Instellingen DSLR man/vis foto

Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

27-08-2015 12:06

Waar Mitchel waarschijnlijk last van heeft is het scherpstellen op de zelfontspanner. Dit is gelijk het grootste probleem met zelfontspanner. Je zet de zelfontspanner aan, drukt de ontspanknop in en op dat moment stelt hij scherp. Daarna ga je bij de vis zitten en pak je die op, maar de camera stelt niet meer scherp. Hierdoor moet je dus van te voren op eenzelfde afstand scherpstellen, in de hoop dat ie goed is. ik kantel vaak mn statief wat naar voren en stel scherp op de vis en zet hem dan op mf. Daarna klopt de afstand met de vis die ik voor me houd wanneer ik in positie ben.

Veel makkelijker is om een goeie remote te kopen, hiermee kan je de zelfontspanner perfect instellen, dat ie bijv na 10 seconden begint met foto's maken en met de gewenste tijd ertussen en het gewenste aantal. Via deal extreme oid kost zoiets 20/25 euro.
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

27-08-2015 14:49

Dan heb jij je instellingen fout staan als die enkelvoudig afstemt. Af continue en je problemen zijn opgelost.
Zelfs als voorbij loopt zal je zoeker je achterna gaan.
Indien jij je vis oppakt zoekt hij zelf op wat die scherp moet stellen
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

27-08-2015 15:08

Die van jou wel, de mijne en heel veel anderen niet :wink:
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

27-08-2015 21:42

Waar heb je het over ?
Ik maak alles met statief in mijn uppie.
ik weet heus waar ik over praat hoor..
Hier paar voorbeeldjes.

39 punts af continu servo
35 mm 1.8 nikkor
D5200
F2.0
Met flits en zonder




Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

28-08-2015 09:06

Ik zei alleen dat jouw camera wel continue af heeft maar heel veel camera's hebben dit niet. Sterker nog sommige nieuwe camera's hebben wel continue af maar stellen bij zelfontspanner niet meer scherp tussen de fotos door. Achterlijk ik weet t maar jammer genoeg wel zo.
Je fotos zijn verder hartstikke netjes maar dat wist ik al
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

28-08-2015 10:57

Ow op die fiets. Ik begreep hem even niet excuses 8)
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

18-09-2015 16:32

je camera wil in het donker nog wel eens een te lange sluitertijd aan houden waardoor jij en vis onscherp worden ( bewogen ) ik raad zelf aan om je iso altijd zo laag mogelijk te houden en alleen in noodgevallen omhoog te schroeven.bijvoorbeeld wanneer je niet kan flitsen of wilt flitsen met nacht fotografie en lange sluitertijden.


Hoi Rik,

Ik ga er vanuit, dat je bedoeld dat er in het donker geflitst wordt. Hier wil ik even op inhaken.

Wanneer je flits in het donker, en je flits percentage dus 100% voor de belichting zorgt, dus de flits is je hoofdlicht, dan maak een lange sluitertijd totaal niet uit. Dit, omdat de flits de eventuele beweging bevriest. Zelfs, met de camera vanuit de hand geschoten, hanteer ik weleens sluitertijden van 1 seconde. De flitsduur, is ongeveer zo'n 1/1000ste, wat dus alles doet bevriezen qua beweging; mits uiteraard de flits als hoofdlicht fungeert.

Als het donker is en mijn flits als hoofdlicht - dus geen invul - fungeert, dan flits ik juist met hogere ISO-waarden (1600, 3200 of nog hoger!) en langere sluitertijden. Dit, om het klein beetje omgevingslicht wat nog voorhanden is, een kanst te geven, zodat een foto kapot geflitst wordt. dit laatste, is wáárom veel mensen zo'n hekel aan flits foto's hebben.

Hieronder een voorbeeld:

Afbeelding
ISO 1600, brandpunt 70mm, sluitertijd 1/15 en diafragma f3.5, uit de hand geschoten.

Zoals je ziet, geen enkele bewegingsonscherpte. Dit zwartwit portret is in het donker gemaakt. De hoge ISO en de langere sluitertijd, om ook nog een beetje het minimale omgevingslicht mee te laten doen. Zou ik met een lage ISO én een te snelle sluitertijd geflits hebben, dan was de foto kapot geflitst, lees: minder sfeervol.

Overigens, de flitser staat los van de camera.

Benny
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

18-09-2015 16:57

Hoe verklaar je dan die onscherpte Benny.
Ik flits het liefst niet, dat ik het over die iso zo laag mogelijk houden heb is omdat veel camera's ruis geven bij hogere waarden ( mijne is bij 3000 nog best scherp d5200)

Dit heeft dan toch te maken met de af stand wat ik reeds eerder aanhaalde?
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

18-09-2015 17:49

Hoi Rik,

Dat kan verschillende oorzaken hebben. Wat een oorzaak kan zijn, is dat men bijvoorbeeld in diafragma- of sluitertijdvoorkeuze fotografeert. De flits gaat dan dienen als invullicht, wat in het donker niet de bedoeling is. De flits, moet als hoofdlicht dienen. Dus, de M-stand gebruiken op de camera is in dit geval een betere optie.

Je mag dan gerust in E-TTL (Canon) flitsen. Beter gebruik je dan wel een flitscompensatie, gemiddeld zo'n -1 a -2 stops op je flits. Een reportageflitser dimmen zorgt voor een nog snellere flitsduur. En, wanneer je je flits dimt, kan omgevingslicht ook nog meer mee doen.

Overigens, als ik los van de camera (strobist) flits, doe ik dat bijna altijd met de flitsers in manuele modus, en meet ik het flitslicht met een licht/flitsmeter, waarna ik gelijk kan zien uit hoeveel percentage flits- en daglicht een foto bestaat. En het geeft in serie werk een consistent resultaat. Bij E-TTL, wil dit nog weleens afwijken, vooral in moeilijke licht situaties. Denk aan tegenlicht, zeer heldere achtergrond enz. enz.

Ruis, is allang achterhaald! Ook een kwestie van zo goed mogelijk belichten. En zeker niet bewust de foto onderbelichten, dat is echt een doodsteek. Probeer zoveel mogelijk beeldinformatie naar de rechterkant van je histogram te krijgen, zonder dat het echt clipt.

AF- stand, hetzij (canon) one-shot of ai-servo, heeft niks met de belichting te maken. Dit, zijn gewoon manieren van scherpstellen en staat dus los van de belichting. Bij portretten, gebruik ik bijna altijd one-shot als scherpstel modus.

Onscherpte, kan overigens ook komen door verkeerd scherpstellen, wat dan in feite niets met bewegingsonscherpte te maken heeft. Of, door een te lange sluitertijd bij niet flitsen, waardoor wél bewegingsonscherpte ontstaat. In zo'n geval diafragma zo open mogelijk als kan en de ISO zodanig verhogen, dat je nog een acceptabele sluitertijd hebt om nog uit de hand te kunnen fotograferen.

Benny