet groter dan 5,6 te gaan.

Mvg Davy
Wannie Wedduh?!
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

11-03-2013 22:52

Davy,

Raar, want ik gebruik zelf de 50mm 1.8 en merk boven de F4 al dat bij lange na niet alles scherp meer is.

Heb zelfs eens fotos van een mede boarder gehad, geschoten boven de F4 en zijn gezicht gewoon duidelijk wazig hoor.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

15-03-2013 08:16

Zoals ik al zij, afstand van het onderwerp, en afstand van achtergrond doet ook heel veel.
Ook inzoomen versterkt het effect (bij eens primelens niet het geval, maar mischien wel bij de medeboarder?)

Maar om nog eens een voorbeeld te geven, sportfotografen en dan bedoel ik vooral bij het voetbal, gebruiken bijna altijd een diafragma opening van +- 2.8, en toch zie je in duels bijde spelers plus bal bijna altijd 100 procent scherp, terwijl deze ook nooit opdezelfde afstand staan.
Wannie Wedduh?!
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

15-03-2013 20:43

Daar heb je indd gelijk in.

Ik zal het eens proberen volgende week met een 50mm prime.

Bij medeboarder weet ik niet of er gezoomed was. Enige dat ik weet was dat er gebruik is gemaakt van een 17-50 2.8

Echter, als je een te verre afstand neemt, moet je niet teveel croppen dan?
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

16-03-2013 09:00

Ik neem de afstand meestal zo dat de vis precies in het kader past, naar schatting, is deze afstand ong zon 5 meter, zou ook minder kunnen zijn hoor.
Sta ik er tever vanaf, dan wordt het idd croppen, of wat ik meestal dan doe, ik pak de marquant select tool en ik trek de foto iets uit elkaar, (met de shift toets ingedrukt, zodat de verhouding goed blijft) hierdoor blijft het formaat van de foto ongewijzigd.
Wannie Wedduh?!
David Noya
Berichten: 60
Lid geworden op: 08-07-2004 01:15
Locatie: Leiderdorp

08-04-2013 14:50

Wat een geinig topic. Aangezien fotografie eveneens een hobby van mij is vind ik het leuk om ook hier een duit in het zakje te doen.

Ik heb de discussie van de afgelopen drie pagina's gevolg mbt een standaardinstelling voor de man/vis foto. Wat ik echter mis in de discussie zijn twee dingen.

Topicstarter (TS) gaf aan problemen te hebben met de onscherpte van ofwel de vis ofwel de man. Dit kan meerdere oorzaken hebben, te weten te kleine scherptediepte, off-focus of bewegingsonscherpte.

Scherptediepte
Gelet op de lenzen van TS met 35mm F1,8 en 17-50mm F2,8 moet het goed mogelijk zijn een mooie foto te produceren waarin zowel man/vis scherp zijn. Doorgaans zit de maximale scherptekwaliteit van de lens (de sweetspot) op 2 stops afstand van de max diafragma. Voor beide lenzen zou een minimumdiafragma van F5,6 safe moeten zijn. Met een groter diafragma bijv. F2,8 bestaat het risico dat niet genoeg scherptediepte ind e foto zit waardoor man/vis niet langer samen scherp zijn. Dit is afhankelijk van het brandpuntsafstand. Hoe langer de brandpuntsafstand is hoe minder scherptediepte het resultaat is bij een gelijkblijvende diafragma. Stel je neemt een diafragma van F 2,8 op de 35mm lens en hetzelfde diafragma op een zoomlens van 300mm dan zal de scherptediepte bij de zoomlens veel kleiner zijn. Dit resulteert in dat vogeltje dat net wel scherp is en de rest mooi wazig (zie één van de foto's in de reacties voor mij). Bij de 35mm lens is dit effect veel minder. Zoals ik eerder aangaf, hanteer je een diafragma van tenminste F5,6 dan zal je met genoemde lenzen echt wel voldoende scherptediepte hebben.

Off-focus
Het eerste waar ik aan dacht na het verhaal van TS te hebben gelezen was direct off-focusing. TS zijn gezicht is scherp maar de vis niet. Veel dslr's hebben meerdere focuspunten die door de autofocus worden gebruikt. Zelf stel ik alleen het middelste focuspunt in als autofocuspunt en vraag degene die de foto maakt scherp te stellen op de vis (door de ontspanknap half in te duwen en ingeduwd te houden) en vervolgens om de camera zo te bewegen dat vis en ik mooi in beeld staan. Pas dan moet de ontspanknop volledig worden ingedrukt. Hiermee is in ieder gefocust op de vis en bij voldoende scherptediepte (lees: minimaal diafragma F5,6) sta ik ook scherp op de foto. De achtergrond zal wellicht onscherp zijn (hoe verder de achtergrond hoe grotere kans deze mooi onscherp is).
Ik bepaal liever zelf waar de focus ligt en laat mijn camera liever niet zelf kiezen. Vandaar mijn keus om enkel het middelste autofocuspunt te hanteren.

Bewegingsonscherpte
Wat rest als mogelijke oorzaak van onscherpte is de onscherpte die wordt veroorzaakt door beweging van het onderwerp. Zelf kan je zo stil als een hark staan maar als de vis net bij het nemen van de foto iets beweegt (met zijn staart ofzo) kan dit voldoende zijn voor onscherpte van (een gedeelte van) de vis. Dit is op te vangen door de sluitertijd zo snel mogelijk in te stellen. Het probleem is echter dat dit niet onbeperkt mogelijk is omdat dit ten koste gaat van de lichtopbrengst op de sensor. M.a.w. hoe sneller de sluitertijd, hoe minder belicht de foto wordt. Wanneer je de diafragma voorkeuze stand gebruikt (A of Av) heb je de sluitertijd niet onder controle en bestaat het risico van een te lage sluitertijd. Wel kan je bij een te lage sluitertijd de ISO-waarde weer omhoog doen ter compensatie. Wanneer je de sluitertijd voorkeuze stand (S) gebruikt kun je zelf bepalen met welke sluitersnelheid de foto wordt gemaakt. Dit brengt het probleem mee dat je geen controle meer hebt over de door de camera gehanteerde diafragma. Hierdoor bestaat het risico dat je camera, wanneer sprake is van mindere lichtomstandigheden, kiest voor een diafragma dat lager is dan de genoemde F5,6. Hierdoor ontstaat echter weer het risico dat dit resulteert in een te kleine scherptediepte.

Mijn advies voor de ideale man/vis foto is de volgende:
Av-stand -> keuze voor F5,6
ISO-stand -> afhankelijk van het licht, overdag en goed helder licht (ISO 100 of lager), bij minder licht ISO 400. Hiermee moet gespeeld worden totdat de gewenste sluitersnelheid wordt bereikt.
Autofocus -> enkel op het middelste punt

Ohja niet onbelangrijk, degene die de foto maakt (met de dslr) dient deze met de rechterhand goed vast te houden en met de linkerhand de lens onderhands te ondersteunen. Veel persoenen die geen dslr gewend zijn maken de foto de camera als een compact vast te houden wat ledit tot minder stabiliteit en bewogen foto's.

gr
David
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

08-04-2013 18:20

Ik ga dit jaar weer beginnen met mijn karpervisserij. Ik zal veelal alleen vissen en wil de mooie vangsten ervan toch op de foto leggen, daarom wil ik jullie vragen wat voor tips jullie mij kunnen geven.

De camera die ik gebruik is een Canon EOS 500D, met hierop een Tamron 18-270 lens.

Deze lens heb ik aangeschaft voor mijn andere hobby, auto(sport)fotografie.

Ik doe mijn fotografie gewoon voor de leuk erbij, ben er niet zeer bedreven in.
Ik heb een stevige verstelbare banckstock met camera adapter ervoor gekocht en ben nu dus benieuwd of er tips zijn.

Hoe krijg ik de ideale man/vis positie? Ik neem aan vooraf uitmeten op de onthaakmat?

Hoe fotograferen jullie, op de timerstand?
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

13-04-2013 22:06

David Noya schreef:Scherptediepte
Gelet op de lenzen van TS met 35mm F1,8 en 17-50mm F2,8 moet het goed mogelijk zijn een mooie foto te produceren waarin zowel man/vis scherp zijn. Doorgaans zit de maximale scherptekwaliteit van de lens (de sweetspot) op 2 stops afstand van de max diafragma. Voor beide lenzen zou een minimumdiafragma van F5,6 safe moeten zijn. Met een groter diafragma bijv. F2,8 bestaat het risico dat niet genoeg scherptediepte ind e foto zit waardoor man/vis niet langer samen scherp zijn. Dit is afhankelijk van het brandpuntsafstand. Hoe langer de brandpuntsafstand is hoe minder scherptediepte het resultaat is bij een gelijkblijvende diafragma. Stel je neemt een diafragma van F 2,8 op de 35mm lens en hetzelfde diafragma op een zoomlens van 300mm dan zal de scherptediepte bij de zoomlens veel kleiner zijn. Dit resulteert in dat vogeltje dat net wel scherp is en de rest mooi wazig (zie één van de foto's in de reacties voor mij). Bij de 35mm lens is dit effect veel minder. Zoals ik eerder aangaf, hanteer je een diafragma van tenminste F5,6 dan zal je met genoemde lenzen echt wel voldoende scherptediepte hebben.


Dit gaf ik dus ook al aan in mijn eerdere reacties, wat betreft diafragma kun je idd mischien beter 5,6 gebruiken.
Toch gebruik ik regelmatig een grotere opening.
Hier zijn alsnog man en vis scherp.

Mvg davy
Wannie Wedduh?!
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

15-04-2013 22:46

Davy,

Klopt wat je zegt en heb het afgelopen sessie dan ook eens geprobeerd om groter dan 5.6 te gaan.. Zie hier het resultaat..

Afbeelding

Heb het tevens op nog groter geprobeerd en ook dat ging goed... Hierbij moet ik mijn mening dus toch iets bijstellen waarbij ik eerder aangaf dat het niet mogelijk was...
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

21-04-2013 11:03

Kijk eens aan Jan Willem, mooi om te lezen!
Ik zelf vind het wel mooi om weinig scherptediepte te hebben, hierdoor springt de man/vis er echt uit, en oogt hij niet zo "rommelig"
Verder hele mooie vis hoor !
Wannie Wedduh?!
Bart Bloem
Berichten: 94
Lid geworden op: 15-04-2013 23:06

22-04-2013 20:56

Hallo!

Een 300mm op 2.8 heeft exact evenveel scherpte diepte als een 50 mm op 2.8. Het aantal milimeters heeft geen direct effect op hoe groot je scherpte is. De afstand van je onderwerp ten opzichte van de sensor wel, dit zorgt ervoor dat mensen denken dat je met een tele lens meer DOF krijgt wat dus niet waar is. Hoe verder weg hoe kleiner je scherpe stukje is. Daarom -lijkt- het zo wanneer je met een 300mm schiet je een erg scherp stuk hebt maar omdat je onderwerp doorgaans verder weg is.

tl;dr het aantal milimeter van je lens heeft geen effect op hoeveel scherpte diepte je krijgt, de afstand van je object tot je lens wel.

Conclusie: Wanneer we de vertekening die een groothoek objectief niet in beschouwing nemen kun je voor man vis foto's beter een 24mm objectief hebben dan een 50.

---
Ik las ergens nog dat iemand zei dat wanneer je IS hebt je een lagere sluitertijd kan hanteren, dat is niet altijd zo. Eigenlijk heel vaak niet zelfs. IS reduceert alleen beweging van de camera en niet de beweging van je onderwerp. Maak je een foto van een niet bewegend onderwerp dan heb je WEL wat aan IS. Beweegt je onderwerp dan heb je er doorgaans weinig tot niets aan.
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

25-04-2013 09:42

Bart,

De brandpuntafstand heeft wel degelijk effect op de scherptediepte, evenals het gebruikte diafragma, en idd zoals jij aangeeft: de afstand van de lens tot het object, maar ook de afstand van de achtergrond.

Maar dat is in voorgaande antwoorden al verteld.


De image stabilizer is idd voor bewegingen van de camera en niet voor bewegingen van het object.

Toch gebruik ik snachts een kortere sluitertijd dan overdag, en zijn de foto's niet bewogen (of de vis moet erg wild zijn natuurlijk)
(Ik zak de vissen bijna nooit, en maak gewoon s'nachts foto's, dit gaat prima)

Ik gebruik dan een externe flitser (430 ex 2)
Tv stand, hierdoor werkt de flitser niet als hoofdflits maar als invulflits.
Stel de sluitertijd in, aan de hand van hoe donker de stek is. 1/15 1/20 1/30
Zou bewogen moeten zijn denk je?
Doordat ik de flitser instel op het tweede gordijn bevriest hij als het ware het onderwerp, net voor de sluiter weer dichtgaat.
Het onderwerp is mooi belicht, en door de lange sluitertijd heb je ook nog een goed belichte achtergrond, ipv een man/vis die in het duister zitten.

Maar dat is dus als je flitst, zonder flits, gaat dit dus niet lukken.
Wannie Wedduh?!
Bart Bloem
Berichten: 94
Lid geworden op: 15-04-2013 23:06

26-04-2013 09:47

Verschillende focal lengths geschoten vanaf dezelfde afstand.
Afbeelding
Zelfde dof
Afbeelding
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

27-04-2013 16:50

Scherptediepte bij groothoeklens versus telelens

Een groothoeklens (met een korte brandpuntsafstand) heeft een veel grotere scherptediepte dan een telelens (met een grote brandpuntsafstand), de scherptediepte is namelijk omgekeerd evenredig met het kwadraat van de brandpuntsafstand maar dat gaat alleen op bij dezelfde instelafstand en diafragma. Wanneer de instelafstand bij beide objectieven ongelijk is maar de afbeeldingsmaatstaf gelijk, dan is de scherptediepte ook gelijk. Het enige dat in deze situatie dan verandert is het perspectief.

Bron http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Scherptediepte
Wannie Wedduh?!
Bart Bloem
Berichten: 94
Lid geworden op: 15-04-2013 23:06

27-04-2013 20:46

Davy Meulenberg schreef:Scherptediepte bij groothoeklens versus telelens

Een groothoeklens (met een korte brandpuntsafstand) heeft een veel grotere scherptediepte dan een telelens (met een grote brandpuntsafstand), de scherptediepte is namelijk omgekeerd evenredig met het kwadraat van de brandpuntsafstand maar dat gaat alleen op bij dezelfde instelafstand en diafragma. Wanneer de instelafstand bij beide objectieven ongelijk is maar de afbeeldingsmaatstaf gelijk, dan is de scherptediepte ook gelijk. Het enige dat in deze situatie dan verandert is het perspectief.

Bron http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Scherptediepte


In het nederlands snap ik er echt geen zak van :P Maar volgens mij staat daar dus dat wanneer het het voorwerp even groot is op de sensor dan is de scherpte diepte gelijk. Hoe verder van de sensor af hoe kleiner de scherpte. Met een groothoeklens moet je dichterbij zitten om je onderwerp even groot te krijgen en heb je dus een groter scherpte gebied.

Interessant materiaal dit!
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

27-04-2013 21:44

:D

Komt er op neer, dat wanneer je 2 foto's zou nemen op bijv. Brandpunt 50 en 100 op 3 meter afstand van het onderwerp,
Dan krijg je op brandpunt 100 een kleinere scherptediepte (wazige achtergrond) dan op brandpunt 50.

Maak je nu weer 2 foto's op brandpunt 50 en 100, maar dit keer op 3 meter(brandpunt 50) en 6 meter(brandpunt 100), dan zou je dus ongeveer dezelfde maatstaf krijgen (zoals jij hierboven in je foto's deed) hierbij krijg je dus dezelfde scherptediepte, alleen het perspectief zou iets anders kunnen zijn.

(Afstanden en brandpunten zijn maar voorbeeldjes)

Oftewel. De brandpunt, het diafragma en de afstand, hebben alle 3 effect op het scherptedieptebereik.

:wink:
Wannie Wedduh?!
Bart Bloem
Berichten: 94
Lid geworden op: 15-04-2013 23:06

28-04-2013 14:20

Ik denk dat dit een veel voorkomend misverstand is. De foto's hierboven zijn namelijk vanaf dezelfde plek genomen. Ik heb ze gekaapt van iemand zijn blog. Ik denk dat ik van de week maar even zelf ga experimenteren met de camera.

Lijkt me een simpel testje.

Camera vast tapen op een plek. Onderwerp vast tapen. Paar foto's klikken op verschillende brandpunten en vergelijken.
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

28-04-2013 19:58

Bij de 4 foto's hierboven, zijn ze niet van dezelfde afstand genomen, als dat zo was geweest, dan was alles ook steeds verder ingezoomd, ook waren de blokken rechts dan niet meer te zien op de foto.

Deze foto's zijn bijv. Genomen bij brandpundafstand 40 op 1 m, bij 80 op 2m, bij 120 op 3m en bij 150 op 4 m

Dit is mischien een mooie video om even te bekijken, gaat over hetgeen waar wij het over hebben.

Lenzen en standpunt:
http://m.youtube.com/watch?v=IjTVqV48zRY

Uitleg over scherptediepte:
http://m.youtube.com/watch?v=-aWv3HXjD4w
Wannie Wedduh?!
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

06-05-2013 11:06

Leuk om te lezen dat er nog steeds zo veel wordt gereageerd op dit topic en dat er nog steeds mensen met tips komen. Dank daarvoor !

Inmiddels heb ik aardig wat kunnen experimenteren met mijn instellingen. Ik gebruik eigenlijk alleen nog maar mijn 17-50 mm f2.8 lens op mijn Nikon D7000.
Voor de nachtvisfoto's kan ik wel zeggen dat ik inmiddels echt een standaard instelling heb gevonden.

Dit is iso 400 - f8 - 1/250, de flister zet ik op -0.7. Zoals David Noya tipte heb ik de camera ingesteld op een single focuspunt.

Afbeelding

Dit is het resultaat. Het kan misschien nog beter, maar hier ben ik erg tevreden over, het is echt een hele verbetering. Misschien kan de kop van de karper nog iets scherper, maar dat komt denk ik meer omdat de fotograaf heeft scherpgesteld op mij ipv de karper.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

06-05-2013 11:22

Voor de foto's bij daglicht ben ik nog aan het experimenteren. Ik gebruik eigenlijk dezelfde instelling als bij nachtfoto's als uitgangspunt alleen ga ik dan naar iso 100 of 200. Bij erg fel zonlicht gaat de sluitertijd omhoog naar 1/500 en ook de f waarde gaat flink omhoog tot wel f13

Met name deze foto vind ik erg mooi gelukt.

Afbeelding

iso 200 - f13 - 1/500.

Eigenlijk lukken nu bijna al mijn foto's, al kunnen ze altijd wel beter natuurlijk.

De tips waar ik het meeste aan heb gehad zijn:
- iso waarde laag houden, max iso 400
- sluitertijd niet te langzaam, ik gebruik nu minimaal 1/200
- autofocus op single focus punt

Verder was ik geneigd om de f-waarde laag te houden. Je koopt immers niet voor niets een f1.8 of f2.8 lens en ik wilde dit ook gebruiken. Maar ik heb gemerkt dat vooral de 17-50mm pas echt scherp wordt bij f5.6 en bij nog een hogere f waarde wordt hij nog iets scherper over de gehele foto. Met scherpte/ dieptewerking experimenteer ik wel bij andere onderwerpen.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

06-05-2013 14:37

Bij de meeste lenzen ligt de piek-scherpte inderdaad meestal rond de twee a drie stops boven het grootste diafragma. Voor meer scherptediepte zou je het diafragma nog iets kleiner kunnen maken, let daarbij wel op dat er vanaf ongeveer f11 diffractie optreed waardoor de hele foto een beetje in scherpte afneemt.
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

06-05-2013 18:55

Hoi Bob,

Ik bedoel niet te zeggen dat deze instellingen ideaal zijn, ik meld alleen dat ik tevreden ben met de foto's die ik met deze instellingen maak. Ik ben een visser die het leuk vind om te fotograferen en niet andersom :wink:
Wat bedoel je met singel focus meting? Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik bedoel met single focus punt dat ik gebruik maak van één scherpstelpunt wat in het midden ligt ipv van dat ik gebruik maak van alle scherpstelpunten, dit omdat ik heb gemerkt dat de camera dan net scherpstelt op iets wat ik niet wil.

De instelling die ik nu gebruik kunnen wellicht nog iets beter, maar tot zo ver ben ik wel aardig tevreden. Ik (wij) heb(ben) de afgelopen week ruim 600 foto's gemaakt van 21 vissen. Van de instellingen die ik noemde kwamen de mooiste foto's.

Ik ben het met je eens dat de 1e foto nog net iets scherper kan, ik zal bij een volgende nachtvisfoto aan je tip denken en ook een paar foto's maken op iso 100. Moet ik dan mijn flitser op -0.7 laten staan of dan gewoon op 0?

Wat betreft de dagfoto, jij vind hem (bijna)overbelicht, maar ik vind deze foto perfect. Misschien wordt een op een gegeven moment ook een kwestie van smaak. Maar goed, het kan zeker geen kwaad om hier nog mee te blijven experimenteren. Ik zal mijn standaard instelling waarschijnlijk blijven bijschaven.

Maar goed, vooralsnog ben ik erg blij met deze foto's, vooral als je deze vergelijkt met de foto's aan het begin van dit topic.

Bedankt voor je commentaar in ieder geval.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

06-05-2013 19:28

Ik zet wanneer ik flits de iso soms wat hoger (rond de 800 - 1600) en de flits-intensiteit lager (-1.3 ongeveer). Je krijgt dan wat meer detail in je achtergrond in plaats van zo'n zwarte leegte.
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

06-05-2013 22:23

Sorry Bob, maar ik blijf nog even doorzeuren over die spotmeting. Ik denk namelijk dat wij het allebei over iets anders hebben.
Ik heb mijn camera inderdaad op spotmeting staan, maar dat is niet wat ik bedoel. Naar mijn idee heeft spotmeeting met de belichting te maken. Spotmeting zorgt ervoor dat het onderwerp goed wordt belicht.
Wat ik eigenlijk bedoel is enkelpunts-AF. Ik maak dus gebruik van één scherpstelpunt in het midden van de camera.
Dit zijn toch twee verschillende dingen.

Wat betreft RAW, ik ben redelijk goed op de hoogte van wat dat is. Zoals je misschien weet kunnen er twee geheugenkaarten in mijn D7000. De één gebruik ik voor Jpeg, de andere voor RAW. Ik heb dus van de genoemde 21 vissen ook RAW's als back-up. Ik heb ook lightroom om deze RAW's te bewerken, maar ben daar nog niet zo handig in. De foto's die ik als laatst plaatste zijn heel lichtjes bewerkt in iphoto. Ik heb juist deze foto's nauwelijks bewerkt voordat ik ze plaatste omdat ik graag zo goed mogelijk foto's direct uit de camera wil hebben.

Maar goed, ik ga eens even kijken wat ik kan doen met de RAW bestanden van beide foto's. Ik zal ze hier in dit topic nogmaals plaatsen als ik vind dat ze mooier zijn geworden.

Sebastiaan,
Met jouw FF camera kan je de iso waarde flink hoger zetten dan met mijn camera. Eén van de hoofdreden dat mijn foto's mislukte was naar mijn idee de hoge iso waarde die de camera uitkoos op de auto-stand. Ik moet met mijn camera echt niet hoger gaan dan iso 800 anders worden de foto's al korrelig.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!