Welke camara?

Plaats reactie
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

27-12-2010 10:19

Heren.

Mijn huidige compact camara is overleden (Powershot A80 van 8 jaar oud). Dus er moet een waardige opvolger komen.
Wat ga ik ermee doen?
Natuurlijk Man-Vis foto's (ook als ik alleen ben maar kom ik nog op terug).
Vakanties en uitstapjes.
Familiefoto's (binnenshuis)
Natuurfoto's (niet extreem, maar vind het leuk om tijdens het vissen eens foto's te maken van een libelle of een vogel. maar ga voorlopig niet actief de natuur in om te fotograveren)

Ik heb al een beetje rondgekeken op internet en heb de volgende camara's gezien die mij wel goed leken.
Canon EOS 550D met kit lens, en de Canon Powershot SX30IS.

Op de powershot zit volgens mij de optie om een aantal foto's tegelijk te maken met een pauze van 5-10 seconden, zodat je een aantal foto's tegelijk kan schieten en dus niet telkens de vis neer hoeft te leggen.
Op de 550d zit alleen een optie om 10 seconden vertraging in te stellen. en dit werkt wel maar vind het toch lastig en krijg je niet de mooiste foto's van.

Nu lees ik dat je een afstandsbediening hebt voor de 550d, maar hoe handig is deze?? is het makkelijk te gebruiken als je een dikke vis in de handen hebt? of kun je met een kleine aanpassing het ook met de knie/voet gebruiken?

Mijn voorkeur gaat wel uit naar een spiegel reflex, zeker als ik kijk naar de komende jaren zou ik door kleine aanpassingen zoals een nieuwe lens of een filtertje nieuwe mogelijkheden willen hebben. Maar ik zit een beetje met de man-vis foto's voor als ik alleen ben..

Mijn budget is maximaal 600 euro (was de EOS550D kost) maar als er iets beters op de markt is voor dit geld hoor ik het graag.

Groeten Remko
Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

30-12-2010 22:15

Remco,

Zelf vis ik ook veel alleen, en liep tegen hetzelfde probleem aan. Een eis was voor mij dus een kantelbaar scherm en serieopnames maken in de zelfontspannerfunctie!
Ik gebruik nu sinds een kleine 2 jaar de Powershot G11, deze heeft een middels een opvolger de G12. Het grootste verschil is volgens mij de verbeterde videofunctie. (niet relevant voor mij). De topper onder de Powershot.
Bij deze camera kan je het scherm naar je toe draaien. Je ziet dus precies of je goed zit als je de vis vast hebt. Serie opnames zijn mogelijk met de zelfontspanner, je hebt 15 sec. de tijd om de vis te pakken en goed te gaan zitten en dan krijg je elke 2 sec een foto en dan 10 stuks. Dit was voor mij een eerste vereiste en zal dat bij een volgende camera ook zo zijn! Het werkt fantastisch en relatief betaalbaar (+/- € 400,-). In die paar seconde heb je trouwens ook nog de tijd om iets van pose te veranderen.
Trouwens foto's maken van gewichtige exemplaren is geen probleem.

Afbeelding

Digitale spiegelreflexen zijn er ook met kantelbaar scherm Canon heeft nu de EOS D60 uit deze is verkrijgbaar vanaf een kleine 900 euro. Als je perse een spiegelrefex wil, dan zou ik echt wat dieper in de buidel tasten.

Afbeelding
Afbeelding

Ik hoop dat ik je wat verder geholpen heb!

Groeten Niek
Catch them if you can...
Henk Teunissen1
Berichten: 308
Lid geworden op: 20-09-2009 16:56

31-12-2010 14:12

Canon met draaibaar scherm is ideaal,heb zelf ook jarenlang met spiegelreflex gefotografeerd of laten fotograveren,altijd een heel gedoe .kwaliteit zal beter zijn ,maar je hebt tegenwoordig ook hele goeie powershots met draaibaar scherm,groeten en succes met de keuze,Henk
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

01-01-2011 02:41

Budget 600 euro? Kan je mooi spul voor kopen. Mijn tip is om voor de body eens tweedehands rond te neuzen. Aangezien er redelijk wat flapdrollen zijn die denken dat je het nieuwste van het nieuwste moet hebben om aardige platen te schieten kan je voor weinig geld een aardige oudere body kopen. Voor 400 a 430 euro heb je in ieder geval een Canon 40D. Als je daar nog eens 90 euro bij optelt heb je ook nog een nieuwe 50mm 1.8 lens van Canon. Deze heeft geen zoom, maar als je er aan gewend bent zal je hem niet zo heel snel missen. Mocht je toch iets met zoom willen hebben, dan raak ik je aan om te kijken voor de lenzen van Sigma en Tamron. Een 18-55mm of 24-70mm met een diafragma van 2.8 is het meest geschikt voor "allround-gebruik" en nog redelijk betaalbaar. En als je deze lenzen vergelijkt met een kitlens durf ik te wedden dat je zo'n kitlens echt niet snel meer zal gebruiken.

Het belangrijkste is in ieder geval dat je niet vergeet dat het glaswerk (lenzen) een stuk belangrijker en betere investering is dan de body van een camera.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

01-01-2011 10:45

ik lift even mee op de vraag van remco, Zit namelijk met de zelfde wensen/ vragen.

Ik zoek, en bekijk al maanden. Heb eigenlijk dezelfde eisen. Vis voornamelijk alleen en dus is zo'n kantelbaar scherm wel handig. Maar toch denk ik wel eens dat zelfonspanfoto ook goed te doen zijn zonder zo'n scherm? Mits je eraan went?

Een nikon 5000 heeft een mooi kantelbaar scherm maar dat zit op zo'n idiote plaats dat hij daarna niet meer op een statief kan...
Een canon 60D vind ik als amateur/ weer zo'n geval van overdreven uitgebreid, en prijzig, en te profesioneel voor hetgeen ik hem voor ga gebruiken....
Zo'n g12, ja dat lijkt me wel wat, maar als je je zinnen hebt gezet op het aanschaffen van een SLR dan koop je die ook niet zo snel....

Kevin, vraagje aan jou. Waar moet je dan op letten bij een 2ehands body. Ik heb geen idee. Ik kan namelijk aan de buitenkant niet zien of die body wel 100% goed is toch? Verder heb ik de laatste week ook foto's mogen maken met een eos, met daarop een 50 mm 1.8 lens en dat is inderdaad een prachtige (en betaalbare) lens.

Groet, William
Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

01-01-2011 16:39

William,

Ik heb een aantal jaren foto's gemaakt zonder kantelbaar scherm. Je zal altijd moeten gaan kijken hoe je nou voor de camera zat en evt. een 2e keer van positie veranderen om het te optimaliseren. Dat betekend simpelweg meer geklooit.
Dat je liever een SLR aanschaft dan een G11 of G12 snap ik. Maar functionaliteit is ook wat waard, en zo slecht zijn de foto's van zo'n G12 toch ook niet... :wink:
Catch them if you can...
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

01-01-2011 19:32

Als we het hier dan toch over camera,s hebben ik ben nog op zoek naar een goede video camera met hd.......

Iemand die een leuke weet voor een mooi prijsje.

mvg; jan

pb-en mag ook
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

11-10-2013 01:01

Ik ben ook in het bezit van een Canon G11. Nu wil ik graag raw opnames maken maar kom ik niet uit de instellingen. In het menu kies ik voor de optie raw +jpg maar ik krijg enkel jpg opnames. Bij de keuze enkel raw krijg ik ook jpg opnames... Wellicht doe ik ergens iets verkeerd. Wie kan me helpen?

Gr.
©
Plaats reactie